Opgradering fra 8.04

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
redshoes
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. jun 2010, 21:44

Opgradering fra 8.04

Indlægaf redshoes » 13. jun 2010, 21:54

Jeg købte en Dell Vostro i Indonesien tidligere på året. Den havde Ubuntu 8.04, og jeg opgraderede den, men da jeg ville opgradere til den sidste udgave, fik jeg en fejlmelding, fordi jeg havde broken packages. Det prøvede jeg at rette, bl.a. med hjælp fra Forum, men de løsninger, som blev foreslået, duede ikke. Derfor kørte jeg ved boot tilbage til 8.04 - og kan nu ikke opgradere igen. Jeg får ikke tilbud om ny distribution i opgraderings manager. Jeg har prøvet at springe direkte til 10.04 ved download fra nettet, men heller ikke det lykkedes. Er nu ret frustreret, er lige ved at købe en windows 7-licens. Hvad kan jeg gøre?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Opgradering fra 8.04

Indlægaf Stra » 13. jun 2010, 22:11

Hej og velkommen i forum.

Hvilke løsninger her fra forum har du forsøgt? Og hvilke fejlmeddelelser får du. Post gerne det hel herind.

Hvad mener du med at du ved boot er gået tilbage til 8.04? Hvis du har opgraderet, kan du ikke umiddelbart gå tilbage til 8.04!

I stedet for win7-licens kan du også installere ubuntu 10.04 fra liveCD. Men husk at tage backup af det du vil gemme ud på et andet medie.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Opgradering fra 8.04

Indlægaf Stra » 14. jun 2010, 14:28

Tak for dit svar. Jeg opgraderede til 9.10 og ville så igen opgradere til 10.4, men fik afslag, fordi jeg havde "broken packages". På Forum fik jeg råd om at bruge sudo apt-get update, autoclean, clean, autoremove, men ingen af dem løste problemet.
Kommandoen til "broken packages" er denne

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a

Jeg gik så ind i menuen og valgte at reinstallere og kom tilbage til 8.04, som jeg nu ikke kan opgradere fra! Jeg troede, at jeg kom tilbage til en ubroken 9.10!
Inden du kan opgradere skal alle pakker være inde, så en

Kode: Vælg alt

 sudo aptitude update -y && sudo aptitude safe-upgrade -y
skal køres.

Når du ikke kan finde en opgradering er det fordi 8.10 ikke længere supoortes.

Du skal derfor ændre i system/administration/synaptic/indstillinger og der finde distributionsopgraderinger og ændre det fra "normal" til kun LTS (det kan godt være det hedder lidt anderledes, da det er efter hukommelsen, da det er længe siden jeg anvendte 8.04)
Jeg har downloaded en iso 9.10 og brændt den til en CD, men den starter ikke. Hvad søren skal jeg dog gøre? På forhånd tak for hjælp!
Husk at brænde den downloadede fil som et billedeaftryk, ISO og ved laveste hastighed.

Men ellers forsøg med at brænde en 10.04 da du alligevel skal reinstallere.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], DotBot [Crawler] og 0 gæster