Installation på bærbar

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 15. jan 2007, 20:58

Nå, men det blev ikke en Dell alligevel.
Jeg har valgt at købe en lettere brugt IBM Thinkpad X40 gennem qxl.dk.
Jeg har stor tiltro til IBM og deres kvalitet :lol:
Skærmen er kun en 12,1", men da det er i det traditionelle format (ikke bredformat), går det nok. Lille og smart ser den i hvert fald ud.
Regner med at få den i slutningen af ugen.
Tak for de mange indlæg til tråden, jeg har fået. Det har været til stor hjælp :D

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Installation på bærbar

Indlægaf fr3ak » 15. jan 2007, 21:00

Tillykke med den nye maskine så :twisted:
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 16. jan 2007, 11:14

Svante skrev:Nå, men det blev ikke en Dell alligevel.
Jeg har valgt at købe en lettere brugt IBM Thinkpad X40 gennem qxl.dk.
Jeg har stor tiltro til IBM og deres kvalitet :lol:
Skærmen er kun en 12,1", men da det er i det traditionelle format (ikke bredformat), går det nok. Lille og smart ser den i hvert fald ud.
Regner med at få den i slutningen af ugen.
Tak for de mange indlæg til tråden, jeg har fået. Det har været til stor hjælp :D


You lucky, lucky bastard!!

IBM's X-serie er ca. det lækreste OVERHOVEDET indenfor laptops. Og så solid som en tank. Rigtig god fornøjelse med den! :)
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Installation på bærbar

Indlægaf Wikzo » 16. jan 2007, 22:32

Har nu også fået mig en bærbar, en Acer, men har problemer med live cd'en (6.10). Efter omkring fem minutters brug fryser Ubuntu, og det eneste jeg kan er at flytte musen rundt. Intet reagerer.

Computerspecifikationer:

Acer Aspire 3682WXCL
Intel Celeron M processor 420
Mobile Intel 940 GML Express Chipset
40GB HDD
512 MB DDR2
802.11b/g wireless LAN

Er det normalt, at en live-udgave af Ubuntu fryser, og hvordan kan jeg forhindre, at dette sker, mens jeg prøver at installere? Har tjekket cd'en for fejl - den fandt ingen.

Desuden har jeg svært ved at få det trådløse Internet til at fungerer. Kan ikke rigtig aktivere det :( :?
Billede

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Installation på bærbar

Indlægaf fr3ak » 17. jan 2007, 06:54

Wikzo skrev:Har nu også fået mig en bærbar, en Acer, men har problemer med live cd'en (6.10). Efter omkring fem minutters brug fryser Ubuntu, og det eneste jeg kan er at flytte musen rundt. Intet reagerer.


Det problem har jeg også haft, prøv evt at kører den ubuntu cd der hedder alternativ install. Du kan også prøve at boote live cd'en op med indstillingen vga=771 (mener jeg den hedder). Men ellers søg her på forum eller google, ved at der er flere der har haft problemet.

Wikzo skrev:Desuden har jeg svært ved at få det trådløse Internet til at fungerer. Kan ikke rigtig aktivere det :( :?


Først og fremmest skal vi lige vide om den har fundet det trådløse netkort. Start en terminal og skriv følgende: sudo ifconfig og post resultatet herinde (jeg mener godt du kan kører kommandoen, selvom det er live).
Mvh fr3ak



Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu

Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Installation på bærbar

Indlægaf Wikzo » 17. jan 2007, 15:05

Har godt hørt om den der alternative cd, men vil helst gerne have det sådan overskueligt og nemt, når jeg installerer. Det er blandt andet på grund af en lidt indviklet harddiskpartition (den var delt op i tre grupper ved køb) :)

Når jeg går på nettet med Windows, skubber jeg en lille knap til siden på computeren og søger efter netværk. Prøver lige at skrive det der i terminalen senere.
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Installation på bærbar

Indlægaf Wikzo » 19. jan 2007, 17:41

Ok, her kommer hele smøren, jeg får ved sudo getconfig.

ubuntu@ubuntu:~$ sudo ifconfig
eth1 Link encap:Ethernet HWaddr 00:16:36:8C:3B:3A
inet addr:86.52.102.218 Bcast:86.52.127.255 Mask:255.255.128.0
inet6 addr: fe80::216:36ff:fe8c:3b3a/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:16476 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:1276 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:1883493 (1.7 MiB) TX bytes:177971 (173.7 KiB)
Interrupt:169

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:200 (200.0 b) TX bytes:200 (200.0 b)

Det skal dog siges, at jeg pt. sidder med netværkskabel i maskinen for at komme på nettet og skrive dette. Jeg ved ikke, om det har nogen indflydelse på ovenstående ...


Det lader til, at den går i stå pga. cd-drevet. Nogle gange siger den nogle ret mærkelige lyde, som når man booter op fra en cd første gang, og alle funktioner er inaktive. Kun musen kan bevæges, og tastaturet virker stadigvæk. Fx kan jeg godt skrive i Terminalen, men hvis jeg trykker Enter, sker der intet (altså ingen kommandoer fungerer).
Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Installation på bærbar

Indlægaf Wikzo » 20. jan 2007, 20:34

Vil forsat gerne have hjælp til at få det trådløse net til at virke (har nu installeret Ubuntu) :)
Billede

teejay
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2007, 23:16

Installation på bærbar

Indlægaf teejay » 28. jan 2007, 23:31

Wikzo skrev:Vil forsat gerne have hjælp til at få det trådløse net til at virke (har nu installeret Ubuntu) :)


Og jeg med. Jeg er ved at prøve kræfter med Ubuntu (6.06/6.10) på en T42 - og overordnet virker det.

Jeg har dog tre problemer jeg ikke kan få bugt med. Alle er fra en hel frisk installation.

Wifi
Der scannes for tilgængelige netværk, og jeg kan vælge mit eget. Men lige meget hvad kan jeg ikke få en IP. Tilsyneladende er der kontakt, for mit AP lister T42'erens MAC adresse blandt dem der har link. Jeg kører WEP (128) og MAC filtering. Jeg har prøvet at slå ALT på mit AP fra, så det hele stod pivåbent. Det hjalp ikke en fis. Wired kører uden problemer.

Lyd
Der er INGEN lyd - det er sådan set dér, jeg er kommet til med det problem :-)

Al input er velkomment :-)

/teejay

BjarneJ
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15. jan 2007, 20:32

Installation på bærbar

Indlægaf BjarneJ » 29. jan 2007, 08:55

Mvh BjarneJ

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Installation på bærbar

Indlægaf Wikzo » 29. jan 2007, 12:20

Lyd:
Jeg kunne helle ikke få lyd på min bærebare; jeg prøvede en helt masse, men da jeg skrev "Alsamixer" i kommandolinjen fik jeg en menu frem, hvor jeg kunne skrue mange forskellige ting op og ned. Til sidst fandt jeg ud af, at nogle af tingene var slået fra. Jeg trykkede M for at aktivere dem igen :)
Billede

teejay
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2007, 23:16

Installation på bærbar

Indlægaf teejay » 29. jan 2007, 14:17

BjarneJ,

tak for input - jeg kigge igennem, når arbejdsdagen er ovre :-) Jeg håber på at der er guldkorn!

I frustration prøvede jeg lige Linux Mint (Bea) senere i går (efter at have læst at flere der havde ballade med ubuntu+wifi var gået den vej), and lo and behold - efter installation og enabling af wifi i netværkskonfiguration, kunne jeg ved hjælp af den smarte guidede setup funktion (der vist er en Mint only ting) få forbindelse via wifi. Uden brug af andet end det Linux Mint kom med. Ingen ndiswrapper eller noget.

Fornøjelsen var dog desværre kortlivet. Efter en genstart virkede det ikke længere :-( Der blev ikke listet nogen netværk - det eneste der kunne vælges var "wired".

Men det fortæller mig da at det drivermæssigt kan lade sig gøre.

Så er spørgsmålet om min tålmodighed slipper op, inden jeg finder en løsning. Lige nu har jeg ikke nogen voldsom "humanity to others" fornemmelse :wink:

Update: Så har jeg trawlet det meste igennem. Jeg er kommet en anelse videre med wifi - nu kan jeg da få forbindelse, med open system og WEP128. Så må jeg se om jeg kan knække nakken på wpa_supplicant så jeg kan få wpa-psk til at virke. Guiden peger iøvrigt på at man skal appende noget til slutningen af wpa_supplicant.conf - hvorfor mon min så er tom? (har så lavet den ud fra et eksempel)

Lyden virker stadig ikke - jeg har fulgt guiden på det oplyste link, og for all intents and purposes virker lydkortet som om det er installeret. Der kommer bare ikke en dyt ud af det.

teejay
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2007, 23:16

Installation på bærbar

Indlægaf teejay » 30. jan 2007, 11:26

Efter lidt mere roden rundt (det her lort tærer på min nattesøvn) fandt jeg frem til wlassist (som er en KDE ting).

Med den lille guldklump gik det rimelig nemt. Men der er sådan lidt bastard over det, for jeg har manuelt editeret div. filer for at få det til at virke - så nu skifter jeg til Kubuntu, smider wlassist på uden at pille og ser hvad det så fører med sig. Hvis det bare virker, er jeg en glad mand.

Lyden er stadig ikke på plads. Så hvis der sidder nogen derude med en IBM T42 + Ubuntu something og har lyd, vil jeg meget gerne høre hvad de gjorde!

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster