Installation på bærbar

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 2. jan 2007, 13:21

Svante skrev:Udmærket. Nu går jeg bare og lurer på om priserne kommer til at falde her i januar :P


Så tror jeg du kommer til at vente længe... Priserne på hardware er rimeligt konstante, de falder i en jævn kurve, men der bliver ikke udsalg osv. Jeg har selv arbejdet i en webshop, og ved at fortjenesterne ligger omkring 1-2%. Når der så skal betales lønninger, husleje, el, båndbredde osv, så er der ikke meget at give i rabat.

Køb du blot nu :)
Senest rettet af spook 2. jan 2007, 14:53, rettet i alt 1 gang.
Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Installation på bærbar

Indlægaf thj01 » 2. jan 2007, 13:56

Udmærket. Nu går jeg bare og lurer på om priserne kommer til at falde her i januar Razz


Jeg tror det er et meget tyndt håb. EDB priser i dk er MEGET langt nede generelt. Og de måske 50,- kr som tingene falder med på kort/langt sigt er ikke værd at vente på. og for det meste falder priserne ikke - den får bare lidt større harddisk, lidt mere ram, lidt hurtigere DVD drev osv osv. ting der ikke betyder det store i hverdagen!

Husk: man skal aldrig købe en computer nu fordi prisen falder snart. Jeg fik rådet for 10 år siden og det virker sjovt nok stadigvæk.

køb din computer og nyd den - også når du opdager at priserne lige er faldet. igen og igen og .........

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 4. jan 2007, 11:00

OK.
Nu har jeg bestilt den og glæder mig MEGET til at komme i gang.
Så nu håber jeg at Ubuntu kan leve op til mine forventninger (og de er høje) :shock:

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 9. jan 2007, 10:57

Ja, nu har jeg fået min Amilo Pro 3405v og den lever ikke op til mine forventninger - desværre.
Skærmen er for gnidret. Det virker uskarpt, og det bliver man træt i øjnene af.
Nu har jeg kig på disse 2:
http://www.laptops.dk/product_info.php? ... ts_id=1211
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=786

Har I nogen kommentarer til disse. Jeg håber, at kvaliteten på skærmen er bedre på disse 2. De har ikke widescreen og det foretrækker jeg.
Jeg spekulerer på om 512 Mb RAM er nok. Det er det vel i første omgang til Ubuntu?

Håber at høre fra Jer snart.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 9. jan 2007, 11:09

Svante skrev:Ja, nu har jeg fået min Amilo Pro 3405v og den lever ikke op til mine forventninger - desværre.
Skærmen er for gnidret. Det virker uskarpt, og det bliver man træt i øjnene af.
Nu har jeg kig på disse 2:
http://www.laptops.dk/product_info.php? ... ts_id=1211
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=786

Har I nogen kommentarer til disse. Jeg håber, at kvaliteten på skærmen er bedre på disse 2. De har ikke widescreen og det foretrækker jeg.
Jeg spekulerer på om 512 Mb RAM er nok. Det er det vel i første omgang til Ubuntu?

Håber at høre fra Jer snart.


Hvilken opløsning kørte du på skærmen? Min står KNIVskarpt... :?
Billede

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 9. jan 2007, 11:12

spook skrev:
Svante skrev:Ja, nu har jeg fået min Amilo Pro 3405v og den lever ikke op til mine forventninger - desværre.
Skærmen er for gnidret. Det virker uskarpt, og det bliver man træt i øjnene af.
Nu har jeg kig på disse 2:
http://www.laptops.dk/product_info.php? ... ts_id=1211
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=786

Har I nogen kommentarer til disse. Jeg håber, at kvaliteten på skærmen er bedre på disse 2. De har ikke widescreen og det foretrækker jeg.
Jeg spekulerer på om 512 Mb RAM er nok. Det er det vel i første omgang til Ubuntu?

Håber at høre fra Jer snart.


Hvilken opløsning kørte du på skærmen? Min står KNIVskarpt... :?


Den der passer til skærmen 1280x800 tror jeg nok den hed.
Det var uskarpt både i Windows og Ubuntu.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 9. jan 2007, 11:58

Svante skrev:
Den der passer til skærmen 1280x800 tror jeg nok den hed.
Det var uskarpt både i Windows og Ubuntu.


Det var sq da svært ærgeligt at den ikke var skarp :(

Men du skal nok ikke regne med at de to du linker til er skarpe heller. Begge har 15" skærme - men kun en opløsning på 1024x768. Det er en rimelig lav opløsning, især på en 15". Tingene vil blive meget store, og ikke videre skarpe. Jeg kender ikke LG'en, men arbejder dagligt med IBM/Lenovo laptops. De er så solide at du kan slå søm i med dem. Én af vores montører kørte sin over (Med sin Toyota Sportsvan), og den kører endnu. Selve LCD-panelet var kaput, men resten af maskinen fejler intet.

Jeg kan absolut anbefale IBM/Lenovo, men de er lidt dyrere end de andre mærker. Du skal være opmærksom på at R-serien er lidt "tyk" i det - T-serien er mere elegant (har selv en T42 på jobbet) men koster det mere. Deres X-klasse er noget af det fedeste, lækre små magnesium subnotes, men puha de koster!

Kort version: Go for IBM - Hvis du har pengene til det. Vil du have meget for pengene, så vælg et andet mærke.
Billede

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 9. jan 2007, 13:20

Det er sgu' ikke nemt dette her.
Jeg tror ikke det har specielt meget med med opløsningen at gøre, men mere hvordan de enkelte pixels opfører sig eller kvaliteten af dem.
En anden grund til at jeg helst vil undgå widescreen er, at man skal "rulle" mere. Jeg synes ulemperne med widescreen er større end fordelene.

Hvad med RAM? Kan man leve med 512 Mb? Eller bør man gå op på 1 Gb?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 9. jan 2007, 14:41

Svante skrev:Det er sgu' ikke nemt dette her.
Jeg tror ikke det har specielt meget med med opløsningen at gøre, men mere hvordan de enkelte pixels opfører sig eller kvaliteten af dem.
En anden grund til at jeg helst vil undgå widescreen er, at man skal "rulle" mere. Jeg synes ulemperne med widescreen er større end fordelene.

Hvad med RAM? Kan man leve med 512 Mb? Eller bør man gå op på 1 Gb?


Du vil kunne leve med 512, men jeg vil da anbefale 1 gb - især fordi Ram altså ikke koster en formue. Start evt. med at købe en bærbar med 512mb ram i ét modul, så der er plads til at du kan udvidde senere.

Jeg vender tilbage til jobbet i morgen, så kan jeg lige se om jeg kan få en leverandør til at finde den "perfekte" bærbare til dig :)
Billede

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 9. jan 2007, 14:45

Jeg vender tilbage til jobbet i morgen, så kan jeg lige se om jeg kan få en leverandør til at finde den "perfekte" bærbare til dig :)


Det ville være kanon. Håber du finder frem til noget fornuftigt :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Installation på bærbar

Indlægaf thj01 » 9. jan 2007, 20:46

Jeg sidder med R50e modellen og den kører som smurt.

Jeg er enig med dig angående skærmen - den skal ikke være widescreen. Det er udemærket hvis man kun er fokuseret på film, men skriver man meget så holder det ikke i længden.

Jeg tror ikke at du vil blive skuffet med R50e'eren, men opløsningen er "kun" 1024*768.

Den kører også fint med beryl!

For mig er der ikke et reelt valg mellem de to - det er ibm'eren

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 10. jan 2007, 13:08

Svante skrev:
Jeg vender tilbage til jobbet i morgen, så kan jeg lige se om jeg kan få en leverandør til at finde den "perfekte" bærbare til dig :)


Det ville være kanon. Håber du finder frem til noget fornuftigt :-)


Hmm... den umiddelbare melding er at opløsning > 1024*768 og pris <7000,- er mere end svært, men de ville lige prøve at grave efter det.

IBM'en kører godt, men jeg synes altså at R-serien er lidt for klodset. Har selv haft en R52...

Update: fik lige en mail:

Hej Søren,

Jeg har været alle vores notebooks igennem, men vi har desværre ikke en der har de efterspurgte data.

De fleste maskiener med en højopløslig skærm er buisness notebooks, og deres pris ligger en del over 7000,-
Med venlig hilsen | Best regards
Proshop Aps

Allan Behrendt

Customer Care Center

Billede

Svante
Indlæg: 606
Tilmeldt: 16. dec 2006, 14:25
Geografisk sted: Bornholm

Installation på bærbar

Indlægaf Svante » 11. jan 2007, 18:33

Hvad med Dell's maskiner. Er de ikke OK til prisen.
De plejer at lave gode skærme.
Jeg har kig på den billigste af de 2 på nedenstående link:
http://www1.euro.dell.com/content/produ ... l=da&s=dhs
Jeg ved godt at det er bredformat, som jeg ikke er så glad for, men det er der udvalget er størst, og hvis skærmkvaliteten er god, lever jeg vel med det :?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Installation på bærbar

Indlægaf thj01 » 11. jan 2007, 23:18

Vi har Dell på min arbejdsplads - MAGE TIL LORT.

tasterne falder af - der er mange fejl på harddiske - de er ikke stabile ved trådløst netværk. og generelt har man på fornemmelsen at de går i stykker når man arbejder med dem. (prøv endelig ikke at vride en lille smule i skærmen -det giver dårlige nerver)

og husk at der kun er irlands garanti på skidtet (mener det er et par måneder) med mindre man køber ekstra forsikring.

Jeg tør ikke købe en!

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Installation på bærbar

Indlægaf spook » 15. jan 2007, 10:41

thj01 skrev:Vi har Dell på min arbejdsplads - MAGE TIL LORT.

tasterne falder af - der er mange fejl på harddiske - de er ikke stabile ved trådløst netværk. og generelt har man på fornemmelsen at de går i stykker når man arbejder med dem. (prøv endelig ikke at vride en lille smule i skærmen -det giver dårlige nerver)


Vi har også Dell på jobbet, vi er lige skiftet fra IBM. Ja, IBM er mere solide i konstruktionen, men jeg kan ikke genkende en eneste af de ting du beskriver der, udover det med at vride i skærmen - her er de på niveau med alle andre laptops, pånær IBM. Jeg har endnu ikke hørt om nogen der taber taster, eller harddiske der fejler. Og vi køber altså en del... (Jeg arbejder i denne lille biks)

og husk at der kun er irlands garanti på skidtet (mener det er et par måneder) med mindre man køber ekstra forsikring.


Det er løgn. Jeg ved ikke om du kender "købeloven"? Den sikrer dig som kunde - for du handler med et firma i Danmark. (Dell Danmark). At maskinerne så bliver fremstillet og sendt fra Irland, har absolut intet med det at gøre. Jeg ved ikke lige helt hvor du har fået den ide fra...

Jeg tør ikke købe en!


Dig om det. Deres skærme er lækre, og de kører godt. Men ja, kabinetterne er lavet af plast, og ikke så robuste som IBM.
Billede

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster