Hjælp til download/opsætning af Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
arnem
IRC nickname: arnem
Geografisk sted: Birkerød

Re: Hjælp til download/opsætning af Ubuntu

Indlæg af arnem »

Oki så ses vi der.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hej alle sammen, vi forsøgte i dag at installere Ubuntu på arnem's maskine, men uden held :(

Maskinen fryser efter få sekunder i live milijøet, jeg testede 10.04, 10.10 daily og 10.04 wubi. Alle med samme resultat.

Her er lidt spec på maskinen, håber der er nogen der har lidt erfaring med liggende hardware.

MEDION AKOYA E5411 (MD 96857)
Intel Pentium Dual-Core Processor T4200
2.0 GHz, 1MB L2 Cache, FSB 800 MHz
DDR2 800 MHz
Nvidia MCP79MVL
GeForce 8200M G
Bluetooth 2.1
Gigabit LAN
300 Mbit/s, IEEE 802.11 b/g (Azurewave realtek)
Bundkortet er primært baseret på Nvidia, undtagen netkort og SD-kort læser (ukendt VIA device i 10.04)

Jeg har kørt en ram test og prøvet andre ram moduler, intet hjalp det.

Medion support var generelt hjælsomme og venlige men kendte ikke så meget til linux.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:Hej alle sammen, vi forsøgte i dag at installere Ubuntu på arnem's maskine, men uden held :(

Maskinen fryser efter få sekunder i live milijøet, jeg testede 10.04, 10.10 daily og 10.04 wubi. Alle med samme resultat.

Her er lidt spec på maskinen, håber der er nogen der har lidt erfaring med liggende hardware.

MEDION AKOYA E5411 (MD 96857)
Intel Pentium Dual-Core Processor T4200
2.0 GHz, 1MB L2 Cache, FSB 800 MHz
DDR2 800 MHz
Nvidia MCP79MVL
GeForce 8200M G
Bluetooth 2.1
Gigabit LAN
300 Mbit/s, IEEE 802.11 b/g (Azurewave realtek)
Bundkortet er primært baseret på Nvidia, undtagen netkort og SD-kort læser (ukendt VIA device i 10.04)

Jeg har kørt en ram test og prøvet andre ram moduler, intet hjalp det.

Medion support var generelt hjælsomme og venlige men kendte ikke så meget til linux.

Jeg har hjulpet nogle som ikke kunne køre Ubuntu 10.04, men hvor alt bare virkede ud af boksen på samme maskine med ubuntu 9.10 - så måske er det en god ide at prøve 9.10?

Jeg skal også sige at min på min egen maskine kunne jeg kun installere Ubuntu via den tyndeste mulige Ubuntu server installation og så køre:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Når den engang så er færdig så køres:

sudo apt-get update

efterfulgt af:

sudo apt-get upgrade

og så er det tid til at boote ind i noget grafisk:

sudo shutdown -r now

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ja det hade jeg også overvejet men ville ikke rigtig rode med partision når der var stabilitets progblemer og ingen backup. Men måske 9.10 som wubi ville være en god ide at teste med, må lige finde et link.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

arnem kan du ikke prøve at installere denne her inde i Windows http://wubi-installer.org/devel/minefie ... rev170.exe

Det er en meget ufarlig måde at teste om det virker med en ældre udgave af Ubuntu.

Hvordan køre din computer i øvrigt efter jeg pillede ved den?
arnem

Indlæg af arnem »

Hej
Jo jeg skal gøre det så hurtigt som muligt :-)

Der er ikke den helt store forskel på hastigheden, på maskinen, eller også er det bare mig som ikke har brugt den nok de sidste dage.

Hilsen
arnem
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Regnede heller ikke med at den var kommet til at flyve af det jeg nåde at få gjort :) En defragmentering ville nok også hjælpe en del.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Har oprettet en bug på det, må se om der er nogen på LP der har nogle kloge ord.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/639943
arnem

Indlæg af arnem »

Jeg har lagt den ældre udgave ind af ubuntu og det ser ud til at virke fint, bortset fra at jeg ikke kan finde den internet adgangen. Den henviser til en "forkert" fil på sim kort jeg ikke har (Telmore og jeg har 3.dk)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Fedt. Det kunne være handy hvis du kunne sende os en liste af det hardware der er i maskinen, ved at køre denne kommando (programmer->tilbehør->terminal).

lspci -nn > Skrivebord/mit-hardware.txt

Det skulle gerne smide en tekst fil på dit skrive bord der indeholder en liste med dit hardware :)

Hvis det er dit mobil brædbånds modem du refere til, så skal du lige vide at du ikke kan installere det med de filer der ligger på den, der er kun drivere til windows der.

Du kan installere det ved at køre følgende kommando fra terminalen:

wget http://scripts.linux.dk/mobre && bash mobre

Se http://scripts.linux.dk/joomla/index.ph ... dbans.html for yderliger info om det script.

Jeg kan se scriptet ikke har automatisk opsætning af Telmore så det kan lige være du skal oprette en ny tråd under viewforum.php?f=35 for at få lidt yderlige hjælp.
Soundpartner vil nok også gerne vide hvilket indstillinger der skal bruges til Telmore så han kan tilføje det til scriptet fremover.
arnem

Indlæg af arnem »

Hej Anders

Er det i windows eller ubunbtu jeg skal skrive den kode ?
Forresten så er musen ikke "rolig" når jeg forsøger at pege på noget ( i ubuntu)

Måske vil det være bedre hvis jeg kom forbi dig igen.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

I Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
arnem

Indlæg af arnem »

Ok tak :D
Jeg havde været derinde og kigge efter hvor jeg skulle skrive koden men synes ikke det var helt klart hvor den skulle skrives.
Næste dumme spørgsmål: Når/hvis jeg finder ud af hvilken hardware der er. kan jeg så copy/paste eftersom jeg ikke er online når jeg er i ubuntu, men skal over i windows for at skrive/sende besked.
:oops:
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

For at installere telmor med den kommando skal du være på nettet via et kabel eller wifi.

Hmt hardware teksten så kan du flytte den til din windows disk som ligger i steder->maskine->filsystem->host

Vi kan godt arrangere et nyt møde hvor jeg kan hjælpe dig lidt med at få styr på opsætningen.
arnem

Indlæg af arnem »

Hej
Nu er det 3.dk som jeg har mobilt bredbånd hos :-) Telmore er til tlf.
Jo tak jeg vil gerne lige ha endnu et møde så jeg bliver mere fortrolig med ubuntu. Umiddelbart synes jeg det ser spændende ud.