Driver til IR778 USB infrared adapter

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Driver til IR778 USB infrared adapter

Indlæg af lath »

Fra din forrige kommando fandt jeg:
Bus 004 Device 003: ID 9710:7780 MosChip Semiconductor MCS7780 4Mbps Fast IrDA Adapter

Der betyder at kernen kender din hardware! :) Så du skal ikke oversætte kildekode :D

Sv.Aage skrev:
lath skrev:

Kode: Vælg alt

sudo lsmod | grep irda

den siger sådan nu efter jeg har kørt den anden lange kommando

sudo apt-get --assume-yes update;sudo apt-get --assume-yes upgrade;sudo apt-get --assume-yes install build-essential checkinstall linux-headers-$(uname -r) linux-tools libelf-dev asciidoc

svend@svend-desktop:~$ sudo lsmod | grep irda
[sudo] password for svend:
irda                  185428  1 mcs7780
crc_ccitt              12595  2 mcs7780,irda
svend@svend-desktop:~$

og det bekræfter den anden kommando også.

http://tldp.org/HOWTO/html_single/Infrared-HOWTO/ har jeg fundet ud af at device fieln skulle hedde:

/dev/ircomm-tty

og dens Major nummer skal være 161, og ( 61, eller 60), hvor de sidste 2 er gamle numre, som gerne ikke længere skulle være i brug.

Hvad skriver

ls -l /dev/ircomm-tty

?

Ekstra bonus information:
I LXR kan jeg finde mcs7780 driveren så langt tilbage som i Linux 2.6.11 kernen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
lath

Indlæg af lath »

Ved at kigge i kildekoden til device driveren (kig på øverste linie, som er en kommentar), ser det ud til at man skal køre:
ifconfig irda0 up

hvilket i Ubuntu bliver til:

sudo ifconfig irda0 up

før IrDA virker.

Årsagen er at IrDa bliver behandlet som om det var et netværk - altså ca det samme som netværket til en internet forbindelse.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Sv.Aage
Geografisk sted: Strandby

Indlæg af Sv.Aage »

Nu er der noget som virker Mange TAK

Jeg er imponeret over hvad man kan få hjælp til herinde.
lath

Indlæg af lath »

Sv.Aage skrev:Nu er der noget som virker Mange TAK

Jeg er imponeret over hvad man kan få hjælp til herinde.

det er så lidt :)

/Lars
Senest rettet af lath 15. jan 2012, 13:42, rettet i alt 1 gang.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

lsusb kræver ikke sudo

Når du indsætter kode eller store tekst filer må du meget gerne gøre det i [ Code ] taget.
lath

Indlæg af lath »

AJenbo skrev:lsusb kræver ikke sudo

Vi tager lige et uddrag fra resultatet af:

lsusb -v

can't get device qualifier: Operation not permitted
can't get debug descriptor: Operation not permitted
cannot read device status, Operation not permitted (1)

Ud fra det resultat kan det så konkluderes at sudo er nødvendigt.

AJenbo skrev:Når du indsætter kode eller store tekst filer må du meget gerne gøre det i [ Code ] taget.

Om https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=15500&p=102081#p102026

Det første kode er helt bevidst puttet ind i quote tags, da ifconfig(8) er en kommando der kræver superbrugerrettigheder - (8) tallet angiver dette.

Jeg vil med andre ord forsøge at få en bruger til ikke at andvende den kommando der er i quote tagget (den uden sudo). Kommandoen i code tagget nedenunder vil intuitivt virke som den som der skal bruges, da det tag opfordrer til at kopiere den og dermed bruge den. Den er "tilfældigvis" også den rigtige kommando.

Overnævnte er den korte udgave af hvorfor jeg gør som jeg gør. Den lange forklaring er at jeg har haft undervisning i menneske-maskine interfacing, der handler om hvordan man får et menneske til at gøre den rigtige ting ved en maskine.

Det er et område der hedder perceptionspsykologi.

/Lars
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det kan meget vel være, men anden linje var rettet mod Sv . Aage da han hade indsat nogle meget lange uddrag fra tekst filer og terminalen hvilget gjorde de mistede formatering og siderne blev meget lange. Jeg har været inde og rette dem så det skulle være tydeligt hvad jeg henviste til. Det er ikke umuligt at det hænger sammen med min uddannelse som medie grafiker.
Sv.Aage
Geografisk sted: Strandby

Indlæg af Sv.Aage »

Det vil jeg forsøge at huske :-)