Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 3. apr 2010, 21:00

Jeg tror plymouth skulle virker på intel grafik (det gør det på min eeepc 702) og på nvidia hvis man vel og mærke bruger open-source drivers. Det virker derimod ikke på nvidia hvis man bruger nvidia-drivers (det er i hvert fald situationen på min stationære m. 7800GS).
ATI ved jeg ikke noget om.
Mon ikke de forsøger at få det til at virke med alle (så mange som muligt) typer af drivers og kort inden final.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 3. apr 2010, 21:03

zob skrev:Jeg tror plymouth skulle virker på intel grafik (det gør det på min eeepc 702) og på nvidia hvis man vel og mærke bruger open-source drivers. Det virker derimod ikke på nvidia hvis man bruger nvidia-drivers (det er i hvert fald situationen på min stationære m. 7800GS).
ATI ved jeg ikke noget om.
Mon ikke de forsøger at få det til at virke med alle (så mange som muligt) typer af drivers og kort inden final.

det at der kommer updates til plymuth samt diverse grafikdrivers sådan ca hele tiden og mindst hver anden dag fortæller mig at der arbejdes gevaldigt på problemet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 3. apr 2010, 21:14

Det er også mit indtryk her. Uanset hvad kommer jeg nok ikke til at nyde godt af det da jeg pga. backlight brightness er nødt til at køre med KMS disabled.

Pyt pyt... :)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 3. apr 2010, 21:24

tuxx skrev:Det er også mit indtryk her. Uanset hvad kommer jeg nok ikke til at nyde godt af det da jeg pga. backlight brightness er nødt til at køre med KMS disabled.

Pyt pyt... :)

det er vel også ok så vinder du 2-3 sekunder i boottid den vej
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 3. apr 2010, 21:36

Ja plus jeg alligevel tit hybernater eller suspender alt efter behov.

Selvom jeg kørte Lucid theme på min gamle Karmic install så er der et eller andet mere helstøbt over designet i Lucid.. det virker... ja helstøbt.

Gawd det' nice :D
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf hvm » 4. apr 2010, 12:33

Jeg kan ikke mærke, at Lucid booter hurtigere end Karmic, men jeg har lige opdaget, at suspend/hibernate endelig virker på min bærbare :D

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 5. apr 2010, 14:33

Jeg fik min boot-tid halveret sådan cirka.

Jeg synes det giver rigtig meget mening med luk, minimér og maksimér ikonerne, som det tager sig ud i dag. I venstre side, men SPEJLVENDT.
Det er som om min hjerne bedre kan forstå det. Fedt.

Kvik
Indlæg: 320
Tilmeldt: 16. jan 2008, 17:54
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Kvik » 5. apr 2010, 18:41

Hej

Er det på torsdag at beta2 den kommer? Tænker på og hoppe på med den.
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 5. apr 2010, 18:44

Jep torsdag :)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 5. apr 2010, 22:33

Jeg har lige opdaget at der er en mærkelig fejl i spejlvendingen af maksimér/minimér ikonerne. Det er jo gjort forkert.
Med ikonerne i venstre side må den "naturlige" rækkefølge vel være 'luk', 'maksimér', 'minimér'.
Jeg har det fint med at ikonerne er i venstre side, men hvad er formålet med at lave om på rækkefølgen, der velsagtens er lettest at internalisere hvis den er spejlvendt af hvad den var i højre side.
Det er i sig selv et helt studie i hvordan den menneskelige hjerne opfatter rum. Canonical-teamet troede fejlagtigt i første omgang at man kunne flytte dem til venstre side og lade ikonerne beholde samme rækkefølge. Men det føles sjovt nok som om at samme rækkefølge er modsatte rækkefølge, når ikonerne skifter side.
Dette skal bestemt ikke læses et for eller imod ikonplaceringen i højre vs venstre side. Det rager mig en høstblomst. (Men jeg kunne da godt tænke mig at ikonerne bevarede samme indbyrdes forhold - dvs blev spejlvendt).

runesvend
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. feb 2008, 08:46

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf runesvend » 5. apr 2010, 23:54

Jeg har lige installeret Lucid fra et daily build (05-Apr-2010, http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/), og det kører super. Overvejede også at vente til Beta 2, men jeg tror ikke rigtig der er nogen nævneværdig forskel, andet end at det officielt bliver kaldt "Beta 2". Det er vist bare torsdagens daily build, så vidt jeg ved i hvert fald.

Men jeg synes det kører super nice. Jeg er sgu imponeret hver gang Ubuntu bliver opdateret, også denne gang. Og default themet holder bare vil jeg give dig ret i tuxx.
I starten da jeg så at luk, maksimér og minimér-knapperne havde skiftet side synes jeg det var unødvendigt. Men jeg må indrømme at nu når jeg er begyndt rent faktisk at bruge det, synes jeg bare det virker bedre. Musen er alligevel oftest i venstre side, det virker faktisk mere naturligt, og musen skal flyttes en kortere afstand, når de tre knapper ligger til venstre.

Jeg kunne dog ikke få Beta 1 til at virke, men som sagt virker det perfekt det jeg kører nu (~Beta2).

EDIT: zob, hvis du er interesseret kan du læse alle 645 kommentarer, i bug reporten angående placering af disse window controls :):
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments=all
og Mark Shuttleworth's endelige beslutning her:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments/564
Senest rettet af runesvend 6. apr 2010, 00:03, rettet i alt 1 gang.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 6. apr 2010, 00:01

I sig selv vel et mindre "problem", som blot kræver lidt tilvænning. Selv om jeg godt kan se logikken i zob's argumentation for en direkte spejlvending af knapperne. Med til problematikken hører vel også, at det måske har en indflydelse, hvilket tema man har installeret på systemet.

Noget andet, og lige så "anderledes" er, da jeg i forgårs startede OpenOffice. org Writer op, og der på splash-screen pludselig stod "Oracle" nede i højre hjørne. Okay, vi er MANGE som godt er klar over, at Oracle har k'bt Sun Microsystems, men derfra og så til at udpensle det på så overdreven en måde er der, efter min mening, meget langt. Hvor meget kode har Oracle egentlig tilført OOo? Ikke noget, mig bekendt, ud over den nye splash-screen.

Ud over den gang "brok", jeg lige kom af med der, så er jeg utrolig glad for Beta 1. Alt fungerer på mit system, selv om jeg godt er klar over, at andre har problemer med Bluetooth og andet udstyr, som jeg i øvrigt ikke vil satse det helt store på bliver rettet til lige med det første. Ubuntu 10.04 LTS bliver endnu en milepæl for GNU/Linux, som andre distros, og da specielt de arme Windows- og Mac-folk må misunde os (selv om de sikker ikke vil indrømme det, snarer tværtom).
Lucid tegner helt utroligt lovende allerede på nuværende tidspunkt. Og det bliver svært at se, hvad næste udgave, 10.10 skal komme med at nye tiltag, ud over forbedret understøttelse af ATI-baserede grafikkort.

Jeg skifter i alt fald mit Ge-Force 8600GT kort ud med et ATI-kort ved først givende lejlighed. Jeg bryder mig ikke om den udvikling, eller skulle man sige mangel på samme, nVidia har valgt at følge frem over:

http://www.linuxpromagazine.com/Online/News/NVIDIA-Drops-Xf86-video-nv-Support-No-Open-Source-for-New-Cards

Så ingen tvivl hos mig længere: Mit næste grafikkort bliver et ATI-kort.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

runesvend
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. feb 2008, 08:46

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf runesvend » 6. apr 2010, 00:30

Jimmyfj skrev:Lucid tegner helt utroligt lovende allerede på nuværende tidspunkt. Og det bliver svært at se, hvad næste udgave, 10.10 skal komme med at nye tiltag, ud over forbedret understøttelse af ATI-baserede grafikkort.

Jeg skifter i alt fald mit Ge-Force 8600GT kort ud med et ATI-kort ved først givende lejlighed. Jeg bryder mig ikke om den udvikling, eller skulle man sige mangel på samme, nVidia har valgt at følge frem over:

http://www.linuxpromagazine.com/Online/News/NVIDIA-Drops-Xf86-video-nv-Support-No-Open-Source-for-New-Cards

Så ingen tvivl hos mig længere: Mit næste grafikkort bliver et ATI-kort.

Jeg har også besluttet, faktisk allerede da ATI/AMD offentliggjorde at de åbnede deres specs op for deres grafikkort, at købe ATI fremover. Jeg er utrolig imponeret over det, der er sket over de seneste par år med open source driveren til mit HD 3870. For et år/halvandet år siden var der knap nok 2D acceleration, og XVideo-support var der ikke engang. Nu virker open source driveren sgu bedre end den lukkede synes jeg! Der er ingen video tear med open source driveren pga. fungerende VSync, som den lukkede driver mangler. Og nu virker 3D acceleration også, glxgears kører med 625 FPS og Google Earth kører perfekt, for mig at se. Jeg synes virkelig der er sket noget, som det også kan ses på status-siden over radeon-driveren:
http://xorg.freedesktop.org/wiki/RadeonFeature
For bare ét år siden husker jeg, at stort set halvdelen af alle entries var TODO, nu er det kun den nyeste Evergreen-GPU som bare har få TODO's (og GPU-accelereret video dekodning), resten er WIP. Imponerende!

Men har du oplevet dårlig support af ATI-kort, siden du håber på bedre understøttelse i 10.10?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 6. apr 2010, 00:53

Nej - Jeg har ikke oplevet dårlig support af ATI-kort under nogen version af Ubuntu, begyndende med 6.10. Der har generelt blot været meget dårlig support af ATI-kort tidligere, men jeg har kørt med nVidia gennem flere år nu, men det slutter jeg med meget snart. En lille parentes bemærket: Hvis nVidia også dropper understøttelse af deres nForce chip-set så bliver mit mobo det næste, jeg kyler ud gennem sideruden på min bil en mørk aften på motorvejen :mrgreen:

Her på forum har der dog ikke været labgt mellem medlemmer som har oplevet problemer med ATI-kort/drivere. Men det er ved at være længe siden nu.

Det undrer mig meget, at et firma som nVidis vælger en så useriøs vej gennem "krisen", som at droppe OSS-driveren til deres kort. Windows er jo blevet hægtet af for de næste 50 lysår også, lige så med Solaris og Unix. Tilbage er så GNU/Linux, så det virker lidt som en vanvittig strategi at bevæge sig u i, når markedet vender sig mod GNU/Linux. Men, men: Det er jo nVidias eget valg i den sidste ende. De mister i hvert fald én kunde på den beslutning.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 6. apr 2010, 01:33

Men... at de dropper NV-driveren læser jeg mere som en anerkendelse af, at den frie fra xorg/whatever er lige så god så der ingen grund er til at vedligeholde NV'en?

Man (eller jeg gør ihvertfald) kører jo alligevel med den proprietære driver for at få fuld ydelse ud af kortet - og den driver bliver de jo ved med (7-9-13) at supportere.

Jeg tør ihvertfald ikke prøve noget som helst med ATI endnu, hvilket også er grunden til (bortset fra CPU) at min computer er sammensat med nvidia-dele - hvilket lige fra dag 1 af har spillet 100% ligesom de tidligere maskiner med nvidia ligeså har. Jeg har læst rigeligt med skræk-scenarier mht. ATI grafik, opløsninger osv til at jeg gider bøvle med det pt. :-)

Jeg forsøger generelt at vælge hardware der virker uden at give mig dårlig nattesøvn.. jeg giiiider ikke hardware der bøvler. Jeg skal være 100% sikker på det virker. Da jeg skulle købe denne desktop søgte jeg rundt og hver gang med ATI var det sådan lidt "nja njo.. måske.. det burde... jaaah... hvorfor ikke? Tja...." hvor nvidia var "Jo da.. det virker.. ingen problemer... køb bare!". Det er nok til at skræmme mig væk ihvertfald. Er der ikke også noget med at ATI har en fæl tendens til at droppe support for ældre grafikkort i deres driver?

Det ville dog kun glæde mig MAX hvis ATI bliver bedre og bedre på Linux - der er mere bang for the buck :-) Og hvem ved - måske næste chipsæt bliver fra dem? Jeg skal blot liiige være sikker på den gode support først :-)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster