Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 21. mar 2010, 18:20

Så gik vi i beta-mode - Og hvilket skifte i stabilitet.

Lucid har været stabil lige siden Alpha 1 tidligt i november '09, men der har været et par "Ups and Downs" gennem de forskellige "daily builds" - Sådan er det at være tester. Nogle gange VIL systemet knække halsen på en for tidlig udgiver update/upgrade. Men så er det, at man finder den store tålmodighed frem, og med et smil på læben udbryder: VPSI (Vi Prøver Så Igen). Og ofte er fejlen rettet inden den nye, clean install, man ér vel en mand, er installeret og klar til konfiguration. Der har jo været de situationer, hvor end ikke installation af xserver-xorg eller dexconf har kunne redde desktoppen. Og sjovt nok er det altid desktoppen det går ud over, når de ukorente pakkefiler vælter systemet.

Både i Alpha 1 og Alpha 2 har udviklerne leget rigtig meget med boot-tiden, hvilket næppe er gået nogen forbi. Og det har da også været spændende at følge med i.

Beta 1, frigivet sent fredag aften, er hentet, brændt ud og installeret som clean install med kryptering af min /home-folder. Her må jeg indrømme, at der virkelig er kommet hastighed på login, efter indtastning af adgangskode. Mærkbart mere end i Alpha-udgaverne.

Igen. Den software, jeg oftest bruger er også blevet langt mere stabil med Beta-udgivelsen. Rock solid, er de ord, som kommer op som det første i omtalen af systemet. Jeg glæder mig virkelig til den endelige udgivelse, hvor vi kan se, hvor meget speed udviklerne virkelig kan hente.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 21. mar 2010, 20:53

Jeg vil gerne tilslutte mig hyldestkoret. Det ser virkelig godt ud efterhånden.
Alt er bare blevet lidt lækrere, software-center, me-menu, udseende (jeg ved godt vi ikke er enige på det punkt jf), Diskredskab (palimpsest), under hjelmen pulseaudio-integrationen, ubuntu-one integration, ubuntu-one store i rhythmbox (jeg bliver ruineret), brugere og gruppe-håndtering, og sikkert meget mere.

Og boot tiden! Jeg har fået min mere end halveret, fra 45-50 sekunder til 18-22 sekunder (målt fra grub til brugbart skrivebord).
(Jeg skal lige for en ordens skyld sige at jeg har fået ny harddisk, men jeg tror næppe den kan tage hele æren, de kører begge SATA-150).


Og nu, hvor vi lader til at være kommet helskindet igennem plymouth-ustabiliteten, er jeg ukuelig optimist.
Alt lover rigtig godt.

zerben

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zerben » 22. mar 2010, 16:17

Hej.Det virker også fint og hurtigt her efter inst. i fredags.Der kan dog kun vælges 2 skriveborde i Compiz men alt andet i Compiz virker fint.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 22. mar 2010, 16:36

Hej Zerben. Jeg tror du selv må dele skylden for den mangel med Compiz.

Højreklik på arbejdsområdevælgeren på nederste panel yderst til højre. Vælg indstillinger. Vælg f.eks. 4 kolonner. Voila.

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Kantastisk » 22. mar 2010, 17:14

jeg oplever desværre stadig, at ca. hver 5. boot fryser lige efter grub med en grafik-korruption. Men ellers er jeg også glad for beta 1 :)
dixi

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 22. mar 2010, 17:22

Ok. Det kan være vi ikke er helt ude over problemerne med plymouth. Jeg har i hvert fald har store problemer med det. Især den med at computeren gik ned hvis man brugte 'enter'-tasten var lidt spøjs. Men kunne så undgå problemerne med 'sudo aptitude remove plymouth plymouth-x11' men så kunne man jo heller ikke teste.
Hvilket grafikkort har du?
Husk også at der er et underforum dedikeret til lucid-testing på ubuntuforums: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=377

zerben

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zerben » 22. mar 2010, 19:21

hej.Mange tak zob.Det var lige det der manglede.

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Kantastisk » 22. mar 2010, 20:00

zob skrev:Ok. Det kan være vi ikke er helt ude over problemerne med plymouth. Jeg har i hvert fald har store problemer med det. Især den med at computeren gik ned hvis man brugte 'enter'-tasten var lidt spøjs. Men kunne så undgå problemerne med 'sudo aptitude remove plymouth plymouth-x11' men så kunne man jo heller ikke teste.
Hvilket grafikkort har du?
Husk også at der er et underforum dedikeret til lucid-testing på ubuntuforums: http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=377


Tak for linket. Jeg ved ikke helt, hvor meget energi, jeg vil bruge på det. Jeg tror, jeg venter til april og ser, om det stadig sker. Jeg havde også 'enter'-problemet og afinstallerede plymouth, før jeg igen installerede det. Mit "1/5-freeze" kan jeg leve med indtil videre.
jeg har et ati x1400-kort i en Dell Inspiron 6400 fra 2006.
dixi

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 22. mar 2010, 23:22

Så er ubuntu music store åbnet i rhythmbox på 10.04. Jeg havde desværre ikke meget held med at finde noget musik. Jeg lagde ud med at søge på nogle nutidige favoritter - uden held.
Joanna Newsom
Fleet Foxes
Dirty Projectors
Fever Ray
Yeah yeah yeahs
Anthony and the johnsons (her faldt jeg dog over et album fra 2005)

Så tænkte jeg at jeg hellere måtte prøve nogle større stjerner - uden held:
Michael Jackson
Prince
Led Zeppelin
Og BINGO - Pink Floyd. Det ser ud til at de har hele Pink Floyd diskografien - eller en stor del i hvert fald.

Nå. Det er også unfair. De er lige åbnet. Vi får se. Men jeg er altså sluppet billigt fra den første dag.

Der gælder noget lignende for jazz og klassisk. Et søgetip til klassisk musik. Da man ikke kan søge på komponist og det ikke giver så meget mening at søge på mozart som kunstner, så indsæt "mozart" (f.eks.) i album-navn (eller hvis du kan det korrekte navn, så er det den vej du går).

Nå men det kan i hvert fald blive rigtig fedt, men heldigvis er det ikke så fedt endnu - så sparer jeg lidt penge.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 23. mar 2010, 01:14

Jeg fandt lige dette. Det forklarer jo en del
The music selection

During the first few days of this expanded testing, some users may notice gaps in the songs available in the store. We are aware of it and are addressing the issue. It should be resolved very soon.

Our catalog will continue to improve and we will also look for efficient ways that users can provide more feedback about improving the selection of songs available.

Her: http://voices.canonical.com/ubuntuone/?p=263

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 1. apr 2010, 19:13

Har d.d. fået installeret Beta 1 på min Timeline.

Positivt fremfor Karmic:
Booter hurtigere.
Wireless virker mere stabilt.
LCD-dimming er hurtigere i sekvensen og virker mere stabilt.

Negativt fremfor Karmic:
Mit Oister bøvlede, men er fikset.
Laptop-mode-tools var ikke installeret pr. default og når det er installeret giver det en del fejlmeddelelser ved service-restart.
Bluetooth er MEGET ustabilt - statusikon crasher konstant.
Ubuntu-One forsvandt ved en systemopdatering - WTF??
Plymouth kører af lort = det virker ikke. Som på Karmic er jeg nødt til at disable modeset hvilket defaulter console/grub til laveste opløsning og disabler Plymouth samtidig. Med modeset aktiv virker Plymouth vist nok, men når ikke at vise logo. Det virker MEGET early-birdy-alpha endnu...
Powerusage er ~2W højere end på Karmic - jeg kan dæleme dårligt få den under 10W hvor jeg på Karmic nemt fik den ned under 9W og tæt på 8W.

Jeg glæder mig MEGET til Beta 2 for ikke at sige final - det skal nok blive godt og jeg ser frem til en laptop der kører i 3 år uden jeg skal rode med OS-installationer. Great!
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 1. apr 2010, 23:48

WTF...... så røg min mulighed for brightness-justering efter seneste update :-S uanset hvad jeg smider i grub så er den kold og enabler modeset så jeg ikke kan bruge FN-knapperne.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 2. apr 2010, 09:40

Som det er blevet nævnt mange gange tidligere i denne tråd, så er det, at installere Alpha og Beta software på sit system ofte forbundet med nedbrud af enkelte funktioner, ofte som et resultat af opdatering/opgradering. Det er et uomtvisteligt faktum, og noget, man bør have gjort sig klart allerede inden man vælger at installere softwaren. Så at bitche over funktionalitet, som med ét ophører med at fungere er ikke noget man kommer langt med.

Jeg kan godt lide din måde at liste "virker vs. virker ikke". Men det er alt sammen noget, som er en del af at være beta-tester. Ofte er det at beta-teste forbundet med at være nød til at gen-installere systemet, og noget, man bør kunne tage med et smil.

På mit eget system kan jeg ikke , i Beta 1, genkende de fejl, du melder. Så jeg undrer mig over, om det er den officielle Beta 1-udgave du har installeret, eller om du har hentet "Daily Build". Der ér forskel på de to. Daily Build er noget, som arbejdes med hele tiden, hvorimod den officielle Beta 1, som du vælger at opdatere hver dag, og ofte flere gange om dagen.

Daily Build er, som det fremgår af navnet, noget, som pakkes hver dag, og det kan ikke garanteres, at du kan hente samme version time for time, da der hele tiden skrives til den.

Så frisk mod, og, om nødvendigt, hent den officielle Beta 1 og lad den opdatere hver dag, så skulle du være glad kørende.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 2. apr 2010, 17:01

Jeg bitcher ikke (det lader jeg konen om :lol: ), jeg synes bare det er underligt at den ikke vil godtage "nomodeset" som tidligere.

Det er selvfølgelig den officialle Beta 1, ellers ville jeg ikke skrive det :-)

Jeg er ikke i tvivl om at det endelige produkt er meget bedre - sådan har det været tidligere og er selvfølgelig også nu.

Har du en bærbar magen til? Tænker på du nævner du ikke oplever de samme fejl..
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 3. apr 2010, 20:33

Så.. nu sker der noget. Bluetooth er nu stabilt, jeg har fået disablet KMS på anden vis så brightness virker igen og jeg har fået downgraded min BIOS efter jeg fik den opgraderet tidligere i dag (hvilket gav kæmpe brightness problemer...) så nu virker alt faktisk.

Ubuntu One er også tilbage igen og jeg har erfaret at der er en god grund til at laptop-mode-tools ikke er installeret pr. default, nemlig at Ubuntu arbejder på en anden løsning hvor de optimerer en hel del. Mener det er noget med pm-tools. Laptop-mode-tools modarbejder denne så derfor er den ikke installeret pr. default.

Strømforbrug ligger stadig 2W højere ca, hvilket stemmer overens med Phoronix' preview af systemet hvor de også oplevede en anelse højere forbrug. Men da det stadig er en beta vil jeg ikke dømme systemet på dette endnu. Hvis det skyldes fraværet af HAL så kan jeg næsten tilgive det, da suspend/resume virker noget hurtigere og mere selvsikkert end i Karmic - noget for noget.

Plymouth virker stadig ikke efter den frisk install med alle updates - uden updates virker det (med KMS) så det er måske noget der arbejdes på siden det forsvinder under update.

Oister virker stadig - jeg tror jeg har fundet ud af det kræver usb-modeswitch og en genstart med modem i, så virker det hele tiden bagefter uanset tidspunkt man putter sticken i - nice nok.

Nu glæder jeg mig blot til på torsdag hvor Beta 2 udkommer og så er der ikke lang tid til RC og Final 8) :D
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster