Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 8. feb 2010, 12:06

zob skrev:Jeg kan slet ikke boote på den seneste version af kernen. Men det går fint hvis jeg holder shift nede under opstart og vælger en anden kerne, så kører det hele som i gamle dage.
Men med den nye kan kommer jeg kun til startlyden og så bliver der sort skærm og en blinkende cursor. Som i øvrigt registrerer ALLE tastetryk som et tegn - selv powerknappen.

det kunne tyde på mistet support for dit grafikkort i den nye kærne
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 8. feb 2010, 19:15

Ja det kunne tyde på det. Jeg skal se at få rapporteret det. Hvor rapporterer man egentlig kernel-fejl? Er det også launchpad? Der er jo ikke ligefrem en apport funktion til det.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 8. feb 2010, 19:42

zob skrev:Ja det kunne tyde på det. Jeg skal se at få rapporteret det. Hvor rapporterer man egentlig kernel-fejl? Er det også launchpad? Der er jo ikke ligefrem en apport funktion til det.


Du kan vel godt gøre det på launchpad, ellers er det LKML (Linux Kernel Mailing List) http://lkml.org/

På LKML er det er en god ide at se om problemet er indrapporteret, eller bidrage med information, hvis fejlen allerede er rapporteret, i stedet for at indrapportere den samme fejl mere end 1 gang(, for ellers er det bedst at være lidt hårdhudet).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 8. feb 2010, 21:34

Jeg tror jeg nupper en tur på launchpad. De der hårde drenge tør jeg ikke bokse med. Jeg har prøvet alsa-mailing-list. Det var svært nok. Når de begynder med at fortælle mig at jeg bare skal kompilere et eller andet ind i kernen, for lige at tjekke, så er jeg stået af for længst.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 17. feb 2010, 15:38

Sådan. Tilbage på 10.04 nu hvor den noget irriterende regression omkring <Enter> tasten er blevet fixet igen.

Jeg valgte at hente en ny .iso-fil fra daily build, som jeg linker til først i tråden. Denne fylder i øjeblikket 705 MB og kan således ikke presses ned på en almindelig Cd, så jeg smed omkring 4 GB væk på den DVD jeg brændte filen ud på. Lidt ærgerligt, men med den pris DVD-skiver er i nu om dage betyder det intet, når blot systemet kører. Og det gør det. Lucid Lynx er tilbage på sporet igen, og er hurtigere end jeg husker det.

Trods den store .iso-fil på 705 MB er GIMP ikke længere at finde på systemet allerede fra Alpha 2, hvilket godt kan undre en del. Men, hva' - Vil man have GIMP ind på systemet kan man jo bare installere den selv, gennem enten Synaptic eller Ubuntu Softwarecenter. Så 'so far. so good' Ingen fejl at melde, og her på et tidspunkt i dag vender jeg lige tilbage med en måling af boot-tiden, da jeg har lagt Lucid ind på min hurtige SATA 2 disk.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jarlen » 18. feb 2010, 15:07

Alternativt kan de fleste maskiner godt boote fra USB, så der kan være mulighed for at installere den vej, i stedet for at bruge en-gangs-medier :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 18. feb 2010, 16:07

Jarlen skrev:Alternativt kan de fleste maskiner godt boote fra USB, så der kan være mulighed for at installere den vej, i stedet for at bruge en-gangs-medier :-)

hmm den daily build jeg lige har hentet i går kan så ikke installere.

vælger man prøv ubuntu (hvilket forøvrigt står på engelsk) så booter den fint op live, vælger man så installer ubuntu, så kommer man trinnene igennem, men den installerer ikke.

vælger man installer direkte så booter den op som live system og fungerer som ovenstående.

jeg mistænkte så at det var min skive der var fejl på, og valgte at teste disken med den dertil egnede funktion, hvorefter denn bare starter op som live.

hvad mere er så er det lidt morsomt at man hvis man vælger det danske sprog, så er der ikke installeret nogen danske sprogpakker (og disse melder en fejl når de installeres) men der er installeret pakker for spansk, engelsk, portugesisk, fransk, japansk, lettisk, samt et par sprog mere...

well jeg hentede så (via unetbootin fra mint) en ny daily build og lavede en usb.
i denne er der så ændret i selve startmenuen ved install således at man kan vælge mellem:

live
live install
og så ellers de normale.
hvorfor skal det nu hede live og live install??? det var da bedre, og mere beskrivende med prøv ubuntu uden ændringer til din computer (live) og så installer ubuntu, sådan som det før hen har været
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 28. feb 2010, 12:11

Alpha 3 udgivet, og installeret :mrgreen:

Det er det at sige til det, at da jeg havde hentet Alpha 3 og havde fået lavet iso'en om til en Live Cd skete dette ved at følge normal procedure, og altså med brænding af disk på lavest mulige speed. Lige meget hjalp det. Skiven ville ikke lade mig installere systemet med Alpha 3. Så tilbage var kun at jeg afinstallerede 3D-driveren under Ubuntu 9.10 og forsøgte at opgradere over Internettet.

Efter en times tid på min 4 Mbit forbindelse og lidt tid til selve installationen lykkes det at opgradere til Lucid Lynx Alpha 3 uden fejl under vejs.

Nuvel - Jeg har vel kun en amputeret installation af Lucid på denne måde, da jeg ikke har den normale opstart, som er kendt fra Alpha 2. GIMP'en er stadig hvor den altid har været, og det er de andre programmer også.
OOo er i version 3.2, Firefox i version 3.6 og kernen er i version 2.6.32.14.

Overordnet er der intet at klage over til videre. De små, meget irriterende fejl, der opstod i Alpha 2 er borte og tilbage er et absolut stabilt system. Glædeligt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Nordsig » 28. feb 2010, 22:15

Hejsa.
Fik også lyst til at lege med Lucid. Det lykkedes at få den til at installere ved at vælge OEM installation i stedet for den alm. der går i stå.
Hvad forskellen er ved jeg ikke ? Har blot nogle udtværede farver på skærmen, kan nogen fortælle mig hvordan jeg får et rimeligt skærmbillede ?
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 1. mar 2010, 00:53

Er det Alpha 3 du leger med, så vil mit råd til dig være, at du starter med at smide 9.10 ind på maskinen først, opdaterer den og derpå opgraderer den til Lucid. Der er tydeligvis noget galt med installeren på Alpha 3 også :cry:
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 1. mar 2010, 08:25

Hmm jeg kunne uden problemer installere Alpha3 her (godt nok i VB men alligevel).

Har I tjekket at den downloadede ISO er iorden?
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 1. mar 2010, 10:42

Oh jo. ISO'en er tjekket, tjekket igen og nok engang via gISOMount, GMount-ISO og Ubuntu Costumization Tool, lige som Furious ISO Mount, men ingen synlige fejl her. Med til historien hører også, at det er samme fejl som er på daily build fra den 22/23 februar 2010-ISO'en som også halter installationen efter valg af sprog og menu-punktet "Installér Ubuntu".

Det er så blevet nævnt længere oppe, at installation som "OEM-Install" fungerer som den skal. Til det er der så blot at sige, at netop "OEM-Install" er at finde på "Alternate Install Cd" og ikke på Live Cd ISO'en, hvor problemet med at installationen halter findes.

Og JA, begge ISO-filer er brændt ved laveste speed for at korregere for evt. fejl ved brænding.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 1. mar 2010, 11:20

Oki! :-)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Nordsig » 1. mar 2010, 18:40

Alpha 3 problemet mht. installation må være afhængigt af hvilken pc man bruger, har lige lagt den ind på den primære uden problemer. Sad ellers og ventede på at den skulle melde fejl.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 1. mar 2010, 18:52

Den har været rigtig ond og dem i lang tid 10.04. Hvis du får problemer med at computeren lukker når du bruger enter-tasten, kan du for en tid afinstalleret plymouth. Så kører den helt fint.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster