Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jarlen » 25. jan 2010, 17:58

Lucid Release Schedule siger 3 alpha, 2 beta og 1 RC :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Benchmarks af Ubuntu 10.04 "Lucid Lynx" Alpha2

Indlægaf lath » 25. jan 2010, 17:59

Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 25. jan 2010, 22:53

Det er korrekt. Der er, normalt, 5 Alpha, 2 Beta og 1 RC inden Final Release bliver nået. Men til Lucid Lynx har det været nødvendigt at ændre i antallet af planlagte Alpha/Beta udgaver på grund af den meget store omskrivning af forskellige områder i.h.t. system-filerne, som bliver tunet, tunet og tunet igen, for simpelthen at presse den optimale hastighed ud af softwaren. Samtidig er der meget stort fokus på stabiliteten af softwaren, hvilket skaber begrænset rum til de helt store armbevægelser m.h.t. udgivelser.

Egentligt synes jeg langt bedre om den nye rutine. Da det også giver testerne mere ro til feadback, ved de pakker, der kegler mest på systemet.

Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 er ikke en udgivelse, hvor du kan forvente de helt vilde optagelser af bleeding-edge-teknologier. De er simpelthen valgt fra ved denne LTS-udgivelse.

Lige siden jeg i december 2009 hoppede over på Lucid Lynx Alpha 1 har vi fået skiftet kernen to gange, hvilket vil sige, at vi indtil videre har været tre kerner igennem, og af de tre kerner er det den seneste, 2.6.32.12 som er den bedste, jeg til dato har oplevet. Den er bund-solid og lynende hurtig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 31. jan 2010, 08:03

For de interesserede er her Canonicals lucid-desktop-amd64.manifest. Et langt dokument, som du finder på denne adresse:

http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/lucid-desktop-amd64.manifest

Her kan du danne dig et overblik over hvilke nye og "gamle" ting, som kommer med i Lucid Lynx. Listen er meget lang, og der er forbehold for ændringer inden den endelige udgivelse af Ubuntu 10.04.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 31. jan 2010, 13:28

Hjælp :shock:

Efter NOK et crash og download af en ny iso fra daily-build er Sun Java forsvundet. Den er at finde i SoftwareCenter, men der er ingen Install-knap, kun "More Info" Så kan én af jer ikke være behjælpelig med en ppa til java?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Stra » 31. jan 2010, 17:27

stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 31. jan 2010, 21:55

Jimmyfj skrev:Hjælp :shock:

Efter NOK et crash og download af en ny iso fra daily-build er Sun Java forsvundet. Den er at finde i SoftwareCenter, men der er ingen Install-knap, kun "More Info" Så kan én af jer ikke være behjælpelig med en ppa til java?


Softwarecenter virker ikke på LiveCD - det prøvede jeg igår.

aptitude eller apt-get i en terminal er din ven. Det virkede uden at tilføje en PPA.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install sun-java6-jre

for java runtime enviroment (JRE) installation, der er også fonts og plugin og en eksta pakke til java6 fra sun.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 1. feb 2010, 01:10

Tusind tak, Stra, men jeg var lidt hurtigt ude der :? Det ser ikke ud til, at det er nødvendigt med Sun Java alligevel.

Jeg har dagen igennem testet de sider, jeg normalt benytter, herunder DR 1+2, og begge fungerer perfekt. (Nej, Java har ikke noget at gøre med det). Komogvind.dk fungerer også upåklageligt, og med icedtea-Java-Plugin installeret.

Dette kan så tages som tegn på, at FOSS er godt på vej til at løsrive sig fra Sun Java, og kun gøre brug af OpenJava. Dette kan ingen vist være utilfreds med. Jo mere fri software man kan benytte, jo større grad af frihed. Og når nu det fungerer med Icedtea-Java-Plugin og OpenJava, hvorfor så benytte software, man ikke kender fremtiden for?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 2. feb 2010, 09:47

"Ace recovery 'Alpha 2' install" :mrgreen:

Så er systemet rettet op efter sjette crash under Alpha 1. Alpha 2 er ude i det fri, og du godeste for en stabilitet dén ligger for dagen.

Status:
GIMP er ikke længere at finde i Alpha 2 udgivelsen. Sun Java er vist i Ubuntu Softwarecenter, men er ikke tilgængelig for installation. Derimod er OpenJava og Icedtea-Java-plugin 6 bedre end nogen sinde. Flash virker perfekt, og DR.dk/tv fungerer også uden fejl. Youtube og Google Videos giver heller ingen problemer ved afvikling. Alt i alt en rigtig positiv oplevelse i.f.t. Alpha 1.

Ubuntu Softwarecenter selv har fået en overhaling, og virker langt mere logisk end de første par udgaver.

Så har nogen lyst til at prøve Alpha 2 så vil jeg opfordre til at folk giver sig i kast med det. Systemet er stabilt, men bør, som vanligt ikke installeres på produktions-systemer.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Kantastisk » 5. feb 2010, 06:20

ahem, en lille FYI:

hvis nogen 'tilfældigvis' har fået problemer, når de opdaterer/installerer nye kerner i lucid, kan jeg anbefale, at installere/geninstallere pakken dkms. :)
dixi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 7. feb 2010, 08:24

En temmelig irriterende fejl er opstået i Lucid Lynx, sikkert opstået efter en opdatering af en eller anden art, som har resulteret i en regression af de helt store: Når jeg taster <Enter> på mit keyboard, enten under login, i terminalen eller ved at skrive indlæg her på forum så fryser maskinen simpelthen.

Noget jeg har lagt mærke til, er at oppe i højre hjørne af skærmen, lige over Dato og Tid står der et eller andet og bliknker. Det virker som om det er to små områder på et par pixels størrelse som står og blinker. Dette er ikke tilfædet for 9.10, som jeg sidder med lige nu.

Problemet er ikke større, end at jeg kan omgå det ved at klikke med musen i stedet for at taste <Enter>. Systemet er stadig rigtig stabilt, ud over denne lille, meget irriterende fejl. Nogen, som har oplevet det samme, og eventuelt har en mulig løsning?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 7. feb 2010, 09:15

Jimmyfj skrev:En temmelig irriterende fejl er opstået i Lucid Lynx, sikkert opstået efter en opdatering af en eller anden art, som har resulteret i en regression af de helt store: Når jeg taster <Enter> på mit keyboard, enten under login, i terminalen eller ved at skrive indlæg her på forum så fryser maskinen simpelthen.

Noget jeg har lagt mærke til, er at oppe i højre hjørne af skærmen, lige over Dato og Tid står der et eller andet og bliknker. Det virker som om det er to små områder på et par pixels størrelse som står og blinker. Dette er ikke tilfædet for 9.10, som jeg sidder med lige nu.

Problemet er ikke større, end at jeg kan omgå det ved at klikke med musen i stedet for at taste <Enter>. Systemet er stadig rigtig stabilt, ud over denne lille, meget irriterende fejl. Nogen, som har oplevet det samme, og eventuelt har en mulig løsning?

systemet er jo IKKE klippe stabilt når det fryser ved en meget anvendt tast eller tastekombination.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 7. feb 2010, 13:15

Helt enig. Men det er først fra nogle opgraderinger som kom engang i den forgangne uge at dette problem har vist sig. Op til de opgraderinger, uanset hvilken fil/pakke det så er, som er skyld i denne regression, har der intet været galt med systemet. Og når jeg siger, at jeg synes systemet ellers er stabilt, så er det med henblik på de oplevelser, jeg til dato har haft med Lucid. Lige siden Alpha 1 har systemet været stabilt, og de små "særheder", som jeg oplever med f.eks. <Enter> tasten er noget jeg ved, der kommer en patch og retter op på. Samtidig er det, at jeg efterlyser andre, som har samme problem jo begrundet i, at jeg lige som ønsker at udelukke, at det er mit hardware, som eventuelt er den "skyldige" part i problemet.

Her har vi så én af de situationer, hvor den "net-install-cd" jeg efterlyser til Beta Testerne virkelig vil komme til sin ret. Det ville have været en smal sag at smide en sådan skive i drevet og så lave en frisk install for at se, om dét eventuelt er løsningen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Kantastisk
Indlæg: 207
Tilmeldt: 19. dec 2007, 17:10
Geografisk sted: Nørrebro, København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Kantastisk » 8. feb 2010, 05:58

Jimmyfj skrev:En temmelig irriterende fejl er opstået i Lucid Lynx, sikkert opstået efter en opdatering af en eller anden art, som har resulteret i en regression af de helt store: Når jeg taster <Enter> på mit keyboard, enten under login, i terminalen eller ved at skrive indlæg her på forum så fryser maskinen simpelthen.

Noget jeg har lagt mærke til, er at oppe i højre hjørne af skærmen, lige over Dato og Tid står der et eller andet og bliknker. Det virker som om det er to små områder på et par pixels størrelse som står og blinker. Dette er ikke tilfædet for 9.10, som jeg sidder med lige nu.

Problemet er ikke større, end at jeg kan omgå det ved at klikke med musen i stedet for at taste <Enter>. Systemet er stadig rigtig stabilt, ud over denne lille, meget irriterende fejl. Nogen, som har oplevet det samme, og eventuelt har en mulig løsning?


arg, nu har jeg samme problem. jeg har ingen løsning, men du må også meget gerne sige til, hvis du finder ud af noget først. indtil da må det være orca, der er redningen.

EDIT: opdatering pr. 08/02 har ordnet det for mit vedkommende.
dixi

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 8. feb 2010, 11:54

Jeg kan slet ikke boote på den seneste version af kernen. Men det går fint hvis jeg holder shift nede under opstart og vælger en anden kerne, så kører det hele som i gamle dage.
Men med den nye kan kommer jeg kun til startlyden og så bliver der sort skærm og en blinkende cursor. Som i øvrigt registrerer ALLE tastetryk som et tegn - selv powerknappen.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster