Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 17. dec 2009, 15:48

gedesby skrev:indtil vidre ser det ud til at jeg ikke kan komme med på 10.04 men jeg prøver tålmodigt igen om en uge

når jeg prøver at cleaninstalere lucid begynder skærmen at blinke dvs de to linier ready og en masse punktumer.
det er som om at skærmen (kun skærmen) står og genstarter igen og igen.

øv øv
men jeg er tålmodig og venter lidt endnu.


Mit gæt er, at udviklerne i øjeblikket er i gang med at arbejde ret intenst med grafikken. På mit eget system kører grafikken i øjeblikket i Low Graphics Mode, hvilket jeg antager er fordi udviklerne arbejder på at få GNOME 3.0 gjort klar til næste Alpha, Alpha 2
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 17. dec 2009, 18:48

På min eeepc kører alt som smurt. Men jeg tror heller ikke den bliver påvirket af hvad der sker på 3d-driver-fronten.
Jeg havde en enkelt dag hvor mine "indicator-applets" ikke kunne loade, ellers har jeg stort set ikke bemærket at det skulle være en alfa-release. Men jeg indrømmer, jeg har ikke brugt min eeepc til så meget andet end at surfe, men chrome og firefox kører fint.

Det eneste der undrer mig er at firefox stadig er version 3.5.5. Jeg troede bare de kritikløst væltede de nyeste pakker ind i sådan en alfa.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 18. dec 2009, 10:18

Jeg bliver vist nød til lige at korrigere min egen udtalelse omkring GNOME 3.0 - Den bliver ikke en del af Lucid Lynx, hverken i testperioden eller den endelige udgave. Her er målet nærmere Gnome 2.30 mere end det er 3.0 som følge af at Ubuntu 10.04 bliver en LTS-udgivelse. Gnome 3.0 bliver så først at finde i Ubuntu 10.10.

Af andre tiltag kan nævnes at kernel nu er ude i version 2.6.32.8-12. Men dette bragte ikke nogen løsning til grafikken, som kører Low Mode. Ikke at det er at se, at grafikken er i den tilstand, men hva, det løser sig hen af vejen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 24. dec 2009, 13:57

24 december. Julefreden har sænket sig over Danmark, også her i smørhullet Try, i Nordjylland. Lucid Lynx har nu kørt i tyve dage, og kører virkelig stabilt. Så der er egentligt ikke det store at fortælle, andet end at jeg, alligevel, bestemte mig for at installere Lucid fra scratch, for lige at kontrollere eCryptfs funktionerne/stabilitet/fs-hastighed under Lucid Alpha 1.

Også her er der intet at rapportere. eCryptfs gør blot sit arbejde, og er ellers ikke i vejen for at hastigheden opleves som øget, målt op mod 9.10 - Lucid er rigtig meget hurtigere end 9.10 med eCryptfs installeret.

Dog har der de seneste par dage været et par tilfælde, hvor jeg, efter opdatering af Lucid har måtte logge ind i CLI, skifte til root og køre kommandoen "dexconf", som nulstiller grafikken, for derefter at skrive den vel nok fedeste kommando i Unix/GNU/Linux overhovedet: "reboot" - Det morer mig, hver gang jeg får lov til at fyre den kommando af. For prøv lige at give Windows den kommando, og Windows vil svare: WHAT??? :shock:

Dexconf har reddet grafikken flere gange, og er en super effektiv kommando at huske, også selv om du ikke lige er med på "testholdet" omkring Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 - Oplever du fejlende grafik på den stabile version, vil kommandoen give dig din desktop tilbage efter et reeboot.

Og hermed vil jeg ønske ALLE på Ubuntudanmark's forum en rigtig glædelig jul - Må enhver få sine ønsker opfyldt i aften.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 3. jan 2010, 14:25

Greetings folks

Og et forsinket godt nytår til alle :mrgreen:

En weired fejl efter gårsdagens opdateringer blev installeret, og maskinen igen blev startet her til morgen: CLI - Igen. Nok en update/upgrade - Men, igen, ikke noget "dexconf" ikke kunne rette op på. Efter den lille, dejlige command "reboot" *lol* kom grafikken igen op i low mode. So far, so good.

Men den fejl, som er en smule weired er, at når jeg vil klikke i adressefeltet i FF reagerer browseren ikke, overhovedet. Curseren forsvinder bare, og jeg kan ikke skrive en ny url ind. Ikke nogen katastrofe, da jeg også har Google Chrome installeret, og den fungerer perfekt. Lidt trist, for jeg har fundet et virkelig smukt tema til GNOME, som giver en lækker glasagtig overflade på alle vinduer, også i FF. men hva' - Det er sikkert en opdatering, der mangler, så det kommer sikkert igen.

Fejlen har ingen indflydelse hastigheden i FF, Men det er lidt træls kun at kunne bruge sine bookmarks.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

gedesby
Indlæg: 82
Tilmeldt: 7. feb 2009, 22:26
Geografisk sted: Gedesby/Sydfalster

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf gedesby » 5. jan 2010, 16:26

Halløj og godt nytår til alle

indlæget er flyttet af bruger.

sorry "tjampman" sad bare og græd lidt da jeg vikke kunne bruge min elskede ubuntu "indtil vidre"

og endnu engang godt nytår
Senest rettet af gedesby 6. jan 2010, 06:03, rettet i alt 2 gange.
Sømand af Verden
FAR T4 UBUNTU 11.04 64bit
What do you wear - freeware
Acer Aspire 8943g 2 x hdd/500gb 8 gb.ram

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tjampman » 5. jan 2010, 17:09

gedesby skrev:Halløj og godt nytår til alle

Så oprandt dagen hvor jeg måtte sige farvel til ubuntu.
efter at have installeret w7 og derefter ubuntu 9.10 mistede jeg hele w7 og da jeg desværre er tvunget til at bruge w.
måtte ubuntu ryge

ØV ØV sådan en gang citat: "hamster nossepis"

Men hvis der nogle som har den gyldne løsning til hvordan jeg ligger ubuntu 9.10 eller Lucid ind er jeg lutter øren.

helst som dual boot men hvis jeg skal vælge i bios'en hvilke hdd jeg skal starte fra er det også ok
en til w7 og en til ubuntu


ps. kører med 2 hdd i laptop.

ob endnu engang godt nytår

Der ingen problemer med at at have Windows og Ubuntu i Dual boot, men selvfølgelig kan der ske/laves fejl under installationen.

Men det er altså ikke særligt pænt gjort at overtage andres tråde, slet ikke når man tager et helt nyt emne op, så hvis du vil have hjælp er det nok bedst at oprette en ny tråd, og evt. slette den forrige besked.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 5. jan 2010, 21:53

Thumbs up for our dev's.

Er du med på Lucid Alpha-vognen, og din Lucid melder: "Ubuntu is running in low graphics mode"? Så er det nu, du skal starte en terminal og køre apt-get update && apt-get upgrade - Dette har lige ført min Alpha-raket tilbage på grafik-sporet, og nævnte "fejl" meldes ikke igen efter reboot.

Nu er min Lucid Lynx efterhånden nær en måned gammel. Og på den måned har jeg måtte logge ind via CLI et par gange for at kører "dexconf" som root, med efterfølgende reboot for at komme ind i den grafiske brugerflade igen efter en upgrade. Senest i går. Sjovt nok, de første par gange, med trivielt i længden. Men okay - kommandoen "dexconf" har da sat sig godt og grundigt fast på rygraden.

For de, som endnu ikke er med på test-toget, men overvejer det, og de, som ønsker at blive på "Stable" udgaven 9.10 kan jeg sige, at der intet er at melde omkring stabiliteten på systemet. Lucid traver der ud af, eller skulle jeg sige jager der ud af. Alting sker hurtigt. Der har, til nu, kun været brug for Apport 1 gang, og da var fejlen allerede indrapporteret.

Lucid Lynx, a.k.a. Ubuntu 10.04 bliver noget ud over det sædvanlige. Så meget tør jeg godt spå allerede nu. Selv i Alpha-udgaven er 10.04 ROCK-SOLID. Intet af det hardware jeg har på maskinen volder problemer, hvis altså du lige ser bort fra 3D-driveren, som ikke er installeret, og ikke bliver det før vi når RC. Som tidligere nævnt, så er nVidia-driveren det, som med sikkerhed vil sende Lucid på R.. og albuer.

Konen har lige købt noget musik :mrgreen: Lutter gode toner, som jeg rippede til min /home-mappe i .flac. En fuld Cd med 21 numre tager ca. 10 - 12 min. så den hastighed kan jeg ikke klage over.

Jeg har smidt Google Chrome 4 Linux ind, og bruger den ind i mellem. Men jeg hylder stadig ræven, som min foretrukne browser. FF, synes jeg, er en smule hurtigere end Chrome, i det mindste oplever jeg den sådan på mit hardware.

Fonte og skrifttyper er skarpe og klare. Lyden, via PulseAudio, er krystal-klar og rolig. Der er ingen "hoppende" skærme når jeg surfer nettet. Videoer og film er knivskarpe og rolige, når jeg afvikler dem i VLC, mens den default MoviePlayer er grynet og uskarp, og mangler en smule synkronisering mellem audio og billede.

Men det, jeg er absolut mest positivt overrasket over, er at "on-the-fly-encoding/decoding" på ingen måde er noget, som mærkes på systemet. eCryptfs går sit arbejde rigtig udmærket og i aldeles ubemærkethed.

Slutteligt: Hot-Plug er også rigtig stabil, og hurtig. Genkendelse af USB-stick/HDD er hurtig, og tingene bliver fundet. Mit noget bedagede digital-kamera, som var en kamp at finde drivere til under Windows, bliver fundet i det øjeblik det tilsluttes. F-Spot er et godt program at arbejde med her også.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tjampman » 5. jan 2010, 23:16

Så er jeg også håbet med på legen... dvs, nu vil jeg downloade den nyeste version og prøve at starte en live cd session, det skulle vist være muligt så vidt jeg kunne forstå download siden, som du linker til øverst.
Jeg synes dog ikke jeg nogen steder kunne se hvilken version det er, men jeg går udfra at det stadig er Alfa.

Nu mens den downloader er jeg blevet helt spændt... :-)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 5. jan 2010, 23:49

Det er alpha, også i den grad. Det kører nu udmærket, men du skal være bevidst om at du er tester. For der ER fejl, også selv om det kører overraskende godt af en alpha1 release at være (på min EEEPC 1. generation).
Her har du et fint skema, så du kan se hvor langt der er igen: http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-10-04- ... edule.html
Længere oppe i denne tråd har Jimmy fortalt lidt om bug-reporting. Tjek det ud.

Og du skal, som jimmy lige nævnte, ikke regne med at få grafikkortet til at vise 3d lige foreløbigt.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 12. jan 2010, 14:02

Så døde min testmaskine (EeePc 701) med Lucid Lynx også. Helt og aldeles. Jeg kan ikke engang komme til en konsol. Så det må vist være en geninstallation, men alpha2 er vist også klar om et par dage, så det er måske meget passende.

Det kunne ellers have været meget sjovt at få lov at fyre jimmy guldkorn af ("dexconf" - eller hvordan det var), men noget tyder på at jeg får svært ved at komme til et sted hvor jeg kan skrive det.

Nå pyt, så får vi set om alpha2 installationsprocessen er smooth (og så skulle GIMP være blevet fjernet fra og med alpha2).

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 12. jan 2010, 15:34

@zob

Du burde kunne starte maskinen op i CLI ved at trykke på Esc, når du ser GRUB loading... - Dette skal give dig en boot-menu hvorfra du kan vælge at starte med en kommandolinje. Når den er oppe, så logger du bare ind på systemet og skifter til root.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 12. jan 2010, 16:33

Ja. Det har jeg også prøvet. Men jeg har svært ved at time mit escape-tryk. Jeg ser nemlig aldrig beskeden Grub loading (eller Grub-menuen for den sags skyld). Jeg kan ikke huske om det er mig selv der har sat den til at springe over, for at den skulle boote hurtigere - man ligger som man reder. Jeg prøver lige senere med nogle præcision-tryk, eller er det bare geninstallation, det er også ok. Jeg har selvfølgelig ikke noget vigtigt til at ligge på min test-computer (alt blev gemt i dropbox).

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 12. jan 2010, 17:56

Crash-buuuum-om-igen :lol:

Femte gang, tror jeg. Men ikke noget alvorligt. Blot en eksplosion af 16.7 mio. farver i stedet for en klar og tydelig login-skærm. Håbløst at recover fra.

Xserver-xorg is not installed. Can't do dexconf


Og OM, igen :lol:

Her var det så at tanken slog mig: "Hold nu op, for en gang 'MOLBO' det her."

Først skal jeg installere den Alpha-udgave jeg har på cd. Derefter skal jeg opdatere, OG opgradere systemet. Fint nok. Men..... Her mangler lige som noget. Og dette "noget" fandt jeg også ud af hvad var, og FLØJ ind på brainstorm.ubuntu.com og udarbejde et forslag til en løsning af dét lille problem. Vel at mærke kun en løsning som vil blive til gavn for fællesskabet af beta-testere.

Det er rent molbo-arbejde først at sidde og installere Alpha 1. Efter genstart skal man så opdatere systemet med henved 600 pakker og NOK en genstart inden opsætning af selvvalgte pakker kan begynde. :shock: :oops: :cry: :roll: :shock:

Det jeg har indsendt forslag om, er at Canonical fremstiller en net-install-cd kun med henblik på beta-testing. Dette vil gøre det 1 mia. gange enklere at deltage i arbejdet med at teste den næste version af Ubuntu, og vil, hélt sikkert, også resultere i, at flere har lyst til at deltage i test-arbejdet.

Jeg mener vi mangler en sådan mulighed under test-udgaverne. Hvad mener du?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Warhawk » 12. jan 2010, 19:00

Hmm, jeg er åbenbart sluppet igennem opdateringen uden nedbrud. Nu kører jeg med kernel 2.6.32.10-generic og systemet er forrygende.

Desværre får jeg ikke testet så meget i øjeblikket :roll:

Jimmyfj, jeg synes at dit forslag lyder ganske fornuftigt, og det vil helt sikkert gøre det nemmere for os.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster