Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 6. apr 2010, 01:59

Jeg kan kun tale af erfaring, og jeg måtte i hvert fald kaste et ældre ATI-kort i havnen efter vi gik fra 8.10 til 9.04, da en opgradering af x-serveren i ubuntu kombineret med at ATI droppede support for deres ældre kort (galdt i øvrigt også for windows), betød at kortet i praksis blev ubrugeligt.

Indtil det modsatte er bevist sværger jeg til nvidia og intel og, som tuxx nævner, så bruger de fleste vel alligevel properitære drivers til deres nvidia-kort - og de fungerer faktisk rigtig godt. For mig var skiftet fra ATI til nvidia i hvert fald en åbenbaring (jeg havde fået den fejlagtige opfattelse at linux pr. definition ikke kunne håndtere grafik ligeså godt som windows pga det åndssvage kort, som jo altså fungere helt fint på windows).

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 6. apr 2010, 02:41

tuxx skrev:Men... at de dropper NV-driveren læser jeg mere som en anerkendelse af, at den frie fra xorg/whatever er lige så god så der ingen grund er til at vedligeholde NV'en?


Kerne gutterne har fra Linux version 2.6.33 inkluderet en ny Open Source Nvidia device driver.

Linus Thorvalds skriver i udgivelsesnoten (release note) for Linux 2.6.33 på
http://lkml.org/lkml/2010/2/24/301:
Date Wed, 24 Feb 2010 12:06:17 -0800 (PST)
From Linus Torvalds <>
Subject Linux 2.6.33 released


Some final last-minute small regression fixes, but it's out there now.

The shortlog below is (obviously) just the things since the last -rc8, for
a fuller log you can either download the full ChangeLog, or preferably do
the git thing and look at whatever area you are interested in. Or wait for
the kernelnewbies report.

The most noticeable features in 2.6.33 are likely the Nouveau and DRBD
integration (and a _lot_ more people will notice the Nouveau part of
that).
And the Radeon KMS parts aren't considered experimental any more.

Oh, and the AS IO scheduler is gone, since keeping it around and just
causing confusion seemed to not be worth it any more. You're supposed to
use CFQ instead.

Otherwise, I think this release cycle has been more about various random
stuff and drivers, and not several whole new filesystems, for example. As
usual, about two thirds of the changes are drivers (and half of that in
staging). And the non-driver half is pretty evenly divided between arch
updates and "the rest".

And as usual, I'll let things sit for a couple of days before I start
seriously merging new stuff, but other than that normal calming down
period, the merge window for 2.6.34 is now open.

Linus

....

(liste med tilføjelser og ændringer og hvem der har lavet dem er udeladt i citatet)

Om Nouveau http://nouveau.freedesktop.org/wiki/ læser man at det er en
Nouveau : Accelerated Open Source driver for nVidia cards

About Nouveau

The nouveau project aims to build high-quality, open source drivers for nVidia cards. “Nouveau” [nuvo] is the French word for “new”.


Læser man Linus' mail finder man at man kan vente på en rapport fre kernelnewbies:
Rapporten finder du her: http://kernelnewbies.org/LinuxChanges
og Nouveau specifikt: http://kernelnewbies.org/LinuxChanges#head-e2555f5a9e7d334794fc4052276bee0a82c94b3d:
1.1. Nouveau, a driver for Nvidia graphic cards

This version includes Nouveau, a driver for Nvidia graphic cards, the one major GPU vendor without opensource drivers in the Linux kernel. Being developed since 2006, it has 26,000 LoC (not counting the Mesa stuff and the rest of the DRM stack). Nvidia has not contributed to this driver, it has been reverse-engineered. Graphic cards are one of the most complex pieces of hardware that you can find in modern computers, it's difficult to write drivers for them even having all the docs. So the developers of Nouveau deserve a big applause.

Nouveau is important because opensource is the one way to get good long term support for your graphic card. The new and powerful graphic card you've bought today will be unsupported in a few years. This doesn't happen with open source drivers, Nouveau (and ATI open source drivers) support today more devices than the official propietary drivers: for example, Riva TNT and Geforce 2/4MX/4Ti/FX.

The feature set, however, is not comparable, but Nouveau already supports a decent set of features: modesetting (KMS), suspend/resume, Dual Head (RandR 1.2), and 2D operations (EXA, Xrender, Xv video). 3D functionality is not fully supported, but it's improving. And, of course, it's not stable, which is why it's only being merged in the staging directory.

The ctxprogs/ctx_voodoo" firmware will not be needed in the future, because it can be autogenerated. Only a few cards autogenerate it today, but the dependency will be removed in the future.


/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 8. apr 2010, 00:32

Jeg ved ikke lige hvad der foregår, men nu lader det til at google alligevel bliver standardsøgemaskinen i version 10.04 (i stedet for yahoo som eller skulle have afløst google). Alt er altså ved det gamle igen.
http://www.webupd8.org/2010/04/ubuntu-1 ... le-as.html

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 8. apr 2010, 02:13

Halløjsovs! Nu kom der en update til Plymouth og Ubuntu-desktop, så nu har jeg (med KMS disabled) grafisk boot og shutdown, omend i low-res så meget pænere end før og pænere end gamle Karmic.

Glæder mig sygt til at få det installeret på min Desktop.

Er der nogen der har erfaringer med "den rigtige" Virtualbox på en Lucid host? De har op til og med Karmic repositories.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 8. apr 2010, 02:27

Er der nogen der har erfaringer med "den rigtige" Virtualbox på en Lucid host? De har op til og med Karmic repositories.


Jeg downloadede bare karmic deb'en og installerede den (dpkg -i). Virkede fint.

Nå ja, jeg tror jeg blev bedt om at installere pakken libqt4-opengl. Og så kørte det vist.

runesvend
Indlæg: 12
Tilmeldt: 9. feb 2008, 08:46

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf runesvend » 8. apr 2010, 02:33

Det kan være Google er kommet med et bedre tilbud end Yahoo!, for Yahoo! blev i hvert fald valgt pga. en slags sponsoraftale. Omkring valget af Yahoo!'s søgemaskine sagde Canonical:

I am pursuing this change because Canonical has negotiated a revenue
sharing deal with Yahoo! and this revenue will help Canonical to provide
developers and resources to continue the open development of Ubuntu and
the Ubuntu Platform.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/2010-January/030065.html

men godt at have Google tilbage. Jeg håber da Google har spyttet lidt ekstra i kassen, de bruger jo også selv Ubuntu internt, så det ville da være flinkt af dem i hvert fald.

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 8. apr 2010, 11:00

zob skrev:
Er der nogen der har erfaringer med "den rigtige" Virtualbox på en Lucid host? De har op til og med Karmic repositories.


Jeg downloadede bare karmic deb'en og installerede den (dpkg -i). Virkede fint.

Nå ja, jeg tror jeg blev bedt om at installere pakken libqt4-opengl. Og så kørte det vist.


Du har ikke prøvet om repositories virker?

Men det burde det næsten når Karmic-deb'en virker. Jeg faldt også over et italiensk site hvor de havde brugt 'lucid' istedet for 'karmic' i strengen, men da mit italienske er meget begrænset så ved jeg ikke om det virkede for dem :D
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 8. apr 2010, 11:11

Jeg browsede ind i deres repos (med browseren), og jeg gættede på at man ikke bare ville kunne skifte karmic ud med lucid, da der ikke var nogen mappe der hedder lucid, og hvordan skulle den så vide hvad den skulle downloade. Men det var bare et kvalificeret gæt; jeg ved slet ikke hvordan den slags fungerer. Jeg prøvede det ikke.

http://download.virtualbox.org/virtualbox/debian/dists/

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 8. apr 2010, 13:55

Jeg må være prøveklud 8)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

What To Do After Installing Ubuntu 10.04 Lucid Lynx? Run Thi

Indlægaf lath » 8. apr 2010, 21:48

Følgende link er set på version2.dk:

What To Do After Installing Ubuntu 10.04 Lucid Lynx? Run This Script!
http://www.webupd8.org/2010/04/what-to-do-after-installing-ubuntu-1004.html

Jeg har ikke haft tid til at kigge scriptet igennem for snavs, så det kan i andre få fornøjelsen af

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 8. apr 2010, 22:35

Ja, jeg så den godt.
Personligt, er det der ser fristende ud, kun visse af programmerne. De tweaks der er, er nogle jeg under ingen omstændigheder vil have gjort. Så for mig er det lettere bare at installere de programmer jeg gerne vil have i stedet for at rette det script til.
Men jeg har da kikket lidt i det, og det var da lærerigt for en script-noob.

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 8. apr 2010, 23:08

tuxx skrev:Jeg må være prøveklud 8)


Umiddelbart virker det med karmic-repositories - jeg har dog ikke prøvet at installere noget i den.

Mærkeligt de ikke er fremme i skoene med et rigtigt repo - det er mange andre.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf soundpartner » 8. apr 2010, 23:36

som jeg lige kan se er det script skrevet til 64 bit only.
jeg arbejder på et lignende script (har jo sådan set selv haft til alle de tidligere versioner også) der er også en del som jeg ikke vil have ind i det script så...

virtualbox og også wine f.eks de åbner først deres repositorys sådan ca en uges tid eller to før en release. det giver dem tid til at teste og gennemprøve at tingene virker, så når de laver et repository, så virker det bare med det samme og er ikke testversioner som man jo ellers kunne forvente. man kan syntes at dette er fedt, og andre syntes godt de ville være med på teesten, men generelt kan man jo sige at en aalfa/beta version vil indeholde fejl og derfor ville det også være op at ting som wine og vb havde disse
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf tuxx » 8. apr 2010, 23:57

Og test har de brug for... fik lige kopieret min .VirtualBox over og USB virker ikke pga. HAL mangler... well duh!

Så... der skal lige opdateres lidt før det virker som det skal i Lucid. Øv.. så må jeg vente med at få Lucid på Desktoppen :-/
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 9. apr 2010, 00:30

Jeg havde slet ikke fået testet usb så. Det troede jeg faktisk jeg havde gjort. Alderen trykker.



Øv. Så blev Lubuntu midlertidigt meldt ud af familien. Officielt gendannes familien ved version 10.10 (det kommer ikke officielt med i version 10.04, hvis det var for kryptisk en formulering). Det havde jeg ellers regnet med ville være min lidt langsomme eeepc 702's redning. Jeg tror nu alligevel jeg ville lege lidt med ved testversionen. Ellers tror jeg der ryger noget crunchbang på i mellemtiden.

Eller måske eeebuntu 4.0. Både crunchbang 10 og eeebuntu 4.0 er jo i øvrigt flyttet fra ubuntu-kilder til debian kilder.
Senest rettet af zob 9. apr 2010, 00:37, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster