Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 4. dec 2009, 23:15

(1)

Greetings folks

Som lovet stiller jeg mig til rådighed for en gedigen omgang "leg" med den næste udgave af Ubuntu, 10.04 Code Name Lucid Lynx, berammet til udgivelse i april 2010, og med det stolte "efternavn" LTS.

Jeg har hentet Lucid Lynx fra denne adresse:

http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Den er hentet i AMD64-udgaven, så jeg kan få det optimale ud af min maskine.

Egentlig ved jeg ikke rigtig om jeg lavede en fejl ved download/burn af den første ISO-fil, men den gik godt nok lige i ged. Hele tre gange forsøgte jeg at installere Lucid igår, men lige meget hjalp det. Installationen standsede ved 95%, og der var intet, som kunne få den til at gå videre der fra. Pyt. Det eneste det kostede var lidt spildt tid, og det må man jo regne med ved Alpha-software.

Så her til aften hentede jeg en ny ISO-fil, fra samme sted, Daily Build. Og hurra. Det lykkes at få Lucid installeret :D

Installationen er som altid. Hurtig, og med de vanlige fem - seks punkter der skal besvares. Og så - Af sted det går.

Efter succesfuld installation var det tid til første opstart. Og her er jeg ikke specielt imponeret. Men jeg vil tillade mig at tage forbehold, for den disk jeg har installeret Lucid på er en SATA 1 disk, og ikke min hurtige SATA 2, som jeg har installeret 9.10 på. Den disk rører jeg ikke ved før omkring Beta udgaven.

Men ud over det, så er jeg pænt imponeret over systemet, som adskiller sig fra 9.10 ved at køre med kernel 2.6.32-6-generic, og i 64 bit, natürlich.

Efter overstået tilpasning med restricted extras var det tid at kigge efter om Tilføj/Fjern stadig er med. Det er den. Men PUHA - 29783 tilgængelige elementer rapporteres der om i Ubuntu Software Center. Det er rigtig mange pakker.

Det jeg først fik øje på i USWC er en ny gruppe kaldet System pakker. Det er muligt den også var med i 9.10, men jeg har ikke set den før. Her er et utal af special-pakker at vælge fra, så det er bare at starte fra "A" og så gå listen igennem.

Der har været meget snak omkring stabilitet. Men systemet er nyt, og ikke mange timer gammelt, så det er svært at sige noget om for nuværende.

Men jeg er sikker på, at vi alle har noget at glæde os rigtig meget til, når vi når Final Release i april.
Senest rettet af Jimmyfj 24. dec 2009, 10:44, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Pihl » 5. dec 2009, 11:24

Fedt initiativ, Jimmy. Jeg vil følge denne tråd, omend jeg nok først selv hopper på omkring alpha 4 ;-)

Måske tråden kunne krydres med løbende info om hvordan man indrapporterer fejl, og eventuelt hvordan man kan hjælpe med indrapporterede fejl. Men måske bliver det alligevel for meget off-topic :P

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 5. dec 2009, 12:55

(2)

Hej Martin

Takker for roserne :oops:

Du har helt ret. Det er nødvendigt lige at "smide" et par ord omkring indrapportering af eventuelle programfejl og bugs. Dette er méget vigtigt at følge op på, hvis man vælger at hoppe med på test-toget allerede nu. Og det er slet ikke så svært, som det måske lyder.

Allerførst, hvis du vælger at "lege med", så er det bydende nødvendigt at du lige opretter en konto på Launchpad, hvis ikke du allerede har en. Bare rolig, vi skal nok hjælpe dig igennem, og din hjælp er virkelig nødvendig. Der er meget, som skal gøres løbende, og langt det meste foregår gennem Launchpad:

http://www.launchpad.net

På denne adresse opretter du en konto, som du skal bruge i forbindelse med programmet "Apport", som er den pakke, som sørger for indsamling, beskrivelse, debug-info m.m. og når du klikker "Send" ved programfejl, så vær lige opmærksom på, at du, når du er inde på Launchpad, bruger et par minutter på at kontrollere, om den fejl du oplever allerede ér rapporteret, eller du er snublet over en helt "ny" bug. Dette er meget vigtigt, hvis vi i bugsquad ikke skal sidde og bruge tid på at finde dubletter til fejlrapporter, men kan koncentrere os om at arbejde med reelle bugs.

Lad ikke dette skræmme dig på nogen måde. Er du i tvivl om noget skriver du bare her i tråden, eller laver en selv, så vil hjælpen være der hurtigst muligt. (Egentligt vil det være mest overskueligt hvis spørgsmål til Launchpad og bugs holdes i tråden her, for at vi ikke flodder forum unødigt, og skræmmer nye brugere væk med alt vores tech-talk).

Men, bugs er ikke det eneste der mangler hjælp til. Oversættelse er en anden stor opgave, som har brug for friske hjerner. Her bør du dog sætte dig i forbindelse med danskgruppen, så de kan vejlede dig i oversættelser af programmer til dansk. Skriv til danskgruppen på danskgruppen@danskgruppen.dk eller besøg deres hjemmeside for mere information:

http://www.danskgruppen.dk/

Man KAN godt oversætte via Launchpad, men dette vil jeg meget stærkt frabede sker på vejene af danskgruppen. Du skal have et meget højt niveau i teknisk engelsk og erfaring med oversættelse af tidligere programmer, for at oversætte direkte på Launchpad. Danskgruppen er også behjælpelig med mentorer, hvis du har brug for det.

Hvad mere kan jeg sige?? ÅH, JO. HUSK, at hvis du hopper med på test-toget, SÅ ER DET ALPHA-SOFTWARE DU KØRER. Dermed hjælper det ingen at brokke sig, NÅR systemet går ned. Det VIL ske, qua det meget tidlige stadie i softwaren, som udviklerne STADIG SKRIVER PÅ, og fejl VIL opstå.

NÅR systemet brækker halsen, så tag det med et smil. Og vær tilfreds med, at du, sandsynligvis, overbelastede softwaren på en eller anden måde og hvisk så til dig selv: "Ha-ha. 1 - 0 til mig!" Og find skiven frem og start forfra.
Kan du ikke tage nedbrud, manglende funktionalitet, skæve versionsnumre og andet lir med et et smil, så bliv på Stable-udgaven.

Her, på anden-dagen af systemets levetid kan jeg ikke finde bare ét punkt, jeg kan klage over ved Lucid Lynx. Det triller der-ud-af, stille og roligt, og udfører bare de opgaver jeg giver systemet. Flash, Java og tilhørende fungerer perfekt.

http://www.dr.dk/tv/live#/DR1

http://www.dr.dk/tv/live#/DR2

Fungerer perfekt i både lyd og billede. Youtube er heller ikke noget problem, og de spil-lystne vil ikke opleve problemer med komogvind.dk heller.

So far, eeeexelent!
Senest rettet af Jimmyfj 24. dec 2009, 10:48, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 6. dec 2009, 02:12

(3)

Oh lordy, oh lordy. Sikke en hastighed. Kernel 2.6.32.6-Generic under GNOME 2.29.3 lader antyde at Tux er kommet på steroider. Linux på hyper-jetfuel. Så GLÆD dig til april. Der er virkelig sket noget med hastigheden på min tux-box. Under denne omtale af hastighed refererer jeg ikke til boot-up-time.

Testede et "nyt" program i dag til ripning af mine private CD'er til FLAC-formatet på min IKKE DELTE hdd. Smart program ved navn Asunder CD Ripper. Det er hurtigt, uden at være pralende hurtigt til at rippe til .flac. Men det er egentlig først efter at CD'en er rippet til disk, med tilhørende overførsel til min eksterne USB 2.0 disk at en anden lille ting afsløres omkring kernen: Nok siger jeg speed, når jeg gennemfører en apt-get update && apt-get upgrade via terminalen, men, HOLD NU OP for en hastighed på filsystemet :arrow: (Så du røgen?) EXT4 var pænt hurtigt under 9.10, men nu er det lige før jeg skal finde hul-bånd og bolte frem og fæstne mit tower til gulvet. For hér afsløres da godt nok lige noget omkring det nye EXT4-fs. Væk er den progress-bar som følger en hver kopiering/flytning af større data-mængder under 9.10 og tidligere. Og nu bliver det for alvor klart hvor fordelagtig "delayed allocation" er. Efter jeg har lukket Asunder ned begynder indikator-dioden på min eksterne disk at blinke og de nyligt rippede data skrives til disk. Her vil jeg så forvente en delay, og en progress-bar, som viser overførslen af data. Men. Nope - Alt der sker, er at det blå diode-lys på USB disken flasher, mens data skrives.

Lidt "knas" var der dog, da jeg, under ripning af en skive satte systemet til at afspille et nummer, tidligere rippet til flac på min /home-partition. Her kiksede det lidt, men det kan lige så godt være Asunder der kager, som det kan være OS der flopper. Jeg måtte her tvinge programmet til lukning, og efter en ny opstart af programmet fortsatte ripningen forfra i god orden og til enden af skiven uden fejl. Tjek af CPU-forbrug gav et praj om, at det nok var lidt meget at forlange 2x100% CPU ressourcer.

To be continued 8)
Senest rettet af Jimmyfj 24. dec 2009, 13:35, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Warhawk » 6. dec 2009, 20:23

Så fik jeg også hentet 64-bit udgaven ned, lavet en boot-USB og så ellers installeret på min test maskine. Jeg må indrømme at jeg var imponeret over 9.10, men hold da op hvor går det hurtigt med 10.04.

Som Jimmyfj skriver, så er det Linux på steroider (det føles ihvertfald sådan). En del af forklaringen ligger i at der i Linux 2.6.32.x kernen anvendes per-BDI writeback, hvor der i de gamle kerner anvendes pdflush. Dette skulle give op mod 20 % bedre ydelse. Det er helt sikkert det, du har kunnet mærke Jimmy.

Installationen forløb uden problemer - dog kom et enkelt nedbrud med jockey-gtk, men havde ingen indflydelse på processen. Efterfølgende blev systemet opdateret i terminalen, og her kan man for alvor mærke hastigheden. Min testmaskine har en 7200 rpm harddisk, hvilket sætter en grænse, så jeg glæder mig til at få 10.04 på min Lenovo med SSD - men det bliver ikke før færdig udgave, da det er min produktionsmaskine.

En lille sjov ting i 10.04 er Byobu, som er terminalen krydret med en windows manager med nyttige oplysninger, såsom oppetid, CPU-frekvens, RAM m.m.

I betragtning af af det er første alpha udgave, så synes jeg at systemet kører ganske stabilt. Der er enkelte skønhedsfejl, bl.a. Network Manager advisering, men det er småting, og manageren fungerer jo.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jmose » 6. dec 2009, 20:30

Jeg bliver bare mere og mere glad for at følge denne tråd. Og som det ser ud, bliver 10.04 også den udgave hvor min kone ikke længere får valget ...

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Pihl » 6. dec 2009, 20:42

Warhawk skrev:En del af forklaringen ligger i at der i Linux 2.6.32.x kernen anvendes per-BDI writeback, hvor der i de gamle kerner anvendes pdflush. Dette skulle give op mod 20 % bedre ydelse. Det er helt sikkert det, du har kunnet mærke Jimmy.


Ja, men kun netop en del af forklaringen ;-)

For at illustrere hvor meget der gøres ud af at nedsætte boot-tiden og generelt øge performance, så er der nedsat (for efterhånden noget tid siden) et såkaldt Boot Performance Team, som ikke laver andet end at kigge på områder og konkrete tiltag, som kan forbedre boot-tid og performance.

Dette team udstikker hele tiden mange instrukser til de forskellige øvrige teams, som får til opgave at forbedre performance selv det mindste på netop deres område.

Fx læste jeg, at gutten som er chef for det grafiske område (nvidia, ati, Compiz osv.), har fået så mange opgaver fra bl.a. boot performance teamet til 10.04, at han må opgive at fokusere på bugs i 9.10.

Det er ikke ubetinget godt for 10.04, for mens man kalder 10.04 en LTS, og siger man går konservativt til værks med nye tiltag og ændringer, så betyder disse rigtig mange performance-forbedringer alle steder, at der indimellem foretages ændringer, som er ret grundlæggende, som man næppe kan kalde konservative, og som indebærer risisci for folk med specifikt hardware.

Men rigtig spændende ikke desto mindre - og fedt at følge jeres erfaringer i tråden her :-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 8. dec 2009, 23:03

Er der andre, der, som jeg, har fået et Ubuntu Softwarecenter med en gedigen gang arbejdsvægring, samt en Tilføj/Fjer med "lege-skjul" tendenser? Begge er gået lidt i ged efter dagens opdatering. Ikke noget graverende problem, da synaptic og opdateringshåndtering fungerer perfekt.

Edit:

Jeps, hulubulu. Dér var de. Og, igen, endnu en lektie bekræftet: Installér ikke proprietær-driveren i Alpha og Beta udgaverne. Vent til vi når RC med at smide dem ind. De laver lidt ged i grafikken, i det mindste på mit system, nVidia Ge-Force 8600GT PCI-E X16 1 GB DDR2 RAM. Men hva', jeg skal heller ikke spille på det :lol:
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Finn Bjerke » 9. dec 2009, 00:06

Kardemommeloven er en god ting.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Google Chrome nu til Ubuntu

Indlægaf Jimmyfj » 9. dec 2009, 15:00

Der sker nyt hele tiden på browser-markedet. Således også på markedet for browsere, som kan køre på GNU/Linux. Google Chrome er en af dem, og du kan hente den her igennem:

http://www.google.com/chrome

Jeg har lige lagt den ind under Lucid. Så nu skal vi se, om den virkelig ér så god, eller om det er en gang varm luft i en kold tid.

Mere følger senere...
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 11. dec 2009, 01:01

Det lover godt. Min eeepc 701 8GB stod tom efter jeg havde prøvet at installere 9.10 en 4-5 gange uden held.
Har lige installeret den officielle alpha-1 af lucid lynx og det gik smertefrit: http://cdimage.ubuntu.com/releases/lucid/alpha-1/

Så kan jeg endelig få min yndlingsdistro tilbage på min eeepc (uden at gå tilbage til 9.04).

Så efter at have testet i 5 min tegner det rigtig godt for Lucid Lynx.

ADVARSEL: Lad være med at installere på produktionsmaskiner. Det er 1. alfa-release. Det er meningen det skal gå ned i ny og næ.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 12. dec 2009, 10:57

Yup - SÅ lykkedes det at brække halsen på Lucid. Hele TO gange inden for ét døgn.

Første gang var på grund af en kernel-upgrade fra 2.6.32.6 til 2.6.32.7 - Denne opgradering knækkede halsen på grafikken, men ikke noget, kommandoen "dexconf" fra en CLI-login ikke kunne rette op på, omend systemet herfra fortsatte i Low graphics mode. Det gav en grim login skærm, men grafikken på skrivebordet, og andre steder var i topform.

Senere samme dag, i går. En ny opdatering af systemet. Og denne gang gik det for alvor galt. Her røg GNOME af i svinget, og landede så langt ude på markerne, at den ikke var at finde noget sted igen. Brunt skrivebord, med en terminal åben øverst til venstre i skærmbilledet. Ingen menuer, proceslinje eller programlinjer. Ha,ha - Forfra. Denne gang med en helt ny clean install. Ikke ti vilde koder kunne rette op på den fejl, som gav den noget seværdige skærm med kun en terminal, og ingen skrivebord. Pyt - For jeg véd det jo, på forhånd.

Fejlen, som for alvor vred halsen rundt på Lucid var 100% min. Jeg havde tilføjet en PPA til softwarekilder, fra Launchpad, som skulle give et Avro-like look på grafikken. Jo tak. Det mindede godt nok om Windows: Crash, boom, hweeeee, ptuuhhh, AMEN. Et vaske ægte Windows-nedbrud. Dog uden BSOD, men ellers ganske sammenligneligt.

Så mit råd til I andre testere: Lad lige kernel 2.6.32.7 ligge en tid endnu. Den er vist ikke helt klar. I første omgang var det jo den, som fik grafikken på hælene, uden du behøvede gøre noget for det selv. Og jeg har da også fravalgt den på denne install. Indtil videre.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 13. dec 2009, 00:17

Ok. Lucid Lynx irriterer mig gevaldigt. Nu havde jeg endeligt besluttet mig for at ville deltage i bug-reporting for første gang. Men lortet vil kraftedme ikke crashe. Det snot er jo klippestabilt. Hvad skal jeg gøre?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 13. dec 2009, 03:00

Installér driveren til dit 3D-kort og så opgradere kernel, så slår den koldbøtter. Men egentlig er det nok lige nu at opgradere systemet med samtlige opdateringer. Det får min til at hoppe over i Low Graphics Mode under opstart, men alt virker perfekt af den grund. Film under VLC er knivskarp. Lyden er krystal klar og lækker. Nettet er hurtigt og alle programmer er responsive og hurtige at arbejde med.

Alligevel fik jeg gode nyheder i dag gennem denne side:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Nzc5NQ

Vores kerne i Lucid Lynx Alpha 1 er 2.6.32.7 - Men med det meste af fire, måske snare fem måneder tilbage, inden den endelige udgivelse, så er der noget at glæde sig til, når kernel rammer 2.6.33.x En ren julegave til os med nVidia grafikkort i dyret.

Men zop har ret: Bæstet ér stabilt. Og hurtigt, ikke at forglemme. Det bliver lækkert, når den endelige udgave er klar. Så vil meget af den kritik, som har været ytret omkring 9.10 forstumme, og det vil helt sikkert vare et par dage inden folk får armene ned og kæberne samlet op fra gulvet.

Lige en ting til: Skal du have det fulde udbytte ud af at være med på test-toget, så husk at opdatere systemet jævnligt, og helst kontrollere for opdates en tre - fire gange om dagen. Det er den sikreste måde at fange bugs på frem mod Final Release i april. Jo flere bugs vi finder, og jo flere regressions vi melder tilbage, jo hurtigere bliver fejlene rettet.

Edit:
Bruger du Boybu Window Manager til din terminal skal du huske at skrive "exit" når du er færdig med at udføre arbejde som root. Boybu lukker ikke selv root-account efter et stykke tid, sådan som den normale terminal gør. Dette er en sikkerhedsrisiko som ikke bør "snige" sig ind i et system som Ubuntu.

Under programmets settings står det godt nok til at lukke terminalen efter kommando-udløb, men det gør den ikke. Programmet bliver i den tilstand, du har lukket det i, hvilket ikke er specielt godt, hvis du har udført jobs via root-account.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

gedesby
Indlæg: 82
Tilmeldt: 7. feb 2009, 22:26
Geografisk sted: Gedesby/Sydfalster

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf gedesby » 17. dec 2009, 12:59

indtil vidre ser det ud til at jeg ikke kan komme med på 10.04 men jeg prøver tålmodigt igen om en uge

når jeg prøver at cleaninstalere lucid begynder skærmen at blinke dvs de to linier ready og en masse punktumer.
det er som om at skærmen (kun skærmen) står og genstarter igen og igen.

øv øv
men jeg er tålmodig og venter lidt endnu.
Sømand af Verden
FAR T4 UBUNTU 11.04 64bit
What do you wear - freeware
Acer Aspire 8943g 2 x hdd/500gb 8 gb.ram

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster