Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf Jimmyfj » 18. sep 2009, 10:20

Greetings folks

Så ramte vi Karmic Alpha 6, som den 22 oktober bliver til Ubuntu 9.10. Og her er virkelig noget at glæde sig til.

Mest af alt er der selvfølgelig det faktum, at 9.10 kommer med EXT4 filsystemet i stedet for EXT3. En meget hurtigere boot-up-tid og, om muligt, endnu mere stabilitet end den høje standard vi i forvejen er forkælet med.
Login siden har fået et tiltrængt boost. Den er blevet helt behagelig at arbejde med, selv om der ikke er noget ligefrem nyskabende i den. Samme funktionalitet kan opnås på tidligere versioner af Ubuntu, blot ved selv at skifte login-skærm gennem System>Administration menuen.

Men den sikkert største forandring i 9.10 i forhold til 9.04 vil være Ubuntu Software Shop. En ny, og langt mere overskuelig måde at installere programmer på din Ubuntu-boks på, end vi har været vant til fra Tilføj/Fjern programmet og Synaptic.

For os som kører 9.10 Alpha X åbner jeg denne tråd så vi sammen kan fortælle folk hvilke nye tiltag der kommer med i 9.10 - Er du frisk på det? :mrgreen:
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf momsemor » 18. sep 2009, 14:56

Hej Jimmy..

Hvor downloader man lige Karmic Koala Alpha6 :?:

Brændte en Koala Alpha for et stykke tid siden, men den blev "spyttet ud" inden installationen, så det opgav jeg.
Nu er der sikkert rettet mange bugs, så jeg vil gerne prøve igen 8)

Hvo intet vover...... osv.... :mrgreen:
Vh. Jannie

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf Christian.Arvai » 18. sep 2009, 16:32

Hvor downloader man lige Karmic Koala Alpha6 :?:

Google er din ven :mrgreen:


Spøg til side, den kan downloades herfra http://cdimage.ubuntu.com/releases/karmic/alpha-6/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf Jimmyfj » 18. sep 2009, 16:53

Tænkte lige på, at jeg i forbindelse med denne tråd har skrevet til eitreach og foreslået, at vi får et subforum hvor vi kan diskuterer Alpha-versioner, og hjælpe hinanden hvis der opstår fejl med en sådan install.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf momsemor » 18. sep 2009, 18:33

christian.arvai skrev:
Hvor downloader man lige Karmic Koala Alpha6 :?:

Google er din ven :mrgreen:


Spøg til side, den kan downloades herfra http://cdimage.ubuntu.com/releases/karmic/alpha-6/


Davs, davs .....

Tak for linket :) og Google er også min ven :lol: , men det var på den måde jeg fandt den Koala-version, som jeg ikke kunne få til at funke, så jeg ville lige høre om I kloge folk herinde, havde nogle "særlige gode links" :lol:
Jeg vil jo kun have det bedste :mrgreen:
Vh. Jannie

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf Christian.Arvai » 18. sep 2009, 20:01

momsemor skrev:
christian.arvai skrev:
Hvor downloader man lige Karmic Koala Alpha6 :?:

Google er din ven :mrgreen:


Spøg til side, den kan downloades herfra http://cdimage.ubuntu.com/releases/karmic/alpha-6/


Davs, davs .....

Tak for linket :) og Google er også min ven :lol: , men det var på den måde jeg fandt den Koala-version, som jeg ikke kunne få til at funke, så jeg ville lige høre om I kloge folk herinde, havde nogle "særlige gode links" :lol:
Jeg vil jo kun have det bedste :mrgreen:

Jeg "Googlede" bare : download ubuntu 9.10 alpha 6 og det øverste resultat var det rigtige :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf soundpartner » 18. sep 2009, 23:07

nu kom alfa 6 og den virker stadig af helvedes til på mine eee's
ved boot laver den ballade, touchpad'et virker ikke ordentligt (man kan ikke scrolle eller tabbe som man normalt kan)

Jeg må sgu sige at jeg er ret skuffet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf momsemor » 19. sep 2009, 00:20

Hejsa.....

Desværre havde jeg samme "oplevelse" som soundpartner på min AAO :( , så nu har den fået 9.04 igen :!:
Vh. Jannie

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf soundpartner » 19. sep 2009, 01:02

momsemor skrev:Hejsa.....

Desværre havde jeg samme "oplevelse" som soundpartner på min AAO :( , så nu har den fået 9.04 igen :!:

efter at have siddet med alfa 6 som livecd i et par timer har jeg nu faaet touchpad til at virke...
det er fint nok til at jeg snart smidder alfa6 paa min testmaskine, men der hvor jeg fra 9,04 alfa3 koerte det paa mine brugte maskiner der m[ jeg sige at 9.10 skuffer en smule
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf Jimmyfj » 19. sep 2009, 02:54

Måske er 9.10 ikke beregnet til de små netbooks i Alpha-udgaven. På mit Intel Core Duo 2.2 GHz system med 4 GB DDR2 RAM, 1024 MB PCI-E grafik, 250 GB Maxtor 7200 rpm SATAII disk og 250 GB WD2500 SATAII disk kører den fint. Eneste "problem" jeg oplever med denne Alpha-udgave er, at hvis jeg installerer driveren til mit grafikkort crasher det systemet. Men når man ved det, så...
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf laoshi » 19. sep 2009, 12:46

christian.arvai skrev:Spøg til side, den kan downloades herfra http://cdimage.ubuntu.com/releases/karmic/alpha-6/

Og hvis du vil se mere om karmic koala, så får du en god oversigt over hele forløbet og med links til downloads på denne side: https://wiki.ubuntu.com/KarmicReleaseSchedule
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf zob » 19. sep 2009, 13:12

Jeg tror, der er noget, jeg ikke helt forstår.
Er det ikke præcis pointen med de alfa-udgaver, at man kan installere dem, hvis man gerne vil hjælpe med at finde/rapportere fejl? Der er vel ingen grund til at blive skuffet over at finde bugs. Det er jo bare en del af idéen med en alfa-udgave, eller hvad?
Men det er et stort stykke arbejde, så jeg vil gerne takke alle jer der sætter tid og evner af til det.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf Jimmyfj » 19. sep 2009, 13:43

Jo - Det er lige præcis meningen med Alpha-versionerne. Installer dem, og tag de knubs det giver at bruge dem. Det er næsten sikkert, at systemet vil brække ned i løbet af test-perioden, og det er netop grunden til, at der advares mod at installere Alpha-versioner på produktions-maskiner.

Vil man lege, skal man jo ikke klage, hvis man falder og slår sig. "Op igen" opfordrer vi poderne, når de tumler rundt på gulvet, det samme er gældende her.

At Karmic Alpha-versionerne ikke kører specielt godt på de små netbooks kan vel forklares med, at der jo netop findes en Ubuntu Netbook Remix udgave af Ubuntu. som udviklerne ikke lige prioriterer så højt som Server-/Desktop-udgaverne.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf soundpartner » 19. sep 2009, 13:59

Jimmyfj skrev:Jo - Det er lige præcis meningen med Alpha-versionerne. Installer dem, og tag de knubs det giver at bruge dem. Det er næsten sikkert, at systemet vil brække ned i løbet af test-perioden, og det er netop grunden til, at der advares mod at installere Alpha-versioner på produktions-maskiner.

Vil man lege, skal man jo ikke klage, hvis man falder og slår sig. "Op igen" opfordrer vi poderne, når de tumler rundt på gulvet, det samme er gældende her.

At Karmic Alpha-versionerne ikke kører specielt godt på de små netbooks kan vel forklares med, at der jo netop findes en Ubuntu Netbook Remix udgave af Ubuntu. som udviklerne ikke lige prioriterer så højt som Server-/Desktop-udgaverne.

du har sikkert ret... i 9.04 der satsede man netop på at ALLE versionerne skulle køre fuldt ud på alle netbooks. hvis man så nu ssiger at der er jo netbook remix så vi dropper netbooks så er man sgu på vej den forkerte vej i min mening
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Så ramte vi Karmic Koala Alpha6 (Ubuntu 9.10)

Indlægaf momsemor » 19. sep 2009, 14:47

zob skrev:Jeg tror, der er noget, jeg ikke helt forstår.
Er det ikke præcis pointen med de alfa-udgaver, at man kan installere dem, hvis man gerne vil hjælpe med at finde/rapportere fejl? Der er vel ingen grund til at blive skuffet over at finde bugs. Det er jo bare en del af idéen med en alfa-udgave, eller hvad?
Men det er et stort stykke arbejde, så jeg vil gerne takke alle jer der sætter tid og evner af til det.

Pænt goddag...

Jeg er hverken skuffet eller uvidende om, hvad en alpha-udgave er :)
Jeg synes bare det kunne være rart for andre, der måske tænker på, at prøve Koala Alpha6 på en AAO, at vide det ikke funker :cry: (jeg kan i hvert tilfælde ikke få den til, at virke)

Vi skal vel dele vore erfaringer, ikke :D
Vh. Jannie

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster