Ubuntu - Advarsel!

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
siers
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. jun 2009, 14:19

Ubuntu - Advarsel!

Indlægaf siers » 1. jul 2009, 19:33

Jeg har prøvet på at instalere ubuntu på hele min harddisk, det fungerede dog ikke og det er endt med at jeg har mistet den ene partition (tror jeg det hedder), som simpelthen ikke er synlig. jeg har skrevet i det danske forum og internationale, og gjort alt for at få hjælp. Og det jeg har fået at vide er, at jeg nok ikke kommer til at se noget til den ene partition igen. Derfor er jeg nød til at gå ud og investere i en ny harddisk.

Jeg synes det kan være nødvendigt at fortælle, at der er en vis risiko ved at instalere ubuntu.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu - Advarsel!

Indlægaf Pihl » 1. jul 2009, 19:53

Du har ret i, at der er en risiko ved at installere Ubuntu. Det er der altid, når man 'piller' på det niveau, uanset om man vil installere Ubuntu, Windows eller et helt tredje system. Derfor tilrådes det også altid, at man tager en backup af sine data, inden man kaster sig ud i en installation på en disk med vigtig data på. Også hvis man opgraderer sit styresystem, er det en god ide at tage backup.

Måske gør vi ikke nok ud af at sige 'backup, backup, backup', når vi guider folk, men så langt må man også gerne selv tænke. Vi gør selvfølgelig det vi kan for at guide rigtigt, men backup er sådan en selvfølgelighed som kan smutte. Personligt er jeg verdensmester i at tage backup - men det er jeg også kun blevet fordi jeg har dummet mig: For hårdt og for mange gange ;)

Jeg forstår dog ikke, hvorfor du er nødt til ligefrem at købe en ny harddisk. Hvis du er kommet til at installeret Ubuntu ovenpå nogle gamle partitioner på din disk, skulle din disk jo stadigvæk virke, og du kan installere Ubuntu, Windows eller noget andet på den.

siers
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. jun 2009, 14:19

Re: Ubuntu - Advarsel!

Indlægaf siers » 1. jul 2009, 20:09

Jeg havde faktisk taget backup, så det er slet ikke problemet. Og det synes jeg helt klart man selv skal være opmærksom på

Nu har jeg ikke meget forstand på det men før jeg instalerede ubuntu var der noget der hed drev C og D, drev D er den der er forsvundet, nogen siger at det kan være den ene partition.

Problemet er jo at min ene partition er nærmest er "forsvundet" (selvom jeg faktisk sagde at den skulle instalere det på hele disken, det har den åbenbart ikke gjort). Og som sagt så har jeg skrevet både i det internationale forum og det danske, og der har jeg fået at vide, er at der ikke er noget at gøre. Og jeg har derfor mistet en masse disk plads. Jeg skal ikke kunne sige om det er muligt at få den ene partition tilbage igen, men det er ihvertfald ikke noget man lige gør. Og jeg tror mange opgiver let. - Det er en risiko der er værd at tage med når man downloader ubuntu

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu - Advarsel!

Indlægaf Jarlen » 1. jul 2009, 20:28

Hvis din harddisk har været delt i to, altså hvis både C: og D: lå på samme harddisk (2 partitioner, men kun én harddisk i maskinen) og du har bedt om at få installeret Ubuntu på HELE harddisken vil installeren slå de to partitioner sammen til én. Du vil altså ikke have mistet noget fysisk, kun data (som du har backup af). Nu har du bare én partition med den samlede lagerplads fra dine gamle C+D drev, i stedet for 2 små partitioner.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu - Advarsel!

Indlægaf Jimmyfj » 1. jul 2009, 21:28

Ubuntu kan ikke ødelægge din harddisk fysisk på nogen måde. Det er der ingen software der kan.

Som Jarlen skriver, så har din disk været opdelt i to partitioner, en primær, C:, og en udviddet/logisk, D: - Disse partitioner er oprettet i formattet NTFS, som er et proprietært filsystem. Opdelingen er, sandsynligvis, foretaget af producenten af din maskine, hvilket ikke er unormalt.

Iogmed du har valgt "Brug hele disken" under installation af Ubuntu er det ikke Ubuntu, men dig selv som er årsag til "fejlen". Den reducerede plads på disken passer heller ikke helt med de tekniske fakta om harddiske. Med mindre du, gennem din BIOS har foretaget det der hedder en "Low-Level-Format" indeholder din disk den samme mængde plads som før du installerede Ubuntu. Det er dog efterhånden en sjældenhed at rende over en BIOS, som rent faktisk ér i stand til at lave en "Low-Level-Format" på systemets diske. Derfor tror jeg heller ikke en sådan er foretaget. Så, altså, ingen grund til panik. Du har jo din backup at læne dig til, og i stedet for NTFS som filsystem har du nu EXT3.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

siers
Indlæg: 8
Tilmeldt: 29. jun 2009, 14:19

Re: Ubuntu - Advarsel!

Indlægaf siers » 2. jul 2009, 20:18

ok tak så fik jeg sat det på plads :)

Dog kan jeg ikke læne mig helt tilbage endnu, jeg skal ikke kunne sige om jeg ha rodet for meget med det her ubuntu eller om det bare er en helt anden fejl, men når jeg nu tænder computeren sidder jeg fast i bios (hvide tal, sort skærm) og kan ikke komme ud igen, det der står i bios er:

"searching for boot record from ID-0..OK

ITDR mangler

searching for boot record from floppy..not found

Drive not ready
Insert boot diskette in A:
Press any key when ready"

+ en hel masse anden data om noget der kunne ligne computeren, Når jeg trykker på en hvilket som helst knap kan den ikke finde noget og når jeg så trykker al+ctrl+delete genstarter den og jeg står samme sted. Godt nok ikke en computer jeg bruger meget men vil gerne have den op og køre igen, håber nogen kan hjælpe :)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu - Advarsel!

Indlægaf Jimmyfj » 2. jul 2009, 21:31

Kan godt se ud som om din boot-loader er smuttet. Kan du starte systemet op på Live cd'en?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster