Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf Don S » 14. jun 2009, 20:05

Ubunteros og venner af Det danske Ubuntu community!

I takt med, at vi kommer tættere på den nye hjemmesides udgivelse (selvom vi stadig er et stykke fra), bevæger vi os også mod nogle af de mindre computer-tekniske beslutninger. Det er ved at blive tid til at snakke licenser - i et meget bredt omfang.

Når den nye hjemmeside bliver lanceret, bliver alt integreret - forum, wiki, guides, statisk hjemmeside, mailliste -, og bestyrelsens ønsker, at disse bliver omfattet af en overordnet licens (hvor det er muligt). Derfor er dette et oplæg til, at der bliver valgt en licens, der dækker alt materiale (tekst, billeder, lyd, video osv.) på de medier vi har til rådighed i Ubuntu Danmark.

Det, der skal tages stilling til, er følgende:
- Hvilken licens? (Creative Commons, GFDL, PD, etc.)
- Hvad skal licensen dække over? (ønskes der forskellig licens på forum og wiki? Skal der ikke være licens på forum posts? Skal eksterne links til billeder, citater o.l. være licenseret under den samme licens, for at de må postes?)

Det er vigtigt at huske på, at dette oplæg kun omfatter licensen. Det har intet at gøre med tekniske restriktioner, medmindre licensen indebærer dette. Derfor vil det ikke have nogen indflydelse på eksempelvis diskussionen om guides på wiki, hvor der er blevet udtrykt bekymring ved, at andre kan redigere wiki-sider.

Bestyrelsen går ind for, at det skal være en fri (copyleft) licens og foreslår mere specifikt, at vi vælger Creative Commons Attribution-Share Alike.

Dette oplæg er sendt til diskussion på både maillisten og forum, men bestyrelsen anbefaler, at vi holder diskussionen på maillisten. Derudover er det også sat som oplæg til diskussion på mødet onsdag d. 17 juni, hvor vi vil beslutte hvor og hvornår den endelige beslutning finder sted.

På bestyrelsens vegne,
- Sakse "Don S" Dalum

PS: Tilmeldelse til maillisten kan gøres her: https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-dk
Senest rettet af Don S 15. jun 2009, 20:21, rettet i alt 1 gang.
Billede

Billede Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf thj01 » 15. jun 2009, 09:37

Den der Creative Commons Attribution-Share Alike licens har nogle mystiskheder i sig

With the understanding that:

* Waiver — Any of the above conditions can be waived if you get permission from the copyright holder.
* Other Rights — In no way are any of the following rights affected by the license:
o Your fair dealing or fair use rights;
o The author's moral rights;
o Rights other persons may have either in the work itself or in how the work is used, such as publicity or privacy rights.
* Notice — I forbindelse med al viderebrug og spredning skal du gøre licensvilkårene for dette værk klart for andre.


Jeg kan IKKE gennemskue de ting: jeg synes bl.a. at jeg kan læse at man som licens indhaver haver kan bruge sine moralske rettigheder??????

Jeg synes det eneste rigtige er at copylefte det. for det andet bliver noget bøvl
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf Jimmyfj » 15. jun 2009, 09:56

Jeg er meget enig med thj01 i hans antagelse af, at en licens som CC vil blive en gedigen gang rod da den i realiteten ikke beskytter en meter. Med CC kan vi lige så godt lade være med at have licens overhovedet. Jeg er klar over, at GPL kan bruges til meget, og at der, hvor GPL ikke egner sig kan man anvende Copyleft.

Eller endnu bedre: Lav en drop-down-box med et valg af forskellige licenser, så vi giver folk mulighed for selv at vælge hvilken licens man ønsker at udgive under.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf Jarlen » 15. jun 2009, 10:45

Jimmyfj skrev:Eller endnu bedre: Lav en drop-down-box med et valg af forskellige licenser, så vi giver folk mulighed for selv at vælge hvilken licens man ønsker at udgive under.


Det vil kræve at samtlige brugere af forum sætter sig ind i hvad alle de forskellige licenser betyder for dem selv, og det de skriver. Det synes jeg godt nok lyder besværligt. Så er vi da sikre på ikke at få nye brugere ihvertfald.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

nqpz
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. jun 2009, 22:07
IRC nickname: nqpz
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf nqpz » 15. jun 2009, 16:14

GPL er da så vidt jeg ved en copyleftlicens, altså én hvor copyrightindehaveren vender copyright på hovedet og bruger den med folk i stedet for mod folk (selvom GPL nok for den sags skyld ikke rigtigt er beregnet til dokumentation).
Jeg kan ikke se noget galt i at bruge Creative Commons-licensen, hvis både wiki og forum skal under samme licens.
Jeg må se at få købt mig en ny computer.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf sådanUBUNTU » 15. jun 2009, 16:40

Jeg har intet nagelfast standpunkt i forhold til licenser, men jeg vil gøre opmærksom på, at Wikipedia har skiftet licens for nylig fra GFDL til CC.

http://www.h-online.com/open/New-licens ... ews/113348

Måske man kunne skæve til deres overvejelser.

Ellers er jeg ret indifferent, så længe det er muligt at forke, kopiere og citere frit.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf Don S » 15. jun 2009, 20:21

thj01 skrev:Den der Creative Commons Attribution-Share Alike licens har nogle mystiskheder i sig

With the understanding that:

* Waiver — Any of the above conditions can be waived if you get permission from the copyright holder.
* Other Rights — In no way are any of the following rights affected by the license:
o Your fair dealing or fair use rights;
o The author's moral rights;
o Rights other persons may have either in the work itself or in how the work is used, such as publicity or privacy rights.
* Notice — I forbindelse med al viderebrug og spredning skal du gøre licensvilkårene for dette værk klart for andre.


Jeg kan IKKE gennemskue de ting: jeg synes bl.a. at jeg kan læse at man som licens indhaver haver kan bruge sine moralske rettigheder??????

Jeg synes det eneste rigtige er at copylefte det. for det andet bliver noget bøvl

Selvom jeg har lagt op til, at vi diskuterer på maillisten, vil jeg lige svare her:
CC-by-sa (Creative Commons Attribution Sharealike) er definitionen på copyleft licens til kulturelle værker (billeder, film, tekst, o.l.) og er bl. a. også den licens, som Wikipedia for nylig vedtog at skifte til. Moralske rettigheder (droit moral) varierer fra land til land, men kort fortalt er det rettigheden til attribution (at folk genkender den oprindelige forfatter) og at værket ikke må misbruges til at ødelægge den oprindelige forfatters rygte.
Hele pointen med at vælge en CC-licens er, at de er tilgængelige både som "menneskelig-læsbar" og som en rigtig licens, tilpasset forskellige lovgivninger i forskellige lande. Den danske "legal code" kan findes her: http://creativecommons.org/licenses/by- ... /legalcode

Men som sagt vil jeg foreslå, at vi holder diskussionen på maillisten (ubuntu-dk@lists.ubuntu.com), som man kan tilmelde sig her: https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-dk
Billede

Billede Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf thj01 » 15. jun 2009, 23:35

Hvad er det lige der er læsbar i det ovenstående??

Jeg forstår ikke licensen

Og hvorfor køre en ubuntudanmark diskussion et andet sted end her på forum??

Må det ikke stå her da??
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf eitreach » 16. jun 2009, 00:16

Der er flere som kigger på vores mailingliste end i vores forum. Vores forum er ment som support, og ikke som talerør for hele organisationen.

Selv har jeg ikke taget stilling, men jeg vil sætte mig ind i de forskellige licenser i løbet af de næste dage.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf thj01 » 17. jun 2009, 12:01

ovenstående licens ville holde mig væk fra at deltage.

For reelt set vil "ubuntudanmark" være licens indehaver - og ikke forfatteren. og bare der er der et voldsomt skisme.

Copyleft det - så er der ingen ko på isen og alle kan skrive, bruge uden at "ejerskabet" bliver forskudt!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf Jimmyfj » 17. jun 2009, 12:22

Her er jeg, igen, enig med thj01. Her opstår et skisma når folk publicerer på sitet. Og diskussionen er dybere end som så.

Ét er, at vi har restricted software i distroen. Det er hvad det er. Folk kan lade være med at installere softwaren, hvis ikke de bryder sig om licensen. Anderledes stiller det sig at blive tvunget til at acceptere, at ens support-arbejde ikke ejes af én selv, i det øjeblik man har klikket på udfør. Her begynder det at ligne Facebook lidt for meget.

Hvorfor ikke bare copylefte hele dynen og ellers, grundlæggende benytte sig af GPL som hovedlicens?

Der bliver sagt længe oppe i debatten, at så skal folk til at sætte sig ind i mange typer af licenser?? Jo - Men er det ikke også borgerens pligt at holde sig ajour med gældende lovgivning på området? CC-licensen er det mest vattede jeg til dato har set, og bliver ikke en licens jég kommer til at udgive noget under. Bliver CC den gældende licens, er der andre steder jeg kan lægge mine kræfter, og penge.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf eitreach » 17. jun 2009, 12:47

Tag den nu på listen. Det holder ikke at have to diskussioner af samme emne kørende parallelt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jun 2009, 13:59

Jeg syntes så at debatten burde holdes herinde, det er et meget snævert antal af forumets medlemmer som er med på maillisten, så hvorfor ikke køre den herinde hvor alle kan se den ?

Ud over det deler jeg holdning med thj01 og Jimmyfj, men jeg har allerede brugt så meget tid på at debattere guides og licenser, at jeg ikke orker at fortsætte den del af debatten (men fint at der er andre der vil det :) ).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf Don S » 17. jun 2009, 14:27

Nu har jeg svaret på maillisten. Man kan læse svaret her, hvis man ikke er tilmeldt:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 01629.html

Hvis folk hellere vil have, at vi holder debatten på forum, så kan det være, at vi skal gøre det. Jeg er bare bange for, at det udelukker flere at have den her end på maillisten (der er også mange der ikke læser forum, men som læser maillisten).

HUSK at vi diskuterer det til mødet i dag!
IRC-kanal: #ubuntu-dk-moede
Server: irc.freenode.net
Tid: Onsdag d. 17/06, kl. 1900
Billede

Billede Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Oplæg til licensvalg på hjemmeside, forum, wiki, etc.

Indlægaf Jimmyfj » 17. jun 2009, 16:37

Okay. Først:

3. Licensaftalen

I overensstemmelse med vilkårene i Licensen erhverver Du fra licensgiver en global, royalty-fri, ikke-eksklusiv, tidsubegrænset (i Værkets beskyttelsesperiode) ret til at udnytte Værket på følgende måde:


Her kegler det lidt for forfatteren i det man ikke kan påvise tidsubegrænset først, og siden, forresten i parentes (i værkets beskyttelsesperiode)?? påvise at licensen alligevel ikke er tidsubegrænset. Temmelig vattet, og selvmodsigende formulering.

1: For det andet: 4. Begrænsninger

Ovennævnte finder tilsvarende anvendelse på Værket, som udgør en del af et Samleværk, men det er ikke et krav, at Samleværket bortset fra Værket som sådan skal være undergivet vilkårene i Licensen. Hvis Du skaber et Samleværk, skal Du, efter at have modtaget påkrav herom fra en hvilken som helst Licensgiver, i den udstrækning det er praktisk muligt, slette enhver kreditering som krævet ifølge punkt 4(c) fra Samleværket. Hvis Du skaber et Bearbejdet Værk, skal Du, efter at have modtaget påkrav herom fra en hvilken som helst Licensgiver, i den udstrækning det er praktisk muligt, slette enhver kreditering som krævet ifølge punkt 4(c) fra det Bearbejdede Værk.


Det fremgår øverst på siden, at Licensen er uden tidsbegrænsning. Det er fint nok. Men der mangler lige som en garanti for, at Licensen ikke kan tilbagetrækkes af Licensgiver, som tilfældet er under GPL. Den vågne læser har, naturligvis, opdaget, at du på det nærmeste kan nulstille licensen ved blot at lave nogle få modifikationer i den, og her efter kalde værket "dit eget". Hvis ikke det er vattet, så ved jeg ikke.....
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster