Ubuntu plakat og flyer

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Don S » 12. dec 2008, 00:02

Der er brug for plakater/flyers til Ubuntu på dansk. Om ikke andet har jeg brug for det, i anledning af reklame på min skole, samt udbredelse af CD'er. Og delvist som et plakat-projekt i skolen, har jeg så valgt at kaste mig ud i at lave en. Jeg er ret tilfreds med resultatet, men det er et work-in-progress, og jeg kunne godt tænke mig, at få respons på dens layout og tekstindhold.

Jeg er egentlig på vej i seng, og jeg er væk hele weekenden + mere, så jeg gider ikke skrive det helt store nu, men jeg gider heller ikke vente til på tirsdag, med at dele den med jer, så her kommer den:
Ubuntu Plakat

- Don S
Senest rettet af Don S 2. jan 2009, 18:00, rettet i alt 1 gang.
Billede

Billede Billede

Vendekåbe
Indlæg: 15
Tilmeldt: 28. jul 2008, 15:30

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Vendekåbe » 12. dec 2008, 00:13

Flot arbejde.

Har en 500 pix bred udgave til hurtig syn (håber det er okay).
Billede

Hvad med nogle flotte banner vi kan bruge online? Tænker: 125x125, 140x350, 468x60

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Jarlen » 12. dec 2008, 09:13

Det ser meget nice ud synes jeg.
Dog er jeg ikke helt sikker på sætningen "i fri software verden". Det lyder hult og mangelfuldt, resten er ret godt. Et spørgsmål kunne være om plakaten skal henvise til ubuntu.com, eller til ubuntudanmark.dk alt efter hvilken type hjælp folk forventer efter at have set plakaten, samt hvilket sprog det skal foregå.
Evt. nævne at der er masser af mulighed for god gratis support. Det tror jeg er vigtigt for mange hvis de skal skifte.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Don S » 13. dec 2008, 18:59

Har du et bedre ord/begreb end "fri software verden"? Jeg er nemlig enig i, at det ikke lyder helt pænt, men jeg kan ikke tænke på nogen bedre måde at forklare det på kort og præcist.
Billede

Billede Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Wikzo » 31. dec 2008, 12:11

Off topic:
Hvilket program har du brugt til at lave flyeren med?
Billede

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf thomasjohansen » 31. dec 2008, 12:17

ved ikke hvilket han har brugt, men der er bla. Scribus som er et dtp program og Inkscape som er et vektor program. Og til billede redigering er der Gimp. Hvis du skal arbejde med CMYK så hent et plugin til Gimp der hedder Seperate+
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Don S » 31. dec 2008, 12:23

Har lavet det hele I Inkscape.
Billede

Billede Billede

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Jarlen » 2. jan 2009, 00:27

Jeg tænker at man måske skal holde sig til at snakke om software, og ikke "Fri vs. proprietær" software, når man snakker til ikke-tekniske folk, der generelt er ligeglade :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf thj01 » 2. jan 2009, 12:09

jeg synes at man skal passe på med at oversælge Ubuntu

Ubuntu er nem at installere, fuldkommen fri for vira og designet til at køre perfekt på din bærbare, stationære eller server!

ubuntu er ikke nødvendigvis nem at installere.

Fuldkommen er ikke korrekt, da der findes virus (godt nok ligegyldige)

Og Ubuntu er IKKE designet til at køre perfekt på bærbare, stationærer eller servere



Og så skal sætningerne altså igennem en dansklærer

Og jeg er enig i at "opensource" skal droppes i denne sammenhæng og så køre mere på begrebet fri - hvilket også passer bedre til ubuntu filosofien. http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=82

Jeg har stor respekt for det arbejde der er lagt i det, men mener også at det skal gøres ordentligt.

PS - jeg er SÅ meget imod de der brune bæ og halvfjederser farver! Det må kunne gøres anderledes!

PSPS - og så synes jeg at ubuntudanmark skal nævnes derpå - MEGET mere relevant end ubuntu.com
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf sådanUBUNTU » 2. jan 2009, 13:18

stationærer

Stavefejl.
halvfjederser

Stavefejl.
Og så skal sætningerne altså igennem en dansklærer

Sætninger slutter med et punktum.

Jeg synes måske heller ikke at sproget er det mest sprudlende på plakaten. Sprogfejl er der ikke mange af, men der er et par kommafejl. Og i dagens Danmark er kommaer ikke så vigtige.

Så... Man skal ikke skyde med sten, når man selv bor i et glashus!
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf thj01 » 2. jan 2009, 16:21

sådanUBUNTU skrev:
stationærer

Stavefejl.
halvfjederser

Stavefejl.
Og så skal sætningerne altså igennem en dansklærer

Sætninger slutter med et punktum.

Jeg synes måske heller ikke at sproget er det mest sprudlende på plakaten. Sprogfejl er der ikke mange af, men der er et par kommafejl. Og i dagens Danmark er kommaer ikke så vigtige.

Så... Man skal ikke skyde med sten, når man selv bor i et glashus!


bliver lige sur!!!!

svin du bare mit indlæg til.

MEN - hvis man virkeligt mener at man vil videre med Ubuntu på det niveau som det bliver lagt op til i denne tråd, med at man vil ud i det offentlige, så skal det sku være i orden!.

NEJ jeg her ikke kørt mine indlæg igennem for stavefejl, kommafejl og andre ting, da det ikke er lavet til et direktionsbord!

thj01 skrev:
Jeg har stor respekt for det arbejde der er lagt i det, men mener også at det skal gøres ordentligt.



Vil lige citere mig selv"!

Holder min kæft og lader jeg kloge videre!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Echers » 2. jan 2009, 17:10

Hvorfor diskutere fejl eller ikke fejl?

Ham der lagde det op skriver også indirekte at det ikke er færdig lavet overhovedet, men en prøve og så ville have høre feedback fra jer.
Hvad er problemet i de skide stavefejl? ingen.
Ubuntu er slet ikke så udbredt endnu at man behøver gøre sygt meget ud af det. Den folder er helt fint. Den skal selvfølgelig gennem arbejdes, men det er en grundlæggende idé for en person som gerne vil gøre Ubuntu kendt. Men man kan jo heller ikke forvente sådan noget 100% klar etc. efter 1 første gang det bliver vist frem.

Nu hører han så vores feedback omkring det, og så ændre han det jo selvfølgelig.
Prøv at læs hvad folk skriver engang imellem før at man bedømmer tingene så hurtigt.


Her er min personlige mening:
Jeg synes det er en fed idé. Er selv ny til ubuntu, men havde dog hørt det igennem en kammerat. Men hvis jeg som ny skulle vælge nyt system, så ville jeg da klart få øje på den, for jo måske er det en lorte brun farve, men den er i øjenfaldende, hvilket er det vigtigste. Og så er det vigtigt folk forstår hvad der står på den. Og jo, ordene og sætningerne skal da rettes til osv. Men alt i alt er det faktisk meget godt lavet iforhold til du først smider det ud nu.
Jeg synes godt om designet på det, og måden du har sat teksten op på er også rigtig god.

Nu har jeg selv haft "Event" på Handelsskolen og ved hvordan sådan noget skal sættes op.
Og det der er faktisk kommet rigtig godt hen ad vejen. Ikke alle kan være enige i om det skal være en lorte brun eller en skrigende pink. Men man må ligesom matche det til Ubuntus farver, og det er jo ligesom brun, det kan man jo se på baggrundsskærmet og deres logo. Orange og brun er hoved farverne.
Det kan man godt arbejde ud fra.

Lidt kritik:
Synes farverne på teksten gerne må ændres så den matcher det andet :). Evt. en fed orange oven på den brune eller noget i den stil.
Og så skal opløsningen ændres og så mangler du indhold. Det der minder mere om et stort banner på en hjemmeside. Hvad med når du åbner folderen? Er den bare blank der, eller hvordan?

Umiddelbart synes jeg det var de største mangler :).

Håber det kan bruges.

Mvh
Echers

/Patrick
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf Don S » 2. jan 2009, 17:28

thj01 skrev:Jeg har stor respekt for det arbejde der er lagt i det, men mener også at det skal gøres ordentligt.

Fuldkommen enig, og jeg har også valgt at lægge den ud til offentlig debat her på forummet, så den kan diskuteres ordentligt igennem. Jeg er hverken professionel plakat-designer eller korrekturlæser, men hvis vi i det danske Ubuntu community samarbejder om det, tror jeg heller ikke at der er brug for, at nogen af os nødvendigvis er det (dertil ikke tilskrives, at det ikke ville være en hjælp, hvis der var nogen med forstand på det iblandt os).

Jeg har prøvet at ændre lidt på det, og lavet tre forskellige udgaver (2 Ubuntu og 1 Kubuntu version).

BilledeBilledeBillede

ubuntuPoster001.svg
ubuntuPoster002.svg
kubuntuPoster001.svg

Echers: Tak for den positive respons, men for lige at kommentere på kritikken, så er det som udgangspunkt en plakat, til at starte med, da det er i forbindelse med et projekt i Kommunikation/IT-faget på min skole (HTX), hvor vi skal lave en plakat for et eller andet, at jeg har valgt at lave en Ubuntu plakat. Efter at det færdige mock-up til plakaten er færdig, kan man (jeg/vi) gå igang med at designe en folder/flyer der tager udgangspunkt i plakatens layout, men jeg vil i første omgang fokusere på at få bikset en plakat sammen.
Men jeg vil under ingen omstændigheder lukke af for, at der bliver diskuteret indhold af en sådan flyer, men der eksisterer dog allerede en, så jeg regnede med bare at stjæle teksten derfra.
Billede

Billede Billede

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf sådanUBUNTU » 2. jan 2009, 18:23

thj01 skrev:bliver lige sur!!!!


Det beklager jeg.

Jeg synes forresten, at plakatforlæggene er meget enkle og gode.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu plakat og flyer

Indlægaf thj01 » 2. jan 2009, 18:27

Design nummer 2 (den med det grå og det grønne) er rigtig flot og bliver holdt i samme dæmpede farveskala som den brune - Den ville jeg satse på.

Den med KDE har jeg personligt problemer med, men det skyldes nok at at der er i KDE farver (0g ligner windows alt for meget eewwww) men det er mit personlige synspunkt! :-)

Jeg synes stadig at du bør droppe "opensource" i den øverste sætning. Begrebet dækker egentlig ikke over noget i sig selv, men over en stor variation af licenstyper. Men det er et koncept der har meget at sige overfor programmører og på det niveau er det meget centralt. Af samme årsag mener jeg at du bør droppe at det også kan bruges til servere. (du bør som minimum ændre "eller" til "og")

Du nævner heller ikke opensource i din punktopstilling,

Et af de steder hvor Ubuntu VIRKELIGT skiller sig ud fra sin moderdistro (debian) er netop på dette område. Der bliver accepteret meget mere restriktive licenser af Ubuntu's stab end af Debians udviklere.

Jeg ville personligt også vælge at ændre vira til virus. Ikke at vira ikke er korrekt (flertalsformen af Virus), men fordi det er meget "u" mundret - og måske ikke skaber det billede i hovedet på folk, som man forventer.

Det samme gør at du måske skal overveje om det er et "operativ system" eller et "styresystem". Operativ system er korrekt teknisk set, men måske ikke så let spiseligt for almindelige mennesker.

Måske skulle du lave en "geek" plakat med alt det geeky og så en "frk. jensen" plakat til - ja - frøken jensen!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster