Mangel på wizards

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
scifo
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28. aug 2007, 23:15

Mangel på wizards

Indlægaf scifo » 5. nov 2008, 13:48

Hej folkens.

Ved ikke hvor jeg skulle poste denne, så valget faldt på denne tråd.

Vi vil jo alle sammen gerne have flere mennesker over på Ubuntu/Linux, og vi bruger meget tid på brugervenlighed og snak om det.

MEN

Jeg synes klart at en ting jeg mangler i ubuntu er "wizards" som man kender dem fra Windows, som ny converter har jeg været ude for i flere situationer, at man "kunne" have lavet en wizard der gjorde det nemmere for en.

Hr. og Fru. Danmark vil kun se den grafiske brugerflade, hvis du åbner terminalen bliver der sagt "det kan jeg ikke finde ud af" da du selv skal kende de koder du skal skrive ind.

Det meste, kører "out of the box" når man installere ubuntu, det er vi enlige om. Men "næsten alle" skal bruge flash, java mm. til ff (Og ja, jeg ved godt at man ikke må ligge det med i installationen) men kunne man ikke lave en form for wizard hr. og fru danmark kunne starte?
Så som, Vil du se video eller høre musik på nettet? (Ja = download XX pakker)

Håber min forklaring giver mening, og at nogle kan bruge det (eller give mig tørt på ved at sige at det er der et sted i forvejen)

Mvh
Scifo (Ny til ubuntu)
oO---------------------Oo
Scifo, nu med Linux

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mangel på wizards

Indlægaf Christian.Arvai » 5. nov 2008, 14:08

hej

nu vil jeg ikke gå ind i en længere debat om hvilken installationsform man nu en gang foretrækker, jeg kan kun sige at jeg i den nye vlc guide viewtopic.php?f=11&t=4101
har en lille afstemning om spørgsmålet grafisk kontra terminalløsning og jeg vil gerne opfordre til at man stemmer.

ud over det vil jeg da lige nævne at man kan hente næsten alt via synaptic (hvilket er 100 grafisk), og som er utroligt nem at bruge hvis man er til grafiske løsninger, flash java
ovs kan nemt findes her, men fri mig lige for de evindelige wizards fra windows, jeg mener at både tilføj-fjern og synaptic er bedre allerede som de er nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

scifo
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28. aug 2007, 23:15

Re: Mangel på wizards

Indlægaf scifo » 5. nov 2008, 14:37

christian.arvai skrev:hej

nu vil jeg ikke gå ind i en længere debat om hvilken installationsform man nu en gang foretrækker, jeg kan kun sige at jeg i den nye vlc guide viewtopic.php?f=11&t=4101
har en lille afstemning om spørgsmålet grafisk kontra terminalløsning og jeg vil gerne opfordre til at man stemmer.

ud over det vil jeg da lige nævne at man kan hente næsten alt via synaptic (hvilket er 100 grafisk), og som er utroligt nem at bruge hvis man er til grafiske løsninger, flash java
ovs kan nemt findes her, men fri mig lige for de evindelige wizards fra windows, jeg mener at både tilføj-fjern og synaptic er bedre allerede som de er nu.


på den ene side kan jeg godt følge dig, og du har helt ret mht. synaptic, men på den anden side tænker jeg på hr. og fru danmark, som ikke ved at der er noget der hedder medibuntu, og hvordan man få restricted extras installeret.
Og det var egentlig bare en ("Jeg er ny til ubuntu, og min pc skal bare virke, jeg gider ikke lære noget nyt for det interessere mig ikke - wizard") jeg tænkte på.
oO---------------------Oo

Scifo, nu med Linux

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mangel på wizards

Indlægaf Christian.Arvai » 5. nov 2008, 14:49

jeg har (pga vlc guiden) testet hvordan man på en "grafisk" løsning kan hente medibuntu, og tro mig det var et større projekt at rode sig ud i, det er derfor at jeg stadigt bruger terminalen til
denne opgave i guiden, helt ærligt er det et spørgsmål om at gøre det så nemt og brugervenligt og ikke om hvilken metode der bliver brugt, men som ny bruger er det da absolut en fordel at
man ikke skal ud og søge på nettet efter nye programmer, man har det samlet i synaptic og søger efter det program / pakke man nu mangler, det kan ikke blive meget nemmere, desuden er
der utroligt stor forskel på hvad den enkelte bruger mener er nødvendigt at have med som standart, hvilket igen viser de utroligt gode muligheder der er i ubuntu, for at sætte sin pc op efter eget ønske.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mangel på wizards

Indlægaf thj01 » 5. nov 2008, 14:53

Problemet er ikke ubuntu, men firmaernes licensforhold.

Reelt set får du meget mere med en rå ubuntuinstallation, som du ikke får med windows. Drivere, tekstbehandlinger, grafikprogram osv osv er installeret og klart til brug.

Ja der er også nogle drivere og andre sjove ting, man ikke får med, men det kommer altså heller ikke med en "rå windows". Det kommer med de maskiner der er præinstalleret fra en forhandler af f.eks. Lenovo maskiner. Men der har firmaet betalt/accepteret en masse ting på dine vegne. Det betyder også at du får ubrugelige virusprogrammer (hvor du skal betale efter 3 mdr), MSoffice(som også skal betales efter 3 mdr) osv osv.

Det er du FRI for med Ubuntu.

Så¨hvis du ønsker at ændre det, så meld dig bag Open Source banneret. Skriv til firmaerne - ændr lovgivningen. For det er der forhindringen er.

PS flash virker altså heller ikke på en ny windows installation.

Og angeånde DR's videoer. Måske skulle man klage over at hele danmarks tv station har valgt at bruge et format der kun er microsofts venligt. For det er IGEN en politisk/virksomhedsbeslutning.

Jeg ville ønske at man kunne efterkomme de fromme ønske, men desværre - lovgivning og andre trivialiteter gør at man ikke kan.

PS - man kan installere mintlinux http://www.linuxmint.com/ hvor det hele vist virker fra start, men det er ikke i et design, som hr og fru jensen ville bryde sig om!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mangel på wizards

Indlægaf Jimmyfj » 5. nov 2008, 16:52

Til syvende og sidst har Hr. og Fru Danmark jo forumet her, hvor man hurtigt lære at bruge systemet optimalt.

For netop Hr. og Fru Danmark er det yderst sjældent at de har brug for at fedte med koder og lignende. Med hensyn til afspilning af multimedie bliver man automatisk spurgt om man vil installere ekstra codecs når man første gang vil afspille multimedie-filer. Ellers kan man jo altid skrive følgende i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mangel på wizards

Indlægaf soundpartner » 5. nov 2008, 17:46

jeg er sgu blevet ret glad for scripts. med scripts kan du virkelig klare det meste. så skal vi bare have en side hvor vi kan samle alle de scripts... :lol:
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Mangel på wizards

Indlægaf Jarlen » 5. nov 2008, 19:56

Jeg tænker på. Er der noget i vejen for at lave smide en sudo aptitude install i et bash script eller lignende? Fordi så er det jo bare at lave et script der siger noget i stil med:

Kode: Vælg alt

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/intrepid.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo aptitude update && sudo aptitude install medibuntu-keyring && sudo aptitude update
sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras vlc mplayer w32codecs wine ... OSV

og så ligger det script til på nettet så folk kan downloade det, sammen med en lille guide til hvordan man giver execute permissions. Derefter er det jo bare at dobbeltklikke :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Mangel på wizards

Indlægaf Don S » 5. nov 2008, 20:09

Jeg fik lige en idé. Hvad med, at man fik bikset en terminal/script-protokol sammen? Noget i stil med:
script://ubuntudanmark.dk/scripts/script.sh
Hvis man klikker på den, åbner den en automatisk en terminal og kører scriptet. Relativt lidt tid sparet, men jeg kunne forestille mig, at det ville få det til at virke mindre skræmmende for nye brugere, at man "bare skal klikke et link" og så gør den det automatisk.
Billede

Billede Billede

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Mangel på wizards

Indlægaf Jarlen » 5. nov 2008, 20:53

Don S skrev:Jeg fik lige en idé. Hvad med, at man fik bikset en terminal/script-protokol sammen? Noget i stil med:
script://ubuntudanmark.dk/scripts/script.sh
Hvis man klikker på den, åbner den en automatisk en terminal og kører scriptet. Relativt lidt tid sparet, men jeg kunne forestille mig, at det ville få det til at virke mindre skræmmende for nye brugere, at man "bare skal klikke et link" og så gør den det automatisk.

Det var ca. det jeg mente :P
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster