Hjælp Ubuntu: Test ISO'er

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Hjælp Ubuntu: Test ISO'er

Indlægaf Pihl » 18. sep 2008, 22:12

Hvis man leder efter noget at bidrage til Ubuntu med, så er der brug for folk som har tid til at teste ISO'erne. Det er ikke særligt svært, men det kræver tid, og det kan gøres via virtuel maskine eller andet.

Hvis du gerne vil komme i gang med at teste de officielle ISO'er, så kan du læse her hvordan du gør:

https://wiki.ubuntu.com/Testing/ISO/Procedures

Følgende kræves:

# A spare computer or hard drive for test installs. (A virtual machine can be used but we would prefer to see more tests performed on a variety of physical hardware.)
#

A moderate level of Linux experience so you are able to find the relevant log files and produce useful bug reports: ReportingBugs
# Some available time before a milestone release to perform tests and file reports.


Hvis man ikke lige ved, hvor man kan finde de relevante logfiler, og hvordan man laver en god bugreport i Launchpad, så er dette en rigtig god måde at lære det på, fordi det er så forholdsvist ukompliceret og overskueligt at starte på.

I IRC kanalen #Ubuntu-QA er der nogle rigtige flinke mennesker, som hellere end gerne vil hjælpe dig i gang, hvis du har begynderspørgsmål.

Læs også mere om ISO testen på ubuntuforums.

Hvis der er nogen, der går i gang med at teste ISO'er, kan det måske være en fordel, hvis man melder sig her i tråden eller på mailinglisten, så hvis der er flere som tester, kan man måske starte et samarbejde og lære af hinanden.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp Ubuntu: Test ISO'er

Indlægaf Jimmyfj » 19. sep 2008, 10:13

Ja - Hvorfor ikke?

Jeg har en ekstra, lidt bedaget 20,6 GB IBM-disk jeg kan bruge til formålet. Den er i skrivende stund installeret med Ubuntu 8.10 under gruppen Install (entire disk with encryption ), og haleluja for en process. Jeg gad godt se den person, som kan hacke sig ind på dén disk :lol:

Her er jeg så lidt i tvivl. Selve installationen med Encrypted LVM ( entire disk ) tog længere tid end en normal install. Men dette skyldtes sikkert to faktorer: 1: At disken er gammel og ikke snurre så hurtigt og 2: At hele disken skal være krypteret, en install der, som jeg ser det, forløber i to stages: Oprettelsen af krypteringen, og installationen af det normale system. Sikke en omgang, med livrem og seler.

På Launchpad er jeg med i nævnte gruppe, så er der andre, så er de velkommen til at spørge. Det er lige før jeg har lyst til at gen-installere mit normale 8.04-system på samme måde, men så brokker familien sig sikkert bravt over alle de adgangskoder de skal huske :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Hjælp Ubuntu: Test ISO'er

Indlægaf Pihl » 19. sep 2008, 17:34

Jeg kan så i øvrigt supplere med, at den kommende mandag (den 22. september) er officiel UbuntuTestingDay, og at kræfter denne dag samles om at teste.

http://ubuntutesting.wordpress.com/2008 ... sting-day/

Who can join the Testing Day?
Everyone. You don’t need to be a developer. You don’t need to know how to code. Everyone is welcome. If you don’t know how to help, then just stop on by and we’ll explain everything to you. In fact, one of the objectives of the Testing Day is to help people willing to start testing Ubuntu to make it better.


Der er særligt 4 områder, som der testes indenfor:

    1. ISO Testing.
    2. Feature Testing.
    3. Hardware Testing.
    4. Automated Desktop Testing

Where to join the Testing Day? Come to #ubuntu-testing on freenode IRC. Normal testing activity takes place in #ubuntu-testing at other times also.

https://wiki.ubuntu.com/Testing/UbuntuTestingDay

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster