Bug workshop

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
MadsRH
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15. feb 2008, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Bug workshop

Indlægaf MadsRH » 12. sep 2008, 23:51

Hej
Er der nogen der kunne være interesseret i at afholde en slags "bug workshop" eller "bug jam", hvor en erfaren person/personer vil holde et oplæg om hvad bugs er og om forskellige måder at "løse" dem. Efter oplægget kunne folk sidde med deres egen laptop og prøve at "løse" et par bugs, mens de stadig har eksperterne til rådighed.
Det er vel lidt i stil med en install-fest, men spørgsmålet her er om der er nok Ubuntu brugere interesseret i en sådan workshop. Daniel Holbach har afholdt lignende "bug jams" (som han kalder det) i Berlin.

Personligt er jeg selv meget interesseret, da jeg oplever at de mange engelske wiki sider om emnet kan være svære at forstå og der er ALTID noget man kommer i tvivl om - også selv om man kan benytte IRC.

Er der nogen der er interesseret i at deltage i et sådan arrangement og er der nogen der er interesseret i at holde et oplæg til et sådan arrangement :?:


MadsRH

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Bug workshop

Indlægaf Jarlen » 13. sep 2008, 21:38

Ja, det lyder faktisk utroligt interessant. Det ville jeg ihvertfald gerne høre mere om, der kunne være meget at lære :)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

PLH
Indlæg: 99
Tilmeldt: 24. apr 2008, 20:10

Re: Bug workshop

Indlægaf PLH » 13. sep 2008, 22:55

Jeg er også på, tror at det er sådanne workshops der for alvor kan sprede open source og Ubuntu!

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Bug workshop

Indlægaf Pihl » 14. sep 2008, 11:24

Hej MadsRH

Jeg synes, det kunne være en kanon-ting at få sådan noget op at stå. Dels mangler vi folk i det danske Ubuntu community, som har viden og erfaring på området, og dels er det noget af det, som Ubuntu allermest mangler folk til.
Samtidigt er det noget der vil gavne alle Ubuntubrugere over hele verden: En bug mindre, er en glad ubuntubrugere mere ;)

Til Release Party den 1. november vil vi sideløbende med foredragene køre nogle små workshops, hvor man kan få hjælp til bestemte ting (udover at installere Ubuntu) såsom at fixe bugs eller oversætte eller andet. Her er det selvfølgelig oplagt at have en bug workshop også.

Det eneste vi mangler i den anledning, er et par stykker, som vil stå for den workshop. Det foregår ikke som noget formelt, og drejer sig om bare at stå til rådighed for at besvare spørgsmål, og hjælpe de folk i gang der henvender sig om det.

Hvis man har noget bidrage med til det, eller en anden form for workshop, så tilmeld jer mailinglisten hvor planlægningen foregår: Her.

Det er jo så i Kbh, men jeg ved ikke MadsRH, om du havde tænkt dig også at holde det et andet sted i landet?

MadsRH
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15. feb 2008, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Bug workshop

Indlægaf MadsRH » 14. sep 2008, 17:02

Hej Phil

Pihl skrev:..Dels mangler vi folk i det danske Ubuntu community, som har viden og erfaring på området, og dels er det noget af det, som Ubuntu allermest mangler folk til.
Samtidigt er det noget der vil gavne alle Ubuntubrugere over hele verden: En bug mindre, er en glad ubuntubrugere mere ;)


Jeg er helt enig :D

Fedt at høre med Release Party'et, det lyder utrolig spændende. Jeg regner desværre ikke selv med, at komme (med mindre jeg får kørelejlighed fra Aalborg) og af samme grund synes jeg selvfølgelig, at et lignende arrangement, evt. i den jyske hovedstad Aarhus, kunne være oplagt. Bliver der afholdt noget i Aarhus i forbindelse med 8.10 udgivelsen?

//MadsRH

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Bug workshop

Indlægaf Pihl » 14. sep 2008, 22:02

Der bliver ikke lavet noget i århus i denne omgang; alt fokus er på arrangementet i Kbh. Men derfor kan vi jo godt lave noget i Århus på et tidspunkt, som eventuelt bare er workshops og ikke foredrag osv...

Problemet lige nu er, at vi vist ikke har nogen i det danske community, som rigtigt har arbejdet med bug triaging, og som kan hjælpe folk i gang.

Jeg har selv været i gang med det, men jeg nåede ikke meget mere end at komme igennem alt dokumentationen og markere et par bugs som 'duplicates', før andre ting kom til at optage min tid :P

Men ellers må vi lige være nogle stykker, som sætter os sammen til release party, og får gennemgået hvordan og hvorledes, så vi kan komme i gang med det. Der skal bare være nogen, der melder sig til at kigge lidt på dokumentation mm., og være parat til at snakke om det til RP workshops.

LeAstrale
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2008, 07:08
IRC nickname: LeAstrale

Re: Bug workshop

Indlægaf LeAstrale » 24. okt 2008, 07:16

alternativt skulle jeg oversætte noget af dokumentationen der har med Bug triaging at gøre? Jeg har et par amerikanere der gerne vil guide mig igennem, så kunne jeg evt. skrive en guide om emnet senere?

Og hej allesammen :)

/LeAstrale

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Bug workshop

Indlægaf Jarlen » 24. okt 2008, 08:29

LeAstrale skrev:alternativt skulle jeg oversætte noget af dokumentationen der har med Bug triaging at gøre? Jeg har et par amerikanere der gerne vil guide mig igennem, så kunne jeg evt. skrive en guide om emnet senere?

Og hej allesammen :)

/LeAstrale


Det lyder ret interessant :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

LeAstrale
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2008, 07:08
IRC nickname: LeAstrale

Re: Bug workshop

Indlægaf LeAstrale » 24. okt 2008, 08:33

Jarlen skrev:
LeAstrale skrev:alternativt skulle jeg oversætte noget af dokumentationen der har med Bug triaging at gøre? Jeg har et par amerikanere der gerne vil guide mig igennem, så kunne jeg evt. skrive en guide om emnet senere?

Og hej allesammen :)

/LeAstrale


Det lyder ret interessant :-)


Jamen jeg skal da se hvad jeg kan finde ud af. Hvis du er interesseret i at være med må du lige give lyd fra dig.

EDIT: https://wiki.ubuntu.com/5-A-Day Lige lidt at kigge på til når vi har stablet lidt på benene :)

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Bug workshop

Indlægaf Jarlen » 26. okt 2008, 17:00

Det lyder rigtig interessant. Det vil jeg slet ikke afvise at jeg kunne være interesserert i.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Bug workshop

Indlægaf Pihl » 26. okt 2008, 20:57

Jeg har smidt Bug Workshop på programmet: https://wiki.ubuntu.com/DanishTeam/Arra ... #Vagtskema

Der er ikke pt nogen, som ligesom kan stå for det, men hvis alle interesserede kan have læst lidt på dokumentationen, og måske snakket med nogl af bugsquad folkene, mon vi så ikke kan få stablet et dansk bugsquad-team på benene? :)

Kunne da være fedt med et decideret dansk team, som også indimellem kunne mødes fysisk ;)

LeAstrale
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24. okt 2008, 07:08
IRC nickname: LeAstrale

Re: Bug workshop

Indlægaf LeAstrale » 27. okt 2008, 06:39

Pihl skrev:Jeg har smidt Bug Workshop på programmet: https://wiki.ubuntu.com/DanishTeam/Arra ... #Vagtskema

Der er ikke pt nogen, som ligesom kan stå for det, men hvis alle interesserede kan have læst lidt på dokumentationen, og måske snakket med nogl af bugsquad folkene, mon vi så ikke kan få stablet et dansk bugsquad-team på benene? :)

Kunne da være fedt med et decideret dansk team, som også indimellem kunne mødes fysisk ;)


Umiddelbart så lyder det som en rigtigt god idé, men det er jo en verden for sig med det rang system de kører mht. hvad man har lov til at gøre med ubuntu bugs. I starten må man kun "triage" dem jo. Jeg har samlet lidt info, jeg skal sørge for at poste det når jeg kommer hjem til Ubuntu.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster