Ubuntu.dk

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Muse
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. sep 2008, 21:56
Geografisk sted: Dansk Province

Ubuntu.dk

Indlægaf Muse » 8. sep 2008, 22:31

Jeg haver en idée! Vi burde have en dansk version af Ubuntu. Eg mener ikki Ubuntu på dansk, men en Ubuntu efter danske love.

Altså en Ubuntu som er identisk med den orginale version, men som indeholder by default:
1) patenterede codec, fx. MPEG-familien.
2) anit-DRM, fx. libdvd/deCSS.

Nr. 1 er lovligt stortset alle steder udenfor USA, men nr. 2 er lidt unikt dansk, derfor havde det været godt um er var en dansk Ubuntu, Ubuntu.dk. (ubuntu.dk vidersendes til ubuntu.com)

Er der nogen som er med på den!?!

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf Christian.Arvai » 9. sep 2008, 06:31

hej

hvorfor ændre et helt program, når man kan nøjes med at hente et par tilføjelser ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

elkoger
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. jun 2008, 11:46
Geografisk sted: Odense

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf elkoger » 9. sep 2008, 14:43

Hej Muse

Jeg syntes det er en rigtig god ide!

Jeg var selv træt af, at alt ikke virkede fra start af.
Det kunne være lækkert for folk, som godt kunne tænke sig at skifte fra winduer, at det hele bare virkede som det skulle.

Der kunne evt. ligge et script på skrivebordet, som man bare kunne dobbelt-klikke på, og så installerede det diverse codecs, flash og java. Så man som dum windows-bruger bare kunne få det hele til at køre på ingen tid.
Mvh Simon

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf Pihl » 9. sep 2008, 18:00

Tanken bag det er ganske fin, og jeg ved også, at det er noget man prioriterer højt at finde løsninger på. Fx løsningen som kom med Ubuntu 8.04, at hvis du klikker på fx en mp3 fil, så spørger Ubuntu om den skal downloade den rette codec.

Men det er desværre ikke tilladt, at lade en distribution have default understøttelse af formater og software, som er beskyttet af copyright.

Sagen er nemlig den, at Ubuntu er udgivet under den licens, der hedder GPL. GPL sikrer dig rettigheden til at bruge systemet helt som du vil bare du følger et par regler. Tre af disse regler lyder (frit oversat):

1. Du må ændre alt det du vil i systemet
2. Du må distribuere/videregive systemet (og enhver ændring du laver), men
3. på den betingelse at modtageren har lige så fri adgang til systemet og ændringerne

Problemet med codecs som mp3 er punkt nr. 3 her ovenfor. For du kan godt lave en Ubuntu version, som har standard understøttelse af mp3, men da du formelt set videredistribuere systemet, og da det derfor er et krav, at enhver kan ændre i dine ændringer, så har du et problem fordi du ikke rettighederne til mp3 codec'et, og du derfor ikke kan tillade ændringer i det.

Mere specifikt så kræves det, at de ændringer du videregiver i din version, også er GPL licenseret. Og det er fx MP3 ikke.

Muse
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. sep 2008, 21:56
Geografisk sted: Dansk Province

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf Muse » 9. sep 2008, 18:20

Pihl skrev:Tanken bag det er ganske fin, og jeg ved også, at det er noget man prioriterer højt at finde løsninger på. Fx løsningen som kom med Ubuntu 8.04, at hvis du klikker på fx en mp3 fil, så spørger Ubuntu om den skal downloade den rette codec.

Men det er desværre ikke tilladt, at lade en distribution have default understøttelse af formater og software, som er beskyttet af copyright.

Mere specifikt så kræves det, at de ændringer du videregiver i din version, også er GPL licenseret. Og det er fx MP3 ikke.

Problemet med MP3 er ikke copyright, fordi MP3 er ikke copyrightet, det er et format, specificationer, der ér frie GPL implementationer af MP3 (MAD, LAME), problemet med MP3 er at der er flere patenter på formatet, de patenter er ikke gældende i Danmark, for Danmark(og stortset alle land uden USA) har ikke software patenter. Og det som gør lige precis Danmark god som en kandidat til dette er at der også er tiladt at gå omkring DRM, tvs. at man også kan have libdvdcss.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf Pihl » 9. sep 2008, 19:23

Jeg brugte begrebet copyright i denne sammenhæng, selvom jeg godt ved, at det ikke er den rigtige betegnelse, men patent er omend endnu mere misvisende. Jeg ville bare have at alle var med..

Men du læser ikke helt det jeg skriver. Det er ikke et spørgsmål om, hvad der er tilladt i forhold til dansk lovgivning (eller nogen anden national lovgivning), men et spørgsmål om hvad der er tilladt under Ubuntus licens, GPL'en.

Og GPL'en siger at hvis du distribuerer systemet med ændringer, så skal man have lige adgang til de ændringer. Og det har man ikke med proprietære formater - herunder MP3.

Hvad angår libdvdcss, tror jeg til gengæld ikke, at der er nogen hindringer for at shippe det med som standard - i Danmark. Men det kender jeg ikke nok til den. til at kunne udtale mig endegyldigt om.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf Jarlen » 9. sep 2008, 21:33

Hvis man (på trods af patenter og formater eller mangel på samme ;)) får lyst til at lege lidt med ovenfor nævnte idé, havde linux.com faktisk idag en interessant artikel om at lave sin egen [x]ubuntu live-cd. Om det også kan bruges til en alm. installation ved jeg ikke, men det ser meget interessant ud :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Muse
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. sep 2008, 21:56
Geografisk sted: Dansk Province

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf Muse » 9. sep 2008, 22:49

Pihl skrev:Men du læser ikke helt det jeg skriver. Det er ikke et spørgsmål om, hvad der er tilladt i forhold til dansk lovgivning (eller nogen anden national lovgivning), men et spørgsmål om hvad der er tilladt under Ubuntus licens, GPL'en.

GPL gælder kun for de enkelte programmer, ikke heleten. Ellers havde det ikke været muligt at includere programmer med licenser der er ikke er kompatible med GPL, fx. MPL og Apache Software License. Der er også flere ufirie dele i Ubuntu ( gNewSense har fjernet over 100 proriatære dele fra Ubuntu).
Pihl skrev:Og GPL'en siger at hvis du distribuerer systemet med ændringer, så skal man have lige adgang til de ændringer. Og det har man ikke med proprietære formater - herunder MP3.

MP3 er ikke et proprietært format. Jeg hendviser en gang til til MAD, MPEG Audio Decoder, som er udgivet under GNU General Public License v2 og til LAME, LAME Ain't a MP3 Encoder, som er under GNU Lesser General Public Licesnse v2.

Der er altso ingen forhindring i en Ubuntu+, fra Danmark.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf Pihl » 10. sep 2008, 07:53

Det er muligt, du har ret. Jeg har svært ved at finde et entydigt svar på det nogen steder, og det er ikke et helt ukompleks spørgsmål.

Hvis du har ret, kan der være god fornuft i at lave en dansk distro, som vi i community'et officielt støtter, og som vi kan bruge, indtil der bliver fundet en løsning på det i Ubuntu.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu.dk

Indlægaf thj01 » 10. sep 2008, 22:15

er der ikke bare en der kan scripte guiden med de 10 punkter??

så er det da overstået
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster