Version2.dk debat om Linux

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Version2.dk debat om Linux

Indlægaf Blueeyez » 8. jun 2015, 19:34

Jeg synes lige jeg vil dele dette link: http://www.version2.dk/blog/hvordan-hjaelper-vi-bedst-en-ny-bruger-med-linux-243781

En spændende debat om Linux hvor Ubuntu rigtigt kan være med!
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Version2.dk debat om Linux

Indlægaf buddig » 22. dec 2015, 21:07

Ja debatten efterfølgende er både lang og spændende...
Jeg læste debattens mange indlæg i min ferie i efteråret, og undredes over, hvor uvidende proffesionelle it folk kan være.
Fkere gange siden, og igen i dag oplevede jeg IT administratorers total mangel på kendskab til Linux.

Sikkerheden er ikke bedre, og det er kun fordi, det ikke er udbredt, at det ikke får virus... :)
Samme IT mand ved godt, at I-pads og mac computere ikke behøver virusbeskyttelse, men...
Er vi (jeg) virkelig så meget hævet over den højtuddannede og certificerede og højtlønnede IT supporter.
JA - åbenbart, og det har vi grund til at være stolte af.
Denne kommentar passer vist fint her: Viden får man af at studere, visdom af at observere.
// Henning

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Version2.dk debat om Linux

Indlægaf Christian.Arvai » 23. dec 2015, 11:49

Med farer for at træde medlemmer over tæerne, vil jeg sige at "IT supporter" ikke ligefrem er hverken højtuddannede eller højtlønnede. Jeg fravalgte netop den uddannelse, primært pga for lavt niveau og lønninger.

MVH

En lettere nedslidt 3.s Datamatikerstuderende :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Version2.dk debat om Linux

Indlægaf Claus Henriksen » 23. dec 2015, 20:57

Tror IT supportere helst skal have flere eller samme mængde erfarings/studie-år på bagen, som dem man supporterer har.
En MS supporter har tit under et års linux erfaring.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Version2.dk debat om Linux

Indlægaf thj01 » 24. dec 2015, 01:50

Angående uddannelsesniveau:

IT-support er er en praktisk og håndværksorrienteret uddannelse - og ikke en akademisk uddannelse. Og Lønningerne afhænger af hvad de kan ... Så derfor kan nogle IT-supportere sagtens trække en større løn end folk der har en datamatiker uddannelse - som alt efter målestok er en teoretisk mellemuddannelse. De høje uddannelser inden for dette hedder datalogi og PHD.

Og så er lønningsniveauet generelt faldenden for IT-folk. Det passer at der er folk der får høje lønninger, men så skal man også glemme 37 timers arbejdsuger og huske at der er store krav til performance.

Angående viden om Linux

Jeg underviser på IT-supporter/datatekniker uddannelsen i bl.a. Linux serverteknologi og det siger enhver, at 7½ dags undervisning der forsøger at dække stort set hele klient/server og Linux-metodikker på ingen måde giver en bred og godt funderet viden - kun et indblik. Men det er reelt ikke problemstillingen.

Problemet er, at rigtig mange anvender deres ikke-faglige fordomme mod IT-systemer - og det gælder både Linux, Mac og Windows folk. Langt de færreste forsøger at forholde sig til problemstillinger som filsystemer, RAM/SWAP styring, Kerneopbygning, konfiguration, netværk, scripting, program- og brugeradministration. Og når man først har været igennem de overvejelser skal man forholde sig til de paradigmer der idag er styrende inden for IT - hvor det paradigme der står for fald er domæne-netværket - simpelthen fordi netværksenheder, brugerstyring og trust i dag er noget helt andet end for blot få år siden.

Glem alt om at konfigurere DNS, DHCP og andre netværks tjenester i et windows netværk uden Active directory. AD er et stærkt redskab der virkeligt kan fucke ethvert netværk håbløst sønder og sammen :|

Det som både Windows og Mac platformen tilbyder er integration og roadmaps. Der er Linuxplatformen langt mere rebelsk - netop fordi den tilbyder så mange konfigurerbare ikke konfigurerede muligheder - men også muligheden for at designe systemer efter specifikationer

Og hvad spil, Adobe, MSO og andre lignende special produkter angår er Linux bare langt mere bøvlet - og nogle gange den umulige løsning.


Men lur mig ... om 3-4 år, så vil det ske et større skifte, for der har HTML5 og webificeringen for alvor slået igennem, og så bliver selve klientens operativsystem irrelevant - så længe det faciliterer de rette browser egenskaber. Og så vil vi se hvilke systemer der overlever.

****

Efter jeg er begyndt at arbejde professionelt med at undervise i operativsystemer, programmering og netværk, så er jeg blevet langt mere bevidst om den kompleksitet der er gældende når vi snakker Operativsystemer. Og så længe program- og trust-integrationen (med f.eks. domæner) er mangelfuld (læs bøvlet) i Linux - så sker der ikke noget skifte.

Jeg har selv været lidt frelst hvad Linux angår, men det vil jeg selv mene jeg efterhånden har droppet. Det ændrer dog ikke på at jeg anvender LInux og Opensource når det er muligt - fordi det virker og giver mig de redskaber jeg har brug for. Jeg har for mit vedkommende tillært mig nogle af de redskaber der gør at Linux er meget effektivt for mig at anvende.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster