Dansk bog med guides til Ubuntu

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.

Er der brug for en god bog om Ubuntu på dansk?

Ja, jeg ville gerne betale 250,- for at have et flot opslagsværk til min computer.
6
43%
Nej, jeg kan fint klare mig med at Google og oprette forum emner.
8
57%
 
Afgivne stemmer: 14

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf Blueeyez » 28. okt 2015, 20:49

en e-bog ville helt klart have interesse, men kunne nok godt finde på at købe bogen bare for at have et dansk eksemplar :)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 30. okt 2015, 17:40

Noget der er et reelt problem for at få Ubuntu ud til masserne er ikke at Ubuntu/Linux er sværere at anvende end windows ... men at det ikke ser lige sådan ud.

F.eks. Hvis man begynder at rode med rettigheder i Windows systemet, så er det simple forlængst overstået. Det kræver at man graver dybt i nogle højreklik - og at man lærer at man skal tilføje ... når man skal fjerne nedarvningerne. Noget som almindelige brugere aldrig vil beskæftige sig med. For mig at se bør fokus være at anvende det standardsystem man installerer - og holde sig inde for brugerens hjem (hvor han bør forblive i en Linuxsammenhæng) - og hvor rettighederne opfører sig ordentligt ;).

Hvis man først har lært at beherske rettigheder på en windows klient - og så kommer over på et *nix system, så finder man ud af at det faktisk er noget nemmere, men at det kræver man lærer kommandoerne chmod og chown at kende. Ubuntu er langt mere struktureret og simpelt bygget op end Windows er, men problemet er stadig - hvorfor skal vi åbne terminalen, for det er der hvor det bliver smart, simpelt og ligetil (sagde Linuxmanden !)... men det er stadig en terminal hvilket "normalbrugere" ser som værende forældet ... Bare det at det hedder en tty (tele typer) er noget erhmmm bedaget.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf buddig » 30. okt 2015, 20:34

Rigtig god ide med sådan en bog, og gode saglige kommentarer i de sidste 3 indlæg.
Selv foretrækker jeg engelsksproget fra internettet, men det er en anden sag.
Tidligere har jeg også købt de små IDG hæfter, og syntes rigtig godt om dem.
En af dem hedder noget i retning af: Igang med Linux på 10 minutter.
Den er stadig god og relevant.

Det kunne være godt at have bogen i forbindelse med vores kommende arrangementer på DOKK1.dk
// Henning

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dansk bog med guides til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 31. okt 2015, 16:19

En udfordring er også det paradigmeskifte der sker inden for anvendelsen af computere lige nu.

Computere bliver langt mere "peg og klik" end de har været før. Da jeg startede med PC'en tilbage i 90'erne blev man nød til at lære computerens sprog og de arbejdsmetoder det krævede. Det var dengang hvor man havde 5-6 indstillinger af autoexec.bat og config.sys, sådan at man havde de rigtige konfigurationer. Og computeren bevæger sig mere og mere hen mod et "skal-ikke-konfigureres" miljø, hvor browseren er alt hvad man har behov for ... for langt de fleste almindelige brugere. Der findes hjem hvor computeren forsvinder til fordel for tablets og telefoner - og der bliver flere og flere af dem.

Noget helt andet er os der arbejder med det i professionel sammenhæng - der bliver det langt mere kompliceret for der skal administrere programmer og rettigheder - og konfigurere diverse tjenester som skal køre for at alt det andet fungerer - og af en eller anden årsag ender vi som Linuxbrugere ud at tro at alle tilhører den sidste kategori.

Når alt det er sagt så tror jeg at det er vigtigt at man gør sig klar hvilken bruger man ønsker at ramme, for hvis man siger mod "nørden" - altså rigtig mange af os der er på dette fora ... så ved "vi" godt hvordan man anvender nettet ... eller ubuntudanmark.dk/forum som er en fabelagtig ressource.

PS - jeg er voldsom skadet af at jeg nu i et år har anvendt Ubuntu til undervisning af brobygningselever på IT og DATA i Odense samt linuxserver I på hovedforløbet, og derigennem er blevet meget opmærksom på hvad Linux egentlig er. OG den respons jeg får efter en uges tid er at langt de fleste godt kan se fordelene ved Linux, fordi det er konsistent og har rigtig meget god dokumentation. Men uanset hvad så falder Linux på at Windows er en bedre gamingplatform - Enkelte programmet giver problemer (læs MSO og ADOBE's linie af produkter)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster