Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf Jimmyfj » 11. jun 2014, 09:05

Vi ruller igen

På "test-bænken" ligger denne gang Ubuntu 14.10 (Utopic Unicorn) i en meget tidlig pre-alpha-udgivelse. Her i en Ubuntu-GNOME rendering.

Ubuntu 14.04 LTS havde knapt fået skiftet sin første ble, inden de første filer rullede ud til næste, ikke-LTS-udgivelse af div. Ubuntu-varianter forelå. Og det går meget stærkt denne gang. Så glæd jer allerede nu, til en række klare forbedringer, i det mindste i Ubuntu-GNOME.

De to mest fremtrædende ting, som kan nævnes lige nu, er Linux kernel ver. 3.15.0.5.10, og GNOME version 3.12.2

Specielt på GNOME 3.12 er der sket meget, rent visuelt. Blandt andet skal vi til at lede en smule efter funktioner som "Luk", som er flyttet op for oven til højre i Nautilus, i form af en radikalt ændret vinduesramme. Denne ændring går igen gennem div. programmer, og giver et nyt, og mere komplet billede af systemet i daglig brug.

På min bærbare, som er den, jeg har lagt 14.10 pre-alpha ind på, bruger jeg et Huawei-modem til mobil-bredbånd fra TDC. Under 14.04 LTS er jeg vant til at skulle skrive de fire cifre for at låse modemet op, inden jeg kan hoppe på nettet med det. Denne funktionalitet er blevet udviddet med en ekstra "dimension"; når jeg kalder modemmet gennem "Network-manager" kommer der godt nok en dialog-boks, hvor systemet beder om koden til at låse modemmet op, men under den linje til pin-koden er der nu en linje, som hedder "Adgangskode" WHAT?

Lidt hurtig forskning afslører, at det er administrator-koden systemet beder om, hvilket rejser et problem: En almindelig bruger har ikke adgang til administrator koden. På den måde virker det ikke gennemtænkt, at koden skal indtastes, inden modemmet låses op.

En tur ind i Brugere og grupper, hvor der tildeles rettigheder til at koble trådløst på nettet retter ikke dette "problem".

Set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er funktionen, hvis den er blivende, ganske genial, i det at det sikre, at dit Internet ikke bliver misbrugt, i tilfælde at tyveri. Smart.

Maskinen: MSI Megabook CPU, AMD Mobile Sempron 3400+, 2 GB RAM, 160 GB hdd, Grafik, nVidia GeForce Go 6100 (C51-chipset), DVD-RW.

En jævn hurtig lille laptop, uden dog at være pralende.

Jeg har installeret Ubuntu GNOME 14.04 LTS og færdig-konfigureret denne, inden jeg rettede i min /etc/apt/sources.list og tilføjede alle eksisterende utopic-repositories, udførte apt-get update, og endelig udførte en apt-get dist-upgrade

Ovenstående kommandoer resulterede i hentning af i alt 524 MB i nye filer, som så fik lov at installere. Genstart, og vupti, den gamle bærbar fik nyt liv.

Vanen tro er der flere programmer, som også ligger i nye udgaver, bl.a. LibreOffice, som er med i en RC3-udgave.
Firefox får du version 30.0 Men kig selv i de foreløbige changelogs for yderligere info om opgraderede pakker.

Endelig vil jeg lige sige, IGEN, der er tale om en meget tidlig udgave af 14.10. Brug den IKKE på produktionsmaskiner, og begynd ikke at lege med den,hvis ikke du har tænkt dig at følge den videre udvikling af systemet.

Installerer du denne tidlige udgave, så REGN MED at den VIL gå ned, før eller siden. Der VIL ske fejl, og har du valgt at "lege med" nytter det ikke, at du farer i tasterne for at klage over et nedbrud. Det vil, som sagt, ske undervejs.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2014, 11:40

Endelig udgave er med Linux 3.16

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf Jimmyfj » 11. jun 2014, 13:12

Lyder helt perfekt med den kerne :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf lath » 11. jun 2014, 18:13

Jeg tror man slippe for den pop-up med "PIN" og "Adgangskode", ved at tage bredsbånds-SIM kortet over i en mobil, og så deaktivere PIN koden der.

Hvis man ikke kan alligevel kan man måske lægge 1 til sine evil-bits ved at gøre det program der kræver adgangskoden for set UID root=hvilket får et program til altid at køre som om man havde skrevet sudo foran det.

Et set UID root program er således et program der altid kører med superbrugerens rettigheder, uanset brugernavn, og bemærk at der ikke kræves sudo foran kommandoen.

Det er faktisk præcis sådan at sudo kommandoen er set uid root.
Tag et kig på den med:

Kode: Vælg alt

ls -l /usr/bin/sudo

Der hvor der skulle være et x, er der i stedet et s, og da root så er ejer af filen vil sudo programmet køre som et set UID root program.

Man skal bruge chown til at lade kommandoen være ejet af superbrugeren (hvis den ikke allerede er det). Dernæst skal man bruge chmod kommandoen til at sætte eller fjerne almindelige såvel som specialbits a la set UID bitten.

/Lars

P.S.
Evil-bits er en ide fra FreeBSD kerne udviklerne.
Det er en tæller der kører 1 op, hver gang man gør noget der sikkerhedsmæssigt er meget risikofyldt.

P.S.S
Man kan ikke lave scripts set uid root, da det ignoreres fuldstændigt af kernen.
Årsagen er at det er nemt at rette i script, hvilket udgør en kæmpe sikkerhedsrisiko.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf Jimmyfj » 12. jun 2014, 10:54

Nuvel. Så er det vist opklaret med det modem, (mobil bredbånd).

Det viser sig, at indtastning af admin-koden kun skal til første gang man bruger det mobile USB-modem.

Siden jeg, for et par dage siden indtastede administrator-koden og PIN-koden til det mobile bredbånd, har jeg blot skullet ind i Network-Manager, vælge Mobil Bredbånd og klikke på "Tilslut". Her efter aktiveres modemmet, og der logges på nettet.

Dette må siges at være en klar forbedring af Network-Manager, fra 14.04 LTS og til 14.10 pre-.......

Sikkerhedsmæssigt er der ikke noget i vejen for, at det bliver gjort sådan. Admin er i forvejen ham/hende, som sætter maskinen op for brugeren, og alt bruger her efter skal vide, er hvordan der tilsluttes til nettet. Dette sikrer bl.a. at kun det, af admin godkendte hardware bruges til maskinen. Bruger kan således ikke tilslutte eget udstyr til hardwaren, da dette vil kræve root-rettigheder.

Selvfølgelig har det været muligt, med lidt hokus-pokus, at sætte maskinen op på den måde tidligere. Men at lægge den funktionalitet direkte ind i Network-Manager må siges at være ganske smart.

Funktionen viser også, i hvert fald mig, at sikkerheden omkring I/O på Kernel-niveau er strammet pænt meget op. Hvilket, ud fra admin-vinklen, også er "på tide", i og med, at det er betrykkende at vide, at eksterne enheder som et USB-modem kræver admin-godkendelse, mens et pen-drive blot mountes som vanligt.

Der vil, naturligvis, være dem, der mener, at funktionen omkring USB-modem virker forstyrrende og overflødig. Funktionen er da heller ikke "vandtæt" for det tilfælde, at et godkendt modem stjæles sammen med den hardware, enheden tilhøre, men her er vi ovre i en snak om at "opdrage" brugerne i sikkerhed omkring data.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2014, 12:11

Jeg tvivler på det er selve modemmet der skal godkendes.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf Jimmyfj » 12. jun 2014, 15:03

AJenbo skrev:Jeg tvivler på det er selve modemmet der skal godkendes.


På sin vis kan man godt tale om, at modemmet skal "godkendes", i og med at modemmet behøver adgang til system-ressourcer i form af I/O-operationer, og en sådan adgang kræver rettigheder. Disse rettigheder bliver så med dette tiltag husket af systemet. At flytte modemmet over i en anden, af fire mulige, port frembringer ikke krav om ny godkendelse. Modemmet bliver aktiveret og kobler op, som det skal gøre.

Så ud fra denne lille "test" kan man godt sige, at modemmet skal godkendes til at udføre system-kald i form af I/O-operationer. Et andet modem end det godkendte må så fremkalde en ny godkendelse. Godkendelsen er således bundet til selve modemmet, og ikke til den USB-port det er godkendt "fra".

Selve godkendelsen gætter jeg på handler om en mount-godkendelse, fordi det også optræder som et USB-drev overfor systemet. Men snedigt er det.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2014, 15:36

Modemmet vil allerede være synligt at tilgængeligt for systemet inden du skriver din adgangskode. Det du godkender er parametrene der sendes til modemmet for at oprettet den pågældende forbindelse, så det er nærmest omvendt.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf lath » 12. jun 2014, 19:12

Jimmyfj skrev:...
Funktionen viser også, i hvert fald mig, at sikkerheden omkring I/O på Kernel-niveau er strammet pænt meget op. Hvilket, ud fra admin-vinklen, også er "på tide", i og med, at det er betrykkende at vide, at eksterne enheder som et USB-modem kræver admin-godkendelse, mens et pen-drive blot mountes som vanligt.
...

Det er muligvis Linux cgroups (control groups) der er på spil.
I 14.04 LTS er det ekstra pakker der skal installeres.
Jeg har planer om en lille dansk-sproget guide om Linux cgroups når jeg får noget ekstra tid (et projekt til en kold vinteraften?).
Jeg vil som eksempel lave begrænsninger på hvad en browser må.

Med Linux cgroups kan man styre og kontrollere programmers ressourceforbrug ganske tæt.
Det er noget admins er glade for, og cgroups giver mange flere muligheder end der var før cgroups kom til.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf Jimmyfj » 13. jun 2014, 13:56

cgroups - ret forvirrende, og under kraftig udvikling siden 2013. Men kort fortalt handler cgroups om styrring af processer, her under IPC kontrol, IPC = Inter Process Communication, kommunikation mellem processer indbyrdes.

Et USB modem optræder, overfor systemet, som et pen-drev under første opstart af systemet, efter installation og mountes som et sådant under boot/login-processen. Så langt så godt. Men det forklarer altså ikke at i det øjeblik man aktiverer modem-funktionen på USB-pennen så kræves der admin-kode før logon på Internet.

PIN koden kan vi se helt bort fra, da den "kun" er ID overfor din ISP samt en del af "oplåsnings-proceduren". Pennen er mountet som Read Only, og det vil være letsindigt at ændre det.

Tilbage står så det, at når admin-kode er skrevet og godkendt skal den ikke skrives igen, uanset hvilken USB port du flytter pennen til på omtalte hardware. Det lidt problematiske i det er, om det er "smart" at auto-gemme PIN-koden, da den ellers kan være en del af sikkerheden. Nogen vil sikkert mene en irriterende del af denne.

Flyttede jeg modemmet over i en anden port, uden genstart, på min laptop under 14.04 LTS skulle pin indtastes på ny, og der skal oprettes ny forbindelse hver gang pennen flyttes, (indlysende). Det samme gør sig gældende på min stationære med U-G 14.04 LTS. Skift port, skriv PIN, log på. Logisk rækkefølge, men INGEN admin-kode er påkrævet der.

Utopic kræver pin OG adgangskode EN gang, og så kan du skifte port så meget du orker, du skal ikke skrive nogen kode trods det.

Spørgsmålet er så, om der er tale om en "half-baked-feature" eller en smart "parring" af hardware?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf Jimmyfj » 27. aug 2014, 12:48

Stadig to måneder til Final Release af Ubuntu [ All Flavours ] ligger klar. Men allerede nu kører vi kernel 3.16.0.10 og er der så sket noget i mellemtiden?

Omkring snakken omkring CGroups kan jeg tilføje, at jeg nu sidder på en HP Pavillion stationær med et indbygget trådløst netkort. Her er der ikke tale om, at Linux vil have min admin-kode, før jeg kan skrive adgangskoden til det trådløse Stofanet. Ubuntu beder kun om koden til at logge på det trådløse netværk, og den vil kun have den én gang. Her efter beder den ikke om koden igen. So far, so good.

Det jeg vil fortælle jer nu, handler om boot-hastigheden. For hold nu op, her er virkelig tale om Linux på steroider.

Maskinen er den samme stationær, jeg har haft de seneste tre år:

HP Pavillion m. Intel Core i7 quad-core CPU 3.4 Ghz, 4 GB DDR3 RAM og 1 TB 7200 hdd, nVidia Ge-Force 440 1.5 GB GDDR5.

Min Ubuntu GNOME 14.10 er installeret med Linux LVM og krypteret hjemme-mappe, hvilket man skulle mene ville sløve systemet en smule under opstart, NOPE, det sløver ikke på nogen mærkbar måde.

Computeren er hurtig i sig selv. Men, afhængig af hvor hurtigt koderne kan skrives taler vi om en opstart, fra slukket til desktop på 15 - 20 sekunder.

Vi taler stadig om beta-software, så lad være med at installere Ubuntu 14.10 på produktionsmaskiner, den VIL gå ned på et eller andet tidspunkt.

Men for de af jer, som har en maskine, I kan "lege" med, prøv den.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf martin joergensen » 27. aug 2014, 18:13

Jeg er mere spændt på at høre hvordan MIR og QT kører, specielt når man tænker på de fleste programmer kører X og GTK

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf lath » 29. aug 2014, 00:11

martin joergensen skrev:Jeg er mere spændt på at høre hvordan MIR og QT kører, specielt når man tænker på de fleste programmer kører X og GTK


Hvad angår Mir, så lader det til at Canonical tager det stille og roligt:
"Ubuntu’s Mir display server may not be default on desktop until 2016"
http://arstechnica.com/information-technology/2014/03/ubuntus-mir-display-server-may-not-be-default-on-desktop-until-2016/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf Jimmyfj » 29. aug 2014, 20:55

For de interesserede er her en IN-DEPTH forklaring omkring Systemd og boot-processen generelt.

http://0pointer.de/blog/projects/systemd.html

Enjoy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.10 "Utopic Unicorn) Ik' så utopisk endda

Indlægaf lath » 26. sep 2014, 10:43

Jeg har lige fået en email om Ubuntu 14.10:

The Ubuntu team is pleased to announce the final beta release of Ubuntu
14.10
Desktop, Server, Cloud, and Core products.

Codenamed "Utopic Unicorn", 14.10 continues Ubuntu's proud tradition
of integrating the latest and greatest open source technologies into a
high-quality, easy-to-use Linux distribution. The team has been hard at
work through this cycle, introducing new features and fixing bugs.

This beta release includes images from not only the Ubuntu Desktop,
Server, Cloud, and Core products, but also the Kubuntu, Lubuntu,
Ubuntu GNOME, Ubuntu Kylin, Ubuntu Studio and Xubuntu flavours.


The beta images are known to be reasonably free of showstopper CD build
or installer bugs, while representing a very recent snapshot of 14.10
that should be representative of the features intended to ship with the
final release expected on Octobe 23rd, 2014.

Ubuntu, Ubuntu Server, Ubuntu Core, Cloud Images:
Utopic Final Beta includes updated versions of most of our core set of
packages, including a current 3.16.2 kernel, apparmor improvements,
and many more.

To upgrade to Ubuntu 14.10 Final Beta from Ubuntu 14.04, follow these
instructions:

https://help.ubuntu.com/community/UtopicUpgrades

The Ubuntu 14.04 Final Beta images can be downloaded at:

http://releases.ubuntu.com/14.10/ (Ubuntu and Ubuntu Server)

Additional images can be found at the following links:

http://cloud-images.ubuntu.com/releases/14.10/beta-2/ (Cloud Images)
http://cdimage.ubuntu.com/releases/14.10/beta-2/ (Community Supported)
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-core/releases/14.10/beta-2/ (Core)
http://cdimage.ubuntu.com/netboot/14.10/ (Netboot)

[b] The full release notes for Ubuntu 14.10 Final Beta can be found at:
https://wiki.ubuntu.com/UtopicUnicorn/ReleaseNotes/b

Kubuntu:
Kubuntu is the KDE based flavour of Ubuntu. It uses the Plasma desktop
and includes a wide selection of tools from the KDE project.

The Final Beta images can be downloaded at:
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/14.10/beta-2/

More information on Kubuntu Final Beta can be found here:
https://wiki.ubuntu.com/UtopicUnicorn/Beta2/Kubuntu

Lubuntu:
Lubuntu is a flavor of Ubuntu that targets to be lighter, less
resource hungry and more energy-efficient by using lightweight
applications and LXDE, The Lightweight X11 Desktop Environment,
as its default GUI.

The Final Beta images can be downloaded at:
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/14.10/beta-2/

Ubuntu GNOME:
Ubuntu GNOME is a flavor of Ubuntu featuring the GNOME desktop
environment.

The Final Beta images can be downloaded at:
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-gnome/releases/14.10/beta-2/

More information on Ubuntu GNOME Final Beta can be found here:
https://wiki.ubuntu.com/UtopicUnicorn/Beta2/UbuntuGNOME

UbuntuKylin:
UbuntuKylin is a flavor of Ubuntu that is more suitable for Chinese
users.

The Final Beta images can be downloaded at:
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntukylin/releases/14.10/beta-2/

Ubuntu Studio:
Ubuntu Studio is a flavor of Ubuntu that provides a full range of
multimedia content creation applications for each key workflows:
audio, graphics, video, photography and publishing.

The Final Beta images can be downloaded at:
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntustudio/releases/14.10/beta-2/

Xubuntu:
Xubuntu is a flavor of Ubuntu that comes with Xfce, which is a stable,
light and configurable desktop environment.

The Final Beta images can be downloaded at:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/14.10/beta-2/

Regular daily images for Ubuntu can be found at:
http://cdimage.ubuntu.com

Ubuntu is a full-featured Linux distribution for clients, servers and
clouds, with a fast and easy installation and regular releases. A
tightly-integrated selection of excellent applications is included, and
an incredible variety of add-on software is just a few clicks away.

Professional technical support is available from Canonical Limited and
hundreds of other companies around the world. For more information
about support, visit http://www.ubuntu.com/support

If you would like to help shape Ubuntu, take a look at the list of ways
you can participate at: http://www.ubuntu.com/community/participate

Your comments, bug reports, patches and suggestions really help us to
improve this and future releases of Ubuntu. Instructions can be
found at: https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs

You can find out more about Ubuntu and about this beta release on our
website, IRC channel and wiki.

To sign up for future Ubuntu announcements, please subscribe to Ubuntu's
very low volume announcement list at:

http://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-announce

On behalf of the entire Ubuntu Release Team,
Adam Conrad

-- ubuntu-announce mailing list ubuntu-announce@lists.ubuntu.com Modify settings or unsubscribe at: https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-announce

... og som altid: En Ubuntu der ikke er en final udgave kan ikke regnes som stabil, så installer Ubuntu 14.04 LTS i stedet, hvis du vil have et stabilt styresystem.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster