Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Indlægaf Jimmyfj » 4. nov 2013, 14:21

ADVARSEL

Dette er en meget tidlig pre-alfa-udgivelse af det, som til april 2014 skal ende op med at blive til Ubuntu-Gnome 14.04 LTS. Men vi er stadig kun på et meget, meget tidligt stadie af udviklingen.

Og IGEN skal jeg advare om, at pre-alpha, alpha, beta og RC udgaverne IKKE bør installeres på produktionsmaskiner. Der VIL ske fejl, som kan lægge din installation ned, og med mindre du er meget erfaren, vil dette betyde en gen-installation af dit system.

Vil du med på vognen kan du komme det på to måder. Du kan hente en "daily-build-iso" her:

http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-gnome/daily-live/current/

og brænde den ud på en DVD, ved lavest mulige hastighed, for at undgå brændefejl, som forhindre systemet i at installere korrekt.

Den anden metode gør sig gældende for alle varianter af Ubuntu.

Her skal du redigere din /etc/apt/sources.list fil, med root-rettigheder. Når du har din sources.list-fil åben, i din foretrukne editor, finder du alle de stader, hvor der stå saucy og erstatter det med trusty.

Gem filen, og luk din editor.

Har du ikke synaptic installeret bør du lige gøre dette:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install synaptic


Start synaptic, (kræver root-adgangskoden). Find fanen "Brugerdefinerede filtre" ude til venstre på din skærm. Vælg den, ved at klikke en gang på den.

Nu har du, øverst i venstre side et punkt, som hedder "Opgradérbar (til helt ny version). Det punkt vælger du.
Øverst til venstre, under Filer, Rediger o.s.v finder du længst til venstre en knap der hedder "Genindlæs", klik på den.
Nu skal du så afvente at systemet får indlæst oplysningerne fra serverne, som har de repos din sources.list nu peger på.

Når handlingen er afsluttet vil en pæn del opgradérbare filer blive vist i vinduet til højre, (det største vindue).
Nu skal du klikke på "Vælg alle opgraderinger", til højre for knappen "Genindlæs". Klik Ok til det vindue, der popper op.
Klik så på "Anvend", til højre for "Vælg alle opgraderinger", og bekræft det vindue, der popper op.

Nu skal du bare sætte dig godt til rette, for du skal hente ikke så lidt filer endda.

Kører du i forvejen Ubuntu-Gnome 13.10, og har opgraderet din Gnome-Shell til version 3.10.1 vil du ikke mærke nogen forskel her, i forhold til 14.04, da det er den samme Gnome-Shell version du får ned.

I denne meget tidlige Pre-Alpha-udgave får du Linux-kernel version 3.12.1 - LibreOffice ver. 4.1.2.3 RC3 og meget andet.

Installerer du denne pre-alpha på din computer skal du være klar over den risiko, der er forbundet med at køre test-software. Du ER blevet advaret om, at det, meget sandsynligt, VIL ske, at din installation vil "go walk-about" og du vil finde dig selv med et system som er ubrugeligt. Så inden du fare i tasterne for at skælde ud her på forum over, at din maskine har smidt dit OS, så husk mine advarsler, og det faktum, at ingen her på forum tvinger dig til at "lege med" omkring test-udgaverne.

Er du relativ ny Ubuntu-bruger bør du afholde dig fra at installere den test-software, vi arbejder med i tråden her.
Ved du ikke, hvordan du rapporterer fejl videre til udviklerne, og er du ikke bekendt med Launchpad.net, samt hvordan denne fungerer, bør du afholde dig fra at hoppe med på test-softwaren.
Er du "grøn", og er hoppet med på denne udgave, i den sikre forvisning, at vi andre, som figurerer i denne tråd, vil "holde dig i hånden" gennem test-perioden bør du bestemt afholde dig fra at deltage.
Forstår du ikke, hvordan du skal bruge Google som løsnings-værktøj, bør du blive på den officielle udgave, 13.10, af din foretrukne Ubuntu-variant.


Til I andre, som har lyst til at køre med, er muligheden fristende. Omend det, på nuværende tidspunkt, ikke kan påstås, at den version af 14.04, der foreligger, er andet og mere end en 13.10 med enkelte opgraderede filer, herunder den lidt nyere kerne, som sikkert ender op med at blive en version 3.13.x

Hvilke pakker, der bliver forfremmet til højere versionstal, og hvilke, der måske glider helt ud skal blive spændende at følge. Lige som det bliver spændende at se, om den velkendte stabilitet i test-softwaren, vi er blevet vænnet til, holder, også denne gang.

Edit:

Her er Release Schedules for Ubuntu på vej mod Ubuntu 14.04 LTS - Læg specielt mærke til, at Ubuntu med Unity ikke kommer med som dev-udgave før Beta Final, altså lige inden vi går i RC. Variationerne derimod får to Alpha og to Beta udgivelser inden Ubuntu Regular er med:

http://www.omgubuntu.co.uk/2013/08/ubuntu-14-04-lts-release-schedule

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Indlægaf Jimmyfj » 11. nov 2013, 11:08

Jeg har kontaktet Admin-gruppen med en anmodning om, at vi kan få oprettet et nyt sub-forum her på Ubuntudanmark.dk/forum: Sikkerhed, eller Ubuntu-sikkerhed.

Sikkerhed er et fantastisk bredt emne, som dækker over alt, som kan gøre dit system en smule mere sikkert at bruge. En sikret system, eller et system, hvor det fremgår, at brugeren/ejeren af systemet har gjort noget for at besværliggøre angreb/indbrud på systemet får oftest potentielle hackere/crackere til at søge andre steder hen.

Det at sikre sit system behøver ikke være nogen triviel eller kedelig affære. Det kan rent faktisk være både hylende morsomt, samtidig med at være en udfordring. Spændende emne.

Hvor mange af jer kender til "Honeypots" ( honeyd )? En søgning på emnet vil give en pæn del læsning, som er både spændende og lærerig. Honeypots er "virtuelle maskiner" som er designet til at blive angrebet. De er hyper konfigurerbare, og, vildest af alt, de kan "følge med angriberen hjem", så du kan få et indblik i, hvem der gjorde forsøget.

Har du, efter at have læst lidt om emnet, fået lyst til at leje med, så er her et link til opsætning af en enkelt honeypot:

http://bruteforce.gr/installing-kippo-ssh-honeypot-on-ubuntu.html

Er du interesseret kan vi, der går med på 14.04 dev-release, sammen udarbejde en opsætning af honeypots vi kan anbefale at bruge, når 14.04 er klar til udgivelse i april 2014. Inden da kan vi have fremstillet en HowTo omkring installation/opsætning/brug af honeypots som er så sikker, at den vil kunne installeres på arbejdsstationer/servere på interesserede virksomheder.

En af måderne vi kan fremhæve Ubuntu, og GNU/Linux generelt, er netop ved at vise interesserede hvilken grad af sikkerhed det er muligt at opbygge på GNU/Linux distributioner.

Jeg mener, at vi mangler et forum om sikkerheden i Ubuntu, uanset variant, som kan vise danskerne, at Ubuntu ér et system, som med meget små tiltag kan gøres langt mere sikkert end Windows. Sikkerheden på dit system koster jo ikke mere end den tid, du er parat til at ofre på den.

Som det forum at dygtige brugere vi er, kan vi tilmed, igen ved samarbejde, få sikkerheden op på et endda meget højt niveau. Hvem er med?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Indlægaf lath » 12. nov 2013, 21:46

Jimmyfj skrev:Jeg har kontaktet Admin-gruppen med en anmodning om, at vi kan få oprettet et nyt sub-forum her på Ubuntudanmark.dk/forum: Sikkerhed, eller Ubuntu-sikkerhed.

Sikkerhed er et fantastisk bredt emne, som dækker over alt, som kan gøre dit system en smule mere sikkert at bruge. En sikret system, eller et system, hvor det fremgår, at brugeren/ejeren af systemet har gjort noget for at besværliggøre angreb/indbrud på systemet får oftest potentielle hackere/crackere til at søge andre steder hen.

Det at sikre sit system behøver ikke være nogen triviel eller kedelig affære. Det kan rent faktisk være både hylende morsomt, samtidig med at være en udfordring. Spændende emne.

Hvor mange af jer kender til "Honeypots" ( honeyd )? En søgning på emnet vil give en pæn del læsning, som er både spændende og lærerig. Honeypots er "virtuelle maskiner" som er designet til at blive angrebet. De er hyper konfigurerbare, og, vildest af alt, de kan "følge med angriberen hjem", så du kan få et indblik i, hvem der gjorde forsøget.

Har du, efter at have læst lidt om emnet, fået lyst til at leje med, så er her et link til opsætning af en enkelt honeypot:

http://bruteforce.gr/installing-kippo-ssh-honeypot-on-ubuntu.html

Er du interesseret kan vi, der går med på 14.04 dev-release, sammen udarbejde en opsætning af honeypots vi kan anbefale at bruge, når 14.04 er klar til udgivelse i april 2014. Inden da kan vi have fremstillet en HowTo omkring installation/opsætning/brug af honeypots som er så sikker, at den vil kunne installeres på arbejdsstationer/servere på interesserede virksomheder.

En af måderne vi kan fremhæve Ubuntu, og GNU/Linux generelt, er netop ved at vise interesserede hvilken grad af sikkerhed det er muligt at opbygge på GNU/Linux distributioner.

Jeg mener, at vi mangler et forum om sikkerheden i Ubuntu, uanset variant, som kan vise danskerne, at Ubuntu ér et system, som med meget små tiltag kan gøres langt mere sikkert end Windows. Sikkerheden på dit system koster jo ikke mere end den tid, du er parat til at ofre på den.

Som det forum at dygtige brugere vi er, kan vi tilmed, igen ved samarbejde, få sikkerheden op på et endda meget højt niveau. Hvem er med?


Jeg begynder, når jeg får tid, arbejdet med en guide om Linux og filrettigheder - alt vil blive forklaret. Det er også en udmærket undskyldning for mig at bruge noget tid på hvordan umask virker.
Man kan f.eks. sætte en mere stiks umask så man ikke per automatik deler sine filer med andre brugere af samme Ubuntu/LInux-baserede styresystem. (hint: Du kan i din hjemmemappe se at der er nogle other-bits sat på både filer og mapper).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Indlægaf lath » 12. nov 2013, 21:52

Jeg kender godt til Hony-pods (honning-krukker af den digitale type), der er designet til at lokke virus og malware til - ligesom analoge honey-pods er beregnet til fange zillioner af fluer og myg.

Jeg brugte det som netværksadministrator til at finde ud hvilke internetforbindelser der skulle klippes, fordi brugerens computer spredte (for meget) malware og virus.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Indlægaf Jimmyfj » 14. nov 2013, 09:27

Så er vi, for de interesserede, i gang med 14.04 rent opdateringsmæssigt. Det vælter ind med opdateringer dagligt nu, ja næsten time for time.

Mit håb for stabiliteten i Trusty ser ud til at holde. Den er, trods mere end 100 opdateringer her til morgen stadig virkelig stabil. Ingen fejlmeldinger dukker op under oppetid, så vi triller stille og roligt der-ud-af :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Indlægaf Jimmyfj » 22. nov 2013, 20:57

DEN MÅ DA FOR F..... KUNNE GÅ NED :?

Det kan ikke passe. På ét eller andet tidspunkt MÅ 14.04 pre-Alpha da kunne bringes ud af fatning, slå koldbøtter, eller bare et lille HIK? Igen, NEJ. Pokker stå i det. Det skidt er alt for stabilt af en "sølle Alpha" at være. Og den har ellers fået revl og krat kastet i hovedet. Men ned vil den ikke. Heller ikke selv om jeg har smidt GNOME-Shell 3.10.1 i hovedet på den. Hele TO gange Alpha-software, i samme system, og uden noget af det kaster rundt med udfordringer.

De to største "udfordringer", der er forbundet med at bruge Ubuntu-GNOME 14.04 LTS er at række ud efter On/Off-knappen på sin skærm, og lige pære til start-knappen på mit tower. Og helt ærligt, det er da for ringe, at man ikke skal rode med det mindste, for at få skidtet til at fungerer. Selv det at bringe et GNOME-Shell v. 3.x tema til at få topbaren til at ligne det øvrige tema opfører sig, som jeg forventer, første gang jeg prøver.

Nå. "EOT" (End Of Trolling).

Til de af jer, som bruger, eller gerne vil bruge Mozilla Nightly Build, kort blot kaldet Nightly, er der nogle rigtig store ændringer i UI, med Nightly version 28.0a.1, fra den 21 november 2013. Hele brugerfladen er lavet om. Og sikke en ændring, der møder én.

Væk er alle knapperne i venstre side af browseren, værktøjerne. De er rykket til højre, og ligger nu gemt i en intuitiv drop-down-menu, som er let at overskue.

Dine genveje, eller Bogmærker, er ligeledes flyttet ud til højre, og adgangen til dem er smeltet sammen med en stjerne, som, når du klikker på den, føjer den viste side til dine bogmærker.

Alt i alt synes jeg, at ændringen af UI i Nightly, og senere derfor også i Firefox, er rigtig positiv og et stort skridt mod langt bedre brugervenlighed end det gamle, lidt kedelige, og lidt flade UI.

PPA's og andet godt til øjnene, her under PPA til Nightly og GNOME-Shell-Next finder du i tråden om Ubuntu-Gnome 13.10.

----------------------------------

Omkring emnet "Sikkerhed" er jeg i gang med at udforme en længere artikel, som jeg vil linke til, når jeg er kommet langt nok til det.

Netop fordi emnet "Sikkerhed" er så utrolig bredt, kan der med lethed være flere end bare én indgang til, hvad grundlæggende sikkerhed indeholder, og hvordan den implementeres.

Mit eget system er installeret med en ren Ubuntu-Gnome 13.10, som via sti-ændring i sources.list er blevet opgraderet til 14.04.

Inden denne opgradering, som led til netop en net-opgradering fra 13.10 til 14.04, konfigurerede jeg mit system med samtlige de pakker, jeg plejer at bruge.

Under selve installationen af Ubuntu-Gnome 13.10 gav jeg systemet al den kryptering, installeren stillede til rådighed. Adgangskode for at låse min harddisk op, og indlæse systemet. Login-kode/de-krypteringsnøgle for login. Sidstnævnte, dekrypteringsnøglen, låser min /home-mappe op. Jeg valgte at kryptere denne også under installationen. Ud over kryptering af hjemme-mappen har jeg skabt en krypteret LVM-installation, med i alt seks partitioner, på en 1 TB disk. Det er disse partitioner, der låses op med den første nøgle-kode.

Når jeg alligevel er i gang med udforskningen af Linux LVM, eller Linux Volume Management, kan jeg lige så godt tage mig af guiden til denne del af den samlede sikkerhed på computeren.

Jeg kan allerede nu løfte sløret for, at der kommer en hel del med værktøjer til LVM med i den færdige guide.

God fredag aften til jer alle

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Indlægaf John Doe » 22. nov 2013, 21:32

Uh, glæder mig! :D
- nu også uden signatur

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu-Gnome 14.04 Trusty Tahr

Indlægaf thj01 » 23. nov 2013, 12:47

Forsøgte at installere 64bit udgaven ... og fik kun en sort skærm gg - måske vi skulle bytte computere!!!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster