Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2013, 11:54

Det sker kun med Pentium M(4) med en FSB på 400Mhz da Intel sparede PAE væk på den model. Både P1pro P2, P3 og de fleste P4 har alle den nødvendige udvidelse.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf thj01 » 17. apr 2013, 15:24

Angående det med at installere Ubuntu på udstyr der laver bøvl. Hvorfor ikke fra starten lære brugere, at man skal købe computere efter sit behov, og som er kompatible med det OS man skal anvende.

Linux er langt lettere og hurtigere at installere (inkl programmer) end Windows nogensinde vil blive det (og mac også garanteret), men det kræver KOMPATIBELT HARDWARE.

Jeg er ihvertfald kommet dertil, hvor jeg mener at det er langt hurtigere og billigere at skrotte noget hardware, der ikke er kompatibelt, end at bruge timer på at få det til at virke. Linux/Ubuntu skal til at have smidt den ide om at alt gammelt/billigt "lort" skal kunne køre og fungere uden at der er bøvl med det.

For mig at se bliver mantraet:
"Linux kan køre køre på dine gamle computere og kræver ikke så meget computerkraft som Windows"

oversat til

Windows er langt mere moderne, og er derfor selektiv med hvad du kan køre det på - Linux derimod er så gammeldags, at det kører på alt.

For mig at se skal det vendes til:

Linux er et hypermoderne styresystem, som i mange tilfælde også kan køre uproblematisk på gammel hardware - ihvertfald i langt højere grad en windows kan.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf Martin Jørgensen » 17. apr 2013, 20:34

Jeg sælger netop min fine Acer travelmate af den grund den har optimus grafik kort.
Så min valg til næste skoleforløb bliver helt sikkert en Thinkpad :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2013, 21:16

Nu ser det ellers lige ud til at nvidia kommer med en løsning :)


Thj01: ofte vil folk jo gerne prøve det lidt før de køber en ny maskine. Måske har de nettop ikke råd til at købe nyt. Eller de ønsker ikke at skabe mere elektronikaffald.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf Martin Jørgensen » 17. apr 2013, 21:29

Gør de det? :)

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf buddig » 17. apr 2013, 22:47

thj01 skrev:Angående det med at installere Ubuntu på udstyr der laver bøvl. Hvorfor ikke fra starten lære brugere, at man skal købe computere efter sit behov, og som er kompatible med det OS man skal anvende.

Linux er langt lettere og hurtigere at installere (inkl programmer) end Windows nogensinde vil blive det (og mac også garanteret), men det kræver KOMPATIBELT HARDWARE...
Enig, sådan skal det være men...
jeg anbefaler også på det kraftigste at de sikrer sig at Ubuntu kan køre på på de nye maskiner, de køber.
Da jeg købte en ny bærbar i januar, var det aller første jeg gjorde at putte en 12.04 live CD i og se om den kan køre med den.
Den blev testet mht. det trådløse net, lyden osv... og havde den ikke kunnet, var den røget retur.

Den bedste, og måske den eneste måde at overbevise folk på, er at lade dem prøve, og selv opleve det.
Og der er det godt at putte det på en gammel Notebook, hvor fejlen kun er at Windows er "sandet til"
Når det er lykkedes, siger jeg til dem, at nu er den bedre end ny. :)

Hvis de ikke er enig, eller hvis de alligevel ikke kan slippe Windows, så er jeg da glad for,
at jeg ikke lokkede dem til at installere det på en ny.

En af grundene til den store succes med arrangementet er netop, at biblioteket har skiftet til Ubuntu,
så brugerne er nødt til at prøve at sætte sig ind i det, hvis de fortsat vil bruge PC'erne på biblioteket.
// Henning

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf wangerin » 17. apr 2013, 23:04

thj01 skrev:Linux er langt lettere og hurtigere at installere (inkl programmer) end Windows nogensinde vil blive det (og mac også garanteret), men det kræver KOMPATIBELT HARDWARE.


Apropos *ubuntu og kompatibilitet - gælder den droppede support for gammelt hardware kun ubunut, eller gælder det hele familien?

At det gælder for ubuntu er fornuftigt nok, da gamlet hardware i mine øjne ikke egner sig til den tunge desktop, men nu installere jeg primært lubuntu, som har det fint på gammel hardware. Er supporten også droppet der? Jeg har nemlig endnu ikke være udsat for problemer.

Alternativet vil være at benytte en anden distro. Vi har en del mint-brugere i alslug, så det kunne være et oplagt valg, og farven hqar bare en anden lyd. ;-)

thj01 skrev:For mig at se bliver mantraet:
"Linux kan køre køre på dine gamle computere og kræver ikke så meget computerkraft som Windows"

oversat til

Windows er langt mere moderne, og er derfor selektiv med hvad du kan køre det på - Linux derimod er så gammeldags, at det kører på alt.


Det kommer on på hvem dine "kunder" er. Mine "Kunder" er folk som af forskellige årsager gerne vil holde liv i de gamle grej. Disse grunde kan være mange, men jeg har mange gange hørt
hvorfor smide udstyr væk, og købe nyt, når det gamle i bund og grund virker? "

For nogle er det økonomien som er stram, for andre er det den økologiske vinkel / bæredygtighed som tæller.

thj01 skrev:For mig at se skal det vendes til:

Linux er et hypermoderne styresystem, som i mange tilfælde også kan køre uproblematisk på gammel hardware - ihvertfald i langt højere grad en windows kan.


Det kan det være noget om, men hvis supporten for gammel hardware forsvinder fra Ubuntu, er det i mine øjne en stor ulempe. Hvor stor ulempen er komme selvfølgelig an på hvor snittet ligger i praksis.
- jeg har ikke det stpre imod at 386sx ikke er undestøttet, men hvor ligger grænsen på nuværende tidspunkt i praksis?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf thj01 » 17. apr 2013, 23:38

Min pointe er blot at Linux på ingen måde er nemt, hvis man skal starte med at bøvle med drivers. At windows er mindst lige så besværlig - og i mange tilfælde langt værre, ændrer ikke på at det i windows tilfælde oftest kan klares ved at downloade drivers og dobbeltklikke på en exefil.

Langt de fleste af indlæggene her, handler jo netop om hardware der ikke er kompatibelt. og det vil give enhver nybegynder kolde fødder at læse dette fora. For alle succeshistorierne forsvinder i mængden af bøvl.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2013, 23:40

Det er alle *ubuntu der er påvirket, den normale Linux Mint vil sansynligvis også være påvirket da den basere sig på Ubuntu.

Ubuntu burde fortsat kunne køre på alle maskiner der er Pentium pro eller nyere, med udtagelse af Pentium M med en FSB på 400Mhz. Og som nævnt kan Ubuntu 12.04 stadig installeres på disse (i386dx, i486, Pentium og Pentium M@400), så de burde holde frem til 2017. Når det så er sagt burde man selv kunne compile en kerne uden PAE i al forudsigelig fremtid.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf zob » 17. apr 2013, 23:46

Ja, "Banias" generationen var vist den sidste der ikke understøttede PAE: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Pentium_M_microprocessors

Debian, ubuntu-familiens dermed også selvfølgelig også mints, ærværdige moder, understøtter helt sikkert non-PAE i mange år endnu. Så måske var det en mulighed. Det ville også egne sig meget bedre til en 10 år gammel computer. Måske med LXDE...
Men du skal nok regne med lidt mere fifleri for at få det til at spille. I hvert fald på en bærbar.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf wangerin » 17. apr 2013, 23:50

thj01 skrev:Langt de fleste af indlæggene her, handler jo netop om hardware der ikke er kompatibelt. og det vil give enhver nybegynder kolde fødder at læse dette fora. For alle succeshistorierne forsvinder i mængden af bøvl.


Tja, måske mangler der en howto der forklarer generelt hvad der skal gøres ;-)

Havde forleden en maskine som ikke ville snakke wifi af en eller anden mystisk grund

* "lspci -vnn" gav et device-id
* googles 4 link på en søgning på "ubuntu <device-id> drivers" gav et pakke navn.
* sudo apt-get install <pakkenavn>
** pakken var desværre den forkerte, men den kunne selv fortælle hvilken der skulle bruges i stedet for.
* sudo apt-get install <nyt pakkenavn>
* problem løst - network-manager kunne se mine netværk ;-)

Men det kræver selvfølge at men har en ide om hvad der skal søges efter, og at man har en ide om hvad der skal gøres.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf zob » 17. apr 2013, 23:59

help.ubuntu.com er faktisk en rigtig fin resource. Som f.eks. her:
https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/

Det er svært at dække alle tilfælde i en howto. Og jeg tror nok det er og bliver forums lod at tale om folks problemer med ubuntu. Det kommer vi nok ikke uden om.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf wangerin » 18. apr 2013, 00:19

zob skrev:Og jeg tror nok det er og bliver forums lod at tale om folks problemer med ubuntu. Det kommer vi nok ikke uden om.


Nej den kommer vi ikke udenom.

Og det er som i så mange andre sammenhænge. 1 brokkerøv larmer 20 gange mere end en tilfreds kunde.

Og Nej.
Jeg mener ikke at folk som har problemer er brokkerøve, men de giver i sagens natur meget mere trafik / skriverier end hos alle dem hvor tingene bare virker.

Det er blot ikke alle som har erfaringerne til selv at kunne finde de nødvendige informationer ude i cyberscace.
- og af og til på diverse mere eller mindre mærkelige sprog - det er ikke noget jeg kan anbefale ny begyndere at forsøge sig med ;-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf thj01 » 18. apr 2013, 09:50

wangerin skrev:Men det kræver selvfølge at men har en ide om hvad der skal søges efter, og at man har en ide om hvad der skal gøres.


Det er NETOP min pointe

Prøv at se min signatur gg.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hjælp til Århus Hovedbibliotek?

Indlægaf wangerin » 18. apr 2013, 10:54

thj01 skrev:
wangerin skrev:Men det kræver selvfølge at men har en ide om hvad der skal søges efter, og at man har en ide om hvad der skal gøres.


Det er NETOP min pointe

Prøv at se min signatur gg.


;-)

Men det er heller ikke anderledes end med windows. Hvis du ikke ved hvad der skal søges efter, og du også på herrens mark.

En helt anden ting er at hvis jeg kigger på de fokk vi har hjælper i AlsLUG, så er det nok et få-tal som ville begynde at pille med drivere eller lignende, uanset hvilket system de benytter.
Jeg snakker her ikke om medlemmer, men de besøgende vi har til installfesten og linux-aftener.

Jeg deler gerne vore gæstyer op i tre kasser:

1) Nybegynderen som ikke tør noget som helst. Dem har vi rigtigt mange af.

2) Den viderekomne, som har ønsket og viljen til at forsøge sig. Dem ser vi ofte når der er noget der driller, men de klarer sig ofte meget langt hen ad vejen.

3) Dem som kan selv, og det de ikke ikke kan, kan de oftest finde en løsning på med meget lidt hjælp. (undertegnede har ofte problemer med at spørge google om det rigtige for at få det svar jeg søger ;-) )

Generelt set ser jeg ikke særligt meget flov mellem de forskellige kasser.

Det kan nok også ha noget at gøre med at mange af vore nybegyndere ikke intereserer sig for teknikken. Det skal bare virke. (Meget forståeligt - jeg har heller ikke det store forstand på bilen - den skal bare kunne køre - hvad er forskellen egentlig?)

skiftet mellem kasse 2 og 3 oplever vi nok ikke fordi når det sker, klarer folk sig selv, og "glemmer" at give tilbage til det lokale community. Desværre.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster