En brugers første møde med Unity

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

En brugers første møde med Unity

Indlægaf lath » 25. jul 2012, 01:35

Jeg synes at tænke-højt bruger tests er meget interessante:
Det giver noget meget interessant feedback.

----

A User's First Time with Linux Ubuntu
http://www.youtube.com/watch?v=ltE_ekc8kE8&feature=related

Det med at menuen bliver skjult tager nogen tid at opdage for ham, og han er ikke glad for at menuen sådan forsvinder.
Jeg vil give ham ret i at den ikke bruger så meget plads, så den bare bør vises.

Problemet med nye bruger og at ting skjules kan løses sådan at i starten er der ikke noget der skjules som standard. Brugere kan så senere tilvælge at skjule menu sidebjælke osv.

En anden mulighed er at have en form for aktiv begynder hjælp.
F.eks. når et program startes vises en boble med noget hjælpetekst der forklarer at menuen er skjult her + med en forklarende tekst om at bare skal gå op og ramme kanten før den vises.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: En brugers første møde med Unity

Indlægaf thj01 » 25. jul 2012, 10:03

Jeg er enig i at den manglende menu er unity's største fejl/mangel - men den mangel kan heldigvis hurtigt rettes med
http://www.florian-diesch.de/software/classicmenu-indicator/
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: En brugers første møde med Unity

Indlægaf Claus Henriksen » 25. jul 2012, 16:14

thj01 skrev:Jeg er enig i at den manglende menu er unity's største fejl/mangel - men den mangel kan heldigvis hurtigt rettes med
http://www.florian-diesch.de/software/classicmenu-indicator/

Ja! Den classic-menu burde sidde på menubaren som standard.
Men når det er sagt må jeg sige at Dash'en og Launcher'en er genialt, når man har vænnet sig til det. Man har for det meste ikke brug for flere programmer end dem der kan være i Launcher-panelet, og man skal aldrig huske hvor i menuerne tingene er når Dash'en finder det for dig.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: En brugers første møde med Unity

Indlægaf lath » 25. jul 2012, 20:56

Jeg bruger pt LXDE.

Der kan også placere programmer i en launcher. I den launcher har jeg små 13 programmer, som jeg ofte bruger.

Havde jeg en stærkere processor end en dual-core 1,6 GHz Atom kunne jeg måske godt finde på at prøve Unity (en gang til).

Programmer såsom Firfox og Thundebird skal helt lukkes ned, ellers opfatter den det som den var crashet, da man lukkede ned, genstartede, eller loggede ud, så jeg overvejer at lave en lxde-session-autostart, der altid starter en bunke programmer. uanset om programmet var kørende, eller ikke startet i forhold til da man sidst man var logget ind.
Dertil naturligvis også et lille indstillingsprogram.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: En brugers første møde med Unity

Indlægaf Kurt Christensen » 25. jul 2012, 22:28

er launcheren ikke fast på en ny-installation?
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: En brugers første møde med Unity

Indlægaf lath » 25. jul 2012, 22:37

How to be me skrev:er launcheren ikke fast på en ny-installation?


Jo, men en launcher er kun til at starte et program ved at klikke på dens ikon - den starter jo ikke den bunke programmer jeg altid vil have gang i hver eneste gang jeg logger ind.

Jeg ved at session kan starte et program der var gang i sidst du var logget ind, men Firefox og Thunderbird skal ligesom lukkes rigtigt ned, og få lov til at gemme data på disken, ellers tror de at de er crashet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster