Upstream af pakker til diverse distributioner

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
esben_aaberg
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17. jul 2012, 11:29

Upstream af pakker til diverse distributioner

Indlægaf esben_aaberg » 17. jul 2012, 12:17

Jeg vedligeholder Stavekontrolden som er den Hunspell ordbog, der bl.a. bruges i LibreOffice og Firefox.

Pt. ved jeg at vores filer er i pakke der følger med Debian, Ubuntu og openSUSE m.f.

Udfordringen er at det er ældre udgaver de i dag har i pakkerne. Ubuntu og Debian ver. 1.6 og openSUSE ver. 1.4 hvor vi lige har frigivet ver. 2.1 forleden.

Er der nogen der har nogle gode hints til hvordan man lettest slippe af sted med at sprede budskabet om at der kommer nye versioner? (og har tænker jeg på den lange bane!)

Er vejen at gå igennem de første 40 Bugzilla for at ramme de mest populære distributioner, hver gang løsningen! Eller findes det nogle fældes punkter hvor man rammer bredt nok?

Bør vi selv overtage pakkebygningen? (https://build.opensuse.org/)

Eller bør man satse på en e-mail distributionsliste....


Alle inputs er velkommende

Esben Aaberg

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Upstream af pakker til diverse distributioner

Indlægaf lath » 17. jul 2012, 15:41

esben_aaberg skrev:Jeg vedligeholder Stavekontrolden som er den Hunspell ordbog, der bl.a. bruges i LibreOffice og Firefox.

Pt. ved jeg at vores filer er i pakke der følger med Debian, Ubuntu og openSUSE m.f.

Udfordringen er at det er ældre udgaver de i dag har i pakkerne. Ubuntu og Debian ver. 1.6 og openSUSE ver. 1.4 hvor vi lige har frigivet ver. 2.1 forleden.

Er der nogen der har nogle gode hints til hvordan man lettest slippe af sted med at sprede budskabet om at der kommer nye versioner? (og har tænker jeg på den lange bane!)

Er vejen at gå igennem de første 40 Bugzilla for at ramme de mest populære distributioner, hver gang løsningen! Eller findes det nogle fældes punkter hvor man rammer bredt nok?

Bør vi selv overtage pakkebygningen? (https://build.opensuse.org/)

Eller bør man satse på en e-mail distributionsliste....


Alle inputs er velkommende

Esben Aaberg


Nye versioner kommer nemmest via pakkearkiverne, så det må være det man gør, da det er lettest at bruge et allerede etableret økosystem til distribution af software og data.
Oven i købet sker opdateringen automatisk (på min Ubuntu), andre kan have pillet i indstillingerne, så der skal gøres noget mere eller mindre aktivt.

Hvis jeg var upstream for noget, så ville jeg satse på selv at lave pakkerne for de store distroer, hvis man gerne vil have softwaren hurtigt ud til brugerne.

Lige præcis med jeres er i så heldige at jeres data er arkitektur uafhængig (noarch), så i kan lave 1 noarch pakke der virker fint på alle arkitekturer i Debian, og alle distroer der er afledt af Debian projektet - det vil sige også Ubuntu.
Der må gælde noget tilsvarende for Fedora projektet, og også Suse - smo vis-nok også bruger RPMer ligesom Fedora.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Upstream af pakker til diverse distributioner

Indlægaf AJenbo » 25. sep 2013, 21:28

Måske lidt sendt, men: Det kan også være at det vil være en god ide at lobby Ubuntu om at trække opdateringer ind løbende igennem hver versions leve tid. Det kunne gøres sammen med den opdatering af sprogpakkerne der allerede finder sted. Det er nok David Planella fra Canonical du skal have fat i der.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster