Ubuntu 11.10?

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf thj01 » 28. okt 2011, 18:32

Ajenbo

CD iso?

Jeg bruger en USB-stick - og en DVD er mindst lige så brugbar. Og de maskiner der kun har et CD-drev kan højst sandsynlig slet ikke køre 11.10 alligevel. argumentet holder ikke mere - måske for 1-2 år siden.

Min holdning skyldes ikke at jeg er imod nye tiltag. Jeg forstår bare ikke tanken med skiftet i brugerflade skal være så bastant. Jeg er ikke Ubunut religiøs. Jeg kan lide ubuntu fordi det er så nemt at gå til, og fordi det har så stærk en supportkreds.

Men hvis jeg var ansvarlig for et større netværk, så ville jeg aldrig skifte brugerflade for alle mine brugere - og slet ikke til en der er så markant forskellig i både anvendelse og tilgang.
Hvis du læser den blog jeg henviser til tidligere kan du også læse argumenter der handler om selve designet af brugerfladen set i forhold til hvordan vores anatomi er. Og der er det nye system måske smart visuelt og smart med touchscreen - ikke med højrehåndsmus og normal skærm.

Det afskæringen fra valget. Og netop fordi en brugerflade er så essentiel en ting af et styresystem, ville jeg synes det var bedre om andre minde betydningsfulde pakker blev lagt softwarecenteret.

JEG synes det er et underligt valg canonical har truffet - og jeg er altså ikke den eneste Ubuntu bruger der synes det. Ny brugerflade - fint nok - men giv os andre et valg.

Jeg holder meget af Ubuntu og det flow. Men jeg synes at siden 10.04 og måske 10.10 er det gået voldsomt ned ad bakke. Der er for meget udvikling og alt for lidt flow.

PS brugerfladen var så defekt i 11.04 for mig at jeg slet ikke ville kunne tilgå softwarecenteret efter jeg havde aktiveret Nvidia kortet. Så der ville jeg stå i et meget langhåret problem, hvis jeg skulle installere Gnome og Xorg derefter.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf Stra » 28. okt 2011, 18:58

Thj01
hvorfor kan den ikke køre på maskiner der kun kan tage CD?

Kravene er
System Requirements

The minimum memory requirement for Ubuntu 11.10 is 384 MB of memory for Ubuntu Desktop. Note that some of your system's memory may be unavailable due to being used by the graphics card. If your computer has only the minimum amount of memory, the installation process will take longer than normal; however, it will complete successfully, and the system will perform adequately once installed.

The minimum memory requirement for Ubuntu Server 11.10 is 128 MB of memory.

Systems with less memory may be able to select "Install Ubuntu" from the boot menu to run just the installer, rather than the whole desktop, or may be able to use the alternate install CD.
Det er meget mulig at det er et stort skridt at skifte ny brugerflade.
Men de fleste herinde har da skiftet fra windows til Ubuntu, og mange også fra winxp til vista/win7 og alligevel fundet ud af det.

Hvis du har prøvet gnome-shell, vil du også få en anden brugerflade end gnome2 (faktisk ikke så forskellig fra Unity IMO) og der udvikles som sagt ikke mere på gnome2 (mulighederne var formodentlig udtømte for at kunne leve op til tidens krav)

Og i begge er der nogle grundlæggende besparelser i den måde man henter og finder programmer fx. og det flow der er i daglige arbejde.

Og er man ikke tilfreds med valget, er det som nogle tidligere har nævnt, ikke vanskeligt at skifte brugerflade.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf eyvind » 28. okt 2011, 19:00

Nå ja - nu blev jeg så også lidt træt af den brugerflade og prøvede denne:

sudo apt-get install gnome-shell - 3 minutter senere er du logget ind i Gnome Shell og behøver ikke kigge på Unity mere.
Som bimsebasse anbefalede.

Den drøner også derudaf og lavede en mase i terminalen.
Men selv efter en gensstart er der ingen forandring.
Er det noget med en opdatering den mangler ?????????
Rigtige mænd tager ikke backup.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf Stra » 28. okt 2011, 19:02

eyvind skrev:Nå ja - nu blev jeg så også lidt træt af den brugerflade og prøvede denne:

sudo apt-get install gnome-shell - 3 minutter senere er du logget ind i Gnome Shell og behøver ikke kigge på Unity mere.
Som bimsebasse anbefalede.

Den drøner også derudaf og lavede en mase i terminalen.
Men selv efter en gensstart er der ingen forandring.
Er det noget med en opdatering den mangler ?????????
Nej
Du skal i login skærm skifte brugerflade, ved at klikke på højre ikon og vælge Gnome

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf eyvind » 28. okt 2011, 19:13

Ok ved klik på tandhjulet fik jeg 3 gnome muligheder og den er nu også tæt på den "gamle" ubuntu bortset fra at der nu kun er programmer / steder men ingen system. Jeg kan godt se at system er kommet ind under 2 andre kategorier.
Men det er bedre end den flotte bolsjebutik :D

Tak bimsebasse og stra. :)
Rigtige mænd tager ikke backup.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf AJenbo » 29. okt 2011, 01:40

thj01 skrev:Ajenbo

CD iso?

Jeg bruger en USB-stick - og en DVD er mindst lige så brugbar. Og de maskiner der kun har et CD-drev kan højst sandsynlig slet ikke køre 11.10 alligevel. argumentet holder ikke mere - måske for 1-2 år siden.

cd størrelsen handler også om download tiden, prisen af at trykke medierne og distribution i hele verden.
thj01 skrev:Men hvis jeg var ansvarlig for et større netværk, så ville jeg aldrig skifte brugerflade for alle mine brugere - og slet ikke til en der er så markant forskellig i både anvendelse og tilgang.

Hvordan du end vender og drejer det så hade Canoncial ikke meget valg når skiftet til Gnome 3 var på vej. Var det holdningen at der aldrig måtte skiftes brugerflade ville der stadig kun være en terminal.
thj01 skrev:PS brugerfladen var så defekt i 11.04 for mig at jeg slet ikke ville kunne tilgå softwarecenteret efter jeg havde aktiveret Nvidia kortet. Så der ville jeg stå i et meget langhåret problem, hvis jeg skulle installere Gnome og Xorg derefter.

Gnome 2 var faktisk inkluderet der...


Det er rigtig at der er mange der er utilfredse med ændringen af brugerfladen men der er også rigtig mange som er glade for den. Hvorvidt man syndes præinstallation af flere skrivebordsmiljører er en mere essentiel ting end så meget andet er noget meget individuelt, og jeg tvivler på at det vil gælde for særlig mange nye bruger hvilket også meget er hvad der afgøre hvad der kommer på iso'en.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf Kappa » 29. okt 2011, 06:54

Når man læser samtlige 21 indlæg i denne tråd, ser det ud som om, at dem der har skiftet til Gnome 3, ikke har problemer, jeg har installeret 11.10 på 2 andre maskiner udover min egen, og alle 3 med Gnome 3, de kører alle med Gnome 3, og kører alle 3 problemfrit, det er indtil nu den bedste Ubuntu jeg har haft, og jeg har haft, 10.04, 10.10 (hvilken var den dårligste), 11,04 og nu 11.10, det kunne være lidt sjovt, at høre andres mening om 11.10, og om det er med Gnome eller Unity, og om det er clean install eller opgradering, for det da helt besynderligt, at nogen kører aldeles perfekt ( der i blandt de 3 jeg har med at gøre) og nogen der er helt umulige, personligt tror jeg det er Gnome 3 der er tricket.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf Stra » 29. okt 2011, 09:45

Opgraderede fra 11.04 Unity til 11.10 Unity problemfrit. Har kun opgraderet denne ene maskine endnu. (tiden mangler)

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf thj01 » 29. okt 2011, 11:31

@stra

Der blev argumenteret for at Ubuntu kom til at fylde mere end en CD hvis Gnome skulle lægges med på. Mit modargument var så DVD og USB sticks. Derfor er CD størrelsen ikke en "seriøs" måleenhed for hvor stor en distro må være.

@Ajenbo

Har man råd til at downloade 640 Mb har man også råd til at downloade 1000 Mb. Og en DVD er ikke specielt meget dyrere end en CD. Det argument holder heller ikke.

Angående Gnome3 vs Unity

Som jeg forstår det drejer det sig mindst lige så meget om at Ubuntu ønskede at få skiftet det meget komplekse Xorg ud. Xorg er ikke optimalt, men det er den nye grafiske motor heller ikke.

Hvis bare Ubuntu havde valgt at lave et "classic" look - dvs startknap, og menulinie, så havde jeg været lodret ligeglad med om det havde været Xorg eller en anden engine der kørte det. Det er valgt af at omdesigne hele måden man bruger WM'en på.

Og reelt set er brugerfladen den samme fra win 95 -> Win7 - det er først i Win 8 at der reelt set bliver brudt med det.

Jeg forstår ikke valget med at skifte brugerfladen - jeg synes det er dårligt tænkt. Og det er min holdning. Jeg bruger min computer for at gøre noget. Jeg kommer ikke til at bruge en touchpad til mit basis arbejde. Dertil har jeg brug for mus/tegneplade og tastetur - ikke en touch skærm - hvilket det nye design vist nok er en udspringer af.

Ubuntu 11.10 er ikke noget lort - men det er måske den følelse man sidder tilbage med når man forholder sig til brugerfladen alene.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf Stra » 29. okt 2011, 11:38

thj01 skrev:Har man råd til at downloade 640 Mb har man også råd til at downloade 1000 Mb. Og en DVD er ikke specielt meget dyrere end en CD. Det argument holder heller ikke.
Ja for os, men for folk i tredieverdenslande kan det godt gøre en forskel!

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf AJenbo » 29. okt 2011, 12:37

thj01 skrev:@stra

Der blev argumenteret for at Ubuntu kom til at fylde mere end en CD hvis Gnome skulle lægges med på. Mit modargument var så DVD og USB sticks. Derfor er CD størrelsen ikke en "seriøs" måleenhed for hvor stor en distro må være.

@Ajenbo

Har man råd til at downloade 640 Mb har man også råd til at downloade 1000 Mb. Og en DVD er ikke specielt meget dyrere end en CD. Det argument holder heller ikke.

Tag det op med Canonical, jeg bringer bare budskabet videre. Se også Stra kommentar.
thj01 skrev:Som jeg forstår det drejer det sig mindst lige så meget om at Ubuntu ønskede at få skiftet det meget komplekse Xorg ud. Xorg er ikke optimalt, men det er den nye grafiske motor heller ikke.

Hvilken ny grafikmotor? Det er stadig Xorg der bruges.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf eyvind » 29. okt 2011, 13:14

Løsningen kunne så være små og store udgivelser. Altså CD og DVD udgaver både til hentning og som skiver.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf Kappa » 29. okt 2011, 14:31

Ganske fin ide, retten til at vælge, det er for mig et af nøgleordene til min livsform.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf thj01 » 29. okt 2011, 14:54

@Ajenbo

av - du har ret med xorg. Den eneste undskyldning jeg har er, at jeg har læst en del om det - men ikke set, at det er blevet udsat til mindst efter 12.04. My bad! ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 11.10 er lort

Indlægaf zob » 29. okt 2011, 18:56

Det er ærgerligt at så mange finder brugeroplevelsen er blevet dårligere. Jeg personligt, har svært ved at forstå hvorfor, men det er jo (næsten) underordnet. Jeg synes personligt at det går den rigtige vej. Mere tastatur - mindre mus. Det betyder i hvert fald at hurtigere workflow for tastatur/sprog-folket.
Det er muligt at det er på bekostning af dem der har mest rumlig forståelse og bedst kan lide at klikke rundt med musen. Men ja, sådan er det jo når man ændrer ting. Og det har jeg fuld forståelse for.
Ramaskriget er dog lidt uforståeligt for mig, med mindre det er fordi man simpelthen ikke kan forlige sig med at køre andre desktops end dem der kommer som standard med ubuntu. Hele molevitten ligger klar jo til installation i repos.
Der er KDE til dem der elsker programmer med mange features og ikke bekymrer sig så meget om minimalisme.
Der er xfce til dem der gerne vil have en klassisk startmenu og et hurtigt miljø. Der er Gnome 3 til dem der gerne vil have noget der på sin vis minder lidt om unity, men ikke er det. Der er lxde til dem der har gammel hardware eller bare sætter hastigheden over alle andre parametre, men stadig ønsker et klassisk UI. Der er muligheden for at prøve helt andre window managers for nørderne, såsom openbox, fluxbox, icewm og amiwm (sidstnævnte for amiga-freaks). Eller som en sidste hilsen til den hedengange Steve Jobs, den NEXT-lignende blackbox window manager. Hov og jeg glemte at nævne enlightenment, til dem der kan lide effekter men har gammelt hardware.
Se f.eks. her: http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/10-of-the-best-linux-window-managers-909223
Og lad det være klart: af de, der nævnes i dette link, er de 5 første for almindelige dødelige og de 5 sidste for nørder (og ja, jeg har bemærket at det er det gamle Gnome2 der vises - men vi er vel enige om at det ville være lidt en dead end at forsætte ad den vej).
Flere detaljer og forslag her: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_X_Window_System_desktop_environments

Det kan godt være at det bare er fordi jeg er tastatur orienteret og har opgraderet en laptop og en desktop samt "frisk-installeret" en netbook fuldstændig problemfrit med 11.10 at jeg har svært ved at gennemskue ulemperne.

Jeg ligger lige dette link om ressource-krav til diverse desktops, hvis nogen er interesserede: http://www.renewablepcs.com/about-linux/kde-gnome-or-xfce
Senest rettet af zob 29. okt 2011, 19:58, rettet i alt 1 gang.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster