Printer/Scanner test

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Printer/Scanner test

Indlægaf AJenbo » 28. aug 2011, 18:37

Jeg tænkte det kunne være en god ide at skrive et emne med printere vi har tested da det nogle gange kan være lidt af et helvede at finde en printer der bare virker.

I dag har jeg tested en Canon PIXMA MP495 med Ubuntu 11.04
Efter jeg gik ind på Canons side og hentede deres driver (skulle installeres fra terminalen) kunne jeg fint printe ud. Jeg fik dog ikke tested om den virker med Wifi men det kom som en af mulighederne under installationen.
Printeren indeholder også en scanner men selv efter at have installeret deres forslået driver kunne jeg ikke få den til at virke.
lsusb:

Kode: Vælg alt

Bus 001 Device 004: ID 04a9:1747 Canon, Inc.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Printer test

Indlægaf buddig » 28. aug 2011, 21:21

Skal jeg så skrive her at min gamle HP Deskjet 1220C fungerer fint med driveren hpcups 3.11.1.
Det er en A3 printer, og HP 930C er vist den tilsvarende A4 udgave, så den fungerer formodentlig også.
Den er tilsluttet en computer via usb, og når den computer er tændt, fungerer den også som
netværksprinter.
Min scanner HP scanjet 3800 fungerer bare, uden at jeg skulle finde driver eller gøre andet.
Sorry for trådkapringen, da tråden handler om printere...

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Printer test

Indlægaf Nordsig » 28. aug 2011, 21:39

Jeg kører med Xerox Phaser 6125N farve laserprinter. En printer til under 1000kr.

Alt virker som det skal og opsætningen søgte jeg blot på nettet. Er der nogen der er interesseret i opsætningen har jeg prøvet at vedhæfte den her.

How to install Xerox Phaser 6125N on Ubuntu in 12 simple steps :o)
================================================== ================

1. Download Linux driver for Fuji-Xerox DPC525A:
http://www.fujixerox.com.au/support/...stemCode=Linux

2. Unpack the driver:
unzip dpc525a_linux_.0.0.tar.zip

3. Install Alien:
sudo apt-get install alien

3. Convert the RPM package:
sudo alien Fuji_Xerox-DocuPrint_C525_A_AP-1.0-1.i386.rpm

4. Install the converted package:
sudo dpkg -i fuji-xerox-docuprint-c525-a-ap_1.0-2_i386.deb

5. Go to:
System -> Administration -> Printing
and click on 'New'

6. The printer will be properly recognized as:
Xerox Phaser 6125N <ip number>

7. Select it and press 'Forward'

8. When the window 'Choose Driver' appears select 'Provide PPD file' and click on the button below to find the file.

9. Go to:
/usr/share/cups/model/FujiXerox/en/FX_DocuPrint_C525_A_AP.ppd
and click 'Open'. You are back to the previous window - click 'Forward'.

10. On the next window from 'Optional Tray Module' select '250 Sheet Feeder'.

11. Go to the next window and click on 'Apply'.

12. You can print the test page now but most probably you will have to feed the paper manually. To change that right-click on the printer and select 'Properties'. Go to 'Printer Options' and in 'Basic' section from 'Paper Source' select 'Tray 1 (250 sheets)'.

Done! Happy printing!
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Printer test

Indlægaf AJenbo » 28. aug 2011, 22:26

buddig skrev:Sorry for trådkapringen, da tråden handler om printere...

Helt i orden, jeg ændre da bare emnet lidt :)

Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Printer/Scanner test

Indlægaf Claus M » 29. aug 2011, 10:39

AJenbo skrev:Jeg tænkte det kunne være en god ide at skrive et emne med printere vi har tested da det nogle gange kan være lidt af et helvede at finde en printer der bare virker.

I dag har jeg tested en Canon PIXMA MP495 med Ubuntu 11.04
Efter jeg gik ind på Canons side og hentede deres driver (skulle installeres fra terminalen) kunne jeg fint printe ud. Jeg fik dog ikke tested om den virker med Wifi men det kom som en af mulighederne under installationen.
Printeren indeholder også en scanner men selv efter at have installeret deres forslået driver kunne jeg ikke få den til at virke.
lsusb:

Kode: Vælg alt

Bus 001 Device 004: ID 04a9:1747 Canon, Inc.




Det kunne være en god hjælp. På PC-siden er det nemmere at finde oplysninger om brugbar hardware (eller Ubuntu certified) og man kan prøve en PC i en butik hvis man har en USB-startdisk med.

Printere er lidt sværere at finde oplysninger om.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Printer/Scanner test

Indlægaf AJenbo » 2. sep 2011, 14:46

Jeg har lige tested en Canon PIXMA MG6140, resultatet var det samme som med den anden, udskiriver fint efter installation af driver, men scanner virker ikke.

Kode: Vælg alt

Bus 002 Device 004: ID 04a9:174a Canon, Inc.

Brugeravatar
Morck
Indlæg: 71
Tilmeldt: 18. aug 2012, 10:30

Re: Printer/Scanner test

Indlægaf Morck » 19. aug 2012, 12:38

AJenbo skrev:Jeg tænkte det kunne være en god ide at skrive et emne med printere vi har tested da det nogle gange kan være lidt af et helvede at finde en printer der bare virker.

I dag har jeg tested en Canon PIXMA MP495 med Ubuntu 11.04
Efter jeg gik ind på Canons side og hentede deres driver (skulle installeres fra terminalen) kunne jeg fint printe ud. Jeg fik dog ikke tested om den virker med Wifi men det kom som en af mulighederne under installationen.
Printeren indeholder også en scanner men selv efter at have installeret deres forslået driver kunne jeg ikke få den til at virke.
lsusb:

Kode: Vælg alt

Bus 001 Device 004: ID 04a9:1747 Canon, Inc.



Så lige tilfældigvis ovenstående post, da jeg har samme printer. Ingen problemer med at få den til at virke på ens trådløse netværk. Jeg kører med Ubuntu 12.04. Ligeledes hentede jeg driver, for derefter at logge in på min router for at finde adresse på printeren som er opkoblet til netværket. Resten går jo slavisk som det nu skal. Voila.
"We´re ugly, but we have the music" - Leonard Cohen

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Printer/Scanner test

Indlægaf Ivan » 19. aug 2012, 12:52

Jeg har en mp980 som virker fint over netværk, det eneste der skulle installeres for at Lubuntu kunne finde den, var cups-bjnp https://launchpad.net/~robbiew/+archive/cups-bjnp og både printer og scanner virker, der er dog ikke mulighed for at se blækniveau i Lubuntu'en, men pyt, ser det når udskriften hentes.

Der findes ikke specielle drivere til den hos Canon, og turboprint gider jeg ikke ofre penge på.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Printer/Scanner test

Indlægaf Stra » 19. aug 2012, 19:36

Har endnu ikke stødt ind i en Brother printer, der ikke er kommet til at virke.

Vejledning til brother printere
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Lise Bergsøe
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14. aug 2016, 11:09

Re: Printer/Scanner test

Indlægaf Lise Bergsøe » 13. feb 2017, 18:32

Jeg har ny-installeret 16.04 og fået min Canon mp495 til at virke med 'MP495series-scanner_driver.tar' fra Canons hjemmeside.
Det viste sig så, da jeg kiggede på mine installerede programmer i Ubuntu software, at 'Simpel scanning' virkede på mp495.
Så nu kan jeg både printe og scanne :)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Printer/Scanner test

Indlægaf Klaus Rasmussen » 14. feb 2017, 05:00

Har en Canon Pixma MG5450 kørende som netværksprinter/scanner trådløst. Det spiller bare med Canons egne drivere.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Printer/Scanner test

Indlægaf poulb » 16. feb 2017, 01:34

Klaus Rasmussen skrev:Har en Canon Pixma MG5450 kørende som netværksprinter/scanner trådløst. Det spiller bare med Canons egne drivere.


I starten af strengen skriver Jenbo ( og jeg giver ham ret ).
Citat: Jeg tænkte det kunne være en god ide at skrive et emne med printere vi har tested da det nogle gange kan være lidt af et helvede at finde en printer der bare virker.


Et kort tilbageblik...
--------------------------------
Efter en række printere i DOS tiden startende med en Epson nåleprinter og tilhørende farvebånd kom HP laserjet'en på arbejdsbordet. Senere en række printere af forskellig herkomst... OKI400, OKI800, OKIpage 4M (pain in t.. ...) og HP'er i flere udgaver. Det endte for ca. 12 år siden med en HP-LaserJet 2600N og en Brother MFC-7420 kørende på Windows XP. De skrev alle pænt, men kun MFC-7420 kom til at virke med Ubuntu 6.06 LTS. Vista fik jeg aldrig til at virke ordentligt. Brother derimod var inde i varmen.

Da var Ubuntu - stadig for mig - på eksperiment stadiet. På jobbet var det XP og det nye Vista som herskede.

Da intet virkede ordentligt i Vista besluttede jeg, at alt privat og arbejdsrelateret - så vidt overhovedet muligt - skulle udføres på min Linux partion. Som tiden gik blev jeg mere fortrolig med Ubuntu og fra 2008-9 har jeg kun få gange måttet boot'e på min WinXP-partion.

Har prøvet mange forskellige printere, men kun med Brother har jeg positiv erfaring næsten hele vejen igennem.

Har for nuværende 6 Brother-printere kørende.
-----------------------------------------------------------------------------
MFC-7820N - Ældre sag men stadig velkørende.
HL-5340D - hurtig DUPLEX arbejdshest. Kører med extern printserver.
HL3040CN - flotte udskrifter
MFC-6490CW - A3 print og scan (p.t. Kun for sjov...)
DCP-j140W kan let flyttes til hvor behovet er.
QL700 dækker labelbehov. Bruger Glabel fra repositoriet og USB tilkobling.

Fælles er, at på Brothers hjemmeside http://support.brother.com/g/b/countrytop.aspx?c=dk&lang=da er alle driverne tilgængelige. Til dato har printfunktionen været fuldt dækkende og problemfri. Kun scannerdelen på MFC og DCP har drillet i netwærk. USB kører fint.

vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster