Usability test #1

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Usability test #1

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2011, 00:41

Jeg fik i går (kl er 0:32 nu) chancen for at introducere en bruger til Ubuntu til en en person der aldrig har prøvet det før og som jeg ikke personligt kender. Jeg skrev forløbet ned så vi kan bruge det som en bruger test for Ubuntu. Jeg har også forsøgt at lade brugeren finde ud af så meget som muligt på egen hånd. Forhåbentlig er det noget vi kan bruge når vi skal til at skrive guides m.m. Om ikke andet så håber jeg at i vil syndes det er spændende at læse.
Jeg syndes personligt det var lidt fedt at høre at brugeren faktisk godt kendte til Ubuntu, det var ikke noget jeg hade forventet. Det er en ny maskine personen har fået men der har aldrig været snakket om hvilket styre system der ville være på den.

Der leveres en OEM installation af 11.04 (Unity).
Brugeren er midt i 20'erne, udannet pædagog, og bruger til dagligt Windows, har vist også et pærefere kendskab til Mac.
Bruger kender godt til Ubuntu da det har været installeret på dennes gamle maskine men det kom aldrig til at virke så personen har aldrig prøvet det.
Under opsætningen kan brugeren ikke trykke næste (var ikke klar over at det krævede en adgangskode når man har valgt auto login).
Brugeren er ikke sikker på om man skal vælge kryptering.

Brugeren finder efter kort tid ud af at oprette forbindelse til sit trådløst netværk. Personen er dog ikke sikker på hvad der skal gøres da den spørg om oprettelse af en nøglering (brugeren har valgt auto login). Efter en forklaring vælger brugeren at køre uden adgangskode på nøgleringen.

Brugeren spørg om man kan installere Word fra en cd. Får en kort forklaring om Wine men blive rådet til at prøve med de indbygget programmer.
Brugeren spørg om Office dokumenter virke med de indbygget programmer, og om det også vil virke den anden vej, svar: "ja, men brug pdf til udveksling for at være sikker på udseendet".
Brugeren er hurtig til at udforske systemet og lære hurtigt hvor man finder programmer m.m.
Der bliver tested om computeren kan afspille dvd-film, filmen køre upåklageligt i totem.

**Rammer på programmerne mangler, det forvir lidt (kan ikke lukke programmerne), bruger forsøger at genstart og det afhjælper problemet (Maskinen har et ældre Intel kort der krævede en opdatering af driveren).

Spøg til virus, og for svaret: "De eksistere praktisk talt ikke".

Får en hurtig gennemgang om punkterne i massage-menuen.
Brugeren kommer til at åbne et par af programmerne som går i gang med opsætning af kontoer, brugeren er letter forvirret over hvad der sker men lukker tingende igen.
Har ikke lyst til at sætte Facebook op med Gwibber (pga. Faceboot).
Ville gerne have mail sat op i mail programmet, men brugeren anvender Hotmail (hvilket kun virker via web).
Lidt indteraseret i at sætte MSN-chat op, men ikke lige nu.

Brugeren spørg til hvad et er for en menu man kan se i toppen når man er på skrivebordet, brugeren får en forklaring om global menu.

Får en hurtig introduktion til hvordan software "bør" installeres i Ubuntu, får installeret Chromium (søgte egentlig efter Chrome, og var ikke sikker på resultatet). Finder selv med det samme ud af hvordan man installere programmet og er meget imponeret over den hurtige og lette installationsprocess.

Ville gerne have iTunes for at synkronisere med sin iPod, for forklaret at Apple ikke laver en udgave til Linux. Søger i softwarecenteret og bliver opmærksom på at Banshee skulle fungere med iPod'en, der var dog ikke tid til at teste.
Prøver at slå adgangskoden fra på pauseskærmen, leder efter noget med "bruger" under indstillinger, får et tip om pauseskærmen, er ikke sikker på hvad "Lås skræm" skal betyde, får igen et tip.
Får et forslag om generelt at søge efter det man gerne vil bruge, og indstillinger.

Bruger undre sig over hvorfor det virker som om der er flere ikoner i mappen men der ikke er en scrollbar, får introduktion til de "skjulte" scrollbars.

Får introduktion til hvordan man tilføjer og fjerne ting fra panelet.

Chromium bliver ved med at spørge om den skal være standard. Under fortrukne programmer skifte vi fra Firefox til Chromium. Chromium spørg stadig om den skal være standard, der bliver trykket på spørg ikke igen.

Brugeren virker glad for den nye installation og bruger resten af tiden til at surfe på nettet.

Brugeren spøg om man må slukke computeren.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Usability test #1

Indlægaf Claus Henriksen » 15. jul 2011, 21:26

Glimrende læsning. Får straks lyst til at lave følgende noter til support.

- Ang. hardware. Husk altid at kende grafik/maskintype INDEN man starter installation med livecd - lshw, lspci,... Det meste skal Googles før man ved, om det vil virke. Og man kan derved professionelt, 'up-front' fortælle om et problematisk grafikkort/system og advare om forlænget, evt. problematisk installationsprocess.
- Ang. valg af Ubuntu. Foreslå den Ubuntu, der er meldt Ok ud fra Googling af hardware. Hvis bruger SELV ønsker det sidste nye gøres opmærksom på, at det kan være en risiko, mht. installationstid og at I muligvis kommer til at vende tilbage til den sikre løsning. Vær også opmærksom på at den nye bruger sandsynligvis synes Unity ser fed ud, men hurtig vil blive træt af det, så det at vende tilbage til Gnome skal læres. Hvis bruges maskine er gammel, er Lubuntu måske det bedste valg.
- Ang. Office/Wine. Prøv ikke at sælge Wine, selv om det ligger lige til højrebenet (det er typisk langt dårligere end at få folk til at acceptere alternativerne!). Spørg om bruger har prøvet OpenOffice eller LibreOffice INDEN man konverterer til Ubuntu. Det kan også afprøves/bruges på Windows platformen og er GRATIS med mange Ordbøger/Clipart/værktøjer + platform-uafhængigt.
- Ang. rammer. Vindues rammerne KAN gå istå på 100 måder. "ALT-F2 + compiz replace" plejer at virke til at genskabe dem fordi Window manageren resettes. Hvis det sker tit: Overvej om bruger har mere glæde af Metacity (ingen effekter) og den gamle Ubuntu grænseflade.
- Ang. auto-login. Uddan bruger til at anvende login + kryptering af harddisk, for det giver den bedste sikkerhed og generel mindre forvirring. Lær bruger hvordan man laver et ordentlig password der aldrig glemmes (f.eks. forbogstaverne i ens yndlingssætning: hellere to på tyve end end på fyrre: htpteep40 ).
- Ang. IPOD support. Det virker for det meste ud ad boxen med banshee/rhythmbox, men informer up-front om at der kan være problemer. Banshee kan gå ned pga. kommunikationsfejl, IPOD er gammel eller for ny, IPOD er ikke initialiseret på Itunes inden brug,... etc
- Ang. Gwipper/One. Spring over intro til Ubuntu One og Facebook integration indtil man er mere erfaren Ubuntu bruger. Vis i stedet at Facebook via Firefox virker upåklageligt.
- Ang. navigation. Vis hvad Nautilus kan bruges til.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Usability test #1

Indlægaf AJenbo » 15. jul 2011, 22:28

Tak. Den maskine jeg hade lavet OEM installationen var min gamle maskine som jeg har brugt i 1½ år så den var velkendt og godt understøttet (Intel i915). Jeg hade faktisk installeret opdateringen på forhånd, så det er også muligt at det bare er et tilfælde at den startede op uden rammer. Når man køre Unity er det vist bedst at bruge "unity --replace", men jeg syndes jeg ville undlade at introducere brugere til terminalen hvis ikke det var nødvendigt.
Jeg er ikke helt enig i at man bør lære brugeren både Unity og Gnome 2.x et system må være nok at vende sig til. Jeg kan heller ikke se hvorfor de skulle blive trætte af Unity og skifte til Gnome, særligt ikke når de aldrig har brugt Gnome før. Personligt er jeg rigtig glad for at være sluppet af med de irriterende fejl der var med paneler i Gnome 2.x (overvejede at lave en skrivebords genvej til "killall gnome-panel"), og så er Gnome 2's dage jo også ved at være talte.
Brugeren valgte jo selv hurtigt at installere Chromium så nettet virkede som denne var vand til. Message-menuen var noget brugeren selv begynde at pille ved, det er desuden ikke sikkert jeg ser brugeren igen.

Jeg fik mulighed for at kigge lidt på den gamle pc hvor der hade været forsøgt at installere Ubuntu på (som dualboot). Den hade en special udgave (Medion) af et Nvidia 6100, så selv i Windows var der kun en meget gammel driver til XP, jeg fik desværre ikke set hvilket pciID kortet hade. Netkortet så også ud til at være noget Winboard skrald der kun virkede sporadisk i Windows og slet ikke i Ubuntu. Så godt det ikke var den jeg skulle have bikset med.

Jeg har en test case mere under opsejling, næste bruger kender godt til Ubuntu og har selv ønsket at ville skifte så den bliver lidt anderledes. Skal nok prøve at huske noget af det du nævnte.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Usability test #1

Indlægaf Claus Henriksen » 15. jul 2011, 23:28

Noterne var ikke specifikt til dig, Ajenbo. Mere generelle supportnoter ud fra mine efaringer. (Jeg er sikker på du kan få Ubuntu til at virke på en vaskemaskine, hvis du skulle.)

Ang. om nye brugere vil bruge Unity. Tror det er et spørgsmål om alder og erfaring med computere. Garvede XP brugere som ikke er eventyrlystne, er mere til Gnome, fordi det ligner, menumæssigt. Nye brugere og unge mennesker, som er vant til nye interfaces som smartphones/pads elsker Unity. Folk skal have lov at vælge selv, og hvis de så vælger Unity er det jo godt. Bevisthed og valg er godt, og Ubuntu's standardvalg er ok ... for de fleste.
Personlig er jeg blevet glad for Unity, men foretrækker at supplere med Avant autostart + Menu applet'en, så får jeg i pose og sæk :-)

Ang. cases med computere, der ikke har kørt Ubuntu før. Det kan tage lang tid at fejlfinde og hacke, noget arbejde der forekommer sjovt for erfarne Linux folk, men for nye brugere er det skræmmende at se på, og de føler - nogle gange med rette - de ikke vil kunne kan klare sig uden Ubuntu guruen bagefter. Men brugeren har forhåbentlig selv valgt det...
En besværlig installation er noget man burde afslutte med en Clonezilla eller 'Remaster sys' -kørsel, så bruger får en rescue DVD til den besværlige HW.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Usability test #1

Indlægaf thj01 » 19. jul 2011, 15:51

Jeg havde for 2½ år siden en kæreste, som havde en færdig computer (læs 3 år gammel) og som kørte a H til med Windows. Så hun skulle have en ny.

Jeg foreslog, at hun skulle prøve Ubuntu på den - og det hele spillede på nær hendes trådløse. Men da pengene var små - og det alligevel ikke virkede på Windows heller, beholdt hun den.

Og hun bruger den stadig - med Ubuntu 10.04 - og vil slet ikke tilbage til Windows.

Pointe: Hvis man vil prøve for alvor, så kan Ubuntu levere.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Usability test #1

Indlægaf AJenbo » 19. jul 2011, 16:48

Jeg har har i weekenden været ude ved det der skulle have være test #2, men da der blev skænket øl med rund hånd blev processen ikke dokumenteret så grundigt ;)

Denne gang handlede det om en bruger gerne ville prøve at se om det ville fungere at bruge Ubuntu i stedet for Windows.
Jeg slettede det forbrugeren ukendte D: drev der optog 50% af harddisken og installerede Ubuntu der, kopierede alle brugerens data til Ubuntu, da brugeren allerede kørte med Firefox kunne jeg kopiere hans profil så browseren var sat op på nøjagtig samme måde som i Windows.
Brugeren hade også en iPod, denne indeholde en del musik som han ikke længere hade cd'erne til eller som filer på Windows, og da iTunes ikke tillader at man kopiere fra en iPod var han lidt låst til det indhold der var på den. Han blev der for enormt glad da han fandt ud af at Banshee kunne gøre dette.
Alle brugerens hardware (både internt og eksternt) virkede direkte uden problemer.
Brugeren var også forbløffet over at hans 3 år gamle Pentium Dual (Core 2 duo) kunne starte på under 1 minut.

Ved både ved #1 og #2 var jeg overrasket over at se at begge hade et par .odt filer liggende selv om de ikke har Open Office, så lige som Firefox er det også begyndt at vinde ind på marked, det ser ud til at MS Office 2007+ kan åbne dem med rimelighed.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Usability test #1

Indlægaf lath » 19. jul 2011, 17:48

Spændende læsning :D

AJenbo skrev:... processen ikke dokumenteret så grundigt ;)


hehe :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Usability test #1

Indlægaf AJenbo » 19. jul 2011, 18:23

Ved begge bruger sad de fast under oprettelse af Ubuntu One kontoen da de ikke er tydeligt nok at man skal have store bogstaver og tal i adgangskoden, for brugeren virker det bare som om de ikke har skrevet den ens i begge bokse. Det vil jeg oprette en bugrapport på lidt senere.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Usability test #1

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jul 2011, 08:38

Spøg til virus, og for svaret: "De eksistere praktisk talt ikke".

Har der været en "rigtig" virus i Ubuntu ? , så vidt jeg har læst mig til, har der været et par få eksempler, hvor der, feks. indbygget i et skrivebordstema, var indbygget en kode der åbnede for en port i firewall'en.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Usability test #1

Indlægaf AJenbo » 20. jul 2011, 10:34

Jeg tror der har været omkring 3 men Ja de har alle skulle installeres manuelt. Jeg tror dog ikke brugeren kan finde ud af at skelne og man skal jo heller ikke sige til dem at de trykt kan køre alt de finder på nettet.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Usability test #1

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jul 2011, 14:03

Jeg plejer at sige at der ikke er virus til Ubuntu, men at man ikke skal installere fra andet en repo, at jeg så selv gør det er mit eget problem. Selv de gange hvor det er lykkedes mig at få links til sider hvor Windowsmaskiner er gået ned på, og selv om jeg har prøvet ret ihærdigt, er det ikke lykkedes for mig at sparke liv i en virus på Ubuntu endnu, og jeg har også prøvet via Wine uden held.

Som jeg ser det er den største fare social engineering feks. via scripts, eller gemt i pakker som det tema uden for repo, der også er et af de 3 tilfælde som vi kender. Jeg kunne jo nemt lave et script som løste et flashproblem, men også lige åbnede en port i firewall'en, og så lokke folk til at kører det ved at skrive en fin forklaring om scriptet, hvorimod en "åben kommando" er en god del nemmere at gennemskue for de fleste.

Langt hen af vejen er det jo så et spørgsmål om tillid, og fordelen ved at spørge efter hjælp herinde i forum, er jo blandt andet også at vi helt sikkert vil opdage, hvis der skulle være en der prøvede at fuppe andre med en kommando. Jeg ville så aldrig selv køre noget som jeg ikke kan gennemskue, med mindre at det er blevet anbefalet af en af jer som jeg kender herinde fra.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Usability test #1

Indlægaf AJenbo » 20. jul 2011, 17:16

Enig, det er også ca. Sådan jeg normalt gør, dog med den undtagelse at jeg siger man ikke skal installere fra nogen man ikke har tillid til.

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: Usability test #1

Indlægaf Vinder » 3. aug 2011, 12:47

Med hensyn til din første case, så vil jeg lige bemærke at jeg fint læser min Hotmail i Evolution. Se mere her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=6428
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Usability test #1

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2011, 18:59

Ok, men virker det ikke kun den ene vej med POP3?

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: Usability test #1

Indlægaf Vinder » 3. aug 2011, 20:35

Er ikke helt sikker om jeg forstår dig korrekt. Man har jo ikke med POP3 den "synkronisering" man har med IMAP. Mails man sender fra Evolution ligger ikke efterfølgende under "Sent mails" på webben og sletter man mails i Evolution sletter man ikke samtidig mails på webben (eller omvendt). Om det er en fordel eller en ulempe kan vel diskuteres? Hvis jeg ved at jeg skal bruge indholdet af en mail jeg har sendt fra Evolution via web-adgang efterfølgende, har jeg vænnet mig til at sende en cc-kopi til mig selv. Så ligger den i min "Inbox" på webben når jeg skal bruge den.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster