Mentor ordningen i forum.

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Mentor ordningen i forum.

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jun 2011, 20:37

Mentor ordningen i forum.

Da vi er så heldige at have mange aktive brugere herinde, hvoraf en del er utrolig dygtige på visse områder, kunne det være en fordel hvis vi startede en frivillig mentor ordning, hvor de dygtige brugere deler ud af deres viden, sådan at vi i længden får flere medlemmer, som kan hjælpe i supporten.

Ideen er at støtte op bag de brugere, som gerne vil hjælpe med supporten i forum, men ikke lige har så meget erfaring på området. Dette kan evt. foregå ved at den som gerne vil supporte, starter op med at hjælpe, så langt som vedkommende nu kan, i en tråd. Dette kunne feks. være at skaffe specs. om "netværksproblemer", og hvor man så, når man ikke selv kan hjælpe med resten af problemet, kan man kontakte sin mentor (over PB eller IRC), og få støtte til at løse resten.

Det vil sandsynligvis resultere i at flere brugere forsøger sig med/i supporten, da man, med en mentor i baghånden, kan prøve sine egne grænser lidt mere af, og stadigt have en chance for at løse tråden, så man ikke føler at man spilder trådstarters tid, med at kaste sig ud i noget som man ikke er 100% sikker på.

Vi har lavet 2 lister med :

Folk der vil være mentor for begyndere i supporten.
Folk som gerne vil indføres i tingene og have en mentor.

Sådan at vi fra start kan få et overblik over, hvem der gerne vil være mentorer, hvilken områder de gerne vil hjælpe med, og hvor vi evt. skal sætte lidt mere ind, for at ordningen dækker alle de forskellige områder.

Og oprettet IRC-kanalen #ubuntu-dk-skole-klasse kun til dette formål, sådan at vi har en kanal uden støj (snik-snak har vi #ubuntu-dk-snak til), og hvor der kun snakkes om ting der vedrører Mentorordningen.

Hvis man ikke har prøvet IRC før, er her en guide om Xchat og IRC

Og hvis man ikke ønsker at installere et fast program til chatten, kan man også logge på ved at gå ind på http://webchat.freenode.net/ og logge på sådan her :
Billede


Da dette er noget nyt i forum, vil vi (redaktør-team) gerne lige "stikke fingeren i jorden", se hvad i andre siger til dette, og om der er opbakning bag forslaget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Mentor ordningen i forum.

Indlægaf buddig » 20. jun 2011, 23:34

christian.arvai skrev:Da vi er så heldige at have mange aktive brugere herinde, hvoraf en del er utrolig dygtige på visse områder, kunne det være en fordel hvis vi startede en frivillig mentor ordning, hvor de dygtige brugere deler ud af deres viden, sådan at vi i længden får flere medlemmer, som kan hjælpe i supporten.

Ideen er at støtte op bag de brugere, som gerne vil hjælpe med supporten i forum, men ikke lige har så meget erfaring på området. Dette kan evt. foregå ved at den som gerne vil supporte, starter op med at hjælpe, så langt som vedkommende nu kan, i en tråd...
god ide, men er det ikke sådan, vi allerede gør?
Er det ikke forumets natur?
Eller er det bare mig, der opfatter det sådan?

christian.arvai skrev:...Da dette er noget nyt i forum, vil vi (redaktør-team) gerne lige "stikke fingeren i jorden", se hvad i andre siger til dette, og om der er opbakning bag forslaget.
Ja, selv om jeg har stor forum erfaring fra andre interesse områder, er det også en helt ny ide for mig.
I den korte tid, jeg har været med her, har jeg oplevet utrolig god og hurtig hjælp i en god tone.

Kan det blive bedre ved at nogle af os skriver os på mentor listerne?
og ændrer det noget mht. dem af os, der ikke skriver os på?

Jeg opfatter mig allerede som skrevet på alle punkterne, med deltagelse i de emner, hvor jeg kan bidrage,
men det er måske bare et udtryk for at jeg ikke har forstået ideen. :)

Det skal absolut ikke opfattes som kritik af initiativet, men som en ros til hjælpen i forumet.
Og en ros til dette initiativ, som formodentlig er mere fremsynet og visionært, end jeg lige nu kan forestille mig.
Og en stor tak til dem, der der har hjulpet mig...
Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Eubuntu og mentor-ordningen

Indlægaf lath » 20. jun 2011, 23:50

Jeg synes at der er flere mentor-mentee emner end de fora, der findes på forum.ubuntudanmark.dk

jeg kan komme med nogle:
Python programmering
C prgrammering
(et andet programmeringssprog) programmering

Eubuntu - det kræver en forklaring

På et tidspunkt kommer jeg med en meget lang liste af software sammen med en beskrivelse af hvordan jeg tænker at en ny ultra-letvægt Ubuntu distribution skal være og hvorfor.
Med ultra-letvægt mener jeg "orders of magnitude" (omkring 8x) mere letvægt end Lubuntu.
Jeg regner med at bruge Enlightenment Window manageren. Den kræver min 8 MB RAM for at køre, helst 16 MB RAM, og dertil selvfølgelig mere RAM til programmerne man vil køre. Enlightenment-folkene skriver 64 MB RAM for en god brugeroplevelse.

Jeg har også besluttet at alle konfigurationsværktøjer til hvad som helt i distroen bliver terminal-baseret, hvis det er noget jeg skal lave. Jeg stiller selvfølgelig et grafisk program til rådighed, hvis det findes, men kun hvis det ikke bruger meget RAM (=udelukker GNOME og KDE software, og muligvis også Qt software). Er der ikke et grafisk program vil jeg prøve at finde et terminal baseret program med widgets a la parted:
Billede

Beskrivelsen med listen af software bliver en såkaldt Blueprint (hedder det vist nok på launchpad.net) på engelsk som jeg åbner op for diskussion af via en tråd her på forum (på dansk), og på det internationale forum på engelsk.

På det tidspunkt vil det betyde at jeg godt kan melde mig som mentor på de teknikker man bruger, når man konstruerer en ny distro.
Jeg skal klart nok igennem processen selv, hvor jeg udvikler de nødvendige programmer distroen kræver.
Jeg kan allerede nu fortælle at jeg har en klar ide om hvordan en man kan konstruere en bestemt teknik der vil gøre installationen mange gange hurtigere end i dag. Det kræver et fork af tekst udgaven af Ubiquity, der er Ubuntus installationsprogram.

Arbejdsmetoden for interesserede mentees kan jeg allerede røbe lidt af her:
Jeg vil automatisere så meget som jeg kan komme af sted med ved at bruge et/flere scripting programmeringssprog.
I det hele taget er scripting sprog ret essentielt for ikke at gå død med projektet. Der er ikke noget smart grafisk over scripting programmerne, de er alle sammen uden undtagelse terminalprogrammer. Der skal også være mindst muligt som jeg skal vedligeholde af software. Det skal upstream (dem der laver softwaren til pakkerne) tage sig af, ellers bliver det for uoverkommeligt.

Hvorfor Eubuntu?
Ja, jeg er ved at være ret træt af styresystemer der lidt for ressource-forslugen (mikroprocessor og RAM, såvel som harddisk plads).
Det kommer sig nok af at jeg er professionel softwareudvikler og at jeg også har studeret lidt datalogi, hvor man i 1. time får at vide at software ikke skal bruge unødigt mange ressourcer, hvilket jeg er helt enig i.

/Lars

P.S.
Jeg annoncerer først, når der er en alpha version af distroen klar - der kommer der også nogle fakta ud om RAM forbrug, installationstid - og den slags.

Mit GTK+ program?
Det bliver ikke til noget takket være deb pakke systemets enorme kompleksitet, og meget klyt kode - med andre ord, så vil jeg ikke røre ved det. Jeg bruger andres værktøjer - uændret vel at mærke.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Mentor ordningen i forum.

Indlægaf laoshi » 20. jun 2011, 23:51

buddig skrev:Og en ros til dette initiativ, som formodentlig er mere fremsynet og visionært, end jeg lige nu kan forestille mig.
Som jeg ser det, så er det egentlig mest en videreføring af det, som allerede sker. Det tror jeg du har ret i. Men måske en nyttig videreføring, som kan hjælpe folk, som er mere tilbageholdende end du har været, over tærskelen til at deltage aktivt og frimodigt i fællesskabet.
Hvis man f.eks. gerne vil være med i supporten, men gerne vil have en 'bagvagt' til at se med over skulderen og måske komme med input, som ikke nødvendigvis hører hjemme i selve supporttråden. Så er der nu skabt nogle redskaber til at fremme det formål, og vi håber selvfølgelig at det vil bære frugt. Vi forestiller os at der kan være en slags meta-support-diskussion i den nyoprettede #ubuntu-dk-skole-klasse.
Og selv om de kategorier, som er opstillet i trådene følger kategorierne i forum, så behøver det jo ikke at være begrænset til det - der er jo mange andre aktiviteter, hvor det kan være godt at ĺæne sig op ad erfarne folk, og hvor det kan være godt for de gamle at få nogle friske indspark. Det kunne f.eks. gælde arrangementsplanlægning, deltagelse i events i medierne, arbejde med bugs, med oversættelse, osv. - You name it, we want it! - vi skulle jo gerne gøre hvad vi kan med at få løst Ubuntus bug #1.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Mentor ordningen i forum.

Indlægaf lath » 21. jun 2011, 00:38

laoshi skrev:Vi forestiller os at der kan være en slags meta-support-diskussion i den nyoprettede #ubuntu-dk-skole-klasse.


meta-support har allerede et navn:
2nd level support

1st level support er der hvor brugeren møder en supporter, når de har et problem.
2nd level supports opgave er så at hjælpe med 1st level supports opgaver. Nogle gange så får 2nd level support bare de svære problemer. 2nd level support kan så have en hotline til hardcore drengene, der så har en opgave med 3rd level support for 2nd level support, og i sjældne tilfælde til en slut-bruger, der ved hvad de snakker om*.

*: Engang ringede jeg til 3's telefon support (1st level support), hvor jeg forklarede mit problem. ca 20 sekunder efter opkaldets start sad jeg med 2nd level support i røret, og forklarede det samme, som til 1st level support. De stillede mig straks om til teknikerne, der styrede og overvågede 3s mobilnetværk.

Her forklarede jeg med X og Y som basestation-navne jeg ikke kan huske lige nu: "Jeg kan ikke modtage et signal fra den basestation der hedder X som kun ligger lidt under 2 km herfra, men derimod et GSM signal fra basestation Y der ligger 12 km væk."
En basestation er den maskine en mobiltelefon kommunikerer med, og der findes et offentligt tilgængeligt kort over hvor basestationer, og deres GPS koordinat.

Jeg også prøvet det samme med Telmore ved brug af en spektrum analyzer sammen med en anden ingeniør med et apparat til 1/4 million kr, der kan analysere frekvenser over et meget bredt frekvensområde. Der brokkede vi os over at et signal ikke gik igennem på Telmores (TDCs) net, men kun på Telenors net, selv om de frekvensmæssigt lå lige ved siden af hinanden, og basestationer var i samme mast (sted). Vi ville helst bruge Telmores net, da de var de billigste.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster