Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du gerne?

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.

Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du gerne arbejde med?

Nej
3
2%
Ja (Hvis Ja, så uddyb gerne:)
39
25%
Oversættelse
16
10%
Fysiske møder (Ubuntu Aarhus, Ubuntu Cafe i København eller opstart i andre byer)
17
11%
Release parties
12
8%
Bugs
6
4%
Udarbejdelse af guides
16
10%
Fri Software
17
11%
Uddeling af CD'er
19
12%
Politisk arbejde
10
6%
 
Afgivne stemmer: 155

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du ge

Indlægaf Echers » 26. feb 2013, 19:06

Hej Lars,

Det er også Phyton jeg har forsøgt mig med før og synes egentlig det er meget spændende. Problemet er netop det teoretiske. DØD kedeligt! ;).

Når det så er sagt, så må jeg vel bare i gang igen. Se How I Met Your Mother på sidelinjen og bare gå igang :).

Jeg lærer personligt bedst ved at prøve selv, men det er få det vist først gør altså også meget. Altså, det er se en anden person skrive det (ikke læse det fra en bog).

Da jeg sidst forsøgte at lære Phyton, var det bl.a fordi jeg skulle læse mig frem til ALT, at jeg 'døde' lidt i det.
Men jeg har bl.a lært mIRC scripting (kan ikke huske hvad kodesproget hedder).

Hvad kan bl.a kodes i Phyton? - Nu tænker jeg, C, java, php, flash er vel de mest kendte og brugte? Nu tænker jeg bl.a software som i.e SAM Broadcaster, forskellige spil og lign. Er der nogle store velkendte softwares på markedet (både til Windows og Linux), som er blevet kodet i Phyton? :)
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du ge

Indlægaf AJenbo » 26. feb 2013, 19:31

Software centeret er skrevet i python

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du ge

Indlægaf Ivan » 26. feb 2013, 19:41

Echers skrev:. Er der nogle store velkendte softwares på markedet (både til Windows og Linux), som er blevet kodet i Phyton? :)


Ved ikke om det er velkendt, men i min tid med Windows var XPN med i det software jeg prøvede/brugte lidt
http://xpn.altervista.org/index-en.html
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du ge

Indlægaf Echers » 26. feb 2013, 20:00

Okay, så Ubuntu Software center er kodet i Phyton? Det er mere fordi jeg oftest hører om bl.a C og C++ :)
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du ge

Indlægaf lath » 26. feb 2013, 22:43

Echers skrev:Hej Lars,

Det er også Phyton jeg har forsøgt mig med før og synes egentlig det er meget spændende. Problemet er netop det teoretiske. DØD kedeligt! ;).

Når det så er sagt, så må jeg vel bare i gang igen. Se How I Met Your Mother på sidelinjen og bare gå igang :).

Du må bare igang igen, ja.
Teorien må du vænne dig til, computervidenskab - datalogi - er en naturvidenskab.

Echers skrev:Jeg lærer personligt bedst ved at prøve selv, men det er få det vist først gør altså også meget. Altså, det er se en anden person skrive det (ikke læse det fra en bog).

Jeg kan her kun anbefale at du lyn-hurtigt skifter måde at lære på. Den metode du bruger vil ikke hjælpe dig med at lære at programmere.
Du lærer med andre ord ikke ved at se andre gøre det - tro mig. Du skal selv skrive koden, og gøre de fejl som alle andre også altid laver som totalt newbie ud i programmering - det er en del af processen i at lære at programmere.

Echers skrev:Da jeg sidst forsøgte at lære Phyton, var det bl.a fordi jeg skulle læse mig frem til ALT, at jeg 'døde' lidt i det.
Men jeg har bl.a lært mIRC scripting (kan ikke huske hvad kodesproget hedder).

Det er meget naturligt at man i starten slår meget op. Alting er meget naturligt temmelig nyt.

Når det er skrevet har jeg dog en mistanke om at du har slået for stort brød op til at starte med.
Du skal (næsten altid) lære at kravle før du kan gå.
Dvs. at skal lære det i meget mindre trin - læs meget lidt, f.eks. om de forskellige typer - str (tekst), int (heltal= og så videre, og lær så at tildele værdier til variabler, og brug dem i print-udtryk.
Helt nede på det niveau.
Bagefter bygger du så ovenpå ved at du i små trin gentager: Lærer lidt mere teori, og prøver den nylærte teori af.
Det hedder iterativ metode, og bruges også til at udvikle software med. Gør det i små trin.

Echers skrev:Hvad kan bl.a kodes i Phyton? - Er der nogle store velkendte softwares på markedet (både til Windows og Linux), som er blevet kodet i Phyton? :)


Python er et generelt programmeringssprog så du kan sådan lave lige hvad du vil. Visse ting vil dog være umulige, fordi Python er et fortolket sprog og dermed for langsomt til f.eks. at pakke en video ud og så afspille den.
Du vil i sådanne tilfælde få brug for at lære C++ og/eller C programmering. Det er der dog heldigvis lang tid til, fordi der er mange såkaldte Python-udvidelse lavet i C og C++ kode, der laver alt det der er umuligt i Python. En sådan udvidelse (extension) kan du bare kalde med Python kode, og via noget meget avanceret programmering kalder den så maskinkoden, som en C/C++ compiler (oversætter) har lavet ud fra noget C/C++ kildekode.

Der er lavet simplere GTK+ programmer så som billebehandlingsprogrammer, lydafspillere, videoafspillere forsæt selv listen(, der er ret lang).
Software center, software opdatering og lignende er kodet i Python. De er GTK+ programmer.

GTK+ er et grafisk toolkit, der har ting så som en knap tekstfelter og den slags: http://developer.gnome.org/gtk3/stable/ch03.html <-- C programmeringssprog on-line bog ud i GTK+ 3).
Compiz + Unity desktoppen bor oven på GNOME desktoppen, der er lavet med GTK+ toolkittet.

Stort set alt er lavet i C kildekode, når du kommer ned i ting som GTK+, GNOME og den slags - det skyldes performance (hastighed) er meget hurtigere, og hukommelsesforbruget er så meget lavere, når man bruger noget der oversættes til maskinkode.

Echers skrev:Hvad kan bl.a kodes i Phyton? -
Nu tænker jeg, C, java, php, flash er vel de mest kendte og brugte? Nu tænker jeg bl.a software som i.e SAM Broadcaster, forskellige spil og lign.

Forskellige programmeringssprog er gode til forskellige ting. Du kan betragte dem som værktøjer i en værktøjskasser.

Af Wikipedia fremkommer det at SAM Broadcaster dukkede op i 1998, så det er jeg ret sikker på er et C++ Win32 program. SAM_Broadcaster er iøvrigt kun til Windows.

I Linux systemer kan du i stedet bruge VLC, og du kan også bruge VLCs lib*.so fil (lib*.so fil=softwarebibliotek hvor al dens funktionalitet - minus brugergrænsefladen (GUI) ligger i) inde fra dit eget program. Det kan du gøre, fordi VLC er open source. VLC kan afspille lyd, og video, streame det og konvertere imellem filformater.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du ge

Indlægaf AJenbo » 26. feb 2013, 23:54

Jeg læser ikke rælig godt så jeg hade selv meget ud af at lære fra videoerne på http://www.3dbuzz.com/Training
Det var så PHP jeg lærte den gang, men de har også en for Python.

Echers
Indlæg: 77
Tilmeldt: 1. jan 2009, 21:13

Re: Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du ge

Indlægaf Echers » 27. feb 2013, 08:41

Lars,

Tak for dit meget velformulerede og uddybende svar.

Jeg vil helt sikkert prøve mig frem, og jeg har allerede nu smidt et ekstremt kort, enkelt og simpelt 'program' ind i sandkassen.

Det jeg ønsker er egentlig ikke at bruge noget som helst fra SAM Broadcaster. Jeg ønsker at lave en forenkelt software, som har en encoder, der opfanger lyden på min pc (de forskellige lydchannels. Det være line-in, mikrofon o.l.), så jeg kan afspille/streame lyden direkte videre til en shoutcast server.

Jeg ved der eksisterer sådan software allerede, men det at kunne lave sin egen som virker præcis som JEG ønsker det, det ville være det optimale :).

Jeg er begyndt at lære fra en forholdsvis kort og simpel tutorial, hvorefter jeg vil lære, forstå og master det han fortæller, inden jeg går dybere. Bl.a noget helt simpelt som:

Kode: Vælg alt

print "Hello world!"
print "hello", 'world!'

Lære de forskellige variabler osv.

Men jeg kigger på det og jeg vil helt sikkert bruge en masse af dine råd :).

@Ajenbo,
Video ville nok også være en god idé. Jeg vil kigge lidt på dette også. Tak for input :).
A man is known by the company he keeps! :)

Kig forbi min blog

- AMD Phenom II 955 4x3.2GHz
- 2x 23" dualscreen
- Nvidia GeForce GTX550 Ti 3GB
- 12GB DDR3
- 2TB HDD

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Vil du gerne arbejde mere med Ubuntu - og hvad vil du ge

Indlægaf lath » 28. feb 2013, 19:13

@Echers

Lige et tip
Tag et kig på pygame: http://pygame.org/screenshots.html

Pygame har nogle moduler der nok er interessant for dig:
  • Modulnavn <> Beskrivelse
  • cdrom <> manage cdrom devices and audio playback
  • cursors <> load cursor images, includes standard cursors
  • display <> control the display window or screen
  • draw <> draw simple shapes onto a Surface
  • event <> manage events and the event queue
  • font <> create and render Truetype fonts
  • image <> save and load images
  • joystick <> manage joystick devices
  • key <> manage the keyboard
  • mouse <> manage the mouse
  • movie <> playback of mpeg movies
  • sndarray <> manipulate sounds with Numeric
  • surfarray <> manipulate images with Numeric
  • time <> control timing
  • transform <> scale, rotate, and flip images

Der er en tutorial her:
http://www.pygame.org/docs/tut/newbieguide.html
og her http://www.pygame.org/docs/tut/intro/intro.html

PyGame bygger på Simple DirectMedia Layer (SDL), AFAIK: http://www.libsdl.org/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster