Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf NickyThomassen » 21. sep 2010, 10:29

lath skrev:Ingen problemer for mig her - men de skal respektere mine licensbetingelser. En af betingelserne er ingen garanti (de har ikke købt noget).

Det er jeg faktisk positivt overrasket over at høre. Men du har selvfølgelig ret i at open source software kommer uden garanti og vender man den på hovedet så gør Windows jo også det, for så vidt jeg ved fraskriver de sig ethvert ansvar i licensen.

soundpartner skrev:fy for pyffer det stinker af fordomme den der. opensource er jo ikke kun hobby-projekter

Det er det selvfølgelig ikke og nu når jeg læser mit indlæg igennem igen forstår jeg ikke helt hvorfor jeg skrev det, jeg beklager. Canonical fortjener jo netop en stor ros for at gøre Linux tilgængeligt for brugere der bare ønsker en PC til at gå på nettet og ordne netbank, e-mails og sådan noget.
soundpartner skrev:jeg syntes ikke som sådan det du skriver er negativt, men det er uoplyst og ensporet. du ser helt klart bægeret som halvtomt. du ser på alle problemerne uden at se alle mulighederne.

Hehe, ensporet tror jeg aldrig at jeg er blevet kaldt før... :D
Men det er fuldt forståeligt ud fra det jeg skriver, og jeg skal ikke argumentere imod det. Derimod vil jeg gerne sige at jeg jo netop kun nævner de problemer jeg ser ved sådan et skifte, ikke fordelene. Sidst jeg hørte nyt fra øst var Rusland i gang med at udvikle deres egen Linux til ministerierne som efter planen skal gå i udbud til næste år. Så det er muligt, og har sikkert været det i mange år, men jeg tror desværre ikke at vi kommer til at se det lige foreløbigt i Danmark.

Pihl skrev:Nej, problemer er faktisk meget mindre end du tror, og de problemer du nævner, er faktisk slet ikke problemer i virkeligheden.

Det kan jeg forstå på alle jeres svar, og det undrer mig lidt og uden nødvendigvis at fortsætte i samme rille som i mit tidligere indlæg tror jeg at nogle af problemerne skulle have været forklaret bedre af mig. Som f.eks. licensspørgsmålet, for det primære jeg tænkte på da jeg skrev det var ikke hvordan open source software er omfattet af GPL eller tilsvarende, men mere de firmaer som er gået ud og har truet med at sagsøge alle der bruger Linux fordi de ejer en del af koden i kernen. Jeg kan tydeligt huske den sidste større sag der var i USA for omkring 10 år siden, men jeg har ikke kunne finde artikler om sagen, så derfor nævnte jeg den ikke. Selvfølgelig tabte firmaet, ligesom ethvert andet der har lavet sådan et nummer, men jeg tror desværre at sådanne sager gør at bl.a. det offentlige bliver tilbageholdene med at skifte væk fra software med proprietær licens af den simple grund at de ikke vil risikere licensproblemer. Det var 10 år siden, og efterhånden som man høre om de bedrifter open source har opnået, som FireFox og OpenOffice, kombineret med at der ikke har været flere "bogus" retssager mod Linux, så kunne man håbe at holdningen mod open source ændre sig hos det offentlige til at det også kan bruges i stor skala.

For Ubuntumaskiner med OpenOffice er jo allerede sat op på flere skoler og så vidt jeg ved fungere det godt nok til at de kommuner beholder open source "indenfor".

Jeg er ked af at have taget tråden væk fra det oprindelige emne, det var jo sådan set ikke meningen med mit indlæg.
Hilsen Nicky

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf Pihl » 21. sep 2010, 11:31

TitanusEramius skrev:
Pihl skrev:Nej, problemer er faktisk meget mindre end du tror, og de problemer du nævner, er faktisk slet ikke problemer i virkeligheden.

Det kan jeg forstå på alle jeres svar, og det undrer mig lidt og uden nødvendigvis at fortsætte i samme rille som i mit tidligere indlæg tror jeg at nogle af problemerne skulle have været forklaret bedre af mig. Som f.eks. licensspørgsmålet, for det primære jeg tænkte på da jeg skrev det var ikke hvordan open source software er omfattet af GPL eller tilsvarende, men mere de firmaer som er gået ud og har truet med at sagsøge alle der bruger Linux fordi de ejer en del af koden i kernen. Jeg kan tydeligt huske den sidste større sag der var i USA for omkring 10 år siden, men jeg har ikke kunne finde artikler om sagen, så derfor nævnte jeg den ikke. Selvfølgelig tabte firmaet, ligesom ethvert andet der har lavet sådan et nummer, men jeg tror desværre at sådanne sager gør at bl.a. det offentlige bliver tilbageholdene med at skifte væk fra software med proprietær licens af den simple grund at de ikke vil risikere licensproblemer. Det var 10 år siden, og efterhånden som man høre om de bedrifter open source har opnået, som FireFox og OpenOffice, kombineret med at der ikke har været flere "bogus" retssager mod Linux, så kunne man håbe at holdningen mod open source ændre sig hos det offentlige til at det også kan bruges i stor skala.


Det har du fuldstændig ret i - at det var sådan for 10 år siden. Men det er de færreste IT-chefer i dag, som på den måde er bange for Open Source software, som de var for år siden. I hvert fald ikke når vi bare snakker om anvendelse af software og ikke videreudvikling og distribuering.

I 2007 gik Microsoft dag også ud og truede alle virksomheder, der benytter Linux i et eller andet omfang, ved at sige at Microsoft har fundet 237 patentkrænkelser i Linux. Microsoft har aldrig offentliggjort disse krænkelser, og er da også holdt op med at tale om dem, efter de er blevet åh så Open Source venlige.

Desuden er det kun amerikanske virksomheder, der har et problem hvad angår softwarepatenter - det har man ikke i Europa, hvor softwarepatenter ikke findes.

Der er ikke nogen forskel på Open Source og lukket software i den forstand, at du kan få alt den garanti og forpligtelse omkring softwaren, som du kan med lukket software, og derfor er der da også store virksomheder og myndigheder, som skifter. Fx i München hvor de har skiftet til Linux/OpenOffice på 22.000 desktops, eller i Andalusien hvor over 200.000 skole-PC'ere nu kører en variant af Ubuntu, eller det franske politi som også er ved at skifte til Ubuntu på 15.000 politi-PC'ere.

I Danmark er vi generelt langt bagefter resten af Europa, når det kommer til holdningen omkring Open Source. Vi er både et IT-konservativt land, og så tror jeg vi har en dyb kulturel mistillid til alt, hvad der er gratis. Men det er ved at ændre sig, og jeg kender da til omkring en 8-10 kommuner, som stærkt overvejer Ubuntu, eller allerede er i gang med at teste. Så det er på vej, men der går lige lidt tid med det endnu, før der kommer synlige resultater fra det. ;-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf AJenbo » 21. sep 2010, 12:52

Hmt. Licens sager mod floss så findes der mange ligende sager mod closed source, så det er nok kun et psykologisk problem.

Og garantier er noget man betaler et firma for, ikke noget der er indbygget i softwaren (microsoft har så pakket de 2 ting ind i det samme køb.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster