Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Wotan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17. jul 2009, 10:54

Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf Wotan » 16. sep 2010, 19:38

Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.
Jeg mener efter har gjort mig nogle tanker ud fra min erfaring med linux (ubuntu) i godt 11år og de sidste par udelukkende bruger af Ubuntu til PC arbejde at det vil gøre det nemmere og mere attraktivt at indføre bruge som et alternativt styresystem kontra et styresystem som der altid er udgifter med. Ud fra dette mener jeg at man kunne ønske nogle pakker af programmer for brug i Industri , stat og kommune , sundheds sektoren. Og gerne på Dansk og mere eller mindre brugervenlige i noget der ligner PC kørekort-stil og på dansk , alt efter krav til brugerstatus.

Offentlig.
Registre , sagbehandling , cpr. Registre , tlf-lister etc.

Sunhedssektoren:
Registrering af f.eks Patientregistring, vagtplaner , Journaler , rapporter , databaser etc.

Industri:
Lagerbeholdning , Kundereistriring , salg og marketing , databaser , teknisk-tegning etc.

Dette er bestemt ikke ment som undervudering samt negativ kritik af Ubuntu som et rigtigt godt styresystem men ment for at gøre inførselsen nemmere.

Mhv
Wotan.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf soundpartner » 16. sep 2010, 21:29

Wotan skrev:Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.
Jeg mener efter har gjort mig nogle tanker ud fra min erfaring med linux (ubuntu) i godt 11år og de sidste par udelukkende bruger af Ubuntu til PC arbejde at det vil gøre det nemmere og mere attraktivt at indføre bruge som et alternativt styresystem kontra et styresystem som der altid er udgifter med. Ud fra dette mener jeg at man kunne ønske nogle pakker af programmer for brug i Industri , stat og kommune , sundheds sektoren. Og gerne på Dansk og mere eller mindre brugervenlige i noget der ligner PC kørekort-stil og på dansk , alt efter krav til brugerstatus.

Offentlig.
Registre , sagbehandling , cpr. Registre , tlf-lister etc.

Sunhedssektoren:
Registrering af f.eks Patientregistring, vagtplaner , Journaler , rapporter , databaser etc.

Industri:
Lagerbeholdning , Kundereistriring , salg og marketing , databaser , teknisk-tegning etc.

Dette er bestemt ikke ment som undervudering samt negativ kritik af Ubuntu som et rigtigt godt styresystem men ment for at gøre inførselsen nemmere.

Mhv
Wotan.

en stor del af dette findes allerede, og den del som ikke findes det laver du da bare.

du vil sikkert komme frem til at det ikke bare er noget man laver og så skifter til, for de eksisterende systemer har så mange funktioner som du ikke kan drømme om eksisterede.

det vil derfor være en del nemmere at tilpasse de eksisterende systemer end bare lige at lave noget nyt.
desuden vil sådanne systemer være lukket godt og grundigt inde, for det nytter ikke noget at du som alm bruger kan få adgang til de samme systemer som kører på det offentlige. jo jo det er da stadig lukket inde bag et brugernavn og en kode, men det er jo ganske nemt at fremskaffe
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf Jimmyfj » 17. sep 2010, 02:02

For at supplere soundpartner kan jeg oplyse, at ét er at lave alternative, åbne systemer, og lad så bare de systemer være gratis at bruge tillige. Men det er, desværre bare ikke gjort med det. Der er en endnu større hurdle end hvor vidt systemet/softwaren er betalings-software, eller FOSS, og det er brugerne.

For at dine efterlysninger skal kunne bære frugt, og blive en succes, så kræver det en mindre hjerne-operation på brugerne af de systemer, som allerede findes i drift i dag. Specielt i det offentlige, som er den sektor, jeg har personlig erfaring med.

I min tid som sys-admin på en større kommune lærte jeg, at brugerne, og det er sagt UDEN at hænge nogen ud, eller som en fornærmelse mod nogen, at brugerne kan beskrives med TO bogstaver: DD - Dumme, og Dovne.

Bare det, at sætte nye Pc'er op på forskellige kontorer kræver, at man er klar til at give brugeren en ren afhandling om brugen af den nye hardware, og i kilometervis af forsikringer om, at den nye hardware fungerer præcis som den gamle. Uden denne forklaring kegler mange brugere helt af, og bliver meget usikre, fordi de så vil stå overfor at skulle lære noget nyt, i stedet for at gøre, som man "altid har gjort". Og "Hvorfor nu lave dét om, når nu de gamle metoder fungerede fint?" Er der én ting, du aldrig må forlange dine brugere til, så er det at tænke selvstændigt. (De er ikke ansat til at tænke, endsige tænke selvstændigt).

Hvis det du søger skal have en realistisk gang på jord, så kræver det en holdningsændring blandt systemernes daglige brugere, lige meget hvilken sektor/branche, du taler om. En sådan holdningsændring kan du opnå på to måder: Enten ved massiv oplysning, (kræver stærk kapital for at lykkes), eller ved politisk at tvinge ændringerne ned over hovederne på folk. Og her kommer den danske mentalitet virkelig på tværs af alle intentioner. "Tvang" bliver betragtet som direkte "U-Dansk" og får alle til at stejle som fyrige araberhingste.

Ingen her på forum er det mindste i tvivl om, at FOSS ér god software. Ofte er FOSS klasser bedre end kommerciel software. Men FOSS har ikke midlerne til at udbrede det budskab til offentligheden. Og hjælp fra de forskellige medier skal man kigge langt efter. Det vil være økonomisk selvmord for medierne at gå ud og anbefale FOSS til danskerne. Det vil koste dem dyrt i tabte reklame-indtægter.

Ønsker man at gøre noget godt for FOSS, og dermed også for GNU/Linux, så handler det om at udbredde kendskabet til systemet blandt venner og bekendte. Men selv med en massiv indsats på denne front vil der altid være nogle, som vil være indædte modstandere af et skifte, som det, du taler om.

Vi kan i det mindste konstatere, at GNU/Linux er blevet usigeligt meget lettere at bruge for den almindelige bruger. Og skal vi kigge på "skyld" for, at GNU/Linux ikke er mere udbredt i Danmark, end tilfældet er, så skal vi i FOSS fællesskabet kigge indad. Vi har, bevisligt, ikke været nær gode nok til at gøre opmærksom på GNNU/Linux som et reelt alternativ til den latterligt dyre kommercielle software.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf AJenbo » 17. sep 2010, 17:40

Syndes det ville være et fint initiativ at arbejde på de eksisterede programmer så de passer godt på det danske marked.

Jeg er selv aktiv med at oversætte Ubuntu, så hvis du kender til nogle programmer som endnu ikke er godt nok oversatte og som ville dække dette behov på bare peg mig i retning af dem :)

Et program jeg selv finder rigtig interasant er openmolar som er et tanlæge administrations system. Jeg har været i gang med at oversætte det, men det mangler også at blive pakket så det kan installeres direkte fra software centeret. Og så mangler det at nogen taler godt om det til landets tanlæger.

Wotan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17. jul 2009, 10:54

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf Wotan » 17. sep 2010, 18:32

AJenbo skrev:Syndes det ville være et fint initiativ at arbejde på de eksisterede programmer så de passer godt på det danske marked.

Jeg er selv aktiv med at oversætte Ubuntu, så hvis du kender til nogle programmer som endnu ikke er godt nok oversatte og som ville dække dette behov på bare peg mig i retning af dem :)

Et program jeg selv finder rigtig interasant er openmolar som er et tanlæge administrations system. Jeg har været i gang med at oversætte det, men det mangler også at blive pakket så det kan installeres direkte fra software centeret. Og så mangler det at nogen taler godt om det til landets tanlæger.


Hej alle.
Håber ikke at nogen er stødt. Tanken er kommet ud fra fra min erfaringer med markedsføring og edb på brugerneveu i et langt liv samt hvad jeg hører når nogen spørger hvorfor jeg dog ikke bruger Windslows og når jeg fortæller om min begejstring over Ubuntu , f.eks spurgte min Læge kan jeg så lave alt mit arbejde lige uden videre der er i min praksis og andre steder på min vej.
Lige om at JEG laver programmer ? Nej ikke lige PT :-) Jeg er laaangt fra opdateret siden jeg programerede styringer med Z80 i kobol , basic i flere vaerinter og comal både i job og hjemme da jeg var omkring 30 i sidste århundrede :-)
Men ang. mit bidrag så synes at jeg gør en smule ved på andre måder bl.a med torrent-opload og nu lige denne ide i denne tråd.
Og jeg har da meget stor respeckt for de tiltag arbejde ddygtuighed og flid både her med Ubuntu og andre Linux varianter.Og er virklig glad for at bruge det dagligt ikke kun fordi det er gratis men ånden bag det samt mange andre oplevelser med især Ubuntu.Jeg købte en ny PC for to dage siden med den nyeste
Windslows platform men i dag kører den udelukkende Ubuntu :-)
Men til sagen hvor jeg stadig synes jeg at det måske godt kan være en måde at gøre det mere tilpasset og en tand mere attraktivt ved første øjekast og dermed mere målrettet. Og selv om man stiller et formål og et mål op kan det det da godt virke urealstisk ,men jeg vil mene at ønsket herfra er der og at der måske nås endnu flere brugere i de tre kategorier ved bare nogen målretttede programtyper, så er ideen jo ikke helt tåbelig ved bare lidt af ideen lægges i det.
Endnu en gang intet er sagt for at støde eller nedgøre men min ide her har jeg fået i flere af mine lyse øjeblikke ud fra min erfaringer gennnem snart 58år og jeg er bestemt heller ikke lige den rettet bestemme hvordan tingene målrettes ud fra den ide.

Mhv
Wotan
(Runkedoren)
Senest rettet af Wotan 17. sep 2010, 19:24, rettet i alt 1 gang.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf soundpartner » 17. sep 2010, 19:24

Wotan skrev:Hej alle.
Håber ikke at nogen er stødt. Tanken er kommet ud fra fra min erfaringer med markedsføring og edb på brugerneveu i langt samt hvad jeg hører når nogen spørger hvorfor jeg dog ikke bruger Windslows og når jeg fortæller om min begejstring over Ubuntu feks spurgte min Læge kan jeg så lave alt mit arbejde lige uden videre der er i min praksis og andre steder på min vej.
Lige om at JEG laver programmer ? Nej ikke lige PT :-) Jeg er laaangt fra opdateret siden jeg programerede styringer med Z80 i kobol , basic i flere vaerinter og comal både i job og hjemme da jeg var omkring 30 i sidste århundrede :-)
Men mit bidrag synes jeg gør en smule ved på andre måder bl.a med torrent-opload og lige denne ide i denne tråd.
Og jeg har da meget stor respeckt for de tiltag arbejde flid både her med Ubuntu og andre Linux varianter.Og er virklig glad for at bruge det dagligt ikke kun fordi det er gratis men ånden bag det samt mange andre oplevelser med især Ubuntu.Jeg købte en ny PC for to dage siden med den nyeste
Windslows platform men i dag kører den udelukkende Ubuntu :-)
Men til sagen hvor jeg stadig synes at det måske godt kan være en måde gøre det mere tilpasset og en tand mere attraktivt ved første øjekast og dermed mere målrettet. Og selv om man stiller et formål og et mål op kan det det da godt virke urealstisk ,men jeg vil mene at ønsket herfra er der og at der måske nås endnu flere brugere i de tre kategorier , er ideen ikke helt tåbelig ved bare lidt af ideen lægges i det.
Endnu en gang intet er sagt for at støde eller nedgøre men min ide her har jeg fået i flere af mine lyse øjeblikke ud fra min erfaringer gennnem snart 58år og jeg er bestemt heller ikke lige den rettet bestemme hvordan tingene målrettes ud fra den ide.

Mhv
Wotan
(Runkedoren)

du må endelig heller ikke misforstå mit inlæg som negativt.
en del af det offentlige er efterhånden rykket ud i forskellige web-formularer osv på inter- og intra-net. men detsværre så har vi jo lige hørt fadæsen med en ny aplikation som de fik lavet for 200 mil kroner som så kun virker med ie7 eller højere samt firefox. super snedigt, men noget skidt når deres øvrige systemer er lavet til kun at fungere i ie6 eller lavere.

at skulle lave aplikationer til alle de funktioner der f.eks bruges på et sygehus er helt galematias for dig mig eller andre privatpersoner.
skal en sådan ændring ske så varer det ikke længe før den oplagte mulighed kommer.
vi er efterhånden der henne hvor windows xp ikke kan købes mere, hardware bliver hurtigt forældet det bliver sværere og sværere at finde hardware der kan køre med windows xp, og så skal der skiftes alligevel for ie6 kan ikke køre på vista eller win7 så vidt jeg husker.
det første skridt er derfor at sikre at alle disse webaplikationer bliver opdateret til at kunne køre i hvilken som helst browser.
(og dette bliver alligevel snart nødvendigt)
dernæst skal der installeres openoffice og lignende på alle maskiner (stadig sidenløbende med hvad de har nu) når nu de har fået openoffice samt andre alternativer til hvad de nu ellers bruger af software så kan man begynde lidt efter lidt at skifte ud i takt med at computere skal udskiftes alligevel.
og det skal ske således for finten er at det er utopi at tro at du kan skifte fra dag til dag på et helt sygehus. det er derfor vigtigt at dem der allerede er skiftet stadig kan sende filer til dem som endnu ikke er skiftet, så derfor skal disse nye programmer også kunne køre på de eksisterende maskiner i windows.
det vil derfor være en operation som tager nogle år at gennemføre, men det vil helt sikkert være muligt. første skridt vil dog ligemeget hvad være at få luget ud i de nuværende systemer og få dem gjort kompatible med noget nyt (og dette skal som sagt nok snart ske alligevel.)

jeg ved dog fra egen krop at det nogle gange kan være meget svært... jeg har tidligere haft et lydstudie og har stadig en del af hardwaren. f,eks en hardware dims der når den forbindes til en computer via usb giver mig 32 faders samt diverse andre knapper som kan fjernstyre mit lydprogram.
lydprogrammet er det samme om jeg er på xp, vista eller windows7, men dimsen (som jeg i sin tid købte på tilbud til 18.000 kroner) den virker kun på xp.
jeg er derfor ude i at skulle skifte denne (en ny der virker i windows7 koster ca 22.000 kroner) eller at leve med windows xp så længe som overhovedet muligt.

min kære far der er stenhugger har samme problematik med en skæreplotter som kun virker i et dosbaseret cad-system. systemet kan køre i kompabilitetsmode på en windows 95 maskine, så sådan en har han stående, for så slipper for at anskaffe sig et nyt cad-system, en ny skære-plotter samt skulle kreere sine skrifttyper og dekorationer helt forfra. alt i alt måske en operation til små 250.000 kroner, og noget der ville tage en enkelt mand størstedelen af et år at gøre...

i sådanne eksempler der er det bare billigere i længden at lade det køre så længe som muligt som det er, og så tage beslutningen når den nu er nødvendig
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf AJenbo » 17. sep 2010, 21:44

Det kommer jo lidt an på hvad det er der koster, skifter din far i dag til et nyt CAD program skal han ikke genskabe så mange ting som hvis han vendter til om 5 år :roll:. Men det er jo altid en cost/benifit overvejelse der skal laves.

Hvis vi skulle prøve at finde ud af hvilket programmer der mangler eller existere til f.eks. Sunhedssektoren. Så skal vi jo først vide hvad de har af krav og hvilket programmer de bruger før vi kan sige hvilket alternativer der er, hvad der ville virke uden problemer og hvad der event skulle udbygges, og allerhelst skulle vi have mulighed for at side med noget af det men det får vi jo nok ikke lov til.
Der for er det ofte en klog strategi at gå gennem de private og på den måde ramme folk som har adgang til disse systemer som så beder kan augmentere for hvor muligt det er at skifte.
Kan du skaffe nogle flere detaljer om hvad de forskælige programmer skal kunne vil jeg da gerne se på hvad der er af muligheder der er inden for FLOSS og event hjælpe med at udvide nogle af dem så de er bedere dækkende.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf NickyThomassen » 17. sep 2010, 22:48

Jeg kan uden at blinke med et øje fortælle jer at det aldrig kommer til at virke.

Jeg er selv under uddannelse, men i det daglige følger jeg med på b.la. Ingeniørens to hjemmesider og både min morbror og morfar arbejder indenfor IT, henholdsvis opbygningen af regnskabssystemer og processtyring, så jeg mener selv at jeg har en fornemmelse af tingende uden egentlig erfaring.

Jeg skriver ikke det her fordi jeg ikke kan lide tanken om en open-source stat/kommune, eller ikke tror det ikke kan lade sig gøre, men der er nogle ting som ikke er blevet nævnt i denne tråd som gør indførelsen af nye systemer i stor skala svært og dyrt. Med et skud fra hoften er der:

Dokumentation. Alle (ALLE) funktioner i software som håndtere personfølsomme data skal være nedskrevet og officielt certificeret af hensyn til ansvaret i softwaren.
Support. Hvem ringer man til når OpenOffice ikke kan starte? Eller Ubuntu? (nævn selv flere)
Udvikling. Hvis ikke man selv ansætter programmører, hvor mange firmaer programmerer i den skala som vi snakker om i open-source?
Licens. Store firmaer/stater er stadig usikre på om der en dag kommer licens på open-sorce (eller dele af det, f.eks. Open-Office)
Sikkerhed. Hvad med sikkerhedsopdateringer? Ligesom softwaren skal de dokumenteres og certificeres (for slet ikke at tale om at kilekoden ligger på her på nettet så enhver kan læse den).
Fremtiden. Hvad hvis udvikleren vinder 28 mill. i Lotto og rejser sydpå? Med open-source er det ikke en garanti at andre står klar til at overtage projektet.

Og sidst ser jeg det problem at hele open-source-samfundet mulighvis ikke er interesseret i at deres hobby holder vores stat med gratis software (det her er min personlige observering og mening).

Jeg er selv ufattelig glad for Debian, og jeg skifter aldrig (læs, ALDRIG) tilbage til Windows eller Mac, så jeg så da gerne open-source blive mere udbredt, og som tak for Debian og alle de andre gode programmer oversætter jeg også open-sorce-software for dansk-gruppen. Bare for at give lidt igen, når jeg nu ikke kan programmere.

Men jeg tror desværre at fordi staten skal bruge certificeret software til mange af deres opgaver, så vil det altid være en kommicel opgave at levere software til dem, for hvilken programmør bruger den slags ressourcer på sin software når han "bare" vil have et godt styresystem?

Igen, det her er kun skrevet for at give input til hvor komplekst det er, ikke for at virke negativ eller noget andet i den retning. Jeg prøver selv at udbrede open-source, men det er utroligt svært, for en del jeg snakker med kender slet ikke til det. De ved hverken hvad Linux, Debian, Ubuntu eller Open-Office er for nogle størrelser, og prøver de f.eks. min bærbare gider mange af dem ikke engang prøve at finde ud af hvordan den virker, for "den gør jo ikke som den plejer at gøre".

Så bare det at sprede budskabet til venner og familie er en stor opgave, men den del skal nok lykkedes en dag :D

God weekend og hilsen Nicky

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf lath » 18. sep 2010, 02:16

Licens. Store firmaer/stater er stadig usikre på om der en dag kommer licens på open-sorce (eller dele af det, f.eks. Open-Office)


Der er licens på OpenOffice.org
At noget software er underlagt en Open Source licens betyder ikke at softwaren er Public Domain.
Altså at softwaren ikke er dækket ind af Lov om Ophavsret.

Og sidst ser jeg det problem at hele open-source-samfundet mulighvis ikke er interesseret i at deres hobby holder vores stat med gratis software (det her er min personlige observering og mening).


Ingen problemer for mig her - men de skal respektere mine licensbetingelser. En af betingelserne er ingen garanti (de har ikke købt noget).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

tjampman
Indlæg: 159
Tilmeldt: 31. dec 2008, 20:08
Geografisk sted: Svendborg

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf tjampman » 18. sep 2010, 17:18

TitanusEramius skrev:Jeg kan uden at blinke med et øje fortælle jer at det aldrig kommer til at virke.

Jeg er selv under uddannelse, men i det daglige følger jeg med på b.la. Ingeniørens to hjemmesider og både min morbror og morfar arbejder indenfor IT, henholdsvis opbygningen af regnskabssystemer og processtyring, så jeg mener selv at jeg har en fornemmelse af tingende uden egentlig erfaring.

Jeg skriver ikke det her fordi jeg ikke kan lide tanken om en open-source stat/kommune, eller ikke tror det ikke kan lade sig gøre, men der er nogle ting som ikke er blevet nævnt i denne tråd som gør indførelsen af nye systemer i stor skala svært og dyrt. Med et skud fra hoften er der:

Dokumentation. Alle (ALLE) funktioner i software som håndtere personfølsomme data skal være nedskrevet og officielt certificeret af hensyn til ansvaret i softwaren.
Support. Hvem ringer man til når OpenOffice ikke kan starte? Eller Ubuntu? (nævn selv flere)
Udvikling. Hvis ikke man selv ansætter programmører, hvor mange firmaer programmerer i den skala som vi snakker om i open-source?
Licens. Store firmaer/stater er stadig usikre på om der en dag kommer licens på open-sorce (eller dele af det, f.eks. Open-Office)
Sikkerhed. Hvad med sikkerhedsopdateringer? Ligesom softwaren skal de dokumenteres og certificeres (for slet ikke at tale om at kilekoden ligger på her på nettet så enhver kan læse den).
Fremtiden. Hvad hvis udvikleren vinder 28 mill. i Lotto og rejser sydpå? Med open-source er det ikke en garanti at andre står klar til at overtage projektet.

Og sidst ser jeg det problem at hele open-source-samfundet mulighvis ikke er interesseret i at deres hobby holder vores stat med gratis software (det her er min personlige observering og mening).

Jeg er selv ufattelig glad for Debian, og jeg skifter aldrig (læs, ALDRIG) tilbage til Windows eller Mac, så jeg så da gerne open-source blive mere udbredt, og som tak for Debian og alle de andre gode programmer oversætter jeg også open-sorce-software for dansk-gruppen. Bare for at give lidt igen, når jeg nu ikke kan programmere.

Men jeg tror desværre at fordi staten skal bruge certificeret software til mange af deres opgaver, så vil det altid være en kommicel opgave at levere software til dem, for hvilken programmør bruger den slags ressourcer på sin software når han "bare" vil have et godt styresystem?

Igen, det her er kun skrevet for at give input til hvor komplekst det er, ikke for at virke negativ eller noget andet i den retning. Jeg prøver selv at udbrede open-source, men det er utroligt svært, for en del jeg snakker med kender slet ikke til det. De ved hverken hvad Linux, Debian, Ubuntu eller Open-Office er for nogle størrelser, og prøver de f.eks. min bærbare gider mange af dem ikke engang prøve at finde ud af hvordan den virker, for "den gør jo ikke som den plejer at gøre".

Så bare det at sprede budskabet til venner og familie er en stor opgave, men den del skal nok lykkedes en dag :D

God weekend og hilsen Nicky


Jeg kan følge dine pointer til en vis grad, men at tro at en kommunes eller en stor virksomheds egen IT support lige for den ide at installere Linux og FOSS software på alle deres terminaler, er en kende naivt.
Et skift til FOSS i den størrelses orden kræver at man har et kommercielt support system. Og det findes! Jeg ved bare ikke hvor godt de findes i Danmark, jeg ved dog at (mindst) en af forum brugerne her render og arbejder lidt med i o-biz.dk. Men alle de store Linux systemer har sådan support, RedHat, SuSe, Mandrake m.m. (Jeg glemte vist Canonical, men de er der selvfølgelig også)

Men fordelen ved FOSS er jo at hvis der fx er et hospital et eller andet sted i verden som vælger at overgå til FOSS og betaler for support og udvikling af de applikationer de har brug for, så vil alverdens andre hospitaler jo også få denne kildekode til rådighed. Der vil dog stadig være brug for oversættelser og andre ting, men når det første skridt er taget bliver det hurtigt lettere og billigere... Men selvfølgelig tilsvarende besværligt og dyrere for den første.

Certificering som du nævner er givet et problem, men det burde blive ordnet mellem den certificerende myndighed og udvikleren/support giveren.

Jeg tror vi skal lidt væk fra den analogi om at GNU/Linux bliver udviklet af en enkelt hobby programmør i en mørk kælder! Faktum er at det er kæmpe store virksomheder som udvikler på GNU/Linux, de for så til gengæld en masse hjælp fra hobby programmører.

Jeg hører tit en undren fra folk som ikke forstår hvorfor kommuner osv. ikke spare alle licens kronerne og skifter til open source. Men faktum er at den type bruger som de er, har de brug for nogen som de kan stille for ansvar, og det betyder at uanset om de vælger at benytte sig af åben eller lukket software, så er er de nødt til at have support aftaler på plads. hvorvidt de så er klar over at de kan få det til Linux, er et åbent spørgsmål... Men hvorfor ændre på noget der tilsyneladende virker? - Det spørgsmål er vi også nødt at stille når vi ikke kan forstå at de hænger fast.

Anyways, Jeg synes jeg er begyndt at vrøvle og så er det altid et godt tidspunkt at stoppe! Jeg har også glemt lidt min pointe, men jeg tror det var noget med at et skifte til FOSS i store sammehænge, ikke er og burde ikke være gratis!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf AJenbo » 18. sep 2010, 18:34

Har lige nogle modargumenter, ellers er jeg rimelig enig, det er svært! Men meget handler også om holdning og vane.

TitanusEramius skrev:Support. Hvem ringer man til når OpenOffice ikke kan starte? Eller Ubuntu? (nævn selv flere)

Canonical, O-biz, OSL, Novell og begynder der at kommet kunder vil der også opstå mange flere.

TitanusEramius skrev:Udvikling. Hvis ikke man selv ansætter programmører, hvor mange firmaer programmerer i den skala som vi snakker om i open-source?

Der er vel ikke nogen real forskæl på hvordan man programmere open eller closed source, det er vel bare et krav der stilles af dem der bestiller softwaren.

TitanusEramius skrev:Sikkerhed. Hvad med sikkerhedsopdateringer? Ligesom softwaren skal de dokumenteres og certificeres (for slet ikke at tale om at kilekoden ligger på her på nettet så enhver kan læse den).

Cannonical garantere sikkerheds opdateringer i op til 3 år på en udgivelse, der ud over kan man betale sig fra at få bestemte fejl rettet asap.

TitanusEramius skrev:Fremtiden. Hvad hvis udvikleren vinder 28 mill. i Lotto og rejser sydpå? Med open-source er det ikke en garanti at andre står klar til at overtage projektet.

Så er det jo heldigt at det er open source, så kan man bare hyre et andet firma til at tage over, hade det været et proprietært stykke software og udvikleren heller ville syd på hade man sider med håret i saksen.

TitanusEramius skrev:Og sidst ser jeg det problem at hele open-source-samfundet mulighvis ikke er interesseret i at deres hobby holder vores stat med gratis software (det her er min personlige observering og mening).

Det er ikke min fornemmelse (se blandt andet denne tråd), men fair nok :)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf Pihl » 19. sep 2010, 20:10

TitanusEramius skrev:Jeg kan uden at blinke med et øje fortælle jer at det aldrig kommer til at virke.

der er nogle ting som ikke er blevet nævnt i denne tråd som gør indførelsen af nye systemer i stor skala svært og dyrt. Med et skud fra hoften er der:


Nej, problemer er faktisk meget mindre end du tror, og de problemer du nævner, er faktisk slet ikke problemer i virkeligheden.

Fx har du Canonical, som står bag Ubuntu, ligesom Microsoft står bag Windows. Og ligesom Microsoft har partnere, har Canonical også certificerede partnere - såsom min egen virksomhed, O-Biz.

Du kan vælge at installere OpenOffice, og benytte en virksomhed som Magenta ApS eller O-Biz til at garantere support mm, eller du kan vælge en betalingsversion af OpenOffice, hvor du få garantien. Fx StarOffice (Oracle), Lotus Symphony (IBM), Novell Edition (Novell) bare for at nævne et par stykker (de fleste danske kommuner som har implementeret OpenOffice har anvendt Novell Editions gratisudgave).

Det som jeg oplever i mit arbejde med kommuner og virksomheder, er at det sjældent er tekniske problemer, der stopper nogen i videre udrulning. Nej, det er snarere uvidenhed (man ved fx at der findes Ubuntu partnere, ligesom der findes Microsoft partnere) og fordomme om Open Source som noget useriøst, gratis software som dårligere end betalingssoftware, og ikke mindst en generel frygt for at det er dyrt at opgradere viden/kompetencer fordi man skifter system (læringskurven er faktisk forbavsende lille), samt en meget stærk frygt for FORANDRING.

Der ER nogle tekniske problemer. Særligt når det kommer til forvaltningen i kommunerne, og den binding op mod fagsystemerne (tak KMD), som ofte finder sted. Men de tekniske forhindringer er rent faktisk mindre end de psykologiske forhindringer.

Og nej du har ret: Der er ingen garanti for, at der er andre der står i kø til at overtage det, hvis et open source projekt går ned. Men er der det, hvis et close source firma går ned? Hvis der er penge i skidtet, skal det nok fortsætte - åbent eller lukket.

Jeg tror dine invendinger er baseret lidt for meget på fordommen om, at Open Source er små kælderprojekter lavet af enlige nørder. MySQL blev altså solgt for 1 milliard for 1½ år siden, og Linux er det mest udbredte serversoftware der findes. Jovist findes der tusindevis af Open Source projekter, som laves af en enkelt person eller to, men de stor projekter er altså million- og milliarforetagender som finansieres af store virksomheder - herunder Ubuntu, Firefox og OpenOffice.

Men du har dog ret i din konklusion. Det ER Komplekst, og det ER svært. Men ikke helt af de årsager du nævner, men snarere af psykologi, markedsføring, manglende kendskab, fordomme og naturligvis også en vis mængde teknik ;-)

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf soundpartner » 19. sep 2010, 22:46

TitanusEramius skrev:Jeg kan uden at blinke med et øje fortælle jer at det aldrig kommer til at virke.

jeg kan så uden at blinke fortælle dig at du tager fejl i mange af dine ting.
TitanusEramius skrev:Jeg er selv under uddannelse, men i det daglige følger jeg med på b.la. Ingeniørens to hjemmesider og både min morbror og morfar arbejder indenfor IT, henholdsvis opbygningen af regnskabssystemer og processtyring, så jeg mener selv at jeg har en fornemmelse af tingende uden egentlig erfaring.

jeg omgås dagligt med dataloger, arbejder med linux som hobby, og kommer en del rundt til konferencer og andre arrangementer for at vise ubuntufanen.
desuden har jeg arbejdet med computere som hobby de sidste snart 30 år siden min kære fader fik sin første "pc"
som dig vil jeg derfor også sige at jeg har en rimelig fornemmelse for tingene.
TitanusEramius skrev:Jeg skriver ikke det her fordi jeg ikke kan lide tanken om en open-source stat/kommune, eller ikke tror det ikke kan lade sig gøre, men der er nogle ting som ikke er blevet nævnt i denne tråd som gør indførelsen af nye systemer i stor skala svært og dyrt. Med et skud fra hoften er der:

udgiften forbundet ved et skift fra en windows version til en ny tror jeg er betydelig større end du tror. det kan godt være at der skal bruges færre mandetimer på et sådant skift men så vil der tilgængæld være en masse andre udgifter til licenser osv, så i sidste ende tror jeg at det vil gå ca lige op
TitanusEramius skrev:
Dokumentation. Alle (ALLE) funktioner i software som håndtere personfølsomme data skal være nedskrevet og officielt certificeret af hensyn til ansvaret i softwaren.

her vil jeg vove at påstå at opensource netop er bedre. Du får aldrig microsoft til at fortælle hvad windows nu kan helt ned i detaljer, og absolut aldrig til at fortælle hvordan tingene virker. windows er closed source, og langt hen af vejen så går det ud på at man må vælge at stole på microsoft.
med opensource der er kildekoden frit tilgængelig, og så kan folk ellers bare gå i gang
TitanusEramius skrev:Support. Hvem ringer man til når OpenOffice ikke kan starte? Eller Ubuntu? (nævn selv flere)

når openoffice, ubuntu eller andre opensource programmer går ned så ringer du til obiz. hvis de ikke lige har tid så til magenta, eller et af de andre mange firmaer der kan den slaks ting.
hvis ikke der er nogen der har tid til dig, så sætter du dig ned med en netforbindelse og får hjælp fra et af de mange forums, eller du fremskaffer kildekoden (som er offentlig tilgængelig) og så løser du dit problem selv, eller du ansætter en person til at fikse det for dig
TitanusEramius skrev:
Udvikling. Hvis ikke man selv ansætter programmører, hvor mange firmaer programmerer i den skala som vi snakker om i open-source?

en hel del faktisk. Nu har vi nævnt magenta og obiz. men der er alle medlemmerne af osl (foreningen for open source leverandører) men i bund og grund kan alle jo netop finde en kildekode og rette den til så den passer. i sidste ende kan du vælge at ansætte din egen programmør
TitanusEramius skrev:Licens. Store firmaer/stater er stadig usikre på om der en dag kommer licens på open-sorce (eller dele af det, f.eks. Open-Office)

her er du netop sikret... opensource kan ikke lukkes. hvis noget er frigivet som opensource så vil det våre åbent nu og altid. Nogle projekter kan så blive delt op således at der bliver lavet nye funktioner som er closed source, men den del som er opensource vil altid være frit tilgængelig så du kan ikke få tvunget noget ned i halsen du ikke har lyst til. og endnu en gang kan du altid i sidste ende blive på version XXX og så selv eller i sammenarbejde med nogle andre vidderudvikle på denne og den vej igennem er du mere sikker med opensource end du er med closed source.
et lille eksempel. for et stykke tid siden der brugte mange studier det lydprogram der hedder protools. det fantes til både mac og windows. nogle kørte på mac og andre på windows.
pludselig så købte aple så protools og i dag der er det aple der står bag protools. det betyder rent praktisk at hvis du vil køre med protools så skal du have en mac, for windowsversionen af protools den bliver ikke lavet mere. man må derfor vælge mellem en 4 år gammel protools på windows (hvis du kan finde den til salg brugt) eller du må anskaffe dig nyt hardware (mac) og så køre protools på denne.
havde protools været opensource så var problemet knap så stort for så kunne nogle andre komme ind og overtage projektet og viddereudvikle det. man kunne selv tilpasse specielle funktioner som man kunne indkorporere i programmet osv
TitanusEramius skrev:Sikkerhed. Hvad med sikkerhedsopdateringer? Ligesom softwaren skal de dokumenteres og certificeres (for slet ikke at tale om at kilekoden ligger på her på nettet så enhver kan læse den).

og det er jo netop en sikkerhed... når microsoft kommer med en sikkerhedsopdatering så er den sertificeret af microsoft. med andre ord så er det den samme "myndighed" der laver,tester, certificerer og står bag denne sikkerhedsopdatering. de fortæller ikke nogen som helst hvad de har lavet og hvordan, men de fortæller hvilke sikkerhedshuller den lukker.
med opensource der kan hvem som helst jo se koden igennem og hvis den gør noget skidt så kan du være ret sikker på at få besked om dette. ligeledes så kan du jo selv se koden igennem, og gør den noget du ikke ønsker så kan du lade den være, eller du kan lave dit eget patch som tilpasser det din virksomhed
TitanusEramius skrev:
Fremtiden. Hvad hvis udvikleren vinder 28 mill. i Lotto og rejser sydpå? Med open-source er det ikke en garanti at andre står klar til at overtage projektet.

næææ men så kan du selv overtage. hvis du har en aftale med et "closedsource projekt" vi kan f.eks tage sun som eksempel. så bliver sun lige pludselig overtaget af en af konkurrenterne (måske enda den konkurrent som du fravalgte da du undersøgte markedet) men pludselig så køber oracle så sun. oracle kan så vælge at lukke for dele af suns produkter, kan vælge at snige dele af det produkt du fravalgte ind i det du så valgte osv, og dette alt imens du ikke kan gøre en skid ved det.
faktisk kan en konkurrent vælge at købe det produkt du nu bruger og lukke og slukke det fra dag til dag og den vej igennem sikre sig at du som forbruger bliver nød til at skifte til netop deres produkt
TitanusEramius skrev:
Og sidst ser jeg det problem at hele open-source-samfundet mulighvis ikke er interesseret i at deres hobby holder vores stat med gratis software (det her er min personlige observering og mening).

fy for pyffer det stinker af fordomme den der. opensource er jo ikke kun hobby-projekter. en del starter måske som et ønske om at lave et eller andet som man selv kan bruge, men der er lige så mange projelter der er backet op af store firmaer og er ret så seriøse
TitanusEramius skrev:Jeg er selv ufattelig glad for Debian, og jeg skifter aldrig (læs, ALDRIG) tilbage til Windows eller Mac, så jeg så da gerne open-source blive mere udbredt, og som tak for Debian og alle de andre gode programmer oversætter jeg også open-sorce-software for dansk-gruppen. Bare for at give lidt igen, når jeg nu ikke kan programmere.

Men jeg tror desværre at fordi staten skal bruge certificeret software til mange af deres opgaver, så vil det altid være en kommicel opgave at levere software til dem, for hvilken programmør bruger den slags ressourcer på sin software når han "bare" vil have et godt styresystem?

så det du siger er at software skal være certificeret og derfor skal det være et monopol som kan gøre hvad de vil. de kan lave det værste lort, give det et certifikat og så er alt godt.
det optimale ville da netop være at kildekoden var åben således at alle kan rette eventuelle fejl. sådan at du selv kan hyre hvem du nu stoler på til at serfitificere din software (i bund og grund sætte en signatur på at dette er ok kode) og hvis nu denne person vælger at brænde dig af så kan du vælge en ny sammenarbejdspartner. der vil pludselig komme konkurrence på markedet og i sidste ende vil dette resultere i bedre software og lavere priser
TitanusEramius skrev:
Igen, det her er kun skrevet for at give input til hvor komplekst det er, ikke for at virke negativ eller noget andet i den retning. Jeg prøver selv at udbrede open-source, men det er utroligt svært, for en del jeg snakker med kender slet ikke til det. De ved hverken hvad Linux, Debian, Ubuntu eller Open-Office er for nogle størrelser, og prøver de f.eks. min bærbare gider mange af dem ikke engang prøve at finde ud af hvordan den virker, for "den gør jo ikke som den plejer at gøre".

Så bare det at sprede budskabet til venner og familie er en stor opgave, men den del skal nok lykkedes en dag :D

God weekend og hilsen Nicky

jeg syntes ikke som sådan det du skriver er negativt, men det er uoplyst og ensporet. du ser helt klart bægeret som halvtomt. du ser på alle problemerne uden at se alle mulighederne.
folk med din tankegang findes der detsværre mange af og vores opgave er at oplyse disse frem for bare at give op og lade stå.

der findes i dag en masse ting som man bare lige skal finde.
der findes opensource styresystemer og kontorpakker, så computeren kan starte op og bruges til normal kontorbrug. Der er mailprogrammer, der er browsere osv så maskinen kan gå på nettet osv uden problemer.
der findes flere opensource regnskabsprogrammer, der findes opensource kasseaparater, og enda løsninger hvor kassearparater kan snakke sammen med regnskabsprogrammer osv (disse findes enda på dansk, og lavet af en dansker) lagerstyring osv er heller ikke noget problem ligesom cad-tegning, 3d-tegning og rendering, kartoteks-programmer osv heller ikke er noget problem.
alt der kan programmeres som en web-aplikation kan også bringes til at virke i en opensource browser som f.eks firefox eller cromium. så jeg vil vove den påstand at der ikke er meget som ikke kan bringes til at virke.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf zob » 19. sep 2010, 23:16

Jeg vil ikke også svare TitanusEramius. Det er vist allerede blevet gjort godt og grundigt og med god grund.
Jeg vil i stedet stå for linket til lidt hyggelæsning (jeg har linket til det før, men det fremgår at der i hvert fald her i tråden er nogen der ikke har læst det):
http://www.focus.com/fyi/information-te ... ot-expect/

Fordelen ved open source er mange, men blandt andet den at man selv kan deltage i at rette de fejl man finder, eller bare forbedre softwaren. Der er en grund til at Det Hvide Hus bidrager med kode til drupal (opensource): http://arstechnica.com/open-source/news ... eloper.ars

Men naturligvis er det kompliceret, men som soundpartner siger. Det er skift mellem forskellige versioner af windows også.

Og lige til wotans første indlæg, så er samtlige de eksempler du giver (men undtagelse af 1 - teknisk tegning) blot databaser. Og det findes open source. (Lagerbeholdning, Kunderegistrering, journaler, vagtplaner, patientregistrering, registre, sagbehandling, tlf-lister - det er databaser det hele).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Vedr. indførelse af Ubuntu som alternativ.

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2010, 04:08

soundpartner skrev:faktisk kan en konkurrent vælge at købe det produkt du nu bruger og lukke og slukke det fra dag til dag og den vej igennem sikre sig at du som forbruger bliver nød til at skifte til netop deres produkt

Se Adobes køb af Macromedia for et godt eksempel på den her, kender mange fustret lære på teknisk skole der nu skal til at lære Dreamweaver nu hvor de ellers hade sat sig ind i GoLive (Adobes egen), og hvor er FreeHand blevet af?

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster