Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 16. apr 2010, 15:27

Efter den succesfulde periode med Lucid Lynx, Ubuntu 10.04, udgivet 29 april 2010 vil vi søge at gentage denne succes med den kommende Maverick Meerkat, a.k.a Ubuntu 10.10, sat til udgivelse i oktober 2010.

Først af alt skal vi lige have gennemført UDS, Ubuntu Developer Summit, i maj måned. Her vil Road-Map for Maverick Meerkat blive fastlagt, lige som de første, og nyeste, teknologier vil blive diskuteret med henblik på inkorporering i Maverick.

Det er meget for tidligt at spå om, hvilke forandringer Maverick vil bringe. Men en total omskrivning af GUI/Interface til UNR, Ubuntu Netbook Remix, skulle ligge helt fast. Lige som det også er boot-tiden på bl.a. UNR der vil blive arbejdet med.
En endnu større integration af Social Networking, i form af Me Menu vil også få kærligheden at føle, på den gode måde. Og i det hele taget er planen lige nu at fokusere på UNR-delen, uden dog at glemme de millioner af brugere, som holder sig til desktoppen.

Cloud Computing er et andet område Maverick vil blive påvirket på. Men disse ting er det endnu meget begrænset med oplysninger om. I det hele taget ligger meget af den oplysning, som er tilgængelig i overskriftform: Nyt, og bedre UI til UNR. Hurtigere netopkobling ved wi-fi. Bedre understøttelse af netværk generelt. Optimert Cloud Computing.

Det er heller ikke muligt at finde oplysninger omkring Linux-kernel, m.h.t. version, men mon ikke vi her taler 2.6.33.xx eller måske endda 2.6.34.xx

At der med sikkerhed fortsat vil blive arbejdet med grafikken, og derfor også GNOME 3.0 vil være en naturlig tanke omkring Maverick. Men stadig kun et gæt. Vi afventer derfor spændt UDS i maj måned, og vender tilbage når der foreligger en road-map.

Edit: Efter en smule forskning i emnet tror jeg godt jeg tør satse på, at Maverick vil udkomme med kernel 2.6.34, og ikke som først antaget 2.6.33. UDS ligger i maj måned, som også er der, hvor kernel 2.6.34.xx bliver udgivet. Derfor vil det være nærliggende at tro, at valget falder på denne kerne i den første Alpha af Maverick Meerkat.

Till then

Jimmy
Senest rettet af Jimmyfj 18. apr 2010, 12:45, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Pihl » 16. apr 2010, 17:36

Og for at supplere din gode opsummering: Mark Shuttleworth siger at fokus er 'light' altså at Ubuntu skal være let. Så jeg tror vi vil få et fortsat fokus på boot og performance at se, hvor man måske også tager nogle større skridt, end vi har set i 10.04. 'Light' er det gennemgående tema, og derfor tror jeg heller, at det som sådan er et specielt fokus på Ubuntu Netbook Edition (UNR hedder fra 10.04 nu UNE) som sådan - udover gui-fornyelse.

Hvad angår Cloud Computing, snakker vi jo særligt om Ubuntu One, jeg tror vi vil se det udbygget (hvad angår Ubuntu desktop). Og udbygget meget. Jeg har på fornemmelsen, at Canonical har fundet ud af, at Ubuntu One kan blive hjørnestenen i en ny forretningsmodel for Ubuntu, og stedet hvor Ubuntu omsider kan få indtægter og udgifter til at gå lige op. Med Ubuntu One kører Ubuntu sig nemlig ind på samme spor som iTunes, iPhone, iPad, Android, Kindle osv benytter sig af: Hvor platformen netop kun er en platform for den service, hvor indtjeningen reelt ligger. Jeg tror vi vil se rigtig meget udvikling til Ubuntu One.

Og så vil der helt sikkert blive finpudset på det nye tema til Ubuntu. Og vi vil få at se, hvad øvre højre hjørne skal bruges til :-)

Mark har jo for ikke så længe siden forladt jobbet som direktør for Canonical og kastet sig over design og usability området. Det fulde omfang af den omprioritering får vi sikkert også først at se for alvor i 10.10 :-)

Husk i øvrigt, at hvis man har (seriøse) forslag til 10.10, kan man lave og indsende et blueprint til Launchpad, og hvis det findes interessant, vil det blive diskuteret på UDS. Man skal selvfølgelig selv gøre lidt arbejde for at fremhæve sit blueprint, og måske alliere sig med en person der er fysisk til stedet. Læs mere her.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 22. apr 2010, 13:17

Og her https://wiki.ubuntu.com/MaverickReleaseSchedule er den så - release-road-map for Maverick Meerkat, fremover blot kaldet Maverick (10.10).

UDS er fastlagt til den 2 maj 2010
Første Alpha (1) fastlagt til 5 maj - Her kan man så overveje om befrielsen af Danmark 5 maj 1945 blot er et sammentræf, eller om vi nu éndelig skal befries for binære blops fra nVidia og ATI?

Hvorom alting er, så installerer jeg i hvert fald Alpha 1 den dag den udkommer.

Edit:

Releasedate for første Alpha release er forkert. Første Alpha kommer ikke før omkring 05-06-2010. Jeg beklager fejlen.
Senest rettet af Jimmyfj 5. maj 2010, 14:15, rettet i alt 2 gange.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Lego399
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. maj 2010, 18:45
IRC nickname: Lego399

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Lego399 » 2. maj 2010, 19:06

Personligt glæder jeg mig enormt meget til at Single-bar-panelet ( http://www.neowin.net/news/ubuntu-1010- ... bar-design ) bliver introduceret.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 3. maj 2010, 00:29

Turen gennem 10.10 alpha, kan godt gå hen og blive lidt af en stroppetur. Jeg fornemmer flere og mere radikale ændringer end til 10.04. Men det er godt du gider jimmyfj, vi har brug for en spejder i helt ude ved fronten. Det bliver da interessant at følge. Jeg tror ikke jeg kommer på så tidligt denne gang. 10.04 kører jo som en drøm, så jeg kan ikke slippe den.
(Og dog, måske på min gamle laptop (fra 2003), hvis de fikser den kernel regression der blev indført med kernel 2.6.32 mht til rt2500 wifi kernel drivers - se https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/539794 ).

Husk at singlebar-panelet kun er for netbook edition. Endnu da...

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 10. maj 2010, 19:20

Lidt fra Hr. Shuttleworth angående det nye netbook interface i 10.10: http://www.markshuttleworth.com/archives/383
Det kan testes på 10.04 (og det ER en TEST-version) ved at installere som følger:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:canonical-dx-team/une

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update && sudo apt-get install unity

Vælg unity som session i GDM-login.
Bemærk det er møntet på netbooks.

kilde: http://www.webupd8.org/2010/05/ubuntu-1 ... light.html

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 10. maj 2010, 23:57

Rigtig flot "dock" - Og Vups, ind den fløj. Unity er let at finde rundt i, når blot man husker, at det kun er kørende programmer, man kan pinne til bjælken til højre. Men det er ikke det store problem at finde, og starte, de programmer, man plejer at bruge mest.

Klik på mappen "Programmer", som er den øverste mappe i dock'en. Og frem kommer en Nautilus-lignende file-manager, hvorfra du kan starte alle de programmer, du ønsker at pinne til docken. Højreklik på programmets ikon, som fremkommer i dock'en og vælg "Behold i Docklinjen", (husker ikke lige hvordan det er skrevet). Herefter starter programmerne blot ved et enkelt klik på ikoner, som vi er vant til. Lækkert og intuitivt UI.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf AJenbo » 13. maj 2010, 23:29

Jimmyfj skrev: Releasedate for første Alpha release er forkert. Første Alpha kommer ikke før omkring 05-06-2010. Jeg beklager fejlen.

Det er så også forkert, Alpha 1 kommer torsdag 03-06-2010 ;)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 13. maj 2010, 23:41

Og f-spot ryger ud og ind kommer shotwell som default foto-manager.
Min stemme ville nok have gået til gthumb, men shotwell ser også ret fin ud (hastighedsmæssigt i hvert fald). Tænk fotomanager, ikke den store fotoredigering - det har vi GIMP til.

Ellers er der vist ingen default app forandringer planlagt - so far.

Hvis nogen skulle få lyst til at tjekke den seneste version ud så er der en PPA.

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:yorba/ppa

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude install shotwell

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 14. maj 2010, 00:53

zob skrev:Og f-spot ryger ud og ind kommer shotwell som default foto-manager.
Min stemme ville nok have gået til gthumb, men shotwell ser også ret fin ud (hastighedsmæssigt i hvert fald). Tænk fotomanager, ikke den store fotoredigering - det har vi GIMP til.

Ellers er der vist ingen default app forandringer planlagt - so far.

Hvis nogen skulle få lyst til at tjekke den seneste version ud så er der en PPA.

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:yorba/ppa

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude install shotwell


Er årsagen til at F-spot ryger ud at Canonical er lunken ved Mono på grund af at der så eksisterer en mulighed for patent-knas med MS?
Fra http://www.mono-project.com/Licensing:
Patents

Could patents be used to completely disable Mono?

First some background information.

The .NET Framework is divided in two parts: the ECMA/ISO covered technologies and the other technologies developed on top of it like ADO.NET, ASP.NET and Windows.Forms.

Mono implements the ECMA/ISO covered parts, as well as being a project that aims to implement the higher level blocks like ASP.NET, ADO.NET and Windows.Forms.

The Mono project has gone beyond both of those components and has developed and integrated third party class libraries, the most important being: Debugging APIs, integration with the Gnome platform (Accessibility, Pango rendering, Gdk/Gtk, Glade, GnomeUI), Mozilla, OpenGL, extensive database support (Microsoft only supports a couple of providers out of the box, while Mono has support for 11 different providers), our POSIX integration libraries and finally the embedded API (used to add scripting to applications and host the CLI, or for example as an embedded runtime in Apache).

The core of the .NET Framework, and what has been patented by Microsoft falls under the ECMA/ISO submission.

Microsoft has announced (http://port25.technet.com/archive/2009/ ... dards.aspx) that the ECMA standards for C# and the CLI are covered under the Community Promise (http://www.microsoft.com/interop/cp/default.mspx) patent license.

Basically a grant is given to anyone who want to implement those components for free and for any purpose.

For people who need full compatibility with the Windows platform, Mono's strategy for dealing with any potential issues that might arise with ASP.NET, ADO.NET or Windows.Forms is: (1) work around the patent by using a different implementation technique that retains the API, but changes the mechanism; if that is not possible, we would (2) remove the pieces of code that were covered by those patents, and also (3) find prior art that would render the patent useless.

Not providing a patented capability would weaken the interoperability, but it would still provide the free software / open source software community with good development tools, which is the primary reason for developing Mono.

The patents do not apply in countries where software patents are not allowed.

For Linux server and desktop development, we only need the ECMA components, and things that we have developed (like Gtk#) or Apache integration.


Bemærk at for Danmarks vedkommende så er det sådan at i EU er softwarepatenter ikke gyldige, men da Ubuntu distribueres i hele verden, formoder jeg at Canonical ikke gider langtrukne retssager på det område.

En anden muligheder at Canonical vil af med så man run-time miljøer på installations CDen for at skabe plads til nogen andet eller noget mere.
Er det rigtigt vil man være nødt til at ofre F-spot som er et program der kræver en CLR (Mono).

/Lars
Senest rettet af lath 14. maj 2010, 01:04, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 14. maj 2010, 01:03

De har stadig tomboy der kører mono. Og så har de faktisk tilføjet en ny monoapp i 10.04 - gbrainy.
Jeg tror bare at f-spot er lidt for tung til de fleste. Den har udmærkede quick-edit værktøjer, men den er bare så sløv. Men det kan da godt være, så er gbrainy bare noget underligt noget at smide ind - den var ikke engang efterspurgt.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 15. maj 2010, 17:34

Okay. Det lader til at der er lidt forvirring omkring hvornår den første Alpha kommer ud. Vi må vel vente og se.

Til de lidt mere utålmodige kan jeg da starte med at lægge den metode, jeg selv bruger mellem versionerne op til de eventuelt interesserede. Jeg bruger selv denne metode, da jeg ikke gider brænde skiver og gen-installere i ét væk. Det er lettere blot at bruge den gode gamle Debian-metode til distro-opgrade, hvilket gøres ved simpelthen blot at rette lidt i din /etc/apt/sources.list (HUSK AT TAGE BACKUP AF DIN NUVÆRENDE, FUNGERENDE, SOURCES.LIST - Hvis nu noget skulle gå galt).

Åben en terminal og skriv:

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/apt/sources.list


Når du har din sources.list åben, med root-rettigheder, starter du med at lave en kopi a filen. Gem den evt. som sources.list_old og luk filen

Tryk "Pil op" på dit keyb. og åben filen /etc/apt/sources.list igen.

Denne gang finder du alle linjer startende med deb, som ikke er marked out med en #.
I de linjer som peger på de officielle repos retter du lucid til maverick, hvor efter du kører denne kommando:

Kode: Vælg alt

apt-get update && apt-get upgrade


Genstart maskinen, for at få alle nye filer indlæst og glæd dig til en udvikling, som kommer til at køre stærkt.

Som en tilføjelse kan jeg oplyse, at vi, sandsynligvis allerede fra 10.10, skal over på et nyt filsystem: BTRFS

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODI1Mg Hvilket jeg, personligt, vil glæde mig meget til. Spændende bliver det også at se, om vi kommer over på GNOME 3.0, eller skal blive på den kendte, lidt slidte, 2.xx
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf lath » 15. maj 2010, 20:17

Jimmyfj skrev:Okay. Det lader til at der er lidt forvirring omkring hvornår den første Alpha kommer ud. Vi må vel vente og se.

Til de lidt mere utålmodige kan jeg da starte med at lægge den metode, jeg selv bruger mellem versionerne op til de eventuelt interesserede. Jeg bruger selv denne metode, da jeg ikke gider brænde skiver og gen-installere i ét væk. Det er lettere blot at bruge den gode gamle Debian-metode til distro-opgrade, hvilket gøres ved simpelthen blot at rette lidt i din /etc/apt/sources.list (HUSK AT TAGE BACKUP AF DIN NUVÆRENDE, FUNGERENDE, SOURCES.LIST - Hvis nu noget skulle gå galt).


Udmærket metode - den Debian distro-upgade metode.

Man kan - hvis man ikke kører direkte på den rå hardware, men i stedet bruger Virtual Box (VB), også bruge faciliten der kaldes Snapshot.
Snapshot giver en mulighed for en undo - hvis du lavede en snapshop af dit system før en disto-upgrade. Går det helt galt kan ved et simpelt klik på den forrige snapshop undo den distro-upgrade - meget nyttigt hvis der går knas i systemet.
Snapshot er beskrevet i VB http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.1.8/UserManual.pdf side 19:
With snapshots, you can save a particular state of a virtual machine for later use. At
any later time, you can revert to that state, even though you may have changed the
VM considerably since then.
You can see the snapshots of a virtual machine by first selecting a machine from
the list on the left of the VirtualBox main window and then selecting the “Snapshots”
tab on the right. Initially, until you take a snapshot of the machine, that list is empty
except for the “Current state” item, which represents the “Now” point in the lifetime
of the virtual machine.


Jimmyfj skrev:Som en tilføjelse kan jeg oplyse, at vi, sandsynligvis allerede fra 10.10, skal over på et nyt filsystem: BTRFS

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODI1Mg Hvilket jeg, personligt, vil glæde mig meget til.


Efter mine uheldige oplevelser med ext4fs der havde en bug, der gjorde at den smadrede filer >512MB, så er jeg meget lidt glad for at bruge et nyt filsystem.
Nu er det sådan at jeg har backup i flere generationer og på meget gamle filsystemer, så filen kunne jeg godt få fat i igen. Det var jeg glad for for det var en tar.gz fil af mit bachelor projekt.

På min 10.04 computer er det sådan at det gode gamle ext3 filsystem er på /usr partitionen alene af den grund at den er 2x hurtigere end ext4 ved installation af ny software.
Det er noget med at pakkesystemet konstant bliver nødt til at flushe data ved installation af en pakke/pakker, ellers går det galt for pakkesystemet, hvis ext4 er filsystemet.

Jimmyfj skrev:Spændende bliver det også at se, om vi kommer over på GNOME 3.0, eller skal blive på den kendte, lidt slidte, 2.xx


Jeg gad godt se GNOME 3.0 i næste Ubuntu.
Artikel om den kommende GNOMe 3.0 fra arstechnica: http://arstechnica.com/open-source/news/2009/11/gnome-roadmap-updated-version-3-to-arrive-in-2010.ars
Spørgsmålet er så om September 2010 er for sent til at GNOME 3.0 kommer med.

Mere GNOME 3.0

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 5. jun 2010, 16:35

Så kom den, Maverick Meerkat Alpha 1. Dvs. at jeg først fik den hentet i går, da jeg har erfaring med at de første par dage kan installationen godt kikse lidt. Men nu ér den installeret og C R A P den er hurtig :mrgreen:

Jeg fik ret i min første antagelse omkring Maverick i Alpha 1, nemlig at kernel kommer i version 2.6.34.xx. En anden antagelse, andet steds i tråden, går på, at F-Spot skulle være taget ud af Ubuntu. Dette er i det mindste ikke tilfældet i min installation. Til gengæld er Gnome Notify bedre end nogen sinde. De fejlmeddelelser, der kommer fra systemet er langt nemmere at forstå for "almindeligt dødelige" og mere præcise i angivelse af kilden til fejl.

Regner du fra "Power Off" til login er denne nu nede på 11 sekunder, og resten af booten lige så hurtig. Specielt målt op mod 10.04 LTS som dykkede fælt i ydelse efter kort tid, hvilket, formentlig, skyldtes en kernel-fejl, som dog også ér rettet igen.

Firefox 3.6 er pænt hurtig, men bliver slået, endda med flere længder, af Firefox 3.7a5 Pre.
Java og Flash er i top, trods fravær af Sun Java JRE.

Installationen er blot to timer gammel, så jeg skal lige have tid til at lege lidt mere med den.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Maverick Meerkat a.k.a Ubuntu 10.10 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 8. jun 2010, 23:05

Så kom den - Kernel 2.6.35.1 - Og den har været ventetiden værd.

På mit Intel baserede Core Duo 2.2 GHz system med 4 GB RAM har den barberet 3 - 4 sekunder af bootup-tiden, hvilket i sig selv er noget af en bedrift. Min boot-tid er nu nede på ca. 12 sekunder, endda på min langsomme SATA 1 disk - Min SATA 2 disk kører med 10.04, som vist har brækket halsen. Men Maverick kører ud af det hårde liv.

Igen ser det ud til, at LTS-udgaven nedprioriteres til fordel for ikke-LTS-udgivelserne, som det er set under Hardy. Jeg kommer med denne påstand begrundet i de tre "After-Releases" af Hardy Heron, hvor mange ting kom med over i LTS-udgaven efter at være blevet testet igennem i de almindelige udgaver. På samme måde vil jeg mene, det kommer til at ske med 10.04.

Den nye kerne, 2.6.35.1 frembringer nogle nye ikoner i min process-linje: Et ikon for strømstyring, Et ikon for Bluetooth og en nøgle. På denne nøgle, hvis man klikker på den fremkommer et menupunkt med teksten: "Drop all elevated privileges" - I sagens natur handler det om rettigheder. Et venstre-klik på punktet afføder ingen handling på den bare desktop. Ej heller i nogen terminal. Så det skal blive spændende at se, hvad det udvikler sig til længere fremme.

Programstart for GIMP, OpenOffice.org Writer, Regneark, DVD-ripper-software, medie-afspiller m.m ligger mellem 5 og 10 sekunder. 10 sekunder for OOo-writer, under 5 sekunder for regneark. GIMP ligger på små 6 sekunder og så videre. Ingen af programmerne bruger mere end 10 sekunder til opstart/klar. En klar forbedring i forhold til 10.04.

Grafikken er, igen, et kapitel for sig. Uden 3D-driveren fra nVidia tonser grafikken bare der ud af. Godt nok uden Compiz, men det pjat kan man så lege med senere, når vi når beta-udgaven.

Rigtig spændende bliver det at se, om vi i en senere Alpha, eller Beta vil stifte bekendtskab med BTRFS fil-systemet. Canonical ér opsat på at skifte fra EXT4 til btrfs, men hvornår præcist kan det være, en af I andre ved mere om lige nu end jeg.

Alt i alt, til nu, en rigtig positiv oplevelse at have Maverick Meerkat som dagligt system. Alt fungerer, og fungerer hurtigt og pålideligt.

Go for Maverick Alpha 1 - Just GO 4 IT

Edit:
Evolution har også fået et tiltrængt facelift. Programmet er langt mere overskueligt nu. Det virker mere intuitivt og logisk at arbejde med, og også her mærker man den øgede hastighed, som må siges at være system-wide.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster