Ubuntu og Intel X38 chipsæt?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Ubuntu og Intel X38 chipsæt?

Indlægaf Jmose » 25. okt 2008, 23:47

Hej...

Efter at I længere tid at have været irreteret over Vista´s til tider besynderlig ideer, overvejer jeg (som mange før mig) at emigrere 100% til Ubuntu på min primære maskine. Har Ubuntu 8.04 på en ældre bærbar.

Maskinen er en familiepc, forstået på den måde at konen og jeg bruger den. (ungerne har deres egen med XP på pga spil..) Vi spiller ikke på maskinen, hvilket også er årsagen til Ubuntu overvejelserne.

Nå, men den har følgende specs:

Abit IX38 QuadGT
Intel Q6600 GO
8 GB ram (pc-6400)
Samsung T-166 320GB HD.
D-Link USB adapter N-draft (DW140)
brænder osv...

Er der en god chance for at det ville virke OK? Og har I iøvrigt erfaringer med AMD´s 780G chipsæt også?

Håber på positive svar..

Mvh
Jmose (som temmelig sikkert vil bruge timer her fremover..)

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Ubuntu og Intel X38 chipsæt?

Indlægaf PKO » 31. okt 2008, 20:42

Hej,

Du kan downloade Ubuntu 8.10 her som Live-cd http://www.ubuntu.com/getubuntu/download.

Denne download brænder du til en cd som billed / ISO-fil ved lav hastighed.

Derefter kan du starte din komputer op uden at installere ved at vælge punktet 'Try Ubuntu without any change to your computer'.

Jeg mener, din komputer vil virke uden problemer. Ellers finder vi en løsning sammen.

Du finder installationsvejledninger i min signatur.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Re: Ubuntu og Intel X38 chipsæt?

Indlægaf Jmose » 1. nov 2008, 09:28

Hej

Tak for svaret. Jeg har i mellemtiden sat og læst lidt på lektien, og fundet ud af at 8GB ram slet ikke var nødvendigt for at Linux kan køre optimalt. Så jeg har ændret lidt på maskinen, også for at spare på strømmen. (som jo efterhånden er vanvittigt dyrt)

Har allerede installeret Ubuntu 8.04 på den. Mest på grund af den udvidede support.

Maskinen ser iøvrigt således ud nu:

AMD X2 4850E (2.5Ghz/45W)
Asus MN2-VM DVI M-atx
2Gb DDR2 800
Onboard Nvidia Geforce 7050 grafik (fint til vores behov)

Resten er solgt fra til en fornuftig pris..

Jeg har dog stadig problemer med Dlink USB sticken. Og overvejer om ikke det ville være bedre med et "rigtigt" trådløst N-draft PCI netkort. Findes der et sted hvor jeg kan finde informationer om dem? Altså sådan at jeg ved det vil virke 100% out-of-the-box i Ubuntu? (Ubuntu understøtter jo allerede WPA2 - så ingen problemer med kryptering)

På forhånd tak.

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Ubuntu og Intel X38 chipsæt?

Indlægaf PKO » 1. nov 2008, 09:44

Hej,

Jeg ville overveje at opgradere til 8.10.

Den nye version er blevet udviklet med fokus på trådløst og vil måske løse din udfordring med det nuværende USB kort.

Du kunne jo eventuelt beskrive dit problem, og vi vil se, om vi kan finde en løsning til dig.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

Jmose
Indlæg: 71
Tilmeldt: 25. okt 2008, 23:33
Geografisk sted: Brejning

Re: Ubuntu og Intel X38 chipsæt?

Indlægaf Jmose » 1. nov 2008, 10:03

Jeg prøver at hente version 8.10 og ser om det giver et bedre resultat. Så må vi se på det bagefter..

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster