Ati radion 9550

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

Ati radion 9550

Indlægaf lopu » 21. okt 2008, 17:36

Har hentet nogle driver til ati 9550 grafikkort og har også kørt første del af deres installmetode det gik godt nok
derefter skriver de man skal gå i en terminal og skrive run /usr/X11R6/bin/aticonfig --initial det har jeg prøvet med det virker ikke
Det er nok bare mig, da jeg er forholds ny i ubuntu hvor skal jeg kører den komando for at få lov til at konfigurer mit grafikkort.?

amd 2600 250gb hd og 2gm ram (K)ubuntu 8.4
dualboot med xp men bruger jeg næsten ikke merer
har næsten fået alt andet op at kører men det virker ikke optimalt med alt for meget vindu's lir slået til i compiz

Windows Sucks Linux Rocks :wink:
Windows Socks Linux Rocks

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ati radion 9550

Indlægaf lath » 21. okt 2008, 22:40

lopu skrev:Har hentet nogle driver til ati 9550 grafikkort og har også kørt første del af deres installmetode det gik godt nok
derefter skriver de man skal gå i en terminal og skrive run /usr/X11R6/bin/aticonfig --initial det har jeg prøvet med det virker ikke
Det er nok bare mig, da jeg er forholds ny i ubuntu hvor skal jeg kører den komando for at få lov til at konfigurer mit grafikkort.?

amd 2600 250gb hd og 2gm ram (K)ubuntu 8.4
dualboot med xp men bruger jeg næsten ikke merer
har næsten fået alt andet op at kører men det virker ikke optimalt med alt for meget vindu's lir slået til i compiz

Windows Sucks Linux Rocks :wink:


I Ubuntu bruger du normalt et pakkestyringsprogram (Synaptic, eller Tilføj / Fjern knappen i programmer menuen til at installere det du har brug for af software (der er undtagelser, og en af dem er restricted drivers) - man downloader ikke software, og installerer det.

Compiz Fusion kører som en drøm, når du har installeret restricted drivers. :)

Følg med ...

    Gør følgende:
  • Det vil være bedst om du kan afinstallere det software du har installeret. (kig efter en readme eller install tekst fil)
  • Installer Restricted Drivers:
    • Gå ind i System | Administration | Hardware drivers
    • Du bliver bedt om at skrive dit kodeord - gør det, og tryk på enter/retur tasten.
    • Afkryds alt, og tryk på Luk knappen.
    • Når recstricted drivers er installeret skal du genstarte computeren
  • Installer ATI Catalyst Controlcenter:
    • Start Synaptic: Vælg menuen System | Administration | Synaptic - pakkehåndtering
    • klik på Søg knappen: Skriv i "Søg:" feltet fglrx-control, "Kig i:" feltet skal være Beskrivelse og navn. Tryk på Ok
    • Installer den pakke som hedder fglrx-control ved at klikke en gang på firkanten ud for pakkenavnet.
    • Tryk på anvend knappen. Synaptic downloader nu pakken/pakkerne og installerer den/installerer dem.
    • Du finder ATI Catalyst Control Center i menuen Programmer | Andre | ATI Catalyst Control Center.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

Re: Ati radion 9550

Indlægaf lopu » 22. okt 2008, 11:05

jeg har installeret restricted drivers og også ati control center det virker bare ikke, der kommer ikke noget frem når jeg vælger det. og når jeg slår for meget til får jeg bare en hvid skærm. og må starte op i fejlsikkret tilstand og reperer x-server, måske mit grafik kort ikke kan klare alt de pæne ting :(
Windows Socks Linux Rocks

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Ati radion 9550

Indlægaf PKO » 22. okt 2008, 11:51

Hej,

Du kunne eventuelt prøve at installere EnvyNG som er et program til installation af grafikdrivere. For dit ATI kort vil den installere version 8.6.

Du installerer EnvyNg ved at trykke på nedenstående link
envyng-gtk

Du finder programmet under Programmer -> Systemværktøjer.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Ati radion 9550

Indlægaf thomasjohansen » 22. okt 2008, 12:05

Mit radeon 4850 kører med restricted fglrx-envy driver. Hvorefter jeg har installeret catalyst til styring af det.

så mit råd er at prøve denne.

Jeg var nød til "manuelt" at fjerne den anden fglrx driver og derefter at installere fglrx-envy via synaptic før den var tilrådighed under restricted drivers.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

lopu
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21. okt 2007, 21:12
Geografisk sted: Odense, Fyn

Re: Ati radion 9550

Indlægaf lopu » 5. nov 2008, 06:36

Er løst brugte envyNG core og nu virker det
tak for hjælpen
Windows Socks Linux Rocks

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster