Sletning af HD

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Mikkel Fog
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. sep 2008, 01:26
Geografisk sted: København S.

Sletning af HD

Indlægaf Mikkel Fog » 25. sep 2008, 01:48

Jeg har forsøgt at instalere Ubuntu 8 på en ny intern HD jeg har købt. Under instalationen gik der et eller andet galt, jeg tror cd'en har været ødelagt.
Jeg har så sat en anden HD i computeren, hvor der lå Ubuntu 8 på i forvejen og kan boote fra den.
Mit problem er nu at jeg ikke kan få adgang til min nye HD. Den ligger på Skrivebordet som icon, ligesom når man har sat et memorystick i, og jeg kan se der ligger nogle filmapper på den, men jeg kan ikke få lov at slette dem og jeg kan ikke få lov til at lægge andre filer ind på den.
Hvad gør jeg?
På forhånd tak
Vh
Mikkel Fog

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Sletning af HD

Indlægaf eitreach » 25. sep 2008, 02:37

Når du starter Ubuntu fra din live-cd, har du så prøvet at formatere dit drev vha. gparted?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Sletning af HD

Indlægaf Stra » 25. sep 2008, 06:14

Alternativt kan du hente gparted via synaptic og herfra formatere den nye harddisk.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Mikkel Fog
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25. sep 2008, 01:26
Geografisk sted: København S.

Re: Sletning af HD

Indlægaf Mikkel Fog » 25. sep 2008, 23:36

Tak for svarene.
Jeg har prøvet at bruge gparted - her kan jeg se drevet og jeg kan slette de filer der ligger på drevet, og jeg har sat en ny partition op, men jeg kan ikke få afgang til at læse eller skrive til drevet efterfølgende, jeg kan slet ikke finde det i "places".
Jeg har prøvet at lave partitionen på alle tænkelige måder, men intet virker.
Til gengæld har jeg taget en ny Ubuntu 8.04 ned fra nettet og brændt den og det virker, nu kører min nye harddisk med Ubuntu, så det er godt.
Men jeg undrer mig stadig over, at jeg ikke kunne installere et nyt drev til udviddelse af den eksisterende lagerplads??
Tak for hjælpen
Vh
Mikkel Fog

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sletning af HD

Indlægaf Jimmyfj » 27. sep 2008, 05:02

Hvis du tjekker under Egenskaber for disken for at se, hvem der står som ejer af disken vil jeg skyde på, at det er root som ejer disken. Du skal stå som ejer af disken for at kunne gøre noget ved den gennem en anden install som du nævner. Brug denne kommando i en terminal til at skifte ejer af disken:

Kode: Vælg alt

chown -R USERNAME:USERNAME /media/navnet-på-disken
(kan også være du finder enheden under /dev/navn-på-enhed).
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster