Hvilket distro er mindst strømslugende(LØST)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Hvilket distro er mindst strømslugende(LØST)

Indlægaf Toddvarg » 13. sep 2008, 04:49

Jeg har pt. købt en thinkpad x61, hvor jeg har lavet en dualboot med windows og ubuntu. Jeg var desværre tvungen til at installere windows, da jeg uddanner mig til datamatiker på aftenkursus.
Det som plager mig er at batteritiden med windows er en del højre end ubuntu. Det skal siges at jeg ikke har nogen ekstra effekter sat til. Så det jeg overvejer er at bytte ubuntu ud med en evt. anden distro som er mere strømsparende, men som ligevel er linux. Det irriterer mig at windows skal være mere strømsparende end linuxsystemer. Jeg har overvejet xubuntu, men ved ikke om den er bedre. Håber at nogen har erfaring med dette spørgsmål.
Senest rettet af Toddvarg 15. nov 2009, 18:40, rettet i alt 1 gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvilket distro er mindst strømslugende

Indlægaf Jimmyfj » 13. sep 2008, 10:26

Der findes en distro som hedder Damn Small Linux:

http://www.damnsmalllinux.org/

Men hvor strømsparende den er ved jeg ikke. Ubuntu bruger ikke specielt meget strøm på bærbare normalt, det er vist blot et spørgsmål om den rette opsætning.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Hvilket distro er mindst strømslugende

Indlægaf Stra » 13. sep 2008, 10:45

Tjek evt. denne ud

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=61

mht til strømbesparende tiltag for Ubuntu bærbar.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Peter K
Indlæg: 120
Tilmeldt: 17. dec 2007, 12:09
Geografisk sted: Århus C

Re: Hvilket distro er mindst strømslugende

Indlægaf Peter K » 13. sep 2008, 13:25

Puppylinux


Den har jeg prøvet i Virtualbox og det er dæleme en lille
vovse....... en puddelhund med læbestift ??.

isofilen er på 87 mb, mener den kan køre udelukkende i ram
Let sleeping dogs lie_________________________________________________
_________WWOZ.org____ may your blues be on the radio

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvilket distro er mindst strømslugende

Indlægaf thj01 » 15. sep 2008, 09:51

hvis du vil have din computer til at bruge mindre strøm er det ikke distroen du skal kigge på, men hvordan det bruger din hardware.

du kan få harddisken til at bruge mindre strøm ved at slukke den noget oftere (mod at dens motor bliver mer slidt)

Du kan skrue ned for skærmens lysstyrke (mod at den bliver mørkere)

Du kan fjerne nogle af dine enheder på computeren gennem bios (f.eks. usb porte)

Du kan fjerne noget af dit RAM (så du kun har 512 Mb) men det vil koste fælt på ydelsen. RAM bruger strøm også selvom det ikke er i brug

Det aller bedste du kan gøre er at behandle dit batteri ordentligt - og det kan du gøre ved jævnligt at aflade det fuldstændigt og lade det op hen over natten.

****

reelt set er mange computere solgt med elendige batterier, og hvis dit batteri alligevel ikke er mere end f.eks 4400 mAH, så får du bare ikke den store ydelse.

Jeg gik fra en Lenovo R50e (med et 4400 AH batteri) der kørte i ca 2,5 timer på batteri med ALT strømbesparende sluttet til og så over til en Lenovo T61 ( 5,2 AH) der kører ca 3 timer.

årsagen er større skærm og mere ram - hvilket alt sammen kræver strøm.

Køb en computer der har et ordentligt batteri - så kan dit batteri holde meget længere, men så hedder det ikke en bærbar til f.eks 5000,- mere - de koster væsentlig mere. Når mit batteri dør, og det gør de jo, så vælger jeg nok at købe et "monster" batteri til min T61 (med mindre den bliver trukket med i dødfaldet) og så måske alligevel ikke - for hvor tit er det lige jeg skal bruge mere end 2,5 timers batterilevetid??

Kort fortalt - hvis du vil spare energi - så køb en computer der hardwaremæssigt sparer energi - og lev med de begrænsninger der følger med.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster