Valg af bærbar

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Runemand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22. nov 2006, 10:47
Geografisk sted: Odense

Valg af bærbar

Indlægaf Runemand » 26. jun 2008, 18:44

Jeg ved ikke lige om det er det rigtige sted at poste dette indlæg.

:!: Hvis man gerne vil købe en ny bærbar computer, som skal køre Ubuntu 8.04, hvilken model skal man så vælge hvis:

:?: Det skal være nemt at installere ubuntu, og få det hele til at virke med det samme.
(Al hardware er supporteret fra start)

Kan det lade sig gøre?

Hvad er jeres erfaring/råd

Mvh. Rune

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Christian.Arvai » 26. jun 2008, 18:58

jeg har 2 bærbare , en acer aspire 5100 (1år gammel) , og en ibm thinkpad r50e (4 år gammel) .

på min ibm virkede ubuntu "out of the box" , og den kører altid stabilt , har aldrig været til rep eller haft andre problemer .

min acer er en lidt anden historie , 1 gang helt ombyttet , 2 gange udskiftning af hd´en , og mindst 10 gange til rep hos expert :? .
efter at jeg skiftede til ubuntu , har aceren kørt fint nok , men jeg har haft lidt problemer med mit graffikkort (er løst nu) ,

så jeg køber selv ibm næste gang.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Valg af bærbar

Indlægaf PKO » 26. jun 2008, 19:03

Hej,

Prøv engang Asus. De laver lækre bærbare. De er blandt de største indenfor computer elektronik.

Min erfaring er, at de altid leverer super kvalitet.

IBM = Lenovo

/Per
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Valg af bærbar

Indlægaf laoshi » 26. jun 2008, 20:05

Jeg har skaffet mig en Zepto Znote 3215w som kører som den skal med Hardy. Lyden fungerede ikke i første omgang, men det havde forum en løsning på (opdatere alsa). Zepto reklamerer med at deres laptops er testet med ubuntu. Men man skal være opmærksom på at man bør vælge intels wireless card, som skulle virke out of the box. Jeg havde et problem med at få sat wlan op, da jeg for at spare et par hundrede kroner valgte deres eget wireless-card - men det lykkedes. Og derfra har det bare kørt derudaf. Opdateringen fra Gutsy til Hardy gik også uden problemer - bortset fra det netbank-problem som har været diskuteret til bunds i en anden tråd.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Valg af bærbar

Indlægaf thj01 » 26. jun 2008, 22:43

LENOVO/IBM

hardwaren er i orden og deres tastetur er noget af det bedste man kan få (tasteturet skal jo bruges en del)

Jeg har selv en T61 med titatium stel og den er bare SUPER.

Den model jeg har havde et lille problem med lyd knapperne i 7.10, men det er sporløst væk i 8.04.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Runemand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22. nov 2006, 10:47
Geografisk sted: Odense

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Runemand » 27. jun 2008, 18:15

Tak for jeres svar.

Jeg har for nylig talt med en der arbejder for IBM. Han fortalte mig at det er Lenovo, der har overtaget produktionen af IBM's laptops.
Det er stadig samme IBM kvalitet, som det altid har været, det er bare lenovo nisser der står ved computer støbeformen. :mrgreen:

Jeg syns altid jeg havner ved Lenovo når jeg overvejer en bærber. Det er ligesom den bedste kvalitet..

Acer ville jeg ikke købe.. Dem står der altid en stor bunke af ude i cerviceafdelingen. (jeg arbejder i en computerbutik)
Vores servicemand joker ofte med acer.. "gad vide om dem der har en acer computer.. bare tror det er normalt for en computer, at det hele virker af h til
og crasher i tide og utide" siger han. :lol:

Jeg overvejer også en ASUS Eee. Jeg var så heldig at prøve en IRL, for et par uger siden.. Det er en nice lille maskine.. nok bare lidt for lille skærm til mig.
Så skulle det være en af de nye modeller med større skærm måske.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Christian.Arvai » 27. jun 2008, 18:44

hej :)

citat:
Vores servicemand joker ofte med acer.. "gad vide om dem der har en acer computer.. bare tror det er normalt for en computer, at det hele virker af h til
og crasher i tide og utide" siger han. :lol:



:lol: nej det gør vi ikke , det er derfor jeg aldrig kunne drømme om at anbefale dig en acer.
det kan ikke passe at den først kører perfekt efter at jeg skiftede til ubuntu , det er totalt spild
af penge , at jeg betalte for vista og der kun var problemer med det .
det eneste gode er at jeg tegnede en forsikring på den , så jeg er da sluppet for alle regningerne .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Runemand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22. nov 2006, 10:47
Geografisk sted: Odense

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Runemand » 1. jul 2008, 00:49

Jeg ved godt det ikke var en anbefaling af Acer du kom med i dit første indlæg Christian, du skrev jo netop om din dårlige erfaring.
Jeg ved også at det ihvertfal ikke skal være en Acer, når jeg engang får taget mig $ammen til at købe en bærbar, det ligger helt fast.

Jeg vil bare gerne finde en bærbar, hvor jeg kan installere ubuntu, og hvor det hele så bare virker som det skal, uden jeg skal bruge tid på at
få netkortet eller en anden dims til at fungere.. det kunne være nice.
Det skulle vel også være muligt, hvis man kikker på hardwaren der er i, inden man køber bærbar.

Runemand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22. nov 2006, 10:47
Geografisk sted: Odense

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Runemand » 4. jul 2008, 10:34

Nu har jeg fået bærbar!

Det blev en fujitsu siemens Amilo PA 1510
Det var umiddelbart ikke lige det jeg gik efter i første omgang, men da vi havde noget oprydning på service lageret, dukkede den op, og jeg fik lov at købe den til 1249,- det var jo et ret godt tilbud. :mrgreen:
Det er en der har været repareret, og hvor kunden har fået udleveret en ny bærbar, så den er ikke helt ny, men den er i ret fin stand. så alt i alt er jeg meget tilfreds. Den holder batteri i lidt over 2 timer, så batteriet er ikke slidt.

Runemand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22. nov 2006, 10:47
Geografisk sted: Odense

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Runemand » 4. jul 2008, 11:41

Så fik jeg installeret Ubuntu 8.04 på min computer.

Det var næsten for nemt, det hele virker perfekt!! :mrgreen:
Det eneste jeg skulle gøre var, at aktivere restricted driverne til grafikkortet, og så genstarte computeren.

:D :D :D :D

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Valg af bærbar

Indlægaf sådanUBUNTU » 5. jul 2008, 10:16

Det lyder sørme som et godt tilbud :)
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Toddvarg » 6. jul 2008, 00:27

bare for at hænge sig på en eksisterende tråd ang. laptop, er det nogen der har erfaringer med panasonic laptop og ubuntu 8.04, de siger at batteriet kan holde 9 timer og man kan hælde vand på tastaturet (hvis man har de behov) uden at det sker noget og den kan holde til at falde ned fra et skrivebord.

http://www.buy.com/prod/panasonic-tough ... 77105.html
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Runemand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22. nov 2006, 10:47
Geografisk sted: Odense

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Runemand » 14. jul 2008, 11:33

Jeg har lige kikket på dit link til den lille panasonic bærbare.
Subnoten ser fed ud, men prisen... er der ikke kommet et nul for meget på i enden. :?

Jeg mener, den minder da lidt om en asus Eee, den koster bare 10x så meget.

Ang. dit spørgsmål. Jeg ved ikke om ubuntu, vil køre godt på den Panasonic. Jeg ville nok google
efter om der er nogle, der har erfaringer med det, inden jeg købte sådan en "dyr en" :D

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Casper Hansen » 14. jul 2008, 11:53

Runemand skrev:Nu har jeg fået bærbar!

Det blev en fujitsu siemens Amilo PA 1510
Det var umiddelbart ikke lige det jeg gik efter i første omgang, men da vi havde noget oprydning på service lageret, dukkede den op, og jeg fik lov at købe den til 1249,- det var jo et ret godt tilbud. :mrgreen:
Det er en der har været repareret, og hvor kunden har fået udleveret en ny bærbar, så den er ikke helt ny, men den er i ret fin stand. så alt i alt er jeg meget tilfreds. Den holder batteri i lidt over 2 timer, så batteriet er ikke slidt.


Jeg har en Fujitsu-Siemens Amilo L1310G og der fungerer Ubuntu slet ikke på. I Gutsy fungerede Compiz slet ikke - det kom det til ved Hardy, men hvergang jeg kører med Ubuntu på den bliver den for varm og slukker. Så jeg går kraftig og overvejer at købe en Zepto med Intels wireless card.

- Men fedt at alt virker på din Fujitsu-Siemens!:)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Runemand
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22. nov 2006, 10:47
Geografisk sted: Odense

Re: Valg af bærbar

Indlægaf Runemand » 15. jul 2008, 08:43

Jeg har installeret "det andet" styresystem på amiloen igen.

Når Ubuntu 8.04 er på Amiloen, så kan jeg ikke få Jack sense til at virke.
Det betyder, at når jeg kommer hovedtelefonerne i det forreste jack stik, så slår den ikke de interne højttalere fra. Mega nederen :(

Jeg har søgt lidt rundt på nettet efter en løsning på jack sense, men da jeg stod og skulle på ferie, havde jeg ikke så meget tid til at se, om jeg kunne løse problemet.

Jeg kom til at tænke på om det ikke var en god ide, at lave en liste over
bærbare computere, der er testet med ubuntu her på forummet :?:
Skrive + og - ned i en liste (hvis det ikke allerede findes)

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster