Lidt hjælp til hardware drivers:)

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Shtennek » 22. maj 2008, 18:16

Hello mates:)

Jeg er totalt grøn, og fuldstændig ny i Ubuntu-verdenen. Og gud hvor jeg elsker den :D

Men men men. Jeg har lidt problemer med at få nogen drivers til mit grafikkort, mit webcam, og mit DVD-drev.

Computeren er en bærbar Acer Aspire 5610, og jeg har kigget på Acer's hjemmeside, efter drivers til Linux systemer. Og der er desværre ikke nogen.

Er der nogen der kan hjælpe med det?

Udover det. Kan man så oprette en ekstra partition af sin HD, når man har installeret Ubuntu, og delt den op i partitioner?

Kunne nemlig godt tænke mig en partition til musik og spil:)

På forhånd tak for hjælpen :D
Mvh.

Kenneth Sørensen

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Christian.Arvai » 22. maj 2008, 18:29

til at ændre på dine partitioner skal du bruge programmet der hedder gparted , det findes i tilføj-fjern .

der er også en livecd ( til feks ændring af duelboot partitioner ) , den kan hentes her :

http://gparted.sourceforge.net/download.php

til webcam bruger jeg cheese på min acer , hentes også i tilføj-fjern
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf sådanUBUNTU » 22. maj 2008, 18:38

Er webcam'et og dvd-drevet dødt? Gider næsten ikke at spørge om wireless :P
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Shtennek » 22. maj 2008, 18:45

christian.arvai skrev:til at ændre på dine partitioner skal du bruge programmet der hedder gparted , det findes i tilføj-fjern .

der er også en livecd ( til feks ændring af duelboot partitioner ) , den kan hentes her :

http://gparted.sourceforge.net/download.php

til webcam bruger jeg cheese på min acer , hentes også i tilføj-fjern


Det virker jo som det skal...

Tak for det:D
Mvh.

Kenneth Sørensen

Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Shtennek » 22. maj 2008, 18:47

sådanUBUNTU skrev:Er webcam'et og dvd-drevet dødt? Gider næsten ikke at spørge om wireless :P


Intet af det er trådløst... Men webcam'et virker nu...

Og dvd-drevet virker delvist, alt efter hvilken skive man putter i... Hvis det er en skive med software, kan jeg komme ind i mapperne, men jeg kan ikke åbne installationsfiler...
Mvh.

Kenneth Sørensen

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf sådanUBUNTU » 22. maj 2008, 18:59

Det er sikkert, fordi du prøver at installere windowsbaseret software fra CD :).

Det kan man ikke (eller rettere noget af det kan installeres vha. et program der hedder wine, men vent lidt med det...)

Du finder utrolige mængder af gratis software under Programmer -> Tilføj/fjern. De installeres bare med et flueben og OK.

Prøv at se på f.eks. www.linuxalt.com efter alternativer til de programmer du plejer at bruge.

Grafikkort: Prøv at gå ind i System -> Administration -> Restricted Drivers og se, om der ikke er en driver, du kan hente. Hvis du finder en driver, bør du nok lige genstarte det grafiske miljø efter endt installation (ctrl+alt+Backspace). Hvis der ikke er nogen driver, kan du taste "lspci" ind i terminalen (Programmer -> tilbehør) og poste outputtet her til forum. Det giver et overblik over dit hardware.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Shtennek » 22. maj 2008, 19:15

sådanUBUNTU skrev:Det er sikkert, fordi du prøver at installere windowsbaseret software fra CD :).

Det kan man ikke (eller rettere noget af det kan installeres vha. et program der hedder wine, men vent lidt med det...)

Du finder utrolige mængder af gratis software under Programmer -> Tilføj/fjern. De installeres bare med et flueben og OK.

Prøv at se på f.eks. http://www.linuxalt.com efter alternativer til de programmer du plejer at bruge.

Grafikkort: Prøv at gå ind i System -> Administration -> Restricted Drivers og se, om der ikke er en driver, du kan hente. Hvis du finder en driver, bør du nok lige genstarte det grafiske miljø efter endt installation (ctrl+alt+Backspace). Hvis der ikke er nogen driver, kan du taste "lspci" ind i terminalen (Programmer -> tilbehør) og poste outputtet her til forum. Det giver et overblik over dit hardware.


Har ikke nogen "mappe" der hedder begrænsede (restricted) drivers... Har kun en der hedder hardware drivers...

Og der er ikk noget, udover en installeret driver til grafikkortet, som kun virker delvist:S

Så her er lige hvad jeg fik ud af terminalen:

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express PCI Express Root Port (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G72M [Quadro NVS 110M/GeForce Go 7300] (rev a1)
05:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG Network Connection (rev 02)
06:01.0 Ethernet controller: Broadcom Corporation BCM4401-B0 100Base-TX (rev 02)
06:04.0 CardBus bridge: ENE Technology Inc CB-712/4 Cardbus Controller (rev 10)
06:04.1 FLASH memory: ENE Technology Inc ENE PCI Memory Stick Card Reader Controller (rev 01)
06:04.2 SD Host controller: ENE Technology Inc ENE PCI Secure Digital Card Reader Controller (rev 01)
06:04.3 FLASH memory: ENE Technology Inc FLASH memory: ENE Technology Inc: (rev 01)
06:04.4 FLASH memory: ENE Technology Inc SD/MMC Card Reader Controller (rev 01)
Mvh.

Kenneth Sørensen

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Christian.Arvai » 22. maj 2008, 19:29

du er det rigtige sted ( hardware drivers) , har du sat et flueben i " ati accelerated graphics driver" ,
( det hedder det på min aspire 5100 ) .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Shtennek » 22. maj 2008, 19:35

christian.arvai skrev:du er det rigtige sted ( hardware drivers) , har du sat et flueben i " ati accelerated graphics driver" ,
( det hedder det på min aspire 5100 ) .


Jeps, jeg har sat flueben i "Bla-bla-bla-hvad-driveren-nu-hedder" :wink:

Men tv-out, og skærm-extention (flere skærme), virker stadig ikke. Men som sagt havde jeg også temmelig mange problemer med at få det til at virke, i Windows. Så det er ikke noget jeg tager så tungt :)
Mvh.

Kenneth Sørensen

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf sådanUBUNTU » 22. maj 2008, 19:41

Allrighty.... Jeg skrev "restricted drivers" ud fra hukommelsen. Sidder faktisk på en windows pc lige nu :oops:

sådanUBUNTU skrev:Går ud fra, at du lige har installeret. Dette gjorde jeg:

Gå ind i system->administration->opdateringshåndtering og opdater dit system. Gå ind i hardware drivers igen. Afmarkér driveren og markér igen. Så skulle driveren gerne blive hentet fra softwarekilderne. Genstart computeren.

Tror det er fordi, softwarekilderne lige skal aktiveres, før det virker. Man kan heller ikke skifte sprog før softwarekilderne er opdateret.



Citat fra denne tråd: viewtopic.php?f=2&t=2790&p=15366. Måske du har det samme problem.

Ellers: Kan du ikke lige beskrive problemet? Hvordan ser skærmen ud? Ubuntu burde umiddelbart virke med nvidia 7300...

Edit: så lige Christians indlæg. Jeg tror Shtenneks computer har et nvidia grafikkort.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Shtennek » 22. maj 2008, 19:56

sådanUBUNTU skrev:Allrighty.... Jeg skrev "restricted drivers" ud fra hukommelsen. Sidder faktisk på en windows pc lige nu :oops:

sådanUBUNTU skrev:Går ud fra, at du lige har installeret. Dette gjorde jeg:

Gå ind i system->administration->opdateringshåndtering og opdater dit system. Gå ind i hardware drivers igen. Afmarkér driveren og markér igen. Så skulle driveren gerne blive hentet fra softwarekilderne. Genstart computeren.

Tror det er fordi, softwarekilderne lige skal aktiveres, før det virker. Man kan heller ikke skifte sprog før softwarekilderne er opdateret.



Citat fra denne tråd: viewtopic.php?f=2&t=2790&p=15366. Måske du har det samme problem.

Ellers: Kan du ikke lige beskrive problemet? Hvordan ser skærmen ud? Ubuntu burde umiddelbart virke med nvidia 7300...

Edit: så lige Christians indlæg. Jeg tror Shtenneks computer har et nvidia grafikkort.


Så virker det sørme også:D

I er da en flok herlige mennesker:P

Så mangler jeg bare lige mit dvd-drev:)

Edit: Og ja - mit grafikkort er et Nvidia. Helt præcis et G-force GO7300:)
Mvh.

Kenneth Sørensen

Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Shtennek » 22. maj 2008, 20:19

Kan det virkelig passe at man ikke kan installere nogen form for windows-programmer i Ubuntu?
Mvh.

Kenneth Sørensen

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf sådanUBUNTU » 22. maj 2008, 20:31

Nogle programmer kan installeres med WINE. Læs mere på wine.org. Før du kaster dig over at installere windowsprogrammer, bør du dog lige bruge lidt tid på at finde ud af, hvilke windowsprogrammer du egentlig har brug for. Der findes open source kvalitetsalternativer til det meste. Jeg har personligt overhovedet ikke brug for windowsprogrammer til mine behov...

Men det er selvfølgelig lidt forskelligt... :-)

Hvilke problemer oplever du på DVD-drevet ud over installationsfiler...?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf Shtennek » 22. maj 2008, 20:38

sådanUBUNTU skrev:Nogle programmer kan installeres med WINE. Læs mere på wine.org. Før du kaster dig over at installere windowsprogrammer, bør du dog lige bruge lidt tid på at finde ud af, hvilke windowsprogrammer du egentlig har brug for. Der findes open source kvalitetsalternativer til det meste. Jeg har personligt overhovedet ikke brug for windowsprogrammer til mine behov...

Men det er selvfølgelig lidt forskelligt... :-)

Hvilke problemer oplever du på DVD-drevet ud over installationsfiler...?


Det er drivere til et eksternt lydkort, jeg skal bruge + et program dertil:) Og det kan jeg ikke undvære.

Men har ikke nogen problemer med drevet mere, udover installationsfiler...

Kan bla. ikke installere driveren til mit eksterne lydkort :(
Mvh.

Kenneth Sørensen

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Lidt hjælp til hardware drivers:)

Indlægaf sådanUBUNTU » 22. maj 2008, 21:23

Prøv at google navnet på lydkortet sammen med ubuntu eller linux...
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster