Generelt SATA vs. IDE HD spørgsmål

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
RogueDK
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4. apr 2008, 15:08

Generelt SATA vs. IDE HD spørgsmål

Indlægaf RogueDK » 10. apr 2008, 20:32

Hej Linux'ere. :)

Jeg er i planlægnings fasen i at køre Linux og Windows som duel-boot på min maskine. (indtil Mikroblød giver op og frigiver DirectX kode, så vi kan spille spil på alle styresystemerne :roll: )

Anyway, jeg har i øjeblikket 2x60GB HD, opsat til at køre RAID 0, så jeg får to fysiske HD til at køre som et enkelt drev. Til dette bruger jeg 2 stk. RAID porte på mit motherboard.
Derudover har jeg 2 stk SATA DVD-drev til at køre på de resterende 2 SATA porte på motherboardet.

Og her er så mit spørgsmål (omsider?): Kan jeg smække et par ekstra IDE HD ind også, som der er plads til på mit motherboard?
Altså kan man bruge både SATA plus IDE HD på samme tid, uden at ens puter nedsmelter, løber hjemmefra eller bare nægter at køre? (Det sidste er jo nok det mest sandsynlige.)

Derudover ville det naturligvis også hjælpe hvis nogen kunne fortælle mig om Ubuntu overhovedet understøtter disse ting, for ellers kan det jo være ligemeget. (Dog er det ligegyldigt om Ubuntu kan klare SATA, RAID 0, da det kun skal virke i Windows - Bare det virker med de to IDE HD.)

Jeg bruger et ASUS P4C800-E Deluxe motherboard og Intel Pentium 4, 3,2 GHz.

Håber der sidder nogen kloge hoveder derude der kan hjælpe. :)

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: Generelt SATA vs. IDE HD spørgsmål

Indlægaf sprocket » 11. apr 2008, 14:37

Hej jeg har både en sata2 og ide hd i min pc. Det virker uden problemer. I princippet kan du stoppe alle de harddiske i, som dit motherboard og kabinet tillader.
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

RogueDK
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4. apr 2008, 15:08

Re: Generelt SATA vs. IDE HD spørgsmål

Indlægaf RogueDK » 13. apr 2008, 02:02

Gode nyheder. Mange tak.

Jeg prøvede at stoppe en IDE HD i, men så kunne min pc ikke starte. Så jeg ville da lige høre ad. Men det er muligt at det var HD'en der var defekt.
Jeg prøver en anden. :)

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Re: Generelt SATA vs. IDE HD spørgsmål

Indlægaf Volle » 13. apr 2008, 06:28

Af og til kan det være bios som driller når man mixer sata og ide diske, men det plejer at kunne løses i bios ved at markere at det er sata disken som er bootdisken eller omvendt.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

RogueDK
Indlæg: 14
Tilmeldt: 4. apr 2008, 15:08

Re: Generelt SATA vs. IDE HD spørgsmål

Indlægaf RogueDK » 15. apr 2008, 17:35

Ja det lyder rigtigt. Jeg har rodet lidt med det nu og min pc nægter at boote, når jeg sæter en IDE HD til.
Den finder den enten som Primary Master, eller Primary Slave alt efter hvordan jeg har sat jumperen.
Men ligemeget hvad, så stopper pc'en efter at den har vist den lille liste over mine drev. Piller jeg IDE HD'en fra, virker det igen. Vildt frustrerende.
Jeg kan ikke komme ind i min BIOS når IDE HD'en er sat til, så hvad pokker gør jeg? :x

De to SATA RAID drev, samt mine to SATA DVD drev står alle sammen som "Auto" i BIOS. Jeg er rimeligt sikker på at jeg ikke kan ændre på det uden at den ikke længere kan finde SATA HD'ene.

Har jeg klokket i det? Ville det have været bedre hvis jeg havde brugt 2 stk. IDE DVD drev, og så 2 SATA HD, sammen med mit RAID drev??

/Suk... :?

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster