ødelagt harddisk?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
dalum
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:29

ødelagt harddisk?

Indlægaf dalum » 1. mar 2008, 11:33

Jeg har ubuntu 7.10 installeret på min macbook sammen med osx og har haft det i ca. et halvt år. Problemet er nu, at jeg ikke kan startet hverken ubuntu eller osx, det eneste som kommer frem når jeg prøver at starte er den blålige osx farve, og så sker der ikke mere. Jeg har prøvet at starte med ubuntu live cd'en med henblik på at tage en backup af min harddisk og så geninstallere ubuntu, men jeg kan ikke finde min harddisk, jeg har prøvet at starte gparted, men det kan heller ikke finden nogen harddisk. Betyder det at min harddisk er færdig eller kan der være andre muligheder? Harddisken er knap 2 år, og burde den ikke kunne holde i længere tid?

Niels

sprocket
Indlæg: 393
Tilmeldt: 23. nov 2007, 01:12
Geografisk sted: Ulsted, Nordjylland

Re: ødelagt harddisk?

Indlægaf sprocket » 1. mar 2008, 12:23

Det kunne godt lyde til at den er færdig, når du ikke kan få adgang til den mere. Og jo den skulle gerne holde mere end 2 år. Hvis den er under 2 år gammel skal du på harddisk producenten hjemmeside kigge efter warranty. Så dækker garrantien, hvis den vel og mærket er under 2 år gammel. Måske gparted live cd http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ for at være helt sikker på at den ikke kan findes. Jeg har hørt før at folk har haft problemer med gpated fra ubuntu livecd
Linux is user-friendly- it's just picky who its friends are.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ødelagt harddisk?

Indlægaf Jimmyfj » 1. mar 2008, 16:46

Inden du går helt i panik og dødsdømmer din harddisk kan du starte Ubuntu op fra din Live Cd. Når den er startet åbner du en terminal: Applications>Accessories>Terminal Window og skriver følgende kommando:

Kode: Vælg alt

gksu nautilus


Systemet vil nu bede om root-passwordet, som BØR være root, når du afvikler systemet fra Live Cd'en.

Når Nautilus er startet op med root-privileges kan du søge frem til disken ved klik med musen. Din disk skal gerne kunne tilgås gennem din /home-folder, og beder systemet om en adgangskode før du kan tilgå disken er dette sikkert den kode, du brugte på det gamle system. Ellers bør du kunne tilgå den med "root" som password.

Alternativt kan du forsøge at overtage disken gennem en Live Cd session:

Kode: Vælg alt

sudo chown -R User:User /dev/hda


(eller hvad din disk nu hed). Nu skulle du kunne tilgå disken direkte gennem session.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

dalum
Indlæg: 5
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:29

Re: ødelagt harddisk?

Indlægaf dalum » 2. mar 2008, 19:34

jeg proved at gore som du forslog jimmyfj, men uden held :( Saa nu vil jeg finde min kvitering og gaa ned og faa forretningen til at give mig en ny harddisk.

Tak for svarene
niels

Kvik
Indlæg: 320
Tilmeldt: 16. jan 2008, 17:54
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Re: ødelagt harddisk?

Indlægaf Kvik » 7. mar 2008, 16:33

Evt ta den med over i en anden PC og se om den finder den
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster