Problematisk DVD-CD rom drev?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
BrittaP

Problematisk DVD-CD rom drev?

Indlægaf BrittaP » 24. feb 2008, 19:59

Hej.
Sikke en forbistret søndag. I mere end en uge har jeg læst om ubuntu 7.10, og 'savlet på' at få den installeret på min bærbare (se signaturen). I dag skulle det være. Lavede back up, og smækkede min hjemmebrændte dvd med ubuntu i. Vinkede glad farvel til win XP, og lod den starte op som live CD. Det gik ok, omend langsomt. Ikonerne tonede efterhånden frem på den fine brune baggrund - også installationsikonet, som jeg ivrigt klikkede på og forventede en reaktion. Den kom aldrig. Maskinen var gået så meget ned at den ikke reagerede på nogetsomhelst. Ikke engang drevet kunne jeg åbne. Det blev svenskerknappen.
Det er efterhånden mange timer siden, og det er kun blevet værre. Ind imellem har den villet begynde at indlæse dvd'en, men er så stoppet længe før mål. De sidste mange gange har den ikke engang villet boote up via CD rom drevet. Drevet laver nogle lyde, som jeg ikke rigtigt bryder mig om, hvorefter stædige XP starter som om intet var hændt.
Jeg har prøvet: At brænde en ny dvd ved 2 x hastighed. At ilægge en musik cd-rom (spiller fint), at teste ubuntu dvd'en for fejl på en anden pc (ingen fejl). At læse ubuntu dvd'en under win stifinder - det kan den ikke lide. Påstår at der enten er fejl på dvd'en, eller at den er i et format win XP ikke forstår. Jeg har selvfølgelig også sikret mig at drevet står først i bootrækkefølgen i BIOS.
Skal jeg mon overveje om ubuntu 7.10 er for 'tung' en distribution, eller skulle den kunne køre fint nok? Hvis det er drevet der ikke virker optimalt, er der så måder jeg alligevel kan installere på?
Øv for en nedtur. Havde lige glædet mig

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Problematisk DVD-CD rom drev?

Indlægaf eitreach » 24. feb 2008, 20:09

Grunden til at du har problemer med live-cd'en, tror jeg skyldes den mængde ram du har. Det er generel konsensus af Ubuntu-brugere, at 320mb ram er et minimum for at bruge live-cd'en.

Hvad jeg vil foreslå dig at gøre, som jeg også gør når jeg installerer med en lille mængde ram, er at bruge alternate-cd'en - den kan hentes samme sted som den almindelige, på ubuntu.com.

Hvad den gør anerledes, er at starte op i et ncurses-miljø, istedet for den grafiske brugerflade. Trinene er de samme, og burde ikke føles meget anerledes end den grafiske installation.

Håber det giver mening. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

BrittaP

Re: Problematisk DVD-CD rom drev?

Indlægaf BrittaP » 24. feb 2008, 21:16

eitreach skrev:Hvad den gør anerledes, er at starte op i et ncurses-miljø, istedet for den grafiske brugerflade. Trinene er de samme, og burde ikke føles meget anerledes end den grafiske installation.

Håber det giver mening. :)


Jeg takker og prøver at hente den alternative. Jeg er absolut uden erfaring m.h.t. linux, men hvis trinene er de samme, og man bare skal boote op fra den og ellers følge instruktionerne, så går det vel. F.eks kommer jeg lige til at slå 'ncurses-miljø' op. Newbie spørgsmål fra en newbie :D Vil jeg stadig få den grafiske brugerflade når selve installationen er udført?
Jeg giver lige en tilbagemelding når jeg har leget videre, men der kommer måske til at gå et par dage.

BrittaP

Re: Problematisk DVD-CD rom drev?

Indlægaf BrittaP » 25. feb 2008, 17:10

Der kan sørme gå meget galt. Jeg var f.eks ikke klar over at man ikke kan brænde et ISO image på en DVD ved hjælp af ISO brænderen i win XP, og det var det jeg havde gjort. Jeg brændte så en ny på en ganske almindelig CD, og den bootede fint op, og er nu ved at installere. Kl er nu 17:08 - og den har være i gang med at installere siden kl 8 i morges!... Jeg tror lige jeg smutter over i installationsafdelingen og stiller et par spørgsmål vedr. brugen af den alternative CD :shock:

Venligst,
Britta

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Problematisk DVD-CD rom drev?

Indlægaf eitreach » 25. feb 2008, 17:13

BrittaP skrev:
eitreach skrev:Hvad den gør anerledes, er at starte op i et ncurses-miljø, istedet for den grafiske brugerflade. Trinene er de samme, og burde ikke føles meget anerledes end den grafiske installation.

Håber det giver mening. :)


Jeg takker og prøver at hente den alternative. Jeg er absolut uden erfaring m.h.t. linux, men hvis trinene er de samme, og man bare skal boote op fra den og ellers følge instruktionerne, så går det vel. F.eks kommer jeg lige til at slå 'ncurses-miljø' op. Newbie spørgsmål fra en newbie :D Vil jeg stadig få den grafiske brugerflade når selve installationen er udført?
Jeg giver lige en tilbagemelding når jeg har leget videre, men der kommer måske til at gå et par dage.


Resultatet af installationen vil være den samme, uafhængigt af hvilken cd du bruger. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

BrittaP

Re: Problematisk DVD-CD rom drev?

Indlægaf BrittaP » 26. feb 2008, 07:58

1000 tak for hjælpen. Jeg brændte en ny CD (ikke DVD), tjekkede MD5sum og hele balladen. Så fulgte jeg anvisningen for installation af ubuntu 7.4 med alternate CD. Installationen forløb fuldstændigt problemfrit, og det hele kører fint. Juble juble.

Glade hilsner,
Britta

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster