BIOS T61

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

BIOS T61

Indlægaf egoland » 8. mar 2018, 13:29

Har sådan en gammel sag, jeg gerne vil have flashet BIOS på. Jeg skal have skiftet WIFI kort på den, men den har en whitelist = godkendt hardware, og det gør det noget bøvlet. Der findes en BIOS, der kan håndtere der fjerner denne whitelist, og hvis jeg havde kørt det gamle windows, havde det været noget mere enkelt, for så var det bare at hælde en disk med den nye bios i, og så køre. Men så nemt skal det ikke være. Har prøvet med Rufus, men den vil ikke. Den vil kun arbejde med ISO-filer... :cry:

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: BIOS T61

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2018, 15:15

Jeg tror du glemmer at beskrive et trin i processen. Er det du forsøger at gøre at oprette en USB-boot disk? Ud fra hvad prøver du at oprette den? Har du et link til den BIOS fil som du ønsker så vi kan læs installations instruktionerne?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: BIOS T61

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2018, 15:22

Hvis du prøver at lægge en ISO (som ikke er beregnet til det) over på en USB så er det bedst at bruge et værktøj som Diske, men det allere bedst ville være at brænde en DVD.

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: BIOS T61

Indlægaf egoland » 8. mar 2018, 16:29

Undskyld, jeg var ikke klar omkring det med mediet: Jeg prøvede med en USB-nøgle. Har ikke lige en DVD-disk, de er jo på vej ud...., og BIOS'er, er som AJenbo skriver, ikke ISO-filer, derfor vil Rufus ikke arbejde med dem.

http://www.thinkwiki.org/wiki/Middleton%27s_BIOS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: BIOS T61

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2018, 17:53

Så vidt jeg kan læse mig til burde der nettop være en ISO fil, men det jeg skriver er at ikke alle ISO filer er klar gjort til at blive konverteret til et USB venligt filsystem. Stort set alle links på den side er dog døde så hvor henter du det du prøver at overføre til din USB?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: BIOS T61

Indlægaf AJenbo » 8. mar 2018, 18:13

Det er lykkes mig at finde nogle af de rar-filer (en form for zip format der blev brugt meget af pirater i 90'erne) der bliver henvist til andre steder på nettet. De er pakket på en måde som standard programmerne i Linux har svært ved at håndtere.
For at udpakke dem skal du bruge terminal programmet rar (det ser ikke ud til at kunne lade sig gøre med de grafiske værktøjer):

Kode: Vælg alt

sudo apt install rar

Her efter skal du køre følgende kommando for at udpakke filerne:

Kode: Vælg alt

rar x STIEN_TIL_DEN_FIL_DU_HENTEDE.rar

(STIEN_TIL_DEN_FIL_DU_HENTEDE.rar skal selvfølgelig rettes til der hvor du har gem den downloadede rar-fil)
Du vil nu have en mappe der heder "BIOS update", her i finder du en en iso fil som du kan dobbelt klikke på (burde åbne i Diske) som du så kan overføre til din USB og starte computeren der fra.

egoland
Indlæg: 233
Tilmeldt: 7. jan 2009, 16:22
Geografisk sted: Hjortshøj v. Århus

Re: BIOS T61

Indlægaf egoland » 8. mar 2018, 19:08

Det prøver jeg, tak

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster