Anbefalinger til ny PC

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
bjaergager
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. dec 2017, 16:50

Anbefalinger til ny PC

Indlægaf bjaergager » 7. dec 2017, 17:15

Efter at have brugt Ubuntu i et lille års tid, fik jeg totalskadet min Lenovo pc og købte derfor en (hundedyr) MSI laptop til små 13.000 + moms (av av). Og det viser sig naturligvis at den ikke kan køre Ubuntu så jeg har det sidste års tid kørt Win10 igen - og f*ck jeg er træt af det...

Et nyt år og en ny pc tænker jeg så. Denne gang skal det være Ubuntu igen, men jeg er i tvivl om hvad jeg skal købe og fortsat regne med at det bare spiller.

Jeg har set på Dell XPS men synes ærligt talt at de er alt for dyre i forhold til hvad de leverer af hardware - måske er det bare mig. Til hverdag sidder jeg 99% af min tid foran mit skrivebord hvor der står to UHD skærme tilkoblet min MSI - eksternt tastatur og mus.
Jeg overvejer at købe en stationær - gerne en lille boks der ikke siger noget - og har set på nedenstående Intel NUC hos Komplett.
https://www.komplett.dk/product/890440/hardware/pc-komponenter/kabinetterbarebone/barebone/intel-nuc-nuc6i7kyk-skull-canyon

Kan jeg lokke nogle anbefalinger ud af jer ? Jeg er ikke hardcore Ubuntu så det må gerne virke sådan nogenlunde out-of-the-box - eller i hvert fald være til at få til at virke.

Mit behov er begrænset, jeg sidder og koder og mine dagligdagsværktøjer er derfor Atom, Chrome, SSH/Terminal, Thunderbird og ind imellem lidt openshot til videoredigering og Gimp.

Tak for din tid :)

Mvh Mark

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf Klaus Rasmussen » 7. dec 2017, 17:59

Hej Bjaergager og velkommen til forum.

bjaergager skrev:MSI laptop til små 13.000 + moms (av av). Og det viser sig naturligvis at den ikke kan køre Ubuntu

Lyder ikke rigtigt. Hvoraf skønner du den ikke kan køre Ubuntu?

Kom meget gerne med fulde navn på krabaten, så vi kan verificere.

Edit: Se her: https://askubuntu.com/questions/734872/unable-to-run-ubuntu-on-a-msi-laptop-without-disabling-acpi
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf AJenbo » 7. dec 2017, 18:12

Det kan ikke gå helt galt med en NUC, Intel arbejder aktivt med at understøtte deres hardware direkte i Linux.

bjaergager
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. dec 2017, 16:50

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf bjaergager » 8. dec 2017, 10:32

Hej Klaus - og mange tak :)

Det er en MSI G63VR med nvm-e drev og 4k skærm. Jeg medgiver at jeg ikke gav det mere end et par dage, før end jeg kapitulerede og installerede W10 igen (suk).
Jeg kan ikke længere huske hvilke drivere det var, at der drillede. wifi var nogo og jeg mener også at de ekstra skærmudgange (to skærme aktive) var et problem.

Nu har jeg nok besluttet at lade den gå i arv til yngstebarnet, så kan han spille på den - og Far kan købe sig en ny arbejdscomputer... Men jeg vil da gerne lige høre OM jeg bare skulle have brugt mere tid på den.

Mange tak for input :)

mvh Mark

Klaus Rasmussen skrev:Hej Bjaergager og velkommen til forum.

bjaergager skrev:MSI laptop til små 13.000 + moms (av av). Og det viser sig naturligvis at den ikke kan køre Ubuntu

Lyder ikke rigtigt. Hvoraf skønner du den ikke kan køre Ubuntu?

Kom meget gerne med fulde navn på krabaten, så vi kan verificere.

Edit: Se her: https://askubuntu.com/questions/734872/unable-to-run-ubuntu-on-a-msi-laptop-without-disabling-acpi

bjaergager
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. dec 2017, 16:50

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf bjaergager » 8. dec 2017, 10:34

Den jeg linkede til har et Intel Iris Pro Graphics 580 grafikkort, kan jeg (mon) forvente at det er understøttet med begge udgange aktive, så jeg kan tilslutte to 4k skærme ?

Og tak for input :)
Mvh Mark

AJenbo skrev:Det kan ikke gå helt galt med en NUC, Intel arbejder aktivt med at understøtte deres hardware direkte i Linux.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf AJenbo » 8. dec 2017, 11:00

MSI G63VR har Optimus, hvilket betyder at den har både et Intel og et Nvidia grafikkort. Skærmen er oftest forbundet direkte til Intel kortet, men nogle af de andre output har så nok været forbundet til Nvidia kortet. Det er et senarie der desværre stadig ikke er særlig godt understøttet i Linux. Iden er at Nvidia grafikkortet tager sig af tunge opgaver men at Intel kortet anvendes til normal brug for at spare strøm. Det er der for også mest noget man ser på gamer laptops. Jeg tror efterhånden det kan lade sig gøre at få det til at køre, dog med nedsat ydeevne hvilket lidt gør det til spild når det jo er hele pointen.

Det er ikke muligt at vide hvilket wifi der er tale om uden at have adgang til selve maskinen (nogle gange er det forskelligt mellem 2 maskiner af samme model) men det kunne nok godt lade sig gøre at få det til at køre, i værste fald kunne man bruge en lille usb Wifi i stedet, selv om det selvfølgelig heller ikke er optimalt.

Ja, så undgå Otimus (Nvidia+Intel) grafikkort og test hardware fra live-disk (så du kan returnere maskinen) inden du sætter dig endelig fast på en maskine er mit råd.
Er der noget der ikke virker fra live-disk kan du lige undersøge det eller spørge her inde om hvad der eventuelt skal til for at få det op at køre.

Intel grafikkort virker fint, så det skulle fungere med din skærm. Den eneste undtagelse er at der pt. er en bug i den seneste Ubuntu hvor skærmen kan flimre lidt i starten, men det er mest for ældre grafikkort. Der er også 2 specifikke grafikkort (GMA36x0) fra 2004 som ikke er understøttet da det i virkeligheden er PowerVR hardware.

bjaergager
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. dec 2017, 16:50

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf bjaergager » 8. dec 2017, 12:58

Jeg er specifikt ude efter at kunne køre to skærme samtidig på Intel NUC maskinen - forventes det at virke med Ubuntu på maskinen ?

Tak for input vedr. MSI dobbelt grafikkort, nu du skriver det ringer der en klokke - at jeg sad og kæmpede med netop det problem i et par dage... Lækker maskine, den bliver sønnike nok glad for at spille CounterStrike på.

AJenbo skrev:Intel grafikkort virker fint, så det skulle fungere med din skærm. Den eneste undtagelse er at der pt. er en bug i den seneste Ubuntu hvor skærmen kan flimre lidt i starten, men det er mest for ældre grafikkort. Der er også 2 specifikke grafikkort (GMA36x0) fra 2004 som ikke er understøttet da det i virkeligheden er PowerVR hardware.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf AJenbo » 8. dec 2017, 13:57

bjaergager skrev:Jeg er specifikt ude efter at kunne køre to skærme samtidig på Intel NUC maskinen - forventes det at virke med Ubuntu på maskinen ?

Ja, det er et Intel grafikkort, og både moderne og kraftig, ikke fra 2004...

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf Stra » 8. dec 2017, 15:30

stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Patrick
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. mar 2018, 11:05

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf Patrick » 1. mar 2018, 11:13

Har du overvejet at købe en genbrugt? Jeg købte en for længe siden, som jeg har været rigtig glad for - dog har forhandleren den ikke mere. Man spare lidt penge på det, men prøv og se deres udvalg.

https://www.kontorsupermarked.dk/it-telefoni-tablets/groen-it.html

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf Jimmyfj » 1. mar 2018, 12:41

En god ting at gå efter, når du handler nyt hardware, er at maskinen har et nVidia grafikkort da netop disse kort er godt understøttet. Der er stadig lidt bøvl med AMD-kortene. Men Intel-kortet, som Anders taler om er også en god investering.

Jeg kører selv med et nVidia GT440 grafikkort og har aldrig haft problemer med drivere på nogen Ubuntu-installation. Selv min Debian Sid/Butch håndterer grafikken til UG. Maskinen, en HP Pavillion Elite med 16 GB RAM og 3TB harddisk, er komplet lydløs.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Anbefalinger til ny PC

Indlægaf AJenbo » 1. mar 2018, 23:13

Situationen er ved at være ret god med AMD kortene, jeg vil tro det er på plads fra 18.04.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster