Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
hvm1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. okt 2017, 10:24

Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf hvm1 » 7. okt 2017, 10:38

(hvm her, har ikke længere adgang til min gamle konto).

Jeg skal have ny bærbar, og vil gerne installere Linux på den, men jeg har ikke holdt mig opdateret på installation de sidste mange år og føler mig nærmest som nybegynder udi Linux, så beklager alle dumme spørgsmål.

Jeg kunne godt tænke mig en hurtig og let bærbar, og kigger på Dell XPS 13, som internettet fortæller mig er hurtig og let. (Jeg er så træt af tunge, langsomme bærbare!)

Min gamle bærbare kunne ikke boote fra usb (men havde dvd-drev) - hvordan sikrer jeg mig, at en ny bærbar kan det, før jeg køber - hvad er det, der skal stå i specifikationer?

Vil jeg derudover få problemer med at installere Linux på Dell XPS med Windows installeret, ved nogen tilfældigvis noget der?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf zob » 7. okt 2017, 12:45

Du kan jo vælge at købe XPS 13 med ubuntu præinstalleret, så er du ude over "problemerne" med selv at installere:
http://www.dell.com/dk/p/xps-13-9360-la ... 360-laptop
Jeg ved desværre ikke hvordan processen med at installere linux på windows-udgaven er.

PS: Ovenstående link er bare en af mange mulige konfigurationer.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf lath » 7. okt 2017, 12:49

hvm1 skrev:...
Min gamle bærbare kunne ikke boote fra usb (men havde dvd-drev)
...


Du huskede naturligvis at indsætte USB pinden i computeren inden du startede computeren?
Computeren ved ikke at du har en USB pind før den er forbundet elektrisk til computeren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

hvm1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. okt 2017, 10:24

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf hvm1 » 7. okt 2017, 13:15

@zob, tak! Kunne kun finde den med Windows. Desværre er jeg bange for, at jeg stadig har brug for Windows, da iPhone ikke længere tillader Ubuntu adgang til mine billeder + en sjælden gang imellem er der noget arbejdsrelateret, som kun kan klares fra dumme Windows. Men jeg planlægger selvfølgelig at gemme den gamle computer indtil den dør, hvis jeg en dag får lyst til at se en af der de artefakter, dvd'er.

@lath: Jo, det skulle jeg nok mene - men måske var det mine usb-nøgler, der ikke kunne bootes fra? Det er 7 år siden; husker indrømmet ikke hvad det var, ud over at hardwaren forhindrede mig i det, og antog, at den bærbare ikke havde funktionen. Men hvis jeg skal forstå på dig, at det ikke bør være et problem i en ny computer, så skal jeg jo ikke bekymre mig om det :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf zob » 7. okt 2017, 13:36

Her er et overblik over forskellige Dell computere med ubuntu:
http://www.dell.com/dk/p/laptops#!dlpgi ... 399477&p=1

Anyway. Med hensyn til hardwaren burde der ikke være forskel på windows udgaven af xps 13 og ubuntu udgave. Til gengæld ved jeg ikke om ubuntu udgaven bliver leveret med properitære drivers (gør den sikkert), så det sikreste er nok at købe ubuntu udgaven og installere windows efterfølgende i forhold til det omvendte.
Her er lidt dokumentation omkring UEFI, hvis du kaster dig ud i det.
https://help.ubuntu.com/community/UEFI
Måske også af interesse: http://www.dell.com/support/home/dk/da/ ... s?os=ub16g

Jeg kan ikke forestille mig at der findes moderne laptops der ikke kan boote fra usb, i hvert fald ikke i denne klasse.

hvm1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. okt 2017, 10:24

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf hvm1 » 8. okt 2017, 09:25

Til gengæld ved jeg ikke om ubuntu udgaven bliver leveret med properitære drivers (gør den sikkert), så det sikreste er nok at købe ubuntu udgaven og installere windows efterfølgende i forhold til det omvendte.

Hvis du har tid og overskud, kan du skære ud i pap, hvorfor det at ubuntu udgaven bliver leveret med properitære drivers gør det sikrere at købe ubuntu udgaven?

Jeg kan kun tænke så langt, at jeg kan installere Ubuntu gratis på en Windows-maskine, men hvis jeg køber Ubuntu-udgaven, så skal jeg købe Windows for at kunne installere det oven i. Og nu er det jo en jyde, du taler med :)

Men hvis du prøver at sige, at jeg vil få sværere ved at finde ud af at installere Ubuntu ved siden af Windows-udgaven end omvendt, så må jeg jo lige høre lidt bedre efter.

Eller beslutte mig for at leve uden Windows - jeg har jo gjort det før.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf Kurt Christensen » 8. okt 2017, 11:13

hvm1 skrev:
Til gengæld ved jeg ikke om ubuntu udgaven bliver leveret med properitære drivers (gør den sikkert), så det sikreste er nok at købe ubuntu udgaven og installere windows efterfølgende i forhold til det omvendte.

Hvis du har tid og overskud, kan du skære ud i pap, hvorfor det at ubuntu udgaven bliver leveret med properitære drivers gør det sikrere at købe ubuntu udgaven?

Jeg kan kun tænke så langt, at jeg kan installere Ubuntu gratis på en Windows-maskine, men hvis jeg køber Ubuntu-udgaven, så skal jeg købe Windows for at kunne installere det oven i. Og nu er det jo en jyde, du taler med :)

Men hvis du prøver at sige, at jeg vil få sværere ved at finde ud af at installere Ubuntu ved siden af Windows-udgaven end omvendt, så må jeg jo lige høre lidt bedre efter.

Eller beslutte mig for at leve uden Windows - jeg har jo gjort det før.

Du risikerer at skulle ud og hente drivere andet sted hvis ikke Ubuntu har dem. Det kan godt give lidt udfordringer i installationen.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2017, 13:59

Nogle gange er ubuntu maskinen billigere da der ikke medfølger en Windows license

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf thj01 » 8. okt 2017, 18:42

Mit råd vil være at finde serienummeret på den, og så søge på nettet.

Og undgå for alt i verden WiFi chipset fra Broadcom ... de virker nogen gange ... og andre gange må du bare give op! Jeg endte ihvertfald med at måtte installere et intel wifi kort i min meget dyre certificerede laptop (arbejds)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

hvm1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. okt 2017, 10:24

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf hvm1 » 8. okt 2017, 19:45

Er Ubuntu i øvrig blevet svær at installere på alle nye computere, eller er det specifikt Dell XPS 13? Da er da ret øv.

Trådløs forbindelse er:
Killer 1535 802.11ac 2x2 med Wi-Fi og Bluetooth 4.1


Har tænkt over det, og er ikke sikker på, at jeg kan undvære Windows :/

Er der stadig nogen, der mødes i Københavns-området, hvor man kunne svinge forbi og måske få hjælp til at se, om dual-boot kunne lade sig gøre?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. okt 2017, 20:02

hvm1 skrev:Er Ubuntu i øvrig blevet svær at installere på alle nye computere, eller er det specifikt Dell XPS 13? Da er da ret øv.

Nej da, det er nemmere end nogen sinde.

Trådløs forbindelse er:
Killer 1535 802.11ac 2x2 med Wi-Fi og Bluetooth 4.1

https://askubuntu.com/questions/794218/getting-killer-wireless-ac-1535-working-for-installing-ubuntu-16-04

Har tænkt over det, og er ikke sikker på, at jeg kan undvære Windows :/

Synd for dig :)

Er der stadig nogen, der mødes i Københavns-området, hvor man kunne svinge forbi og måske få hjælp til at se, om dual-boot kunne lade sig gøre?

Det må en anden vide.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2017, 20:27

hvm1 skrev:Er Ubuntu i øvrig blevet svær at installere på alle nye computere, eller er det specifikt Dell XPS 13? Da er da ret øv.

Nej, det vi ser er blot at det at den findes med Ubuntu fra fabrikken ikke betyder at alle nødvendige drivere er tilstede fra start hvis du selv udføre installationen. Det er altså lige som alle andre computere uden Ubuntu.

hvm1 skrev:Er der stadig nogen, der mødes i Københavns-området, hvor man kunne svinge forbi og måske få hjælp til at se, om dual-boot kunne lade sig gøre?

Nej

hvm1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 7. okt 2017, 10:24

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf hvm1 » 8. okt 2017, 21:46

Nej da, det er nemmere end nogen sinde.

Ok, I får det ellers til at lyde som om det er grænsende til umuligt :)

ETA: Tak for de hjælpsomme svar i tråden!

Så sent som tidligere i aften oplevede jeg at have brug for at logge ind i Windows, så jeg vil foretrække dualboot til disse tilfælde. Og da Dell med Ubuntu kun er en sjat billigere end med Windows, og jeg aldrig har prøvet at installere Windows på en Linux-computer (måske er det såre simpelt??), så hælder jeg til at købe en Windows-maskine og så se, om det kan lade sig gøre at installere Ubuntu som dual-boot. Hvis det er nemmere end nogen sinde, kan det vel ikke være mere besværligt end de gange, hvor det rent faktisk har været besværligt? Da man selv skulle compile trådløs driver og den slags.

I mellemtiden sidder alle MAC-vennerne og fatter ikke hvad jeg har gang i: Hvorfor køber du ikke bare en MAC?? Der findes jo ikke nogen hurtigere computer til prisen! Ok...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2017, 23:38

hvm1 skrev:Hvis det er nemmere end nogen sinde, kan det vel ikke være mere besværligt end de gange, hvor det rent faktisk har været besværligt? Da man selv skulle compile trådløs driver og den slags.

Det er præcis det vi refere til.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Hvad skal jeg vide/sikre mig, inden jeg køber ny bærbar, hvis jeg gerne vil installere Linux?

Indlægaf Claus Henriksen » 9. okt 2017, 20:09

hvm1 skrev:I mellemtiden sidder alle MAC-vennerne og fatter ikke hvad jeg har gang i: Hvorfor køber du ikke bare en MAC?? Der findes jo ikke nogen hurtigere computer til prisen! Ok...

Ja Mac er da fin fin.

Skærmbillede fra 2017-10-09 20-17-25-2.jpg
Skærmbillede fra 2017-10-09 20-17-25-2.jpg (151.44 KiB) Vist 997 gange

... den er glimrende som Linuxmaskine som man kan starte sin Mac indeni ;-)

Men hurtigere til prisen kan man sætte spørgsmålstegn ved.
Jeg ville beholde halvdelen af pengene i lommen og købe en windows maskine med en I5 eller I7 processor og intel grafik, installere Ubuntu Gnome LTS og et OSX tema. F.eks. Lenovo E31-70 http://laptopmedia.com/review/lenovo-e3 ... r-quality/ som begge mine børn har købt.
Så kan du installere VirtualBox og køre din windows i parallel med Linux, analog med som ovenstående eksempel hvor det blot er Mac, eller blot een ad gangen med dualboot, og dine Mac venner vil sige 'wauv' 8-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster