få sdcard reader til at virke Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

få sdcard reader til at virke  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 26. nov 2015, 22:07

ubuntu 14.04 64bit

Kode: Vælg alt

lspci
Unassigned class [ff00]: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTS5229 PCI Express Card Reader (rev 01)
Jeg har læst, at med 3.13.0 er den rigtige driver installeret.

Når et sdcard isættes bliver det ikke mounted.
Er der en command, man kan mounte med?

Jeg fandt følgende instruktion.
Med sudo nano skal man i /etc/modprobe.d lave en file, der hedder 'sdcard' med indholdet

Kode: Vælg alt

alias mmc_core tifm_core
alias mmc_card tifm_sd


Da jeg gjorde det, blev sdcards mounted, når isat. Man kan read files, men man kan ikke slette, flytte eller ændre dem. Istedet får man en fejlmelding om, at files er read only. Jeg har testet at ændre permissions i properties, også med gksudo nautilus. De kan ikke ændres.

Kan jeg få sdcard readeren til at virke?
Tak.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: få sdcard reader til at virke

Indlægaf lath » 26. nov 2015, 23:00

gtr skrev:ubuntu 14.04 64bit

Kode: Vælg alt

lspci
Unassigned class [ff00]: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTS5229 PCI Express Card Reader (rev 01)
Jeg har læst, at med 3.13.0 er den rigtige driver installeret.

Når et sdcard isættes bliver det ikke mounted.
Er der en command, man kan mounte med?

Jeg fandt følgende instruktion.
Med sudo nano skal man i /etc/modprobe.d lave en file, der hedder 'sdcard' med indholdet

Kode: Vælg alt

alias mmc_core tifm_core
alias mmc_card tifm_sd


Da jeg gjorde det, blev sdcards mounted, når isat. Man kan read files, men man kan ikke slette, flytte eller ændre dem. Istedet får man en fejlmelding om, at files er read only. Jeg har testet at ændre permissions i properties, også med gksudo nautilus. De kan ikke ændres.

Kan jeg få sdcard readeren til at virke?
Tak.

Hvis du som superbrugeren root ikke kan oprette, f.eks en tom fil i det monterede filsystem med touch kommandoen, så er filsystem monteret (mounted) read-only.

Det er normalt en udev regel der mounter et filsystem read-write for almindelige brugere.

Normalt skal en bruger bare være medlem af en bestemt gruppe for at udev regeler automatisk giver den bruger ret til skrivning af flytbare medier til et filsystem - en handling som superbrugeren ellers er den eneste der har lov til.

Udev regler er lidt kringlede, og jeg har ikke sat mig ind i udev regel hierakiet i Debian/Ubuntu distroer, så jeg kan ikke hjælpe dig ret meget mere end det jeg har skrevet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster