strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i stykker? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i stykker?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 18. okt 2015, 19:24

Der lød et brag. Pc'en stoppede. Først mente jeg, det var en hdd. Da jeg mærkede på strømforsyningen, var den nogle steder meget varm. Jeg vurderer, at strømforsyningen gav braget. Hvor længe holder strømforsyninger? Kan de gå i stykker på denne måde? Kan jeg skille den af og kigge på den? Hvis det var strømforsyningen, kan jeg få en vurdering af, hvor meget mere, der kan være blevet ødelagt? Mainboard? Hdd'ere? En evt ny strømforsyning, skal det være en 500w atxpwr1.

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i styk

Indlægaf Blueeyez » 18. okt 2015, 20:43

Køb en ny.
Har gode erfaringer med Corsair og Seasonic..
Det afhænger af hvad du har i din pc især cpu og grafikkortet..

Det er ikke til at sige om bundkortet har taget skade eller ej.. eller om andre dele af den har, men det lyder som om du har krævet mere af den end den har kunnet levere..

Hvor gammel er strømforsyningen?
Har du opgraderet nogle dele i din pc fornyligt?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i styk

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2015, 00:30

Alt kan gå i styker uventet hvis der er en konstruktions fejl.

Var det et mekanisk brag (møbler der vælter) eller en eksplosion?

Du an eventuelt teste strømforsyningen med din molex->USB kabel (husk at du skal tænde strømforsyningen enten med en lus eller et bundkort.

Delene må du test med en anden strømforsyning. Vi kan ikke sige noget om hvad der kan og ikke kan være blevet beskadiget.

Har du i øvrigt testet om computeren vil starte efterfølgende efter at have slukket strømmen på vægen? Hvad sker der når du forsøger at tænde?

Hvor kraftig en strømforsyning du skal bruge afhænger af dit udstyr, nogen skal bruge 230W andre 1200W. Så når du ikke skriver hvad det er du har har vi ikke en jordisk chance for at rådgive dig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i styk

Indlægaf lath » 19. okt 2015, 08:12

gtr skrev:Der lød et brag. Pc'en stoppede. Først mente jeg, det var en hdd. Da jeg mærkede på strømforsyningen, var den nogle steder meget varm. Jeg vurderer, at strømforsyningen gav braget. Hvor længe holder strømforsyninger? Kan de gå i stykker på denne måde? Kan jeg skille den af og kigge på den? Hvis det var strømforsyningen, kan jeg få en vurdering af, hvor meget mere, der kan være blevet ødelagt? Mainboard? Hdd'ere? En evt ny strømforsyning, skal det være en 500w atxpwr1.


En elektrolytkondesator der får for meget spænding kan godt eksplodere. Hvis det er sket så er der nok også kommet en al for høj spænding ud til resten af din computer. Eksploderede elektroly kondensatorer lugter af gammel selv-død fisk, og
elektrolyt væsken har det med at kortslutte al elektronik rundt omkring sig selv.

Jeg oplevede en gang en af mine PC strømforsyninger fejle fatalt da jeg satte en ekstra harddisk til (ekstra forbrug på en 15 til 20 watt).
Den sendte højspænding på ca 915 VDC direkte ud til alle komponenter. Masser af små lyn rundt omkring i PCens elektronikken, som jeg så bagefter afleverede som elektronikskrot på den lokale genbrugsstation.
Efterfølgende har jeg altid brugt ekstra penge på især PC strømforsyninger - ingen bambus strømforsyning i min PC, tak!

Jeg har lige købt en Corsair 430M strømforsyning, da den forrige strømforsyning: Corsair TX750 konsekvent lukkede for strømmen efter ca 30 sekunder, når den var blevet alt for varm, så noget må have galt med den gamle strømforsyning.

PCen virker i øvrigt fint med min nye strømforsyning - jeg har en low-end GPU der kun bruger omkring de 25 Watt.
Processoren derimod er en AMD FX 8350 som kan trække op til 137,5 Watt (i turbo-mode, så kun kortvarigt), men det virker stadig fint.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i styk

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2015, 12:47

lath skrev:Jeg har lige købt en Corsair 430M strømforsyning, da den forrige strømforsyning: Corsair TX750 konsekvent lukkede for strømmen efter ca 30 sekunder, når den var blevet alt for varm, så noget må have galt med den gamle strømforsyning.

Jeg har haft en ligende oplevelse, det viste sig at være pga. strømforsyningen hade et "turbo-mode" hvor den kunne levere 470W en en kortere periode, men når den så efter denne periode stadig blev takseret for over 420W (dens standard max) lukkede den ned.

gtr

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i styk

Indlægaf gtr » 19. okt 2015, 17:16

Tak for svarene. Jeg har isat hdd'en med styresystemet i en anden computer. Hdd'en virker. Kan man heraf slutte, at mainboardet sandsynligvis ikke er gået i stykker? Jeg vil kigge på strømforsyningen. Strømforsyningen gik ikke i stykker, fordi den ikke har nok watt. Den er på 600w og 500w er anbefalingen. Mainboardet har tilsluttet et hd4000 grafikkort. Højest 3 hdd'ere tilsluttet. Usb wifi og dvd drev. Strømforsyningen er helt sikkert bambus. Det var den billigste, jeg fandt. Der kom en mindre røgsky. Der er ikke noget at se på mainboardet. Jeg vil ikke købe en strømforsyning, som, hvis der skal et andet mainboard til, ikke kan bruges med et nyt mainboard. Kan man stadig købe atxpwr1 mainboards?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i styk

Indlægaf AJenbo » 19. okt 2015, 20:54

Nej det kan man ikke konkluder på den måde.

ATX 24-Pin er kompatibel med ATX 20-Pin begge veje så du ville kunne bruge den uanset. Jeg tror nærmest ikke du kan få bundkort der ikke kræver 24-pin, vedmindre du arbejder med nogle meget små maskiner.

gtr

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i styk

Indlægaf gtr » 20. okt 2015, 18:51

Jeg mener nu, at det er cpu'en, der gik i stykker. Røgskyen var omkring cpu'en. Og der har lagt sig støv omkring det område. Jeg har afmonteret cpu'en. Man kan ikke se på den eller mainboardet, at noget er gået i stykker. Jeg har forsøgt at starte strømforsyningen med paper clip green and ground. Den virker ikke. Jeg har målt et molexstik for volt og der er ingen spænding. Jeg antager dvd drevet virker endnu. Kan ram'en virke endnu? Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i styk

Indlægaf AJenbo » 20. okt 2015, 19:39

Alt kan være i stykker enker ok ind til du får testet det. Det lyder som strømforsyning er død, støv omkring CPU er normal, der sidder jo en blæser. Test med en anden strømforsyning.

gtr

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i stykker?

Indlægaf gtr » 7. nov 2015, 10:22

Der var ikke støv på bundkortet. Det støv, der kom, ligger i et stjernemønster ud fra cpu'en. Jeg vurderer at følgende skete. Psu'en gik i stykker. Oven på computerkabinettet, over strømforsyningen var der temmeligt varmt. Inde i psu'en er der en stor og en lille ringformet spole. Ved den lille spole er der et mindre område, som ser brændt ud. Det knald, der lød, mindede om det man hører på de videoer, hvor cpu'er går i stykker. Selve cpu'en kan man ikke se noget på.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i stykker?

Indlægaf lath » 7. nov 2015, 19:35

gtr skrev:Der var ikke støv på bundkortet. Det støv, der kom, ligger i et stjernemønster ud fra cpu'en. Jeg vurderer at følgende skete. Psu'en gik i stykker. Oven på computerkabinettet, over strømforsyningen var der temmeligt varmt. Inde i psu'en er der en stor og en lille ringformet spole. Ved den lille spole er der et mindre område, som ser brændt ud. Det knald, der lød, mindede om det man hører på de videoer, hvor cpu'er går i stykker. Selve cpu'en kan man ikke se noget på.

Hvis tråddiameteren er lille på den lille spole, og større på den store spole, så går der en mindre strøm igennem den lille spole end i forhold til den store spole.

Lille strøm betyder en højere spænding end i forhold til den store spole (hvis det med tråddiameteren er som beskrevet herover), hvis der skal overføres samme effekt.
Det er nok den ensrettede vekselspænding der kommer ind til den lille spole - vi snakker om spændinger på op til 900 volt jævnspænding.
Den spænding og strøm er livsfarlig - du kan dø af hjertestop ved at røre ved strømforsyningen det sted!
900 volt spænding vil bevæge sig igennem op til 0,9 cm luft, så er du tættere på end 9 mm på stedet med 900 volt, så får du livsfarligt elektrisk stød.

Andet eksempel på afstande:
For en 400 KV (Kilovolt) højspændingsledning, så er det klogt at være længere væk end 400.000/1000 [cm] = 4 meter, helst meget længere væk, feks. 20 meter.

Det lyder ret meget til at være isoleringen i den lille spole er smeltet , og resten er resultat af det. PSUen er komplet ubrugelig og dermed elektronik-skrot, og det hele eller dele af din tidligere PC hardware kan også være elektronik-skrot.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i stykker?

Indlægaf buddig » 13. nov 2015, 00:05

Elektronik fungerer ved hjælp af indespærret røg, og når du ser, at røgen er sluppet ud, fungerer det ikke længere... :) :)
// Henning

gtr

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i stykker?

Indlægaf gtr » 16. nov 2015, 16:40

Mht en psu, hvor længe uden at være tændt skal den stå, så den ikke er farlig at røre? Hvordan er det med fjernsyn og displays?

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i stykker?

Indlægaf buddig » 16. nov 2015, 17:38

gtr skrev:Mht en psu, hvor længe uden at være tændt skal den stå, så den ikke er farlig at røre? Hvordan er det med fjernsyn og displays?

Normalt er der afladekredsløb, så nogle minutter er ok, men hvis den er defekt, så kan det være,
at afladekredsløbet ikke fungerer, så snakker vi timer, måske døgn.
Når vi fejlsøger, og er usikker, starter vi med at måle med et voltmeter på kondensatorerne,
om der er spænding på, inden vi sætter fingre eller loddekolbe ned på printet.
// Henning

gtr

Re: strømforsyning i stykker med et brag? hvad ellers i stykker?

Indlægaf gtr » 4. mar 2016, 18:18

Tak for svarene. Jeg har fået en ny psu. Jeg adskilte cpu, køler og fan. Rengjorde det og satte det på mainboardet. Og tilsluttede psu'en. Da jeg startede computeren begyndte cpu fan og psu fan at køre. Mere skete der ikke. Der kom ikke noget frem på skærmen. Computeren kan ikke slukkes ved at holde on knappen inde.
Kan man nu bedre vurdere, om mainboardet vil virke med en ny cpu?

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster