tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 15. okt 2015, 19:42

Tak for svar.
For det meste skriver jeg så teknisk kortfattet, som jeg kan. For ikke at kede læsere. Mht rp2'en har jeg brugt 12v 5v molex strømforsyningen med en molex micro usb adapter. Jeg skulle bruge strømforsyningen til et dvd drev. Jeg satte en seddel med en tegning af ledningerne på molex usb adatperen. Da jeg igen tilsluttede strømforsyningen misforstod jeg tegningen og tilsluttede til 12v. Selvom en ny rp2 ikke koster meget, vil jeg ikke smide den ud, hvis den virker. En 12v 5v strømforsyning kan samtidigt tilsluttes en rp2 og en 3.5"hdd. Men strømforsyningen kan vel bruges? Skal jeg måle på den?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf AJenbo » 15. okt 2015, 19:53

Den er sikkert ok, du kan jo teste ved at sætte den til dit dvd drev.

gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 7. nov 2015, 10:27

Formentlig gik sd card'et ikke i stykker. Jeg har slettet det med command line shred. Der var ingen fejlmeldinger. Jeg lagde noobs lite over på sd card'et. Jeg har ladet pi 2'eren ligge i længere tid. Jeg startede pi 2'en med noobs lite. Den grønne lampe blinkede et par gange. Derefter skete der ikke mere. Dvs jeg antager, at den er defekt.

gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 5. mar 2016, 11:44

Tilsluttede 5v power supply til pin 2 og 6. Kort øjeblik og der stod røg fra mainboard'et.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf AJenbo » 5. mar 2016, 13:46

+ på 2 og - på 6?
Billede

gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 5. mar 2016, 17:43

Ja.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf lath » 11. mar 2016, 18:57

gtr skrev:Tilsluttede 5v power supply til pin 2 og 6. Kort øjeblik og der stod røg fra mainboard'et.


Der er 5 muligheder for fatale (for elektronikken) fejl når det skal strømforsynes:
  • Du kunne have spejlvendt benene (i forhold til buttom view eller top view), og på den måde har du så sendt +5 volt ind på +3,3 volt benet.
  • Har du sendt en højere spænding ind end +5,25 volt ind på GPIO pin 2, der er til +5 volt, så har du helt sikkert først grillet +5 volt strømforsyningen, og derefter de strømforsyninger, der laver en lavere spændinger til selve mikroprocessoren og GPUen i Raspberry Pi computeren.
  • Polvending.
    CMOS elektronik kan slet ikke tåle at spændingen pol byttes(+ volt bliver 0 volt(GND), og omvendt for den anden pol.
  • Dobbelt strømforsyning er strømforsyning fra 2 strømforsyninger på samme tid, og er en rigtig dårlig ide, da spændingen fra den ene strømforsyning vil være lidt højere end den anden, og dermed skaber du en lille pol bytning uden at polerne er byttet rundt.
  • Veksel strøm (AC), hvor der skulle være jævnspænding (DC).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf gtr » 12. mar 2016, 13:49

Sandsynligvis er et svar, jeg fik rigtigt. Raspberry pi'ens sikring virker mod for høj amp men ikke for høj volt.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: tilslut 12v til raspberry pi 2 og den går i stykker?

Indlægaf lath » 12. mar 2016, 18:54

gtr skrev:Sandsynligvis er et svar, jeg fik rigtigt. Raspberry pi'ens sikring virker mod for høj amp men ikke for høj volt.


Helt korrekt.
Det er præsis sådan en sikring virker.

Bemærk dog at der i de ældre Raspberry Pi er en polyfuse. De virker stadig sådan som sikringer nu gør - sikrer mod for stor en strøm.
En polyfuse nulstiller sig selv, når den har kølet i tilstrækkelig lang tid - deraf ordet poly i polyfuse, poly betyder mange.
Det er dog som altid ikke noget der virker i uendeligt lang tid - bortset fra lige atomer, og subartomare partikler, som aldrig slides op.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster